25 Απριλίου 2024

Αποστόλου για την ΚΑΠ και για «Κόκκινα» αγροτικά δάνεια

Αποστόλου για την ΚΑΠ και για «Κόκκινα» αγροτικά δάνεια

Ακολουθεί η δήλωση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλη Αποστόλου για τις προτάσεις της Ε. Επιτροπής σχετικά με το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2020-2027 και τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ), και στη συνέχεια, για τα «κόκκινα» αγροτικά δάνεια:

>>>•<<<

Πριν λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε τις προτάσεις της για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ). Αυτή την ώρα τις αξιολογούμε ώστε να προχωρήσουμε στη διαμόρφωση των θέσεων μας συνολικά ως Κυβέρνηση, μιας και οι προτάσεις αυτές διατρέχουν ένα μεγάλο μέρος των πολιτικών μας.

Επιτρέψτε μου ωστόσο να κάνω κάποιες προκαταρκτικές εκτιμήσεις και σχόλια, με την επιφύλαξη βεβαίως, τόσο της αξιολόγησης που προανέφερα όσο και των νομοθετικών προτάσεων της Ε. Επιτροπής, όπου θα αποτυπωθούν και με σαφήνεια τα νούμερα για κάθε Κράτος-Μέλος.

Είναι σαφές ότι η ΚΑΠ υφίσταται μειώσεις, με βάση τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το ποσοστό του προϋπολογισμού της ΕΕ για την γεωργία μειώνεται σε σχέση με το υφιστάμενο, αν και συνολικά ο προϋπολογισμός αυξάνει.

Η ΚΑΠ, δυσανάλογα θα έλεγα, φαίνεται ότι θα σηκώσει ένα μεγάλο μέρος του φορτίου που προκύπτει από το Brexit και τις νέες προτεραιότητες (Άμυνα, Μεταναστευτικό, Φύλαξη συνόρων κλπ) που τίθενται σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Στο πλαίσιο αυτό προκύπτουν μειώσεις στις άμεσες ενισχύσεις των γεωργών μας αλλά και σημαντικές μειώσεις στο συνολικό φάκελο που αφορά στον Πυλώνα ΙΙ της Αγροτικής Ανάπτυξης.

Με βάση τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι μειώσεις αυτές δεν θα είναι μεγαλύτερες από 3,9% για τις άμεσες ενισχύσεις των γεωργών μας και 5% για την ΚΑΠ συνολικά, ενώ έχουν δει το φως της δημοσιότητας και εκτιμήσεις που ανεβάζουν σημαντικά αυτά τα ποσοστά, ιδιαίτερα για τον 2ο Πυλώνα, αν δεν καλυφθεί ένα μέρος των απωλειών, αυξάνοντας τα όρια της εθνικής συγχρηματοδότησης.

Όπως αντιλαμβάνεστε, ποικίλουν οι εκτιμήσεις αναλόγως του βαθμού που λαμβάνεται υπόψη ο πληθωρισμός στην ΕΕ.

Από πλευράς μας, ως Κυβέρνηση, θα δώσουμε την μάχη, και για τον σκοπό αυτό θα ενημερώσω άμεσα τον Πρωθυπουργό για τις απόψεις μας, ώστε οι απώλειες αυτές να καταστούν όσο το δυνατό μικρότερες για τον κόσμο της γεωργίας και αν είναι δυνατό να εξαλειφθούν.

Δεν πρέπει ωστόσο να λησμονούμε ότι υπάρχουν μια σειρά Κρατών-Μελών που πιέζουν για ακόμα μεγαλύτερες μειώσεις του προϋπολογισμού συνολικά αλλά και στο τμήμα που αφορά στη ΚΑΠ.

Ωστόσο, στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να κάνω μια ακόμα εκτίμηση. Όπως γνωρίζετε οι ενισχύσεις που λαμβάνουν οι παραγωγοί μας ανά στρέμμα βρίσκονται στην κορυφή της ΕΕ και περίπου στο διπλάσιο του μέσου όρου ευρωπαϊκά, για μια σειρά από λόγους που δεν είναι της παρούσης.

Όλο το προηγούμενο διάστημα στις συζητήσεις για την ΚΑΠ, δουλέψαμε συστηματικά για να πείσουμε τα κέντρα λήψης αποφάσεων στις Βρυξέλλες ότι, η ενίσχυση με βάση την έκταση δεν αποτελεί την συνολική και την πιο αντικειμενική εικόνα για την κατανομή των ενισχύσεων μεταξύ των γεωργών της ΕΕ.

Για να είναι κανείς αντικειμενικός πρέπει να λάβει υπόψη μια σειρά παραμέτρων όπως το μέγεθος των εκμεταλλεύσεων, την κατανομή των ενισχύσεων ανά εκμετάλλευση, την ιδιαιτερότητα και την πολυμορφία της ελληνικής γεωργίας, το εύρος της διαφοράς μεταξύ του γεωργικού εισοδήματος και του εισοδήματος από τις υπόλοιπες οικονομικές δραστηριότητες για κάθε Κράτος-Μέλος.

Νομίζω λοιπόν, ότι καταφέραμε να πείσουμε ότι αν η εξωτερική σύγκλιση, όπως λέγεται, πραγματοποιηθεί σε βάρος μερικών μόνο χωρών και με βάση την απόσταση που χωρίζει τις άμεσες ενισχύσεις τους από το ευρωπαϊκό μέσο όρο, όπως την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, τότε οι συνέπειες θα είναι πολύ σημαντικές για τις μικρές και μεσαίες εκμεταλλεύσεις της χώρας μας και όχι μόνο της χώρας μας.

Αυτό το σκεπτικό νομίζω αποτυπώθηκε στις προτάσεις της Ε. Επιτροπής, κατανέμοντας το βάρος της μερικής εξωτερικής σύγκλισης αναλογικά σε πολλά Κράτη-Μέλη.

Αντιλαμβάνεστε νομίζω το μέγεθος της διαφοράς που προκύπτει μεταξύ των δύο αυτών προσεγγίσεων αν αναλογιστείτε τι θα σήμαινε η εξομοίωση των άμεσων ενισχύσεων μας με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Επιφυλασσόμαστε βεβαίως των συζητήσεων στο Συμβούλιο και το Ευρ. Κοινοβούλιο και σε καμία περίπτωση δεν επαναπαυόμαστε. Θα δώσουμε την μάχη ευρωπαϊκά ώστε οι απώλειες για τον αγροδιατροφικό τομέα να είναι μικρότερες από τις προτεινόμενες και αυτό διότι πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο τομέας αυτός μπορεί και πρέπει να αποτελέσει το ισχυρό χαρτί για την παραγωγική μας ανασυγκρότηση.

Γεωργία και Τρόφιμα αν συνδυαστούν κατάλληλα μπορούν να δώσουν όχι μόνο νέες θέσεις εργασίας και μέλλον στη νεολαία μας αλλά και μια νέα εμπορική δυνατότητα για τις επιχειρήσεις μας κυρίως τις μικρές και μεσαίες.

Ο αγροδιατροφικός τομέας είναι στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη και αυτό πρέπει να αναδειχθεί στις συζητήσεις για το ΠΔΠ.

Αρχική τοποθέτηση Αποστόλου στη Συνέντευξη Τύπου για τη ρύθμιση των κόκκινων αγροτικών δανείων

Αν και το θέμα της ρύθμισης των αγροτικών χρεών, που σας καλέσαμε να συζητήσουμε σήμερα, έχει ήδη προεξοφλήσει τη δημοσιότητα, θεωρούμε ότι πρέπει να διευκρινίσουμε μερικά πράγματα, όχι γιατί αφορά στο χώρο που ως Υπουργείο υπηρετούμε, ο κ. Κόκαλης κι εγώ, αλλά και γιατί στην επικοινωνία μας με τους αγρότες έχουν αναδειχθεί πολλά ζητήματα που από τώρα πρέπει να διευκρινιστούν, πριν ανοίξει η σχετική πλατφόρμα υποβολής αιτημάτων ρύθμισης, πράγμα για το οποίο θα μας βοηθήσει σημαντικά, όπως εξάλλου έχει κάνει μέχρι σήμερα, ο Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού χρέους, ο κ. Κουρμούσης, που είναι κοντά μας και τον ευχαριστούμε .

Η ρύθμιση που σας παρουσιάζουμε αποτελεί μια παρέμβαση στο σύνολο σχεδόν των οικονομικών δεδομένων του αγρότη, γιατί όχι μόνο θα μειώσει σημαντικά τις υποχρεώσεις του , αλλά και θα του δώσει τη δυνατότητα ελέγχου των οικονομικών του .

Κατ΄ αρχήν πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ποιους αφορά η συγκεκριμένη ρύθμιση;

Αφορά φυσικά πρόσωπα και μόνον, δηλαδή γεωργούς, κτηνοτρόφους, αλιείς όλους όσους οι οφειλές τους έχουν σχέση με αγροτική δραστηριότητα.

Δεύτερον και για ποιες οφειλές παρέχεται η δυνατότητα οι συγκεκριμένοι αγρότες να ζητήσουν να μπουν στη συγκεκριμένη ρύθμιση;

Για τις οφειλές:

– προς Εφορία για εισόδημα, ΦΠΑ κλπ και προς Πρώην ΟΓΑ για ασφαλιστικές εισφορές , μέσα από διαδικασίες που προβλέπονται από ισχύουσες ρυθμίσεις, όπως οι 120 δόσεις ,το κούρεμα των προσαυξήσεων και άλλα , που έχουν εξαγγείλει τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και

– προς Τράπεζες που έκλεισαν και βρίσκονται υπό εκκαθάριση (κυρίως η πρώην Αγροτική Τράπεζα αλλά και άλλες ), οφειλές που σήμερα διαχειρίζονται από τη PQH.

Ας δούμε ποιες είναι αυτές οι οφειλές:

Είναι αυτές των δανείων που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμα και απαιτητά γιατί η καθυστέρηση αποπληρωμής ξεπερνούσε τις 90 ημέρες την ημέρα μεταφοράς της Πρώην ΑΤΕ σε άλλο τραπεζικό ίδρυμα, ενώ την 31/12/2017 πρέπει η καθυστέρηση να ξεπερνά τις 30 ημέρες.

Τι μπορεί να περιλαμβάνει η ρύθμιση αυτή αν γίνει δεκτό το αίτημα:

-100% διαγραφή των τόκων υπερημερίας δανείων.

– Επί πλέον διαγραφή τόκων και κεφαλαίου δανείων, βάσει των ήδη αποπληρωμένων ποσών, αφού ληφθεί υπόψη ο Νόμος 3259/2004 για τα πανωτόκια, σύμφωνα με τον οποίο για τους αγρότες οι οφειλές τους δεν μπορούν να υπερβαίνουν το διπλάσιο του ληφθέντος κεφαλαίου, όπως διαμορφώθηκε στη τελευταία εκταμίευση του λογαριασμού.

Το σημαντικότερο είναι ότι παρέχεται ακόμη και η δυνατότητα πώλησης ακινήτων, με σκοπό την εξόφληση του εναπομείναντος χρέους.

Οι εφαρμογές της ρύθμισης μπορούν να φτάσουν:

-Σε περίπτωση συνολικής εξόφλησης εντός τριμήνου του εναπομείναντος ποσού (κατόπιν της ανωτέρω διαγραφής τόκων και πανωτοκίων), η διαγραφή κεφαλαίου μπορεί να φτάσει ακόμα και το 60%.

-Σε περίπτωση ρύθμισης σε δόσεις του εναπομείναντος ποσού (κατόπιν της ανωτέρω διαγραφής τόκων και πανωτοκίων), η αποπληρωμή μπορεί να διαρκέσει έως και 10 έτη και η διαγραφή κεφαλαίου να φτάσει το 40%.

Ο υφυπουργός και ο Γραμματέας διαχείρισης του Ιδιωτικού χρέους μπορούν να σας πουν περισσότερα.

Αυτό που θέλω να τονίσω εγώ κλείνοντας την παρέμβασή μου είναι ότι δεν πρέπει να χαθεί αυτή η ευκαιρία γιατί πλέον στενεύουν τα περιθώρια.

Ο εκκαθαριστής υποχρεούται να καταφύγει είτε σε νομικές ενέργειες είτε στην πώληση των συγκεκριμένων δανείων σε fund. Και μια τέτοια εξέλιξη θα είναι καταστροφική για το χώρο . Γι αυτό κι εμείς ήδη έχουμε δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας για τις οφειλές εκείνες που δεν μπορούν να μπουν σε αυτή τη ρύθμιση.

Θα αναφερθώ σε δεύτερο χρόνο.

Οι υπόλοιπες οφειλές του αγροτικού χώρου που βρίσκονται στη διαχειριστική επιμέλεια του εκκαθαριστή αφορούν στις ιδιωτικές και συνεταιριστικές μονάδες.

Αυτό που απασχολεί το Υπουργείο μας είναι ότι όσες από αυτές μπορούν να λειτουργούν ανταποκρινόμενες στα λειτουργικά τους έξοδα να συνεχίσουν να λειτουργούν.

Δεν θέλουμε ιδιαίτερα σε μια περίοδο που βγαίνουμε από τη κρίση να σταματήσουν να λειτουργούν τέτοιες μονάδες . Είμαστε σε επαφή γι αυτό το θέμα με τον εκκαθαριστή.

Όσον αφορά στις υπόλοιπες οφειλές τους, αν έχουν, προς τις άλλες τράπεζες μπορούν να προσφύγουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Ιδιαίτερα όμως μας ενδιαφέρει, αυτή τη περίοδο, η προστασία της αγροτικής περιουσίας (γήπεδα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμός) των συνεταιριστικών οργανώσεων που είναι εκτός δράσης . Ήδη 13 βρίσκονται σε εκκαθάριση.

Έχουμε δημιουργήσει μια ομάδα εργασίας, (Από PQH, Γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους και Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) και εξετάζουμε όλες τις δυνατότητες αξιοποίησης αυτής της περιουσίας, μέσω του ΟΔΙΑΓΕΠ, που τον έχουμε συστήσει γι αυτό το σκοπό.

Related posts