20 Ιουνίου 2018

Εταιρική κουλτούρα: το παράδειγμα της Toyota

Εταιρική κουλτούρα: το παράδειγμα της Toyota

«Η Εταιρική Κουλτούρα είναι ένα στρατηγικό άυλο στοιχείο για το οποίο στις περισσότερες επιχειρήσεις υπάρχει έλλειμμα διοίκησης». Είναι, ωστόσο, διαπιστωμένο ότι στη σύγχρονη εποχή, όταν η εταιρική κουλτούρα που ισχύει σε μια επιχείρηση είναι ισχυρή και -κυρίως- η κατάλληλη, τότε μπορεί να γίνει «το μυστικό της επιτυχίας» της. Αυτό τουλάχιστον αποδεικνύουν οι έρευνες και το επιβεβαιώνουν οι παγκοσμίως επιτυχημένες επιχειρήσεις. Είναι άλλωστε δεδομένο ότι η εταιρική κουλτούρα ούτε αντιγράφεται ούτε μεταφέρεται στους ανταγωνιστές.

Χωρίς συνταγή

Οπως εξίσου δεδομένο είναι και το ότι δεν υπάρχουν συνταγές επιχειρηματικής επιτυχίας. «Γιατί αν υπήρχαν, τότε όλα τα στελέχη και όλες οι επιχειρήσεις θα έκαναν τα «σωστά πράγματα σωστά» με τον ίδιο ακριβώς τρόπο». Ποια είναι λοιπόν αυτή η «μυστική» δύναμη που εκπορεύεται από την Εταιρική Κουλτούρα;

«Σαν ένα σύστημα κοινών αξιών -πιστεύω και σημασιών- η Εταιρική Κουλτούρα προσδιορίζει έντονα τις αποφάσεις και τις συμπεριφορές των ατόμων και των ομάδων. Προσδιορίζει το τι είναι σωστό και τι λάθος. Τι είναι σημαντικό και τι ασήμαντο, τι είναι κατάλληλο και τι ακατάλληλο. Τι είναι και τι δεν είναι προτεραιότητα. Προσδιορίζει δηλαδή το πώς σκέπτονται και συμπεριφέρονται τα στελέχη, οι εργαζόμενοι σε σχέση με τους πελάτες, τους ανταγωνιστές, τα προϊόντα, την ποιότητα, τις καινοτομίες, την οργάνωση, το μάνατζμεντ, τις ανθρώπινες σχέσεις, τη συνεργασία.

»Συνεπώς, όταν η Εταιρική Κουλτούρα είναι η κατάλληλη, τότε αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και θεμελιώδη αιτία για την επιχειρηματική επιτυχία. Αντίθετα, όταν είναι ακατάλληλη, τότε αποτελεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα και αιτία αποτυχίας», εξηγεί στην «Κ» ο καθηγητής και διευθυντής του Executive MBA του Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών κ. Δημήτρης Μπουραντάς.

Το στρατηγικό αυτό ζήτημα ήταν το θέμα που συζήτησαν ανώτερα και ανώτατα στελέχη την περασμένη Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2006, σε εκδήλωση που διοργάνωσε το εν λόγω Executive MBA με κύριο ομιλητή τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Toyota Europe κ. Π. Αθανασόπουλο, καθηγητή και πρώην πρύτανη του Πανεπιστήμιου Πειραιώς, ο οποίος και περιέγραψε την υποδειγματική εταιρική κουλτούρα της Toyota – παγκοσμίως γνωστή ως The Toyota Way- και ανέλυσε το πώς διαμορφώνεται και το πώς συμβάλλει στην παγκόσμια επιτυχία της. Ο ομιλητής παρουσίασε στο πολυάριθμο ακροατήριό του μια ενδιαφέρουσα άποψη που ανήκει στον καθηγητή Ikujiro Nonaka – αυθεντία στο Knowledge Management. Πρόκειται για τη θεωρία που ονομάζεται Ιδανικός Πραγματισμός (Idealistic Pragmatism) και επικεντρώνεται στην επιδίωξη του ιδανικού αποτελέσματος με τη διατήρηση ενός ιδανικού στόχου – χωρίς όμως την απομάκρυνση από την πραγματικότητα. Συμπεριλαμβάνει επίσης έννοιες σαν αυτή της Intellectual Methodology και του Pursuit of Value.

Δυαδισμός

Ο κ. Αθανασόπουλος στο πλαίσιο της θεωρίας αυτής παρουσίασε το μοντέλο του Δυαδισμού – δηλαδή τη συνήθη μέθοδο επιλογής ανάμεσα σε δύο αντίθετες επιλογές. Εξήγησε ότι στα πλαίσια του Ιδανικού Πραγματισμού «το σωστό είναι να επιδιώκουμε δύο αντιφατικές προοπτικές, καθώς αυτή ακριβώς η αντιφατικότητα βρίσκεται στην καρδιά της καινοτομίας. Αυτός ο «διαλεκτικός τρόπος» οδηγεί στο να ξεπεράσουμε τους περιορισμούς μας και να μπορέσουμε να φτάσουμε στον υψηλότερο στόχο, καθώς έχουμε τη δυνατότητα να αναζητήσουμε το καλύτερο αποτέλεσμα αλλάζοντας τον τρόπο σκέψης μας από τη λογική του «either or» (είτε αυτό είτε το άλλο) στη λογική του «both- and… more» (και αυτό και το άλλο και ακόμη περισσότερα). Η εταιρεία που χρησιμοποιεί αυτή τη μέθοδο είναι μια «Διαλεκτική Εταιρεία», είπε.

Αφού παρουσίασε τα έξι στοιχεία που δομούν μια «Διαλεκτική Εταιρεία» -το επιχειρηματικό περιβάλλον, το Οραμα, τον Ενεργοποιό Στόχο, την Πρακτική Εφαρμογή / Δοκιμή, τον Διάλογο και τον Τόπο- ο ομιλητής εξέτασε πώς το κάθε ένα ξεχωριστά λειτουργεί στην Toyota – η οποία και ακολουθεί το πρότυπο της Διαλεκτικής Εταιρείας «βασιζόμενη πάντα στην κοινή για όλους εταιρική κουλτούρα της που αποτελεί, άλλωστε, τον συγκερασμό των έξι αυτών στοιχείων». Πρακτικό παράδειγμα της λειτουργίας της Toyota ως διαλεκτικής εταιρείας είναι η βασική αρχή «Today for Tomorrow» -σήμερα για αύριο- που εμπνέει την ανάπτυξη των προϊόντων και της τεχνολογίας της. Η εταιρεία επιδιώκει δηλαδή δύο αντιφατικές προοπτικές: γρήγορα και πολυτελή αυτοκίνητα και καθαρό περιβάλλον με την υβριδική τεχνολογία.

Βελτίωση και σεβασμός

Η «Toyota Way» και οι τρόποι που εφαρμόζονται οι αξίες της καθημερινά από όλα τα μέλη της εταιρείας στηρίζεται σε δύο βασικούς πυλώνες: τη συνεχή βελτίωση και τον σεβασμό στον άνθρωπο. «Ολες οι αξίες και οι μέθοδοι που συνιστά η Toyota Way αντανακλούν τον επηρεασμό τους από αυτές τις δύο θεμελιώδεις αρχές». Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Αθανασόπουλος ανέλυσε και άλλες αξίες της. Οπως είναι η πρόκληση, η συνεχής βελτίωση, η λήψη στοιχείων και δεδομένων από την πηγή με στόχο τη λήψη των σωστών αποφάσεων και την ομαδικότητα. Ενδιαφέρον, επίσης, παρουσίασε η αναφορά του στις πολιτισμικές διάφορες Ιαπωνίας – Δύσης που, ωστόσο, δεν στάθηκαν εμπόδιο στη μεταλαμπάδευση της Toyota Way σε ολόκληρο τον κόσμο.

Της Χριστίνας Δαμουλιάνου στην  έντυπη εκδοσή Καθημερινής

 

Δείτε ακόμη…

Μήπως πέρασε η «μόδα» του SEO?

 

Related posts