20 Απριλίου 2024

Σημεία ομιλίας του Αλ. Τσίπρα, για την κυβερνητική πολιτική για την Παιδεία

Σημεία ομιλίας του Αλ. Τσίπρα, για την κυβερνητική πολιτική για την Παιδεία

Ακολουθούν τα βασικά σημεία ομιλίας του Πρωθυπουργού στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στην Βουλή και όσον αφορά στην κυβερνητική πολιτική για την Παιδεία

· Καταβάλαμε κάθε δυνατή προσπάθεια και καταφέραμε να κρατήσουμε την χρηματοδότηση της Παιδείας στο 2,8% του ΑΕΠ, ενώ η συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου είχε υπογράψει πως το 2018 -σε δύο χρόνια δηλαδή- τα κονδύλια για την παιδεία θα έπεφταν στο 1,8%. Ο κ. Μητσοτάκης παραδέχτηκε στη ΔΕΘ πως θα ήθελε στο μέλλον να κάνει και άλλες περικοπές στην Παιδεία και την Υγεία: 800 εκατομμύρια.

· Επιλέξαμε να κινηθούμε σε μια διαδικασία μεταρρύθμισης της παιδείας, με τον πλέον ορθό τρόπο. Επιλέξαμε γι αυτό να ρίξουμε πρώτα βάρος στη βάση του εκπαιδευτικού συστήματος: Στο Δημοτικό σχολείο.

· Σκοπός μας είναι η δημιουργία ενός σχολείου για όλους και όλες. Που θα παρέχει ίσες ευκαιρίες και δεν θα διευρύνει τις ταξικές και πολιτισμικές διαφορές. Ένα σχολείο δημόσιο, δωρεάν, δημοκρατικό, ανθρωπιστικό. Που θα αναδεικνύει τα ταλέντα και τις δεξιότητες των παιδιών και δεν θα τις ισοπεδώνει. Που θα ενθαρρύνει τη συλλογική βελτίωση και τη συλλογική πρόοδο των μαθητών.

· Αποκαθιστούμε την κανονικότητα στα σχολεία μετά από χρόνια. Όλα τα σχολεία άνοιξαν για πρώτη φορά χωρίς ελλείψεις σε βιβλία και καθηγητές. Πρώτη φορά έγιναν τόσες πολλές προσλήψεις, τόσο νωρίς. Ακόμη και στα πιο ακριτικά χωριά, ακόμη και στα πιο έρημα νησιά μας.

· Πρώτη φορά τα σχολεία ξεκίνησαν κατευθείαν με 6ωρα. Και πρώτη φορά με τα βιβλία στη θέση τους. 24 εκατομμύρια βιβλία είναι από τα μέσα του καλοκαιριού στα σχολεία. Εμείς δεν μοιράσαμε στα παιδιά φωτοτυπίες.

· Φέτος, πρώτη φορά εφαρμόστηκε ο νόμος που δίνει προτεραιότητα στις προσλήψεις στον εξαιρετικά ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Αγωγής, όπου συνολικά θα προσληφθούν 9.100 άτομα. Εμείς θέλουμε και αυτά τα παιδιά, με τις ειδικές μαθησιακές ανάγκες, να μπορούν να είναι περήφανα για τον εαυτό τους. Θέλουμε και οι δικοί τους γονείς να είναι χαρούμενοι και να τα βλέπουν να προοδεύουν. Για αυτό και φροντίζουμε για αυτά τα παιδιά να φτιάξουμε ακόμη και ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο.

· Εφαρμόζουμε το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο. Έχουμε περισσότερα τμήματα και μάλιστα με λιγότερα νήπια σε κάθε τμήμα από πέρσι.

· Προχωρήσαμε στην γενίκευση του Νέου Τύπου Ολοήμερου Σχολείου. Πλέον, όχι μόνο το 1/3 των δημοτικών, αλλά όλα τα σχολεία θα μπορούν να λειτουργούν ως Ολοήμερα, εμπλουτισμένα με νέα μαθήματα. Επομένως, όχι απλώς δεν καταργούμε τα Ολοήμερα, όπως μας κατηγορούσε η ΝΔ, αλλά τα διευρύνουμε και τα αναβαθμίζουμε.

· Το μάθημα των θρησκευτικών δεν μπορεί να έχει πια ομολογιακό χαρακτήρα. Σε καμιά άλλη ευρωπαϊκή χώρα δε συμβαίνει αυτό. Αλλά ούτε οι ώρες του μειώνονται, ούτε μάθημα επιλογής γίνεται, ούτε χάνεται η βασική αναφορά στο ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα.

· Αλλάζουμε το Γυμνάσιο. Αλλάζουμε τον εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του σχολείου. Ορίζουμε πως οι προαγωγικές εξετάσεις θα γίνονται μόνο σε τέσσερα μαθήματα. Και σε όσα παιδιά δεν πετυχαίνουν θα τους προσφέρουμε άμεσα επιπλέον ενισχυτική διδασκαλία και θα δίνουν ξανά εξετάσεις σε 15 μέρες.

· Συνεχίζουμε τον Διάλογο για την Παιδεία. Παραλάβαμε τα πορίσματα της Εθνικής Επιτροπής Διαλόγου. Πήραμε και αυτά της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, που πέτυχαν μάλιστα μια ευρεία συναίνεση με δυνάμεις της αντιπολίτευσης και χαιρόμαστε για αυτό. Θα συνεχίσουμε τον Διάλογο στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, άμεσα.

· Βασικός μας στόχος είναι να καταλήξουμε σε ένα σύστημα που θα οδηγεί τους μαθητές και τις μαθήτριες στο πανεπιστήμιο χωρίς τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ένα σύστημα που θα απαλλάξει το Λύκειο από το να είναι ένας σκέτος προθάλαμος των Πανελληνίων και θα του δώσει έναν αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο.

· 2.700 προπτυχιακοί φοιτητές θα παίρνουν από φέτος υποτροφίες, από 400 ως 520 ευρώ τον μήνα, για μια τετραετία.

· Ξεκινάμε πρόγραμμα στέγασης οικονομικά αδύνατων φοιτητών σε διαμερίσματα του Δημοσίου. Και σχεδιάζουμε διαγωνισμούς για να χτιστούν νέες φοιτητικές εστίες.

· Δίνουμε φέτος 81 εκατομμύρια για υποτροφίες για διδακτορικές και μεταδιδακτορικές σπουδές, για να μείνουν οι νέοι επιστήμονες εδώ.

· Ιδρύουμε το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Τεχνολογίας, που θα είναι το νέο σπουδαίο εργαλείο για την επιστημονική έρευνα και την οικονομική ανάπτυξη. Και δίνουμε σε αυτό 240 εκατομμύρια ευρώ για την ερχόμενη τριετία σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ώστε να χρηματοδοτήσει τα σχέδια και τα όνειρα των επιστημόνων αυτής της χώρας. Νέες επιχειρηματικές ιδέες, start-up εταιρείες και ερευνητικά έργα. Για να χρηματοδοτήσει συνολικά 4.000 επιστήμονες μέσα στην τριετία για να κυνηγήσουν τα όνειρά τους εδώ, στη χώρα τους. Και για να φέρουμε πίσω τα παιδιά που έχουνε φύγει.

· Για πρώτη φορά έπειτα από έξι χρόνια γίνονται προσλήψεις μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. 500 πέρσι και άλλα 500 φέτος.

· Δημιουργούμε 100 νέες θέσεις ερευνητών στα ερευνητικά κέντρα.

· Λαμβάνουμε όλες τις μέριμνες για την γενική ενίσχυση του ελλιπούς προϋπολογισμού των ΑΕΙ. Για τα ελληνικά πανεπιστήμια, που σε όλες τις μετρήσεις, ακόμη κι αν υπάρχουν πολλά ερωτηματικά για τα κριτήριά τους, βρίσκονται στο κορυφαίο 5% του κόσμου. Και αυτό γίνεται παρά τις περικοπές, χάρη στο φιλότιμο και την εργατικότητα των ανθρώπων του πανεπιστημίου, καθηγητών, ερευνητών, διοικητικού προσωπικού, ακόμη και των νέων διδακτόρων που ως τώρα δίδασκαν εντελώς δωρεάν κάποια μαθήματα για να αποκτήσουν διδακτική πείρα, Από φέτος προβλέψαμε και για αυτούς να παίρνουν ένα αντιμίσθιο. Διότι το Δημόσιο Πανεπιστήμιο αποτελεί τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ευρώπη, τον πυρήνα της παραγωγής γνώσης και καινοτομίας.

· Φέρνουμε νόμο για τα Μεταπτυχιακά και τα Διδακτορικά που κατατίθεται άμεσα και θέτει οριστικό τέλος σε ένα άναρχο τοπίο εμπορευματοποίησης της Παιδείας. Διευρύνουμε την σύνδεση των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων με το εξωτερικό. Για να γίνει η Ελλάδα θελκτική στο μεγάλο πλήθος των ξένων φοιτητών και των ερευνητών που ακολουθούν μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές.

· Το επόμενο διάστημα θα είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε τους πόρους που θα διατεθούν ανά ίδρυμα για την ενίσχυση και τη δημιουργία τέτοιων προγραμμάτων. Η πολιτική της στήριξης του δημόσιου Πανεπιστημίου, και των δημόσιων ερευνητικών κέντρων μπορεί να αποτελέσει τον κινητήριο μοχλό της δίκαιης ανάπτυξης στη χώρα μας.

 

Related posts