Δένδιας για τα Φλέγοντα Ζητήματα στις εφημερίδες ΤΟ ΒΗΜΑ και Ημερησία: Λάβαμε τα σημαντικότερα σημεία ενδιαφέροντος και σας τα παρουσιάζουμε, από δύο συνεντεύξεις που έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νίκος Δένδιας στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» και συγκεκριμένα στο δημοσιογράφο Δημήτρη Χαροντάκη και στην εφημερίδα «Ημερησία», στο δημοσιογράφο Χρήστο Κολώνα.
Τα συνενώσαμε θεματικά σε ένα ενιαίο κείμενο και οι ερωτήσεις από κάθε εφημερίδα φαίνονται καθώς στη λέξη ΕΡ. ( = ερώτηση) ακολουθεί εντός παρενθέσεως το όνομα της εφημερίδας.
ΕΡ. (ΒΗΜΑ): Κύριε Υπουργέ, κατά τη διάρκεια των τελευταίων ημερών φάνηκε να υπάρχει εμπλοκή με το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων, σε συνδυασμό με τη ρύθμιση για τα χρέη σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, και να έχει αναπτυχθεί όργιο φημών. Σε ποια σημεία η τρόικα έχει ενστάσεις; Και για ποιον λόγο;
ΑΠ.: Το τι συνέβη όσον αφορά τη ρύθμιση για τα χρέη σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία αποτελεί κύρια αρμοδιότητα άλλων Υπουργείων και δεν θα ήταν δόκιμο να απαντήσω εγώ για λογαριασμό τους.
Όσον αφορά τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, η διάσταση που πήρε η δημόσια συζήτηση, δεν μπορώ να σας αποκρύψω ότι μου προκάλεσε τεράστια απορία. Και αυτό γιατί δεν υπήρξε μεγάλη αλλαγή στα δεδομένα που ήταν ήδη γνωστά, όταν επισκέφθηκε την Ελλάδα η τρόικα την τελευταία φορά.
Είχαμε εξηγήσει σαφώς τότε ότι δεν υπήρχε συμφωνία στο σύνολο των ρυθμίσεων, αλλά και ότι επιτύχαμε να υπάρχει ενιαία αντίληψη με τους δανειστές μας για τα περισσότερα ζητήματα, για τα οποία άλλωστε η τρόικα έχει τοποθετηθεί επανειλημμένως θετικά, ενώ οι περισσότερες παρατηρήσεις της έχουν ενσωματωθεί. Διευκρίνισα επίσης ότι θα συνεχιζόταν η συζήτηση σε τεχνικό επίπεδο.
ΕΡ. (ΒΗΜΑ): Υπάρχει κίνδυνος οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις να ενταχθούν στο πλαίσιο της συνολικής διαπραγμάτευσης της τρόικας με την κυβέρνηση; Ανησυχείτε γι’ αυτό;
ΑΠ.: Αυτός ο κίνδυνος υπάρχει πάντοτε σε κάθε είδους παρόμοια συζήτηση, που εκ των πραγμάτων εμπεριέχει στοιχεία μιας συνολικότερης – ή και πολιτικής, αν θέλετε, στη βάση της- διαπραγμάτευσης, η οποία δεν αφορά ένα και μοναδικό υπουργείο. Ελπίζω ότι δεν θα συμβεί κάτι τέτοιο.
Σας υπενθυμίζω ότι πρόκειται για το σχέδιο της μεγαλύτερης αναδιάρθρωσης ιδιωτικού χρέους που έχει γίνει ποτέ, και ότι έχουμε προτείνει ένα ολοκληρωμένο και πλήρως εφαρμόσιμο σχέδιο.
Σας υπενθυμίζω επίσης ότι ουσιαστικά δεν υπήρχε στην ατζέντα το ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέχρι το καλοκαίρι του 2014, όταν κατόπιν της εισηγήσεώς μου στον Πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά το θέσαμε στις συζητήσεις με την τρόικα, προκειμένου να υπάρξει η δυνατότητα μιας συνολικής επανεκκίνησης στην ελληνική οικονομία. Το μόνο που ζητούσε η τρόικα μέχρι τότε ήταν να θεσμοθετηθεί ένας εξωδικαστικός μηχανισμός.
ΕΡ. (ΒΗΜΑ): Είναι εφικτή η προσδοκία σας ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί για ψήφιση από την Βουλή ως το τέλος του Δεκεμβρίου;
ΑΠ.: Από τη δική μας πλευρά, είμαστε απολύτως έτοιμοι. Αν λάβω την έγκριση από την κυβέρνηση, το νομοσχέδιο μπορεί να κατατεθεί ακόμη και σήμερα.
ΕΡ. (ΒΗΜΑ): Πόσες είναι αναλυτικά οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις τράπεζες, τα ασφαλιστικά ταμεία και την Εφορία;
ΑΠ.: Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο ανέρχονται στα 21 δισ. ευρώ και προς τα ασφαλιστικά ταμεία στα 12 δισ. ευρώ, ενώ μόνο τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά δάνεια προς τις τράπεζες υπερβαίνουν τα 40 δισ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι προσαυξήσεις. Σε 36 δισ. ευρώ ανέρχονται τα μη εξυπηρετούμενα τραπεζικά δάνεια των ιδιωτών.
ΕΡ. (Ημερησία): Τι προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης για τη ρύθμιση χρεών των επιχειρήσεων στις τράπεζες; Σε συνδυασμό με τις ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη στο Δημόσιο και στα ασφαλιστικά ταμεία, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στα δημοσιονομικά αλλά και στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών;
ΑΠ.: Έχει γίνει μία συστηματική εργασία και έχει εκπονηθεί ένα σχέδιο ολιστικής αντιμετώπισης, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία με τελικό στόχο το jump start των επιχειρήσεων που είναι βιώσιμες. Οφείλω να διευκρινίσω ότι η νομοθετική ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα χρέη σε Δημόσιο και Ασφαλιστικά Ταμεία υπάγεται στην αρμοδιότητα των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας αντίστοιχα.
Η λύση που προωθούμε είναι δημοσιονομικά ουδέτερη και δεν επηρεάζει την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών, οι οποίες άλλωστε θα έχουν τη δυνατότητα να εισπράξουν μεγάλο ποσοστό οφειλών από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίες προηγουμένως θα ήταν αδύνατο να εισπραχθούν.
ΕΡ. (Ημερησία): Θα υπάρξουν αλλαγές στα όρια διαχωρισμού μικρών και μεγάλων οφειλετών για την υπαγωγή στις αντίστοιχες διατάξεις ρύθμισης των οφειλών;
ΑΠ.: Υπάρχουν διαχωρισμοί μεταξύ “μικρών” και “μεγάλων” οφειλετών, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς ορισμούς. Θεωρούμε ότι δεν είναι χρήσιμο, αλλά κυρίως δεν είναι δίκαιο, να υπάγονται σε μία γενική διάταξη, κάτω από τους ίδιους ακριβώς όρους οι πάντες. Όπως γνωρίζετε όμως το ΥΠΑΑΝ δεν έχει ακόμα επισήμως δώσει στη δημοσιότητα την τελική του πρόταση για τα όρια υπαγωγής στις διάφορες ρυθμίσεις του νόμου. Έχουν αναφερθεί κατά καιρούς διάφοροι αριθμοί, πρόθεση μας είναι να δώσουμε σε όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις και σε περισσότερους επιχειρηματίες τη δυνατότητα να αναδιαρθρώσουν το χρέος τους, υπό όρους βιωσιμότητας.
ΕΡ. (Ημερησία): Από το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών και καθυστερούμενων δανείων των επιχειρήσεων πόσα χρωστούν οι μικρές και πόσα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις;
ΑΠ.: Συνολικά τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά δάνεια υπερβαίνουν τα 40 δισ. ευρώ. Με βάση εκτιμήσεις, υπολογίζουμε ότι 13 δισ. ευρώ αφορούν σε μικρές επιχειρήσεις και τα υπόλοιπα σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις.
ΕΡ. (Ημερησία): Ετοιμάζετε και το Πτωχευτικό Δίκαιο των νοικοκυριών. Τι θα προβλέπει;
ΑΠ.: Για πρώτη φορά θα θεσμοθετηθεί στην Ελλάδα πτωχευτικό δίκαιο για τα φυσικά πρόσωπα, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης. Βεβαίως θα υπάρχει και νέο πτωχευτικό δίκαιο για τους εμπόρους και τις επιχειρήσεις. Δεν βρισκόμαστε ακόμη στο τελικό στάδιο της σύνταξης του νομοσχεδίου, αλλά επιθυμούμε να μην καθυστερήσει, ώστε το συντομότερο δυνατόν να υπάρξει ένα συνολικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους από την πολιτεία.
Με το νομοσχέδιο αυτό θα παρέχεται η δυνατότητα και στο φυσικό πρόσωπο να προσφεύγει στις προστατευτικές του διατάξεις έναντι των πιστωτών του.
ΕΡ. (ΒΗΜΑ): Τι προβλέπει η ρύθμιση την οποία ετοιμάζετε για τα στεγαστικά δάνεια; Θα υπάρξει κάποια ελάφρυνση για τους συνεπείς δανειολήπτες;
ΑΠ.: Η ρύθμιση για τα μη εξυπηρετούμενα στεγαστικά δάνεια θα ακολουθήσει χρονικά τη ρύθμιση που σχεδιάζουμε να καταθέσουμε για τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά δάνεια. Θα κινείται στην ίδια φιλοσοφία, αλλά δεν μπορεί να είναι απολύτως ίδια, όπως αντιλαμβάνεστε.
Σε συνδυασμό με την αναμόρφωση του Πτωχευτικού Δικαίου, κατά τρόπο που να περιλαμβάνει και τα φυσικά πρόσωπα, θα δημιουργηθεί ένα συνολικό πλέγμα προστασίας των δανειοληπτών, οι οποίοι αποδεδειγμένα βρέθηκαν σε μεγάλη οικονομική δυσχέρεια.
Το δεύτερο ζήτημα το οποίο θίγετε, της ελάφρυνσης των συνεπών δανειοληπτών στεγαστικών δανείων, μας απασχολεί και το εξετάζουμε, αλλά δεν είμαι σε θέση αυτή τη στιγμή να ανακοινώσω κάτι συγκεκριμένο.
ΕΡ. (ΒΗΜΑ): Τι σκοπεύετε να κάνετε για τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας, οι οποίοι απελευθερώνονται από την 1η Ιανουαρίου 2015;
ΑΠ.: Η συγκεκριμένη διάταξη, η οποία δεν επιτρέπει τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, έχει υπερεκτιμηθεί, τολμώ να πω, όσον αφορά την χρησιμότητά της στην πράξη, σε σύγκριση με άλλες διατάξεις που προστατεύουν την πρώτη κατοικία του δανειολήπτη. Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο σε 3.000 περιπτώσεις έχει αξιοποιηθεί, ενώ ο συνολικός αριθμός περιπτώσεων είναι εκατοντάδες χιλιάδες. Το ζητούμενο συνεπώς δεν είναι η διατήρηση της συγκεκριμένης διάταξης, αλλά η προστασία της κατοικίας της οικογένειας, για την οποία σας διαβεβαιώνω ότι θα μεριμνήσουμε.
Δεν θα επιτρέψουμε όμως να υπάρξει καταχρηστική αξιοποίηση της όποιας προστατευτικής ρύθμισης από στρατηγικούς κακοπληρωτές, οι οποίοι δεν αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα και θέλουν να φορτώσουν τις υποχρεώσεις τους στην ελληνική κοινωνία.
Πηγή: Δελτία Τύπου υπουργείου Ανάπτυξης
>>>•<<<