28 Μαρτίου 2024

Breaking News

ΔιαΝΕΟσις: Έρευνα για τις παρούσες αδυναμίες αλλά και τις δυνατές προοπτικές υπό προϋποθέσεις της Κρουαζιέρας

ΔιαΝΕΟσις: Έρευνα για τις παρούσες αδυναμίες αλλά και τις δυνατές προοπτικές υπό προϋποθέσεις της Κρουαζιέρας

Ο οργανισμός ΔιαΝΕΟσις, δημοσιοποίησε την αναλυτική του έρευνα για τον τομέα της κρουαζιέρας, για την οποία περιγράφει τις παρούσες αδυναμίες αλλά και τις δυνατές προοπτικές υπό προϋποθέσεις. Σε αυτήν αναφέρει συνοπτικά:

Το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας είναι έντονο και διαχρονικό. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, η εκτεταμένη ακτογραμμή, ο πολυνησιωτικός χαρακτήρας, το κλίμα, η φυσική ομορφιά, και τα σημαντικά αποθέματα ιστορικού πλούτου και πολιτιστικής κληρονομίας, αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα της κρουαζιέρας. Τα άμεσα, έμμεσα και παραγόμενα οφέλη από τις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και τις αφίξεις επιβατών είναι σημαντικά και διαχέονται σε ένα ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.

Ο δημόσιος διάλογος συμπεριλαμβάνει ολοένα και συχνότερα το ερώτημα «τι πρέπει να γίνει ώστε να λειτουργήσει η κρουαζιέρα ως αναπτυξιακός πυλώνας για την εθνική οικονομία;». Όταν η ελληνική οικονομία αναζητά τη δυνατότητα και την προοπτική να επανέλθει σε βιώσιμη ανοδική τροχιά, εκμεταλλευόμενη τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, η κρουαζιέρα αποτελεί οικονομική δραστηριότητα με δυνητικά σημαντική προστιθέμενη αξία. Εντονότερο όλων είναι το ενδιαφέρον για τη χρησιμοποίηση ελληνικών λιμένων ως λιμένες αφετηρίας και τερματισμού των κυκλικών διαδρομών κρουαζιέρας (home-ports). Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι χρόνοι παραμονής κρουαζιερόπλοιων και επιβατών στον προορισμό διευρύνονται σημαντικά. Τα παραγόμενα οφέλη στον ίδιο τον λιμένα, αλλά και στην τοπική κοινωνία και την ευρύτερη οικονομία πολλαπλασιάζονται. Οι ελληνικοί λιμένες, όσοι δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στον κλάδο του τουρισμού, οι ευρύτερες τοπικές κοινωνίες και οι φορείς που τις εκπροσωπούν, η τοπική αυτοδιοίκηση και οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες αναζητούν τον τρόπο να διευρύνουν την ελκυστικότητα των ελληνικών λιμένων και προορισμών.

Οι μέχρι σήμερα εξελίξεις δεν δικαιώνουν τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί: ο κλάδος της κρουαζιέρας αναπτύχθηκε στην ευρύτερη περιοχή –και σε παγκόσμια κλίμακα– με αξιοσημείωτους ρυθμούς, αλλά οι ελληνικοί λιμένες και προορισμοί φιλοξενούν ένα μειούμενο ποσοστό των δραστηριοτήτων home-porting που λαμβάνουν χώρα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Την ίδια στιγμή, οι ευκαιρίες παραμένουν, καθώς η αγορά κρουαζιέρας διευρύνεται. Σύμφωνα με τις προβλέψεις, περισσότεροι από 25,3 εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο, σχεδόν 4% περισσότεροι από το 2016, αναμένεται να πραγματοποιήσουν περισσότερες από 140 εκατομμύρια επισκέψεις σε προορισμούς κρουαζιέρας μέσα στο 2017. Πρόκειται για μια βιομηχανία μοναδική καθώς έχει κινηθεί ανοδικά σε ετήσια βάση για τρεις δεκαετίες αδιαλείπτως, και με συνολική αύξηση κατά 62% τη δεκαετία 2007-2016.

Τα έξι ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας που εξετάστηκαν στην έρευνα, πληρούν ορισμένες προϋποθέσεις για να καταστούν ή να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους ως λιμένες-αφετηρίας.

Η αξιολόγηση που πραγματοποιήθηκε ανέδειξε ορισμένες αδυναμίες για την κάλυψη των οποίων διατυπώθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις για τους τρεις λιμένες που συγκέντρωσαν τη καλύτερη αξιολόγηση ως προς τις προοπτικές ανάπτυξής τους ως λιμένες αφετηρίας. Ο Πίνακας 53 περιλαμβάνει συνοπτικά τις προτάσεις της ομάδας μελέτης για κάθε έναν από τους τρεις επιλεγέντες ελληνικούς λιμένες: Πειραιά, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη.

Κοινή συνιστώσα αποτελεί η ανάγκη για επενδύσεις για την αναβάθμιση ή την κατασκευή νέων λιμενικών υποδομών και ανωδομών, για την ασφαλή προσέγγιση και την αποδοτική εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων και των επιβατών κρουαζιέρας. Όπως επίσης και η προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων τα οποία θα αναπτύξουν τη δραστηριότητα home-porting, με την υιοθέτηση του μοντέλου των παραχωρήσεων να προκρίνεται ως η βέλτιστη λύση. Ιδιαίτερη βαρύτητα και για τους τρεις υπό εξέταση λιμένες δίνεται στη βελτίωση της συνδεσιμότητας των αεροδρομίων με τα οποία γειτνιάζουν. Η ανάπτυξη τους ως λιμένες-αφετηρίας προϋποθέτει επαρκή χωρητικότητα αεροδρομίου και τακτικές συνδέσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου με τις βασικές αγορές προέλευσης επιβατών κρουαζιέρας.

Διαβάστε ολόκληρη την Έκθεση σε μορφή pdf, ΕΔΩ, όπου αφού ανοίξετε το έγγραφο, μπορείτε να το σώσετε τοπικά, επιλέγοντας File > Save as…

 

Related posts