6 Σεπτεμβρίου 2024

Όμιλία Πιτσιλή (Διοικητή ΑΑΔΕ) σε εκδήλωση για Παρουσίαση Έκθεσης του ΣτΠ

Όμιλία Πιτσιλή (Διοικητή ΑΑΔΕ) σε εκδήλωση για Παρουσίαση Έκθεσης του ΣτΠ

ΟΜΙΛΙΑ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΑΑΔΕ Γ. ΠΙΤΣΙΛΗ ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΚΑΤΑΣΧΕΣΕΙΣ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ ΓΙΑ ΟΦΕΙΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ»

«Αξιότιμες Κυρίες, Αξιότιμοι Κύριοι,

Η πρόσκληση του Συνηγόρου του Πολίτη στη σημερινή ημερίδα με θέμα «Κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών για οφειλές προς το δημόσιο» αποτελεί ιδιαίτερη τιμή και χαρά για εμένα καθώς μου επιτρέπει να σας μεταφέρω την προσπάθεια που καταβάλλουμε για να οικοδομήσουμε μια πρότυπη φορολογική διοίκηση, επενδύοντας συστηματικά στον αμοιβαίο σεβασμό και τη συνεργασία με τους φορολογούμενους πολίτες .

Όπως γνωρίζετε, σήμερα, μετά από μια περίοδο ύφεσης οκτώ ετών και μείωση του ΑΕΠ κατά 27%, η Ελλάδα επέστρεψε σε σταθερούς θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και θετικά δημοσιονομικά αποτελέσματα.

Νομίζω δεν διαφωνεί κανείς ότι στη δημοσιονομική ανάκαμψη της χώρας καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε η αύξηση της αποτελεσματικότητας είσπραξης των δημοσίων εσόδων.

Από την άλλη πλευρά, είμαι βέβαιος ότι όλοι θα συμφωνήσουμε πως η είσπραξη των δημοσίων εσόδων, η οποία αποτελεί εκδήλωση προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή του συμφέροντος όλων μας, πρέπει να τηρεί τις συνταγματικές αρχές της φορολογικής ισότητας, της δικαιοσύνης και της αρχής της αναλογικότητας, καθώς και τη νομοθεσία, τη νομολογία των δικαστηρίων μας, αλλά και τους κανόνες χρηστής διοίκησης.

Στο πλαίσιο αυτό, θεωρώ ότι η παρούσα έκθεση του ΣτΠ είναι πολύ σημαντική, γιατί προσφέρει την αφετηρία για τη δημόσια λογοδοσία σχετικά με τη δράση της φορολογικής διοίκησης, η οποία είναι απαραίτητη σε ένα κράτος δικαίου.

Από την πλευρά μας, πιστεύουμε σε μια ΦΔ η οποία είναι εξωστρεφής, συνδιαλέγεται με τους θεσμικούς φορείς, δεν προσπαθεί να αρνηθεί λάθη και προβλήματα στη λειτουργία της, και διορθώνει αστοχίες και κακές πρακτικές στο πλαίσιο της κείμενης νομοθεσίας.

Για τους λόγους αυτούς:

  • εργαζόμαστε ώστε η είσπραξη των δημοσίων εσόδων να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο κατάρτισης και υλοποίησης ειδικών -μακροπρόθεσμων-στρατηγικών σχεδίων για την ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης.
  • δίνουμε έμφαση στην αποτελεσματική λειτουργία του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών μέσω της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών
  • διευρύνουμε τη δυνατότητα αξιοποίησης των ηλεκτρονικών μέσων και εφαρμογών με στόχο την καλύτερη δυνατή ανταπόκριση των οφειλετών του δημοσίου στις φορολογικές τους υποχρεώσεις (όπως η ηλεκτρονική υποβολή ρυθμίσεων)

Παράλληλα, δεν σταματάμε να επεξεργαζόμαστε λύσεις για τη διευκόλυνση των συναλλαγών των φορολογουμένων με τις εφορίες, μεταξύ των οποίων τη διεύρυνση της χορήγησης ηλεκτρονικής φορολογικής ενημερότητας.

Ερχόμενος στο περιεχόμενο της έκθεσης του ΣτΠ, δε θα επιχειρήσω από αυτό το βήμα να παραθέσω απόψεις αναλυτικά για κάθε θέμα που αναφέρεται στην έκθεση. Είναι όμως αυτονόητο ότι οι υπηρεσίες μας είναι στη διάθεση του ΣτΠ για να συζητήσουν όλα τα επιμέρους θέματα που θίγονται σε αυτή, και ιδιαίτερα εκείνα που αφορούν την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και νομολογίας από τις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.

Ωστόσο, επιθυμώ να υπογραμμίσω ορισμένα κρίσιμα θέματα που τίθενται στην έκθεση:

Πρώτονο αιφνιδιασμός του οφειλέτη κατά την επιβολή της κατάσχεσης στα χέρια τρίτου».

Θα ήθελα να θυμίσω ότι από τον Απρίλιο του 2016 εφαρμόζουμε διαδικασία μηνιαίας βαθμολόγησης των υποθέσεων που πρέπει να επιδιώξουμε μέτρα. Ξεκινάμε απ’ τα μεγάλα και καταλήγουμε στα μικρότερα. Ποσά κάτω των 500 ευρώ δεν επιδιώκουμε να τα εισπράξουμε μέσω ηλεκτρονικών κατασχέσεων, το κάνουμε περισσότερο με τηλεφωνικές ειδοποιήσεις.

Περαιτέρω, σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, ο οφειλέτης ειδοποιείται:

α)πριν το χρέος του καταστεί ληξιπρόθεσμο με την πρώτη ειδοποίηση του άρθρου 5 Κ.Ε. .Ε. ή37 Κ.Φ. . ή μέσω e-mail (για ΕΝΦΙΑ),

β)αφού καταστεί ληξιπρόθεσμος, μέσω του auto reminder system λαμβάνει e-mail, είτε από τη Διεύθυνση Φορολογικής Συμμόρφωσης αν εμφανίζει χρέος για πρώτη φορά, είτε κεντρικά αν εμφανίζει παλιά και νέα χρέη,

γ) αν δεν ανταποκριθεί στα e-mail, λαμβάνει την ειδοποίηση προ λήψης μέτρων του άρθρου 7Κ.Ε. .Ε. ή 47 Κ.Φ. ., που αποτελεί προδικασία πριν από κάθε πράξη αναγκαστικής εκτέλεσης εκτός από τις κατασχέσεις εις χείρας τρίτων.

  • Ειδικά για τις κατασχέσεις εις χείρας τρίτων, ανεξαρτήτως των θεωρητικών απόψεων επί του ζητήματος, είναι γνωστή η νομολογία τόσο του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣΤΕ 2080/2014) όσο και η πρόσφατη του Αρείου Πάγου (432/2017) για το θιγόμενο ζήτημα, με την οποία κρίθηκε ότι η μη προηγούμενη ειδοποίηση του οφειλέτη πριν από την επιβολή της κατάσχεσης, δεν αντίκειται σε υπέρτερης ισχύος κανόνες δικαίου, καθώς και το σκεπτικό των αποφάσεων αυτών.
  • Μάλιστα, εξ όσων γνωρίζουμε στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με άλλες φορολογικές διοικήσεις, την ίδια διαδικασία με την ελληνική ΦΔ ακολουθούν ως πρακτική οι άλλες σύγχρονες Φορολογικές Διοικήσεις.

Τέλος, ως προς τον αριθμό των επιβληθεισών κατασχέσεων, οφείλω να διευκρινίσω ότι , είναι μεθοδολογικά εσφαλμένο να συγκρίνεται ο αριθμός των επιβληθεισών κατασχέσεων με τον αριθμό των οφειλετών καθώς σε ένα οφειλέτη μπορεί να έχουν επιβληθεί περισσότερες από μία κατασχέσεις. Με άλλα λόγια, το πλήθος των κατασχετηρίων εις χείρας τρίτων, και δη των ηλεκτρονικών, για τα οποία έχει γίνει πολύς λόγος τον τελευταίο καιρό, δεν αντιστοιχίζεται με σχέση ένα προς ένα με το πλήθος των οφειλετών.

Ειδικά για το 2017, προχωρήσαμε σε περίπου 1.643.500 κατασχέσεις για περίπου 312.000 οφειλέτες, δηλαδή περίπου 5,3 κατασχετήρια ανά ΑΦΜ.

Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι το πλήθος των κατασχετηρίων αυτών βαίνει μειούμενο μετά από έγγραφο της Α.Α.Δ.Ε. του Δεκεμβρίου 2017,, με την οποία παρασχέθηκαν οδηγίες στις ΔΟΥ για την αξιοποίηση του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών –Σ.Μ.Τ.Λ. & Λ.Π., πριν από την επιβολή κατάσχεσης στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων.

Εξάλλου, το ότι οι εισπράξεις ληξιπρόθεσμων, με βάση τις επιχειρησιακές στοχεύσεις της ΑΑΔΕ δεν προέρχονται από μικρές οφειλές προκύπτει ενδεικτικά από τα ακόλουθα στοιχεία :

Πίνακας Ι. Ποσοστό είσπραξης έναντι παλαιού ληξιπροθέσμου υπολοίπου

    Ποσοστό επί    
    συνολικού    
Κλίμακα Ποσού Πλήθος οφειλετών πλήθους Εισπράξεις Ποσοστό επί
Βασικής Οφειλής εισπράξεων οφειλετών 1/1/2018- συνολικού ποσού
30/11/2017 1/1/2018- εισπράξεων 30/9/2018 εισπράξεων
  30/9/2018      
         
(0-3.000) 993.743 53,4% 175.373.016 7,3%
         
[3.000-50.000) 762.353 41,0% 776.635.671 32,3%
         
[50.000-150.000) 72.520 3,9% 379.942.665 15,8%
         
[150.000-∞) 32.857 1,8% 1.069.693.111 44,5%
         
Σύνολα 1.861.473 100% 2.401.644.463 100%
         

 

Πίνακας II.Ποσοστό είσπραξης έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου(εκτός μη φορ. κατηγοριών)

 

    Ποσοστό επί    
    συνολικού    
Κλίμακα Ποσού Πλήθος οφειλετών πλήθους Εισπράξεις Ποσοστό επί
βασικής οφειλής εισπράξεων οφειλετών 1/1/2018- συνολικού ποσού
1/12/2017- 1/1/2018- εισπράξεων 30/9/2018 εισπράξεων
31/8/2018 30/9/2018      
         
(0-3.000) 1.322.900 94,5% 283.319.610 18,7%
         
[3.000-50.000) 70.980 5,1% 394.107.113 26,0%
         
[50.000-150.000) 4.139 0,3% 177.296.024 11,7%
         
[150.000-∞) 1.899 0,1% 658.175.500 43,5%
         
Σύνολα 1.399.918 100% 1.512.898.246 100%
         

Ειδικότερα, από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι ποσοστό 60,3% των εισπράξεων του εννεαμήνου του 2018 προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι παλαιού ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ και ποσοστό 55,2% των εισπράξεων έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου προέρχεται από οφειλέτες με βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή έναντι νέου ληξιπροθέσμου υπολοίπου μεγαλύτερη των 50.000 ευρώ.

Δεύτερον, «η Έλλειψη ενημέρωσης συνυπεύθυνων και κληρονόμων»

Συμφωνούμε απόλυτα με τη θέση έκθεσης για προηγούμενη ειδοποίηση των αλληλεγγύως ευθυνόμων προσώπων και των κληρονόμων. Μάλιστα, με πρόσφατη εγκύκλιο της Α.Α. .Ε. (ΔΕΙΣΠΡ Β 1054992 ΕΞ 2018/3.4.2018) παρασχέθηκαν οδηγίες, προκειμένου πριν από την επιβολή πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος προσώπων που ευθύνονται αλληλεγγύως κατά τη φορολογική διαδικασία, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε. να προβαίνουν στην κοινοποίηση της ατομικής ειδοποίησης του άρθρου 4 του ΚΕΔΕ.

Δυστυχώς, τεχνικά προβλήματα που συνδέονται με την παλαιότητα δομικών πληροφοριακών συστημάτων της Α.Α.Δ.Ε. δυσχεραίνουν το έργο του προσωπικού μας. Είμαστε όμως έτοιμοι να διορθώσουμε οποιοδήποτε λάθος έχει συμβεί προκειμένου κανείς φορολογούμενος να μην αποστερηθεί το θεμελιώδες δικαίωμά του για έννομη προστασία.

Τρίτον, «οι Κατασχέσεις προνοιακών επιδομάτων, επιδομάτων μητρότητας κλπ»

Όπως γνωρίζετε, η Υπηρεσία μας αντιλαμβανόμενη τη σοβαρότητα του θέματος, προέβη σε συμπλήρωση της ΠΟΛ 1092/2014, με την έκδοση της ΠΟΛ 1146/2017 παρέχοντας συγκεκριμένες οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες της Α.Α. .Ε. με σκοπό την ολοσχερή αποδέσμευση του κατατεθέντος ποσού προερχόμενου από την καταβολή προνοιακού ή άλλου «κοινωνικού επιδόματος» ή βοηθήματος, υπό προϋποθέσεις και ως εκ τούτου εξάντλησε τις δυνατότητες που έχει η Φορολογική Διοίκηση.

Κυρίες και Κύριοι,

Η έκθεση που παρουσιάζεται σήμερα αποτελεί για εμάς στην ΑΑΔΕ ευκαιρία ώστε να γίνουμε καλύτεροι.

Στόχος μας είναι τα δημόσια έσοδα να εισπράττονται με εκούσια συμμόρφωση και η λήψη αναγκαστικών μέτρων να είναι το έσχατο μέσο. Σας διαβεβαιώ ότι σε κανέναν μας δεν αρέσει να δεσμεύονται λογαριασμοί ειλικρινών φορολογουμένων.

Γι αυτό και σε μία περίοδο πολύ δύσκολη για τους συμπολίτες μας, προσπαθούμε να βρούμε και λύσεις για όλους αυτούς που υποφέρουν από την παρατεταμένη κρίση και να τους βοηθήσουμε να περάσουν στο επόμενο βήμα και να επιτύχουμε σιγά σιγά όλοι μαζί την ανάπτυξη που θέλουμε για τη χώρα μας.

Είμαστε όλοι αποφασισμένοι στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων να κάνουμε το καλύτερο, να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις, για να γίνουμε ακόμα καλύτεροι, προς όφελος του πολίτη, του Κράτους, της χώρας μας, και τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα μας κάνουν αισιόδοξους ότι μπορούμε να το καταφέρουμε».

Related posts