Στην τελική ευθεία βρίσκεται και η ίδρυση της Αναπτυξιακής Τράπεζας. Όπως αναφέρει, η ελληνική οικονομία στη βάση της έχει τη μικρομεσαία επιχείρηση και δεν μπορεί να υποστηριχτεί η άνθισή της, χωρίς την παράλληλη ανάταση των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. Σε αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσει και η ίδρυση της Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στη δημοσιογράφο Εύη Παπαδοσηφάκη
ΕΡ: Πώς θα αποτιμούσατε τη χρονιά που έφυγε;
AΠ:Νομίζω ότι ήταν η καλύτερη χρονιά για τη χώρα από το 2008 και μετά. Όλα τα βασικά μακροοικονομικά μεγέθη της ελληνικής οικονομίας είναι θετικά. Δεν θέλω να πω ότι την αισιοδοξία που απορρέει από τους αριθμούς τη συμμερίζεται το μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού στην καθημερινότητά του. Όμως για εμένα που μέρος της δουλειάς μου είναι να παρακολουθώ τους αριθμούς και να ενεργώ προκειμένου τα οφέλη από την ανάπτυξη να περάσουν γρηγορότερα στον ελληνικό λαό, αυτά τα νούμερα είναι πολύ σημαντικά γι αυτό μπορώ να πω πως είμαι αισιόδοξος.
ΕΡ: Τι συγκεκριμένα σας κάνει αισιόδοξο;
AΠ:Πρώτα απ? όλα να πούμε ότι το 2017 θα είναι η πρώτη χρονιά εδώ και σχεδόν μια δεκαετία που και τα τέσσερα τρίμηνα του έτους θα έχουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών το 2017 άγγιξαν τα 60 δισ. ευρώ, κάτι που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ για την ελληνική οικονομία. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις θα αγγίξουν τα 4 δισ. ευρώ, ως ποσοστό του ΑΕΠ θα υπερβούν το 2%, κάτι που αποτελεί ρεκόρ 15ετίας. Ακόμη ο βαθμός εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας το 2017 αυξήθηκε σε πρωτόγνωρα επίπεδα: από 19,9% που ήταν το 2009, αγγίξαμε το 31,9% στο εννιάμηνο του 2017. Πρόκειται για εθνικό ρεκόρ.
Επίσης, το spread στα 10ετή κρατικά ομόλογα για τον Δεκέμβριο του 2017 συγκρίνεται πλέον τα επίπεδα του 2008. Δεν θέλω όμως να κουράζω άλλο με αριθμούς. Ως υπουργός Οικονομίας θα μπορούσα να φτιάξω μια πολύ μεγάλη λίστα θετικών επιδόσεων της ελληνικής οικονομίας για το τελευταίο έτος, οι οποίες καταγράφονται από ανεξάρτητες αρχές ή θεσμούς που οι περισσότεροι από αυτούς μόνο φιλικούς προς την κυβέρνηση δεν μπορείς να τους πεις.
Όμως, μεγάλη σημασία έχει για μένα και το κλίμα που λαμβάνω από ξένους παράγοντες απ’όλο τον κόσμο. Αυτό το κλίμα μπορεί να μην καταγράφεται, όμως το να συναντά κανείς δεκάδες ανθρώπους κάθε μήνα που μιλούν με θερμά λόγια για τη δουλειά που γίνεται στην Ελλάδα και αναζητούν ευκαιρίες να επενδύσουν, είναι πραγματικά μια μεγάλη ικανοποίηση.
ΕΡ: Η κυβέρνηση πολλές φορές έχει τονίσει ότι στόχος είναι και η προστασία του περιβάλλοντος και η ενίσχυση της απασχόλησης. Στο μεταξύ έχετε χαρακτηρίσει το 2018 ως χρονιά έκρηξης των επενδύσεων. Σε ποιους τομείς περιμένετε να εκδηλωθεί το ενδιαφέρον;
ΑΠ: Πρώτα απ? όλα να τονίσω ότι η κυβέρνηση, σε αντίθεση με άλλες στο παρελθόν, έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι της μεταποίησης και της βιομηχανίας. Νομίζουμε ότι το παραγωγικό μοντέλο το οποίο υλοποιούμε στηρίζεται πολύ σε αυτούς τους τομείς. Οι ανακοινώσεις από μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις που έχουν γίνει τον προηγούμενο χρόνο δείχνουν ότι θα υπάρχει μια ενδιαφέρουσα ανάταση στον κλάδο αυτό. Επίσης, αν δει κανείς τα επενδυτικά σχέδια που έχουν κατατεθεί στον πρόσφατο αναπτυξιακό νόμο, θα επιβεβαιώσει ότι το ενδιαφέρον για το κομμάτι της μεταποίησης και της βιομηχανίας έχει αναζωπυρωθεί σημαντικά. Επιπλέον, όλες οι ενδείξεις που έχουμε σε σχέση με τον τουρισμό, μας δίνουν μια εικόνα ότι η χώρα θα βρεθεί το 2018 στο επίκεντρο των τουριστικών επενδύσεων. Όμως έντονο ενδιαφέρον υπάρχει για τα logistics, για την αγροδιατροφή, για την ελληνική βιομηχανία, και φυσικά και για την ενέργεια.
ΕΡ:Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η δημιουργία της Αναπτυξιακής Τράπεζας;
AΠ:Νομίζω ότι μπορούμε να πούμε ότι βρισκόμαστε στην τελική ευθεία, καθώς έχουμε καταφέρει να κάμψουμε την δυσπιστία των εκπροσώπων των Θεσμών, ότι η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα δεν θα επιφέρει καμιά δημοσιονομική επίπτωση. Από την πρώτη στιγμή αυτή η κυβέρνηση πίστευε στη χρησιμότητα της Αναπτυξιακής Τράπεζας και έτσι, ακόμα πριν έρθω εγώ σε αυτό το υπουργείο, είχε γίνει μια προεργασία από τον Γιάννη Δραγασάκη και τον Γιώργο Σταθάκη.
Ωστόσο οι Θεσμοί, για κάποιον λόγο, δεν επιθυμούσαν την σύστασή της μέχρι τις αρχές του 2017. Με σκληρή δουλειά, η κυβέρνηση επανήλθε, στηριζόμενη στην εργασία που είχε προηγηθεί, με ακόμη ένα εμπεριστατωμένο σχέδιο στις αρχές του προηγούμενου έτους και τελικά η δημιουργία της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας περιελήφθη στην ανακοίνωση του Eurogroup τον Ιούνιο.
Πιστεύω ότι θα είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που θα λειτουργήσει θετικά στην χρηματοδότηση επιχειρήσεων, χωρίς όμως να λειτουργεί και ανταγωνιστικά προς τις εμπορικές τράπεζες. Νομίζω ότι οι εμπορικές τράπεζες μόνο να ωφεληθούν θα έχουν από τη βοήθεια που θα προσφέρει στα μέλη της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας η Αναπτυξιακή Τράπεζα, καθώς ο στόχος της θα είναι η υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων και η βελτίωση της εικόνας των ελληνικών επιχειρήσεων.
ΕΡ: Ποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες έχει θέσει ως προτεραιότητα για το 2018 το υπουργείο Οικονομίας, δεδομένου ότι αναμένεται έντονη επενδυτική δραστηριότητα;
AΠ: Προχθές κατατέθηκε νομοσχέδιο στη Βουλή που διορθώνει κάποιες στρεβλές προβλέψεις προηγούμενων νομοθετημάτων για τα θύματα των καρτέλ. Σύντομα, όπως σας είπα, πρόκειται να δούμε και το νομοσχέδιο για την Αναπτυξιακή Τράπεζα. Επιπλέον, μας απασχολεί η βελτίωση του καθεστώτος για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, αλλά προετοιμάζουμε επίσης το λεγόμενο credit bureau.
ΕΡ: Ποιές αποφάσεις αναμένονται ειδικά στο μέτωπο της μείωσης της γραφειοκρατίας τόσο για να ενισχυθεί η εξαγωγική προσπάθεια όσο και η επενδυτική παρουσία στη χώρα μας;
AΠ:Όπως ξέρετε, ήδη στο τέλος του χρόνου περάσαμε νόμο για τη βελτίωση των όρων της ίδρυσης μιας επιχείρησης μιας στάσης. Παράλληλα, μέσω του Enterprise Greece βρισκόμαστε σε ανοιχτή επαφή με χιλιάδες ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις που επιζητούν την συνεργασία, τόσο σε επίπεδο ελληνικών εξαγωγών, όσο και σε επίπεδο προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων.
ΕΡ: Η έμφαση που δίνει η κυβέρνηση στην καινοτομία, στην τεχνολογία και στην έρευνα πιστεύετε ότι έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς, όπως επίσης και η σύνδεση της εκπαίδευσης με την επιχειρηματικότητα;
ΑΠ: Ναι, νομίζω πως έχουν γίνει ήδη αρκετά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως σας είπα και παραπάνω, άλλωστε, ετοιμάζουμε ένα σχέδιο νόμου για τις νεοφυείς και καινοτόμες επιχειρήσεις.
EΡ: Η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, όπως δείχνουν τα στοιχεία, ακολουθεί τους ρυθμούς ανάπτυξης. Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται στο μέλλον η σύγχρονη μικρομεσαία επιχείρηση στη χώρα μας δεδομένου του πολύ μικρού μεγέθους της, σύμφωνα με τα δεδομένα της ΕΕ;
ΑΠ: Θα πρέπει πρώτα απ? όλα να επισημάνω ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΜΗ έχουμε περισσότερες επιχειρήσεις που άνοιξαν το 2017, από αυτές που έκλεισαν. Συγκεκριμένα άνοιξαν 6081 επιχειρήσεις περισσότερες από αυτές που έκλεισαν. Πρόκειται για την μεγαλύτερη διαφορά της τελευταίας πενταετίας.
Εκτιμώ ότι οι μικρομεσαία επιχείρηση στην Ελλάδα θα μπορέσει να σταθεί πάλι στα πόδια της, αφού εισερχόμαστε σε έναν ενάρετο κύκλο για την ελληνική οικονομία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ελληνική οικονομία στη βάση της έχει τη μικρομεσαία επιχείρηση και δεν μπορεί να υποστηριχτεί η άνθισή της, χωρίς την παράλληλη ανάταση των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. Σε αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσει και η ίδρυση της Αναπτυξιακής Τράπεζας, η οποία θα έχει ανάμεσα στις αρχικές πρωτοβουλίες της την δημιουργία προγραμμάτων μικροπιστώσεων, τα οποία θα αφορούν ακριβώς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
EΡ:Η εξαγορά των «κόκκινων δανείων» από φορείς του δημοσίου είναι μια επωφελής λύση, όπως έχετε δηλώσει. Το εξετάζετε το ενδεχόμενο; Για ποια υπουργεία; Σε ποια φάση σχεδιασμού βρισκόμαστε;
Όλη αυτή η ιστορία ξεκίνησε με μια πολύ καλή ιδέα που είχε ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος, για την εξαγορά «κόκκινων» στεγαστικών δανείων από το Ταμείο Στρατιωτικών. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία στην οποία συμφώνησα, καθώς ο στόχος μας είναι να νιώσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ασφάλεια ο κάτοχος λαϊκής κατοικίας που δυσκολεύεται να αποπληρώσει το δάνειό του. Φυσικά, θα μπορούσε θεωρητικά αυτό το μέτρο να αφορά και άλλα υπουργεία, όμως εξετάζουμε το κατά πόσο υπάρχει η οικονομική δυνατότητα, χωρίς να επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός και να δημιουργήσουμε στρατηγικούς κακοπληρωτές.