23 Νοεμβρίου 2017

Breaking News

7 Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με τη λογιστική απεικόνιση θεμάτων στα βιβλία μιας επιχείρησης

7 Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με τη λογιστική απεικόνιση θεμάτων στα βιβλία μιας επιχείρησης

7 Ερωτήσεις και Απαντήσεις σχετικά με τη λογιστική απεικόνιση θεμάτων στα βιβλία μιας επιχείρησης… της Χρύσας Σωτηράκη

Ας δούμε μέσα από Ερωτήσεις-Απαντήσεις πως αντιμετωπίζει μια επιχείρηση 7 συνήθη θέματα από λογιστικής πλευράς καθώς λοιπές διευκρινίσεις επί των θεμάτων:

  • (1) ΕΡΩΤΗΜΑ για την Έκδοση τιμολογίων από excel

Αρχιτέκτονας με έδρα την οικία του και τζίρο κάτω των € 10.000,00 ετησίως, επιθυμεί να εκδίδει αποδείξεις παροχής υπηρεσιών και τιμολόγια από excel, όπου θα τηρεί αρχείο με αρίθμηση ανά ημερομηνία χωρίς να τηρεί χειρόγραφο μπλοκάκι.

Είναι νόμιμο το παραστατικό της απόδειξης παροχής υπηρεσιών ή τιμολόγιο που εκδίδεται μέσω excel με τηρούμενη αρίθμηση σε μηχανογραφική μορφή και όχι σε χειρόγραφο μπλοκάκι;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Κάθε έγγραφο, που περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που απαιτούνται για το τιμολόγιο ή την απόδειξη λιανικής πώλησης (βάσει των άρθρων 9 και 12 του ν.4308/2014), θεωρείται νόμιμο παραστατικό, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο εκδίδεται. ΣΛΟΤ Αριθμ. Πρωτ.: 626 ΕΞ / 06.04.2017

  • Δείτε τα σχετικά άρθρα  9 και 12 του Ν. 4308/2014:

Ν. 4308/2014 (ΑΡΘΡΟ 9) Περιεχόμενο τιμολογίου:

  1. Το τιμολόγιο φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:

α) Την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου. 

β) Τον αύξοντα αριθμό για μία ή περισσότερες σειρές τιμολογίων, ο οποίος χαρακτηρίζει το τιμολόγιο με μοναδικό τρόπο. 

γ) Τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), με βάση τον οποίο ο πωλητής πραγματοποίησε την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών. 

δ) Τον Α.Φ.Μ. του πελάτη, με βάση τον οποίο έλαβε χώρα η παράδοση των αγαθών ή η παροχή των υπηρεσιών. 

ε) Την πλήρη επωνυμία και την πλήρη διεύθυνση του πωλητή και του πελάτη που αποκτά τα αγαθά ή λαμβάνει τις υπηρεσίες. 

στ) Την ποσότητα και το είδος των παραδιδόμενων αγαθών ή την έκταση και το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών, εκτός εάν η έκταση και το είδος των παρεχόμενων υπηρεσιών προκύπτει από άλλα έγγραφα στα οποία παραπέμπει το τιμολόγιο. 

ζ) Την ημερομηνία κατά την οποία πραγματοποιήθηκε ή ολοκληρώθηκε η παράδοση αγαθών ή η παροχή υπηρεσιών, εφόσον η ημερομηνία αυτή δεν συμπίπτει με την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου. 

η) Την αξία αγαθών ή υπηρεσιών ανά συντελεστή Φ.Π.Α., την αξία που απαλλάσσεται Φ.Π.Α., την αξία μονάδας αγαθού ή υπηρεσίας χωρίς Φ.Π.Α., καθώς και την αξία κάθε έκπτωσης ή επιστροφής, εάν δεν συμπεριλαμβάνονται στην τιμή μονάδας. 

θ) Το συντελεστή Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται. 

ι) Το ποσό του οφειλόμενου Φ.Π.Α., εκτός εάν εφαρμόζεται ειδικό καθεστώς, σύμφωνα με το οποίο η πληροφορία αυτή παραλείπεται. 

ια) Τον όρο «Αυτο-τιμολόγηση», όταν το τιμολόγιο εκδίδεται από τον λήπτη των αγαθών ή των υπηρεσιών. 

ιβ) Όταν η πράξη απαλλάσσεται από Φ.Π.Α., η διάταξη της εθνικής νομοθεσίας (ν. 2859/2000) ή η διάταξη της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ ή άλλη διάταξη, σύμφωνα με την οποία η παράδοση αγαθών ή η παροχή υπηρεσιών απαλλάσσεται από το φόρο αυτόν. 

ιγ) Όταν ο λήπτης είναι υπόχρεος καταβολής του Φ.Π.Α., η αναφορά «Αντίστροφη επιβάρυνση». 

ιδ) Επί ενδοκοινοτικής παράδοσης ενός καινούργιου μεταφορικού μέσου, τα στοιχεία που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία περί Φ.Π.Α., βάσει της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ. 

ιε) Όταν εφαρμόζεται το καθεστώς του περιθωρίου κέρδους των πρακτορείων ταξιδίων, η αναφορά «Καθεστώς περιθωρίου – Ταξιδιωτικά πρακτορεία». 

ιστ) Ο όρος «Καθεστώς περιθωρίου – Μεταχειρισμένα αγαθά» ή «Καθεστώς περιθωρίου – Έργα τέχνης» ή «Καθεστώς περιθωρίου – Αντικείμενα συλλεκτικής και αρχαιολογικής αξίας», όταν εφαρμόζεται ένα από τα ειδικά καθεστώτα που ισχύουν στον τομέα των μεταχειρισμένων αγαθών και των αντικειμένων καλλιτεχνικής, συλλεκτικής και αρχαιολογικής αξίας, αντίστοιχα. 

ιζ) Όταν ο υπόχρεος στο Φ.Π.Α. είναι φορολογικός αντιπρόσωπος κατά την έννοια της ισχύουσας νομοθεσίας περί Φ.Π.Α. και της σχετικής Οδηγίας 2006/112/ΕΚ, τα πλήρη στοιχεία του εν λόγω προσώπου, καθώς και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) αυτού. 

  1. Τα ποσά του τιμολογίου μπορεί να εκφράζονται σε οποιοδήποτε νόμισμα. Το ποσό Φ.Π.Α. του τιμολογίου εκφράζεται και στο εθνικό νόμισμα.
  2. Το τιμολόγιο δεν απαιτείται να φέρει υπογραφή για τους σκοπούς αυτού του νόμου.

Ν.4308/2017 ΑΡΘΡΟ 12 Εκδιδόμενα στοιχεία για λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών

  1. Για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές, μπορεί να εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη λιανικής πώλησης ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών), αντί έκδοσης τιμολογίου του άρθρου 8. Αντίτυπο αυτού του εγγράφου παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη.
  2. Το στοιχείο λιανικής πώλησης φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:

α) Την ημερομηνία έκδοσης. 

β) Τον αύξοντα αριθμό για μία ή περισσότερες σειρές στοιχείων λιανικής πώλησης, ο οποίος χαρακτηρίζει το στοιχείο αυτό με μοναδικό τρόπο. 

γ) Τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), με βάση τον οποίο ο πωλητής πραγματοποίησε την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών. 7 

δ) Το πλήρες όνομα και την πλήρη διεύθυνση του πωλητή των αγαθών ή υπηρεσιών. 

ε) Το συντελεστή Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται και τη μικτή αξία πώλησης που αυτός αφορά. 

  1. Για σκοπούς ευχερούς ταυτοποίησης των σχετικών συναλλαγών, δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή πρόσθετων στοιχείων στα εκδιδόμενα στοιχεία λιανικής πώλησης ορισμένων κατηγοριών υπηρεσιών ή αγαθών, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος.
  2. Στην περίπτωση εκπτώσεων ή επιστροφών εκδίδεται πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης. Για κάθε εκδιδόμενο πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης άνω των 50 ευρώ τηρείται από τον πωλητή αρχείο με το ονοματεπώνυμο και τη διεύθυνση του πελάτη.
  3. Με στοιχείο λιανικής πώλησης εξομοιώνεται κάθε άλλο έγγραφο που περιλαμβάνει τα δεδομένα του στοιχείου λιανικής πώλησης και αντίτυπο αυτού παραδίδεται, αποστέλλεται ή τίθεται στη διάθεση του πελάτη.
  4. Το στοιχείο λιανικής πώλησης μπορεί να φέρει ανάλογη ονομασία, σύμφωνα με τις επικρατούσες συναλλακτικές πρακτικές ή τις απαιτήσεις άλλης νομοθεσίας.
  5. Η οντότητα που πωλεί αγαθά ή υπηρεσίες σε ιδιώτες καταναλωτές έχει την ευθύνη να διασφαλίζει ότι εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης ή εναλλακτικά τιμολόγιο, για κάθε σχετική πώληση. Η οντότητα αυτή εκδίδει το παραστατικό πώλησης. Εναλλακτικά, η οντότητα μπορεί με προηγούμενη συμφωνία να διασφαλίσει την έκδοση παραστατικού από τρίτο πρόσωπο εξ’ ονόματος και για λογαριασμό της. Η συμφωνία για έκδοση παραστατικού πώλησης από τρίτο πρόσωπο δεν απαλλάσσει την οντότητα από τη νόμιμη υποχρέωση να διασφαλίσει ότι θα εκδοθεί σχετικό παραστατικό, καθώς και από κάθε σχετική ευθύνη, σύμφωνα με αυτόν το νόμο.
  6. Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης (αποδείξεων λιανικής ή τιμολογίων) γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που προβλέπει ο ν. 1809/1988 κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου.
  7. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων δύναται να τίθενται σε εφαρμογή τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και πληροφοριακά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που είναι, σύμφωνα με τις βέλτιστες Ευρωπαϊκές πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των εκδιδόμενων στοιχείων λιανικής πώλησης. Με την ίδια απόφαση δύναται να ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την εφαρμογή των εν λόγω τεχνικών προδιαγραφών.
  8. Οι οντότητες δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με τη χρήση υπηρεσιών παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης, αντί της χρήσης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παραγράφου 8.
  9. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος, δύναται να απαλλάσσονται ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων από την υποχρέωση της παραγράφου 8. Οι οντότητες αυτές δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο.
  10. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο, αντί της εφαρμογής των παραγράφων 8 ή 10 του παρόντος άρθρου, για περιστασιακές λιανικές πωλήσεις.
  11. Η οντότητα μπορεί να εκδίδει παραστατικά λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο στην περίπτωση διακοπής του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ή διακοπής της λειτουργίας του μέσου έκδοσης παραστατικών, λόγω τεχνικού προβλήματος. Σε περίπτωση μη λειτουργίας του εξοπλισμού έκδοσης παραστατικών λόγω τεχνικού προβλήματος, η οντότητα λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποκατάσταση της λειτουργίας του εξοπλισμού χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και για την αποτροπή επαναλήψεων του προβλήματος. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων της παραγράφου 9 δύναται να ρυθμίζονται θέματα εφαρμογής της παραγράφου αυτής, καθώς και να επιβάλλεται υποχρέωση ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
  12. Η οντότητα που εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παραγράφου 8, διαβιβάζει εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη ή την παύση της χρήσης του εν λόγω μέσου στη Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών τις ακόλουθες, κατά περίπτωση πληροφορίες:

α) Τον τύπο και το σειριακό αριθμό (κωδικό) του κατασκευαστή του χρησιμοποιούμενου μέσου που απαιτείται για την ταυτοποίηση του εν λόγω μέσου. 

β) Την ημερομηνία απόκτησης και την ημερομηνία οριστικής παύσης της χρήσης του μέσου. 

  1. Οι οντότητες, οι οποίες επιλέγουν να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης μέσω τρίτου προσώπου (πάροχος) διαβιβάζουν προς τη Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών την επωνυμία και τα στοιχεία επικοινωνίας του τρίτου προσώπου, καθώς και την ημερομηνία έναρξης και παύσης της χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου. Η διαβίβαση των πληροφοριών αυτών γίνεται εντός δέκα (10) ημερών από την έναρξη ή την παύση χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, καθώς και οι διαδικασίες ελέγχου των τιμολογίων και των στοιχείων λιανικής πώλησης που εκδίδονται και αυθεντικοποιούνται με την χρήση υπηρεσιών των Παρόχων Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης. 

  • (2) ΕΡΩΤΗΜΑ για την Καταστροφή παγίων και εμπορευμάτων

Επιχείρηση θα προβεί σε καταστροφή παγίων και εμπορευμάτων ληγμένων.

Ποιες λογιστικές εγγραφές πρέπει να καταχωρήσει στα βιβλία της;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Αναφορικά με τα πάγια, διαγράφεται η μικτή αξία και οι τυχόν σωρευμένες αποσβέσεις τους κατά την ημερομηνία της καταστροφής και με την προκύπτουσα διαφορά, χρεώνεται λογαριασμός ζημίας στην κατάσταση αποτελεσμάτων (λογ. 81.02 του ΕΓΛΣ).

Αναφορικά με τα αποθέματα διαγράφονται τα ληγμένα εμπορεύματα (πίστωση ομάδας 2) με χρέωση λογαριασμού ζημίας στην κατάσταση αποτελεσμάτων (λογ. 81.02 του ΕΓΛΣ). ΣΛΟΤ Αριθμ. Πρωτ.: 556 ΕΞ / 06.04.2017


  • (3) ΕΡΩΤΗΜΑ για την Εκτύπωση ημερολογίου πωλήσεων

Μια εταιρία ως παραστατικά που εκδίδει για την πώληση των εμπορευμάτων της είναι ονομαστικές Α.Λ.Π. επί πιστώσει διότι η είσπραξη των χρημάτων γίνεται από τις συνεργάτιδές μας (dealers) κατά την παράδοση των παραγγελιών.

Λόγω του μεγάλου όγκου αυτών των παραστατικών στο τέλος κάθε εβδομάδας εκτυπώνεται Ημερολόγιο Πωλήσεων όπου ανά ημέρα και παραστατικό (χωρίς όνομα αγοραστή) καταγράφονται οι πωλήσεις, οι επιστροφές, οι εισπράξεις μετρητών, οι καταθέσεις στις τράπεζες κλπ.

Εξ’ αιτίας της αλλαγής στις πληρωμές* με τραπεζικές συναλλαγές από 01/01/2017 (κάρτες, τραπεζικά εμβάσματα, ηλεκτρονικές πληρωμές κλπ), θα πρέπει στο Ημερολόγιο Πωλήσεων να καταχωρείται και το όνομα των αγοραστών ή οι όποιοι έλεγχοι καλύπτονται από το υποστηρικτικό υλικό που ούτως ή άλλως έχουμε, δηλαδή παράλληλο αρχείο με τα ονόματα των αγοραστών και τα παραστατικά που έχουν εκδοθεί;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Αλλαγές στη νομοθεσία αναφορικά με θέματα διαδικασιών πληρωμής, δεν επηρεάζουν τις προβλέψεις περί των λογιστικών αρχείων, των άρθρων 3, 4, 5 και 6 του νόμου 4038/2014. Για ειδικότερα θέματα διαδικασιών πληρωμών αρμόδιο είναι το Υπουργείο Οικονομικών. ΣΛΟΤ Αριθμ. Πρωτ.: 2869 ΕΞ / 16.12.2016

*Θυμίζουμε τι ισχύει για τον τρόπο πληρωμής για συναλλαγές μεταξύ επαγγελματιών/επιχειρήσεων:

  1. Για συναλλαγές έως πεντακόσια (500) ευρώ = είτε μετρητά είτε με τραπεζικά μέσα πληρωμής
  2. Για συναλλαγές άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ = ΜΟΝΟ με τραπεζικά μέσα πληρωμής.

Προσοχή:

α) Δεν εκπίπτει ως δαπάνη από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης όταν η δαπάνη (που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών) άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ δεν έχει εξοφληθεί είτε τμηματικά είτε ολική εξόφληση με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής (Ν. 4172/2013 άρθρο 23 περ.β – ΠΟΛ.1158/24-10-2016)

β) Επίσης, διευκρινίσθηκε ότι σε περίπτωση που οι αντισυμβαλλόμενοι είναι ταυτόχρονα προμηθευτές και πελάτες, επιτρέπεται να προβούν σε εκατέρωθεν λογιστικούς συμψηφισμούς, εφόσον αυτό δεν αντιβαίνει σε διατάξεις άλλων νόμων. Όταν η διαφορά που απομένει μετά τον συμψηφισμό είναι μεγαλύτερη των 500 ευρώ, τότε για να αναγνωρισθεί το σύνολο των αγορών απαιτείται η εξόφλησή της με τραπεζικό μέσο πληρωμής. (ΠΟΛ.1158/24-10-2016)

 

*Θυμίζουμε τι ισχύει για τον τρόπο πληρωμής για συναλλαγές μεταξύ επαγγελματιών/επιχειρήσεων και ιδιωτών:

  1. Για συναλλαγές / πωλήσεις (είτε αγαθών είτε υπηρεσιών) που πραγματοποιούνται από επαγγελματίες/επιχειρήσεις προς ιδιώτες άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ = ΜΟΝΟ με τραπεζικά μέσα πληρωμής.
  2. Πρόστιμο 100 ευρώ για κάθε παράβαση (βάσει Ν.4174/2013 άρθ.54,παρ.2 περ. θ’ και Ν.4474/2017 άρθρ. 12 παρ. 4α +4β).

  • (4) ΕΡΩΤΗΜΑ για τις Αποσβέσεις παγίων

Νομική οντότητα (με απλογραφικά ή διπλογραφικά αρχεία) δεν έχει κάνει αποσβέσεις παγίων για τα πάγια που έχει χρησιμοποιήσει και στο μητρώο παγίων απεικονίζονται με την αρχική τους αξία κτήσης. Κατά συνέπεια ούτε στα βιβλία μου υπάρχουν εγγραφές για αποσβέσεις αφού τέτοιες δεν έχουν υπάρξει.

ΕΡΩΤΗΣΗ
Αν ξεκινήσω αποσβέσεις από τη χρήση 2016, θα τις υπολογίσω με βάση την αρχική τιμή κτήσης όπως αυτή απεικονίζεται στο μητρώο παγίων σήμερα;

Τι γίνεται με τις προηγούμενες αποσβέσεις που δεν έχουν γίνει;

Μήπως πρέπει να γίνουν μέσα στο 2016 σωρευτικά και οι αποσβέσεις που δεν έχουν γίνει για τις προηγούμενες χρήσεις και απλά αυτές να μην αναγνωριστούν;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Με βάση την περίπτωση δ της παραγράφου 1 του άρθρου 17 και την παράγραφο 3 του άρθρου 18 του ν. 4308/2014, η διενέργεια αποσβέσεων είναι υποχρεωτική για κάθε λογιστική περίοδο, η δε μη διενέργεια αυτών, συνιστά λογιστικό σφάλμα κατά το ν. 4308/2014.

Η διόρθωση σφάλματος, λογιστικά αντιμετωπίζεται σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν. 4308/2014 με την επιφύλαξη των απαλλαγών που παρέχονται από το άρθρο 30 του ν. 4308/2014 (περίπτωση ιθ παράγραφος 1 και περίπτωση γ παράγραφος 7).

Για τα φορολογικά θέματα το ΣΛΟΤ δεν έχει αρμοδιότητα. ΣΛΟΤ Αριθμ. Πρωτ.: 517 ΕΞ / 14.03.2017

Ν. 4308/2014 – ΑΡΘΡΟ 28. Μεταβολές λογιστικών πολιτικών και εκτιμήσεων και διόρθωση λαθών

  1. Οι μεταβολές των λογιστικών πολιτικών και οι διορθώσεις λαθών αναγνωρίζονται αναδρομικά με τη διόρθωση:

α) Των λογιστικών αξιών των περιουσιακών στοιχείων, των υποχρεώσεων και της καθαρής θέσης, για τη σωρευτική επίδραση της μεταβολής κατά την έναρξη και λήξη της συγκριτικής και της τρέχουσας περιόδου, και 

β) των εσόδων, κερδών, εξόδων και ζημιών, όσον αφορά την επίδραση επί των λογιστικών μεγεθών της συγκριτικής περιόδου. 

  1. Οι μεταβολές των λογιστικών εκτιμήσεων αναγνωρίζονται στην περίοδο στην οποία διαπιστώνεται ότι προκύπτουν και επηρεάζουν αυτή την περίοδο και μελλοντικές περιόδους, κατά περίπτωση. Οι αλλαγές αυτές δεν αναγνωρίζονται αναδρομικά.
  2. Η διόρθωση των λαθών διενεργείται άμεσα κατά τον εντοπισμό τους.

  • (5) ΕΡΩΤΗΜΑ για την Καταχώρηση εκπτώσεων στα βιβλία

Επιχείρηση Α πουλάει προϊόντα σε πελάτες λιανικής μέσω σουπερμάρκετ. Η εν λόγω επιχείρηση σκοπεύει να δώσει εκπτώσεις σε καταναλωτές που αγοράζουν τα εμπορεύματα της μέσω της επιχείρησης Β. Η επιχείρηση Β αναπτύσσει διαδικτυακή εφαρμογή μέσω της οποίας πιστοποιεί τις αγορές των προϊόντων της Α από συγκεκριμένους καταναλωτές και στην συνέχεια τους αποδίδει τα χρηματικά ποσά που αντιστοιχούν στις εκπτώσεις των προϊόντων που αγόρασαν. Για την εργασία αυτή η εταιρεία Β χρεώνει αμοιβή στην Α για την οποία εκδίδει τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών. Για τις εκπτώσεις που η εταιρεία Β απέδωσε στους καταναλωτές των προϊόντων της Α, εκδίδει κατάσταση εκκαθάρισης προς την Α. Η κατάσταση εκκαθάρισης αναφέρει τα προϊόντα για τα οποία δόθηκε έκπτωση, τον καταναλωτή που έλαβε την έκπτωση, τον αριθμό συναλλαγής, το σούπερμαρκετ στο οποίο έγινε η συναλλαγή, το συντελεστή φπα στον οποίο ανήκει το προϊόν στο οποίο δόθηκε η έκπτωση. Η επιχείρηση Α αποδίδει στην Β το σύνολο της εκάστοτε κατάστασης εκκαθάρισης.

Ερώτηση

Πώς καταχωρούνται στα βιβλία της επιχείρησης Α τα σύνολα των εκπτώσεων (σύνολα καταστάσεων εκκαθάρισης) που έδωσε στους πιστοποιημένους καταναλωτές των προϊόντων της, μέσω της εταιρείας Β;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Οι εν λόγω εκπτώσεις αναγνωρίζονται σε μείωση των πωλήσεων, βάσει της αρχής του δεδουλευμένου και στα πλαίσια της αρχής της παραγράφου 6 του άρθρου 17 του ν. 4308/2014, περί παρακολούθησης των κονδυλίων των χρηματοοικονομικών καταστάσεων βάσει της οικονομικής ουσίας των συναλλαγών ή γεγονότων. – ΣΛΟΤ Αριθμ. Πρωτ.: 314 ΕΞ / 21.02.2017


  • (6) ΕΡΩΤΗΜΑ για το Τέλος επιτηδεύματος

Σύμφωνα με την απόφαση 2014/30.09.2016 πολύ μικρών οντοτήτων, το τέλος επιτηδεύματος θα βαρύνει το κονδύλι ΛΟΙΠΑ ΕΞΟΔΑ ΚΑΙ ΖΗΜΙΕΣ, και όχι να είναι ενσωματωμένο στο φόρο εισοδήματος, όπως είχε δημοσιευθεί στις καταστάσεις 2015. Επίσης δεν θα συμφωνούν με τις δαπάνες στην κατάσταση επιμερισμού των δαπανών.

Αντίστοιχα στις μικρές, μεσαίες και μεγάλες οντότητες θα εμφανιστεί ενσωματωμένο στο φόρο ή όχι;

Σας παραθέτω συνημμένα τα αρχεία από την μηχανογράφηση που στη μία περίπτωση είναι ενσωματωμένο στο κόστος πωλήσεων, αλλά αυτό κατά την γνώμη μου δεν είναι ορθό και δεν συμφωνεί με την κατάσταση επιμερισμού, και στη δεύτερη περίπτωση είναι ενσωματωμένο στο φόρο εισοδήματος.

Παρακαλώ για την διευκρίνηση για όλες τις οντότητες πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Βάσει της αρχής του δουλευμένου, το τέλος επιτηδεύματος είναι έξοδο της χρήσεως που αφορά (κλειόμενη χρήση) και όχι της χρήσεως στην οποία πληρώνεται.

Συνεπώς αναγνωρίζεται και βαρύνει την κατάσταση αποτελεσμάτων της κλειόμενης χρήσης, στο κονδύλι «Λοιπά έξοδα και ζημίες». –  ΣΛΟΤ Αριθμ. Πρωτ.: 96 ΕΞ / 20.01.2017


  • (7) ΕΡΩΤΗΜΑ σχετικά με Υποκατάστημα – «Έννοια Υποκαταστήματος»

ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Εταιρεία (τυπογραφείο) εδρεύει σε κτήριο το οποίο αποτελείται από υπόγειο, ισόγειο και 4 ορόφους. Έχει την πλήρη κυριότητα στο υπόγειο, στο ισόγειο και στους 2 πρώτους ορόφους. Ιδιοχρησιμοποιεί το υπόγειο, το ισόγειο και τον 1ο όροφο ενώ εκμισθώνει σε άλλη εταιρεία τον 2ο όροφο.

Έχει σκοπό να νοικιάσει τον 4ο όροφο. Μέρος του χώρου θα χρησιμοποιηθεί ως αποθήκη, ενώ στον υπόλοιπο χώρο θα τοποθετηθεί μηχανή προεκτύπωσης που χρησιμεύει στην παραγωγική διαδικασία την εκτύπωσης.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Στον ΚΒΣ υπήρχε ορισμός για το υποκατάστημα ενώ στα ΕΛΠ όχι. Ισχύει ότι υποκατάστημα θεωρείται όταν ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα;

Επειδή η υπάρχουσα εγκατάσταση με τον 4ο όροφο θα έχουν κοινή είσοδο για να μπεις στο κτήριο αλλά όχι στους χώρους εγκατάστασης μήπως δεν θεωρείται υποκατάστημα;

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, δηλαδή που θα είναι και αποθήκη και θα ενεργείται παραγωγική διαδικασία τι ισχύει, είναι υποκατάστημα;

Το είδος εγκατάστασης θα είναι υποκατάστημα και ας χρησιμεύει και ως αποθήκη ή το είδος εγκατάστασης θα είναι αποθήκη;

Σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 3.1 της πολ. 1003/2014 δεν χρειάζεται τήρηση ξεχωριστών βιβλίων. Σωστά;

Σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφος 5.8.4 της πολ. 1003/2014 δεν χρειάζεται έκδοση παραστατικού διακίνησης. Σωστά;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Σύμφωνα με το σημείο 3.01 (Λοιπές επεξηγήσεις) της ΠΟΛ 1003/14 και την αντίστοιχη ρύθμιση της Λογιστικής Οδηγίας της ΕΛΤΕ, η λογιστική παρακολούθηση των υποκαταστημάτων μπορεί να διενεργείται από το λογιστικό σύστημα της οντότητας σύμφωνα με τις καθιερωμένες λογιστικές πρακτικές, χωρίς να προδιαγράφεται συγκεκριμένος τρόπος. Κατά τα λοιπά, το ερώτημα είναι αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών. ΣΛΟΤ Αριθμ. Πρωτ.: 1825 ΕΞ / 31.08.2016

Θυμίζουμε τι ισχύει σύμφωνα και με τον νεότερο Ν. 4484/2017 (ΦΕΚ 110/01-08-2017) – Άρθρο 12

Τροποποίηση του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 1. Μετά το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης δ΄της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152) προστίθενται εδάφια ως εξής:

«Ως υποκατάστημα, για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος άρθρου, νοείται κάθε επαγγελματική εγκατάσταση του επιτηδευματία στην ημεδαπή, εκτός της έδρας της επιχείρησης, στην οποία ενεργείται παραγωγική ή συναλλακτική δραστηριότητα. Δεν λογίζονται ως υποκαταστήματα, για την επιβολή του τέλους επιτηδεύματος, οι προσωρινοί εκθεσιακοί χώροι και οι πρόσκαιρες επαγγελματικές εγκαταστάσεις, που λειτουργούν για χρονικό διάστημα μέχρι τριάντα (30) ημέρες, οι επαγγελματικές εγκαταστάσεις που στεγάζονται σε διαφορετικούς ορόφους, συνεχόμενους ή μη, του ίδιου κτιριακού συγκροτήματος, οι εγκαταστάσεις τουριστικών καταλυμάτων εντός παραδοσιακών κτισμάτων, σύμφωνα με το π.δ. 33/1979 (Α΄ 10), που λειτουργούν σε ξεχωριστά κτίρια, αλλά με ενιαία άδεια λειτουργίας, η οποία εντάσσεται ως ενιαία εγκατάσταση στην ίδια τουριστική μονάδα, καθώς και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περίπτωσης δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3874/2010 (Α΄151), όπως ισχύει.». Οι διατάξεις της παραγράφου ισχύουν για δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2017 και επόμενων.

07.09.2017 /της Χρύσας Σωτηράκη, Λογίστρια–Φοροτεχνικός–Σύμβουλος επιχειρήσεων της ομάδας «LOLplus – Λογιστικές Ολοκληρωμένες Λύσεις» www.lolplus.gr



Δείτε ακόμη…


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related posts