Η ΕΣΕΕ επισημαίνει τις δυσκολίες που βασανίζουν την αγορά λίγο πριν την επίσημη έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου και της υποδοχής των περίπου 29 εκ. τουριστών, που αναμένονται φέτος στην Ελλάδα. Οι πρώτοι πέντε μήνες του 2017 ολοκληρώθηκαν, χωρίς, όμως, να κλείσουν οι εκκρεμότητες της β´ αξιολόγησης, ενώ αντίθετα ξεκινούν οι βαριές φορολογικές υποχρεώσεις τού 2017 για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Η τεχνική συμφωνία με την τρόικα, μπορεί να απομακρύνει το όποιο ενδεχόμενο «ατυχήματος» μέχρι το 2023, οπότε λήγει και η περίοδος ασυλίας για πιθανή χρεοκοπία τής Χώρας μας από πλευράς ΔΝΤ, αλλά οι συνθήκες ασφυξίας στην ελληνική οικονομία και την αγορά παραμένουν.
Οι φορολογικές αρχές με τη χρήση της τεχνολογίας που διαθέτουν, βάζουν στο στόχαστρο τις εισπράξεις εμπορικών καταστημάτων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στο μικροσκόπιο μπαίνουν οι εισπράξεις που πραγματοποιούν οι έμποροι μέσω των POS με τη δυνατότητα δέσμευσης και κατάσχεσης εισπράξεων και λογαριασμών. Σύντομα θα υπάρχει πλατφόρμα διασύνδεσης των ταμειακών Μηχανών με το TAXIS και σε λίγους η δημιουργία e-Τιμολογίου για την πάταξη των πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
Στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας (Ε.Ε.) 2015/2376 και άλλες διατάξεις», το οποίο κατατέθηκε την Παρασκευή 26/5 στη Βουλή, θεσπίζονται νέα πρόστιμα από 100 έως και 1.000 ευρώ, για τη μη έκδοση ή λήψη παραστατικών (αποδείξεις ή τιμολόγια) από επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες για πράξεις που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, αλλά και για τη μη έκδοση στοιχείων διακίνησης. Το Νομοσχέδιο περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, στον ΦΠΑ αλλά και στην υποχρεωτική αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών στον τομέα της φορολογίας ως εξής:
• Στο πλαίσιο περιορισμού της χρήσης μετρητών, με στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ ανά παράβαση για τη μη εξόφληση από τον λήπτη των αγαθών ή των υπηρεσιών φορολογικών στοιχείων συνολικής αξίας 500 ευρώ και άνω, με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή άλλων ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής. Η συγκεκριμένη διάταξη αφορά συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και ιδιωτών (πωλήσεις σε ιδιώτες).
• Τα νέα πρόστιμα για παραβάσεις του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (ΚΦΔ), αναφορικά με τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων ή την έκδοση ανακριβών παραστατικών για πράξεις που δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, όπως επίσης και για τη μη τήρηση στοιχείων διακίνησης, ορίζονται στα 500 € ανά φορολογικό έλεγχο, σε περίπτωση τήρησης απλογραφικών βιβλίων και στα 1.000 € για όσους τηρούν διπλογραφικά.
• Με το νομοσχέδιο υλοποιείται μέρος των 25 προαπαιτούμενων που απομένουν από την λίστα των 140 εκκρεμοτήτων, προκειμένου να κλείσει η 2η αξιολόγηση.
• Τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα απαιτούν υπουργικές αποφάσεις. Στο μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι με άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου παρατείνεται για δύο έτη (2017 και 2018) η αναστολή επιβολής συμπληρωματικού φόρου για τα αγροτεμάχια, τα βοσκοτόπια και τις λοιπές εδαφικές εκτάσεις εκτός σχεδίων πόλεων των αγροτών. Η παραπάνω εξαίρεση αναμένεται να οδηγήσει σε αθροιστική απώλεια δημοσίων εσόδων άνω των 450 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γενικού λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ).
• Η διάταξη κρίθηκε απαραίτητη, δεδομένου ότι τα αγροτεμάχια των φυσικών προσώπων δεν έχουν υπαχθεί μέχρι σήμερα σε συμπληρωματικό φόρο, προκειμένου να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στους φορολογουμένους να ελέγξουν και τους δασικούς χάρτες και να προβούν, όπου απαιτείται, στις απαραίτητες διορθώσεις.
• Πρόθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) είναι η εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων και της διενέργειας ακόμη πιο εκτεταμένων ηλεκτρονικών πλειστηριασμών. Σύμφωνα, μάλιστα, με στοιχεία της ΑΑΔΕ για το 2016 ο συνολικός αριθμός των μέτρων αναγκαστικής είσπραξης ανήλθε σε 1,6 εκ. έναντι 747 χιλ. στη διάρκεια του 2015, εκ των οποίων οι κατασχέσεις εις χείρας τρίτων (τραπεζικών λογαριασμών, ενοικίων κ.λπ.) παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη συχνότητα με 95,7%. Για το τρέχον έτος και ειδικότερα στο α΄ τρίμηνο η ΑΑΔΕ έχει προβεί στην κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων 50,4 χιλ. φορολογουμένων, ενώ οι υπόχρεοι στους οποίους έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης ανέρχονται σε 889 χιλ.
• Οι διατάξεις του σχεδίου Νόμου ορίζουν τη δυνατότητα άρσης τού επαγγελματικού απορρήτου, για όσες επαγγελματικές κατηγορίες αυτό ισχύει. Πλέον, δίνεται η δυνατότητα στο διοικητή της ΑΑΔΕ να υποδεικνύει με απόφασή του κατηγορίες φορολογουμένων, οι οποίες υποχρεούνται να παρέχουν στοιχεία για την επαγγελματική τους δραστηριότητα. Μάλιστα, ο ορισμός των υπόχρεων θα πραγματοποιείται χωρίς να απαιτείται κάποια άλλη διοικητική ενέργεια. Η φορολογική διοίκηση θα μπορεί να συλλέγει πληροφορίες από τρίτα πρόσωπα που δεσμεύονται από το επαγγελματικό απόρρητο αφού, όπως ορίζεται, τα πρόσωπα που δεσμεύονται από το επαγγελματικό απόρρητο υποχρεούνται να παρέχουν στην ΑΑΔΕ πληροφορίες όχι μόνο για οικονομικές συναλλαγές τους με τους φορολογουμένους αλλά και για οικονομικές συναλλαγές των φορολογούμενων που διεξάγονται μέσω αυτών.
• Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης σπεύδει για την υλοποίηση όλων των δεσμεύσεων που έχουν αναληφθεί, στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης προκειμένου να είναι έτοιμο για το Eurogroup της 15ης Ιουνίου, όπου αναμένεται να κριθεί και το μέλλον της συζήτησης για το χρέος.
Επιπλέον, στο ΚΕΑΟ καταγράφεται μια βροχή κατασχέσεων το πρώτο τρίμηνο του έτους που ξεπερνούν τα 18.000 ειδοποιητήρια ηλεκτρονικών κατασχετηρίων, που αντιστοιχούν σε 1,2 δις ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι οφειλές κάτω των 5.000 ευρώ. Υπολογίζεται, μάλιστα, ότι περίπου 200 λογαριασμοί φορολογουμένων δεσμεύονται ημερησίως.
Τέλος, οι καταθέσεις των τραπεζών επέστρεψαν στο 2001 και σε χαμηλά επίπεδα 16 ετών με το συνολικό ποσό να διαμορφώνεται στα 118,9 δις ευρώ, υποχωρώντας μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου κατά 313 εκ. ευρώ.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε σχετικά:
«…Μεταξύ των 115 νέων μέτρων που ψηφίστηκαν πριν το προηγούμενο Eurogroup και τα 25 που θα ψηφιστούν πριν το επόμενο, για να συμπληρώσουν τα 140 προαπαιτούμενα, υπάρχουν πολλά μέτρα που βασανίζουν την αγορά και φέρνουν σε αδιέξοδο το ελληνικό εμπόριο. Οι συνεχείς περικοπές και μειώσεις εισοδήματος, σε συνδυασμό με την άμεση αύξηση της φορολογίας, αφενός, πλήττουν βάναυσα την εγχώρια κατανάλωση, αφετέρου, με την έμμεση φορολόγηση δεν τονώνουν την εισαγόμενη κατανάλωση. Στη μνημονιακή Ελλάδα, για τους μικρούς της αγοράς ισχύει, εκτός του όπου φτωχός και το ‘όπου μικρός και η μοίρα του‘…».