Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ φάνηκε ότι από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (ΓΔΤΚ) του μηνός Σεπτεμβρίου 2015, προς τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2014 προκύπτει μείωση 1,7%, έναντι μείωσης 0,8%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.
Ο Γενικός Δείκτης κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2015 σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2015, παρουσίασε αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης 2,1%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2014 – Σεπτεμβρίου 2015 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2013 – Σεπτεμβρίου 2014 παρουσίασε μείωση 2,0%, έναντι μείωσης 1,4%, που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο.
Ανάλυση μεταβολών Δείκτη Τιμών Καταναλωτή μηνός Σεπτεμβρίου 2015
I. Σύγκριση Σεπτεμβρίου 2015 με Αύγουστο 2015
Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,8% τον μήνα Σεπτέμβριο 2015 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2015, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,4% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα τσιγάρα.
β) Κατά 38,4% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
γ) Κατά 4,9% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
δ) Κατά 0,6% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία και στα ξενοδοχεία.
ε) Κατά 0,7% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς κυρίως των τιμών των ειδών ταξιδίου και λοιπών προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις και λόγω αύξησης των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,2% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ενοικίων κατοικιών.
β) Κατά 2,2% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο.
γ) Κατά 0,7% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
ΙΙ. Σύγκριση Σεπτεμβρίου 2015 με Σεπτέμβριο 2014
Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,7% τον μήνα Σεπτέμβριο 2015 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2014, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές :
1. Από τις μειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 4,9% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
β) Κατά 7,4% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ενοικίων κατοικιών, του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στον ηλεκτρισμό.
γ) Κατά 2,5% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, στα έπιπλα και διακοσμητικά είδη, στις μεγάλες οικιακές συσκευές ηλεκτρικές ή μη, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες-υπηρεσίες οικιακής μέριμνας.
δ) Κατά 1,4% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και των φαρμακευτικών προϊόντων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις κλινικές.
ε) Κατά 5,8% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών αγοράς αυτοκινήτων, στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στην συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα εισιτήρια συνδυασμένων μεταφορών επιβατών, μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, μεταφοράς επιβατών με πλοίο, και στις οδικές μεταφορές επιβατών.
στ) Κατά 1,4% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές, στα θέατρα και στα είδη για παιχνίδια και αθλητισμό.
ζ) Κατά 0,9% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μεταδευτεροβάθμιας μη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ).
η) Κατά 3,7% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη ατομικής φροντίδας, στα προσωπικά είδη, στην ασφάλιση οχημάτων και στις άλλες υπηρεσίες.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,7% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο ψωμί και δημητριακά, ψάρια γενικά, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, πατάτες νωπές, λοιπά τρόφιμα, καφές-κακάο-τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα κρέατα γενικά και στο μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων.
β) Κατά 2,4% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα τσιγάρα.
γ) Κατά 1,8% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία και στα ξενοδοχεία.
>>>•<<<
••• Αὐξημένη ἀνταγωνιστικότητα; … Εὐεπιχειρεῖν !