19 Απριλίου 2024

Τι είπε ο Ν. Δένδιας για «κόκκινα» επιχειρηματικά και στεγαστικά δάνεια, βελτιώσεις ΕΝΦΙΑ και αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων ενδεχομένως και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου

Τι είπε ο Ν. Δένδιας για «κόκκινα» επιχειρηματικά και στεγαστικά δάνεια, βελτιώσεις ΕΝΦΙΑ και αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων ενδεχομένως και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου

Συνολική εικόνα περί των καίριων θεμάτων («κόκκινα» επιχειρηματικά και στεγαστικά δάνεια, βελτιώσεις ΕΝΦΙΑ, ρευστότητα της αγοράς με αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων που ήδη υπάρχουν ενδεχομένως και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, επενδύσεις κ.α), που απασχολούν την κυβέρνηση και τις επιχειρήσεις, έδωσε ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Νίκος Δένδιας στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής» και στη δημοσιογράφο Κατερίνα Κατσαβού.

κόκκινα» επιχειρηματικά  και στεγαστικά δάνεια βελτιώσεις ΕΝΦΙΑ

Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα εξής:

  • στα «κόκκινα» επιχειρηματικά δανεία και στις βασικές ρυθμίσεις τους, προκειμένου να μπορέσουν οι βιώσιμες επιχειρήσεις, όχι μόνο οι μεγάλες αλλά και οι μικρομεσαίες, να απεγκλωβιστούν από το αδιέξοδο, ενώ η ρύθμιση θα αποκλείει καταχρηστικές πρακτικές από κάθε λογής επιτήδειους, «μπαταχτσήδες» κατά το κοινώς λεγόμενο, που δεν πλήρωναν λόγω σκοπιμότητας, περιμένοντας να τους δοθεί κάποιου είδους συγχωροχάρτι.. 
  • στα στεγαστικά δάνεια και στο κίνδυνο των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας και στο ότι ένα μαζικό κύμα πλειστηριασμών δεν εξυπηρετεί τις τράπεζες, καθώς θα οδηγήσει σε περαιτέρω μεγάλες μειώσεις την αγορά ακινήτων. Από την άλλη πλευρά, δεν μπορούν να επιβραβευθούν απαράδεκτες πρακτικές.
  • στις βελτιώσεις σχετικά με το τρόπο φορολόγησης του ΕΝΦΙΑ και στην εφαρμογή ενός νέου, πραγματικά παραγωγικού μοντέλου ανάπτυξης, με στόχο να αυξηθούν οι εισπράξεις των δημοσίων εσόδων μέσω της αντίστοιχης αύξησης του ΑΕΠ και όχι μέσω της υπερφορολόγησης. Η πάγια θέση πάντως είναι ότι η υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας περισσότερο βλάπτει παρά προσφέρει στην ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα τελικά.
  • στη ρευστότητα της αγοράς με αξιοποίηση στο μέγιστο βαθμό των χρηματοδοτικών εργαλείων που ήδη υπάρχουν, όπως αυτά που προέρχονται από το ΕΤΕΑΝ, αλλά και των νέων, όπως αυτά που δημιουργεί το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, το οποίο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το αμέσως προσεχές διάστημα, ενδεχομένως και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου.
  • στη δυνατότητα επενδύσεων στην Ελλάδα και τις ευκαιρίες που υπάρχουν, στο μεγάλο ενδιαφέρον σε αυτήν την κατεύθυνση και ότι στην ανάγκη ευελιξίας στη λειτουργία των διαρθρωτικών ταμείων, όσον αφορά την επιδότηση των επιτοκίων των επιχειρηματικών δανείων, αλλά και η περαιτέρω χρηματοδότηση από γερμανικά κεφάλαια του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου και συγκεκριμένα του Β’ Υποταμείου, που αφορά την συμμετοχή στο κεφάλαιο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
  • στην εξασφάλιση 180 ψήφων για εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας και στο ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών.
  • στη στάση της Γερμανίας απέναντι στην Ελλάδα και στo πιο σημαντικό γεγονός ότι η Γερμανία προσυπογράφει τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Υπ. Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας

Κυριακή, 24 Αυγούστου 2014

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συνέντευξη του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Νίκου Δένδια στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής» και στη δημοσιογράφο Κατερίνα Κατσαβού

1.Πότε θα παρουσιάσετε το πλαίσιο για τη ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων και από πότε θα εφαρμοστεί;

Στόχος μας είναι να παρουσιαστεί ένα συνολικό πλαίσιο διευθέτησης των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων. Έχουν ήδη ληφθεί οι παρατηρήσεις των Τραπεζών και της Τράπεζας της Ελλάδος. Τις προτάσεις μας στην τρόικα τις έχουμε ήδη στείλει, πριν τις 15 Αυγούστου, όπως είχα δεσμευθεί προσωπικά. Θα συζητηθεί αυτό το πλαίσιο όταν η τρόικα μάς απαντήσει, και βεβαίως θα υπάρξει συνεργασία με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Γκίκα Χαρδούβελλη. Στη συνέχεια το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή. Θα ήταν πρόχειρο από πλευράς μου να κάνω προβλέψεις ως προς τον ακριβή χρόνο οριστικοποίησης του τελικού κειμένου. Αυτό που μπορώ όμως να σας πω με βεβαιότητα, είναι ότι θα είμαστε έτοιμοι έγκαιρα.

 

2.Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές της ρύθμισης για τα επιχειρηματικά δάνεια; Θα λαμβάνονται υπόψη όλες οι οφειλές (τράπεζες, Δημόσιο κλπ);

Το σχέδιο διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο που επεξεργαζόμαστε για την αναδιάρθρωση του ιδιωτικού χρέους. Επιδιώκουμε μια συνολική λύση στο πρόβλημα των οφειλών προκειμένου να μπορέσουν οι βιώσιμες επιχειρήσεις, όχι μόνο οι μεγάλες αλλά και οι μικρομεσαίες, να απεγκλωβιστούν από το αδιέξοδο στο οποίο έχουν εισέλθει και να εξυγιανθούν. Να μπορέσουν να διευκολυνθούν ειδικότερα ως προς το σκέλος των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών, το οποίο πολλές φορές είναι αδύνατο αποπληρωθεί λόγω των μεγάλων προσαυξήσεων. Θα μου επιτρέψετε να μην υπεισέλθω σε λεπτομέρειες, καθώς το σχέδιο, όπως σας είπα, είναι ακόμη υπό διαμόρφωση και πρόκειται να παρουσιαστεί αναλυτικά μόλις ολοκληρωθεί. Αυτό που μπορώ να πω στην παρούσα φάση είναι ότι η εν λόγω διευθέτηση δεν θα γίνει σε βάρος των ενήμερων και συνεπών δανειοληπτών. Για αυτό, η ρύθμιση θα αποκλείει καταχρηστικές πρακτικές από κάθε λογής επιτήδειους, «μπαταχτσήδες» κατά το κοινώς λεγόμενο, που δεν πλήρωναν λόγω σκοπιμότητας, περιμένοντας να τους δοθεί κάποιου είδους συγχωροχάρτι. Θα πρέπει να διευκρινίσω όμως ότι δεν θεωρούμε «μπαταχτσήδες» όσους επιχειρηματίες δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, εξαιτίας ακριβώς της οικονομικής κρίσης.

 

3.Ειδικά για τα στεγαστικά δάνεια τι σκέπτεστε; Θα υπάρξει μέριμνα για όσους κινδυνεύουν από τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας;

Οι προτάσεις μας για τα στεγαστικά δάνεια είναι η αμέσως επόμενη προτεραιότητά μας. Μέτρα μέριμνας για την συγκεκριμένη περίπτωση που αναφέρατε οπωσδήποτε θα υπάρξουν και ήδη εξετάζονται ενδελεχώς με τα συναρμόδια υπουργεία. Το κύριο μέλημά μας όμως πρέπει να είναι – και σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε – το πως θα μπορέσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες, μέσα από τις ρυθμίσεις που ετοιμάζουμε, να μην χάσουν το ακίνητό τους. Άλλωστε, ένα μαζικό κύμα πλειστηριασμών δεν εξυπηρετεί τις τράπεζες, καθώς θα οδηγήσει σε περαιτέρω μεγάλες μειώσεις την αγορά ακινήτων. Από την άλλη πλευρά, και εδώ δεν μπορούν να επιβραβευθούν απαράδεκτες πρακτικές.

 

4.Ποια είναι τα πιο σημαντικά συμπεράσματα από την επίσκεψή σας στη Γερμανία; Έχουν «μαλακώσει» στο Βερολίνο την στάση τους απέναντι στην Ελλάδα;

Δε νομίζω ότι υπήρξε κάποιο «συνωμοτικό σχέδιο» έναντι της Ελλάδας από τη Γερμανία. Τα δικά μας λάθη ήταν αυτά που κυρίως μας οδήγησαν στην κρίση και στην απαξίωση της διεθνούς εικόνας της χώρας μας. Αυτό που προσωπικά διαπίστωσα και το οποίο με χαροποίησε ήταν η στάση πραγματικής αναγνώρισης των προσπαθειών της Ελλάδας αλλά και των θυσιών στις οποίες υποβλήθηκαν οι πολίτες της, από τα μέλη της κυβέρνησης της Γερμανίας με τα οποία συναντήθηκα, αλλά και από στελέχη του τραπεζικού και βιομηχανικού της τομέα. Με χαροποίησε επίσης ότι η χώρα μας δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως «ικέτης» οικονομικής βοήθειας, αλλά ως ισότιμος εταίρος με τον οποίο υπάρχει η δυνατότητα οικονομικής συνεργασίας σε όλα τα επίπεδα. Τo πιο σημαντικό ίσως είναι ότι η Γερμανία προσυπογράφει τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα όμως είναι λογικό να αναμένουν στο Βερολίνο τη συνέχιση και ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων που η Ελλάδα προγραμματίζει.

 

5.Πρακτικό αποτέλεσμα θα υπάρξει από αυτές τις συναντήσεις;

Συζήτησα αναλυτικά με τον Αντικαγκελάριο και Υπουργό Οικονομικών κ. Σ. Γκάμπριελ, όπως και με τον Σύνδεσμο Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI) τη δυνατότητα επενδύσεων στην Ελλάδα και τις ευκαιρίες που υπάρχουν και διαπίστωσα μεγάλο ενδιαφέρον σε αυτήν την κατεύθυνση. Συμφωνήθηκε επίσης ο κ. Γκάμπριελ να έρθει στην Αθήνα τον Μάρτιο, επικεφαλής αντιπροσωπείας Γερμανών επιχειρηματιών, για να εξετάσουμε από κοινού και εκ του σύνεγγυς τις μεγάλες δυνατότητες επενδύσεων στην ελληνική οικονομία. Αλλά και στη συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών κ. Β. Σόιμπλε έγινε αναλυτική συζήτηση για μία σειρά από θέματα που μας αφορούν άμεσα, όπως η ανάγκη ευελιξίας στη λειτουργία των διαρθρωτικών ταμείων, όσον αφορά την επιδότηση των επιτοκίων των επιχειρηματικών δανείων, αλλά και η περαιτέρω χρηματοδότηση από γερμανικά κεφάλαια του Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου και συγκεκριμένα του Β’ Υποταμείου, που αφορά την συμμετοχή στο κεφάλαιο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Από την δική μας πλευρά τέθηκε επίσης το ζήτημα της ανάγκης να δοθεί έμφαση στην εφαρμογή των διαθρωτικών αλλαγών πλέον, αντί της στόχευσης του παρελθόντος για δημοσιονομικά μέτρα. Και είναι θετικό ότι σε αρκετά από αυτά τα ζητήματα διέκρινα διάθεση κατανόησης ή και συναντίληψης από τους συνομιλητές μου.
6.Στις προθέσεις της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η μείωση της φορολογίας σε επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα;

Σαφώς και περιλαμβάνεται και αυτή πρέπει να είναι η κυρίαρχη προτεραιότητά μας στη «μεταμνημονιακή» εποχή. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς έχει τονίσει πολλές φορές ότι η στόχευση είναι να θεσμοθετηθεί ενιαίος φορολογικός συντελεστής 15% για τις επιχειρήσεις, όταν οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέψουν, ενώ υπάρχει δέσμευση για δραστική μείωση των φορολογικών συντελεστών και για τα φυσικά πρόσωπα. Και η προσήλωσή μας πρέπει να είναι ακριβώς αυτή, στο πως θα καταστεί εφικτή μέσω της βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης του Κράτους η υλοποίηση της δέσμευσής μας, η οποία συνάδει άλλωστε με τη φιλελεύθερη ιδεολογία μας. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να συνεχισθεί η σημαντική δουλειά που έχει γίνει από το Υπουργείο Οικονομικών για τη βελτίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού.

 

7.Οι βελτιώσεις που αναμένονται στον ΕΝΦΙΑ θα είναι ικανές να εκτονώσουν τη δυσαρέσκεια των πολιτών;

Ελπίζω πως ναι, αν και το ζήτημα δεν ανήκει στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης. Νομίζω όμως ότι έχει καταστεί πλέον σαφές ότι σταδιακά διαμορφώνονται οι όροι για να γυρίσουμε σελίδα στην ελληνική οικονομία, με την εφαρμογή ενός νέου, πραγματικά παραγωγικού μοντέλου ανάπτυξης, με στόχο να αυξηθούν οι εισπράξεις των δημοσίων εσόδων μέσω της αντίστοιχης αύξησης του ΑΕΠ και όχι μέσω της υπερφορολόγησης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, μία αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας μπορεί να φέρει μεγαλύτερα έσοδα στα κρατικά ταμεία. Για να φτάσουμε όμως σε αυτό το σημείο απαιτείται ομολογουμένως χρόνος και είναι οι λεπτές ισορροπίες, ώστε να μην υπάρξει «μαύρη τρύπα» στα έσοδα που είχαν προϋπολογισθεί. Η πάγια θέση μου πάντως είναι ότι η υπερφορολόγηση της ακίνητης περιουσίας περισσότερο βλάπτει παρά προσφέρει στην ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα, άρα και στη δημοσιονομική κατάσταση τελικά.

 

8.Αν η τρόικα προβάλει αντιρρήσεις θα υπάρξουν μονομερείς ενέργειες από την ελληνική πλευρά;

Δε νομίζω ότι αυτό είναι το ζητούμενο. Ευτυχώς, χάρη στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας μας έχουμε φτάσει πλέον σε ένα επίπεδο που οι εταίροι μας και οι δανειστές μας τείνουν πλέον «ευήκοον ους» σε αρκετά ζητήματα τα οποία θέτουμε και για τα οποία υπάρχουν τεκμηριωμένες προτάσεις για τη βελτιστοποίηση του δημοσιονομικού αποτελέσματος.

Από την άλλη πλευρά, έχω επανειλημμένα τονίσει ότι την πολιτική ευθύνη των αποφάσεων την έχει η εκλεγμένη Κυβέρνηση του τόπου, όπως το Σύνταγμά της ορίζει.

 

9.Η ρευστότητα στην αγορά παραμένει το μεγάλο πρόβλημα. Πώς θα αντιμετωπιστεί;

Ένα πρώτο βήμα είναι η επίλυση των εκκρεμοτήτων του παρελθόντος. Η αντιμετώπιση του προβλήματος των «κόκκινων δανείων», ζήτημα για το οποίο απάντησα προηγουμένως, είναι μία σημαντική παράμετρος που επηρεάζει άμεσα τη δυνατότητα των τραπεζών να ασκήσουν τον πιστωτικό τους ρόλο, αλλά και τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να επιβιώσουν. Παράλληλο βήμα είναι η αξιοποίηση στο μέγιστο βαθμό των χρηματοδοτικών εργαλείων που ήδη υπάρχουν, όπως αυτά που προέρχονται από το ΕΤΕΑΝ, αλλά και των νέων, όπως αυτά που δημιουργεί το Ελληνικό Επενδυτικό Ταμείο, το οποίο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το αμέσως προσεχές διάστημα, ενδεχομένως και μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, με τη χρηματοδοτική συμβολή γερμανικών και γαλλικών κεφαλαίων, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του Ιδρύματος Ωνάση. Ταυτόχρονα, είμαστε έτοιμοι να αξιοποιήσουμε το ταχύτερο δυνατόν τα κοινοτικά κονδύλια του 2014-20, αμέσως μετά την έγκριση των προτάσεων τις οποίες έχουμε υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να διοχετευθούν χρήματα στην πραγματική οικονομία μέσω συνέχισης έργων υποδομών. Με τον συνδυασμό όλων αυτών των παραγόντων αλλά και με άλλες δράσεις που θα αναπτυχθούν σταδιακά, αναμένεται σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα να υπάρξει ανάσα ρευστότητας στις μικρομεσαίες, κυρίως, επιχειρήσεις.

 

10. Πιστεύετε ότι θα καταφέρει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση 180 ψήφους για την εκλογή Προέδρου Δημοκρατίας;

Εκτιμώ πως ναι. Χωρίς να έχω ειδικότερη πληροφόρηση θεωρώ ότι ένας αριθμός βουλευτών που ξεπερνά κατά πολύ την κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή δεν επιθυμεί την παλινδρόμηση της χώρας. Ο πρώτος λόγος είναι ότι αντιλαμβάνονται πως είναι ανεπίτρεπτα τα κομματικά παιχνίδια με τους θεσμούς και ότι πρέπει να υπάρξει συναίνεση στην εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι η κυβερνητική σταθερότητα είναι στοιχειώδης όρος για την ανάκαμψη της οικονομίας και την έξοδο της χώρας από την κρίση. Όποιος θυσιάσει τα συγκεκριμένα δεδομένα στον βωμό της κομματικής σκοπιμότητας θα αναλάβει και την πλήρη πολιτική ευθύνη για τις συνέπειες.

 

11.Πόσο πιθανό είναι κατά τη γνώμη σας το «ατύχημα» των πρόωρων εκλογών;

Τo ενδεχόμενο του συγκεκριμένου «ατυχήματος» έχει προβλεφθεί δεκάδες φορές και έχει διαψευσθεί στην πράξη άλλες τόσες, όπως επίσης έχουν διαψευσθεί πολλάκις οι προφήτες του ολέθρου. Πιστεύω ότι όλοι οι βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας αλλά και όλοι σχεδόν οι βουλευτές αντιλαμβάνονται το μέγεθος της ιστορικής τους ευθύνης, ιδίως στη σημερινή συγκυρία, κατά την οποία η χώρα εξέρχεται από μία εξαετή κρίση. Η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της και να κριθεί στο τέλος της τετραετίας, με θετικότατο θέλω να ελπίζω πρόσημο.

Από το Γραφείο Τύπου

 

 

✎✎✎ Δείτε ακόμη…

Related posts