Ακολουθεί η Εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου, στη συζήτηση στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου «Για το πλαίσιο ανακεφαλαιοποίησης των πιστωτικών ιδρυμάτων και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Οικονομικών»
Ο Βρετανός λόγιος Samuel Johnson είχε πει ότι «το τελευταίο καταφύγιο του κάθε μπαγαπόντη είναι ο πατριωτισμός». Δεν ήταν ενάντια στον πατριωτισμό. Ήταν ενάντια στους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τον πατριωτισμό για να κρύψουν τα δικά τους πράγματα.
Αν έπρεπε να ανανεώσουμε στη Βουλή των Ελλήνων ποιο είναι το τελευταίο καταφύγιο, θα έπρεπε να πούμε ότι είναι ο αντιβαρουφακισμός. Για όλα φταίει ο Γιάνης Βαρουφάκης, απ’ ό,τι έχω καταλάβει εγώ, σ’ αυτή τη Βουλή. Νομίζω ότι, όταν δεν υπάρχουν επιχειρήματα, υπάρχει ο Γιάνης Βαρουφάκης για την Αντιπολίτευση. Ο Γιάνης Βαρουφάκης φταίει για τα capital controls. Ο Γιάνης Βαρουφάκης φταίει, γιατί χρειάζεται η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Ο Γιάνης Βαρουφάκης φταίει, γιατί η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε μετά από αυτή την… θριαμβολογική επιστροφή στην ανάπτυξη που είχε καταφέρει η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ.
Νομίζω ότι δεν πείθει κανέναν αυτό το επιχείρημα. Κανένας δεν πείθεται ότι η οικονομία πήγαινε τόσο καλά το Γενάρη του 2015 και τη χάλασε σε έξι μήνες ο ΣΥΡΙΖΑ. Κανένας δεν πείθεται ότι τα capital controls και η ασφυξία δεν ήταν αποτέλεσμα μιας πολιτικής πίεσης από το εξωτερικό για να μην αλλάξουν τα πράγματα στην Ευρωζώνη, με τη βοήθεια, την ευγενική χορηγία ελληνικών παραγόντων που ήθελαν την ίδια την αποτυχία, που συνέχιζαν να μιλούν για το grexit, που συνέχιζαν να λένε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα φέρει την απόλυτη καταστροφή. Κανένας δεν πείθεται ότι δεν είχαμε ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα με τις τράπεζες πολύ πριν από τον ΣΥΡΙΖΑ και πολύ πριν από το 2008.
Όσον αφορά στα κείμενα που κατέθεσε ο κ. Σταϊκούρας, θα πω ότι υπάρχουν πάρα πολλά άλλα κείμενα που αναλύουν πόσος κόσμος δεν έχει εμπιστοσύνη στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, γιατί είχε πολλές επιδράσεις από την πολιτική. Έχουμε καλούς τραπεζίτες, αλλά είχαμε και ένα σύστημα που επηρέαζε υπέρ συγκεκριμένων συμφερόντων.
Στην Ελλάδα έχουμε μια λέξη «πολιτική» για δύο βρετανικές λέξεις: το «policy» και το «politics». Ένα από τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε και σε αυτό το νομοσχέδιο, αλλά και σε πολλά άλλα νομοσχέδια, είναι ότι μια Κυβέρνηση της Αριστεράς θα ήθελε να υπάρχει policy intervention, δηλαδή να μπορούμε να επηρεάσουμε με την πολιτική μας τις τράπεζες για να εξυπηρετούν την πραγματική οικονομία, να μην επενδύουν τόσο πολύ σε παράγωγα και σε άλλα πολύ επικίνδυνα χρηματοπιστωτικά εργαλεία, αλλά να μην επηρεάζουμε το ποιος είναι ο διοικητής και να μην επηρεάζουμε το να δίνει βοήθεια σε αυτή την επιχείρηση ή στην άλλη επιχείρηση, σε αυτή την ποδοσφαιρική ομάδα, στο τάδε κανάλι.
Εδώ έχουμε και το εξής πρόβλημα: Μας ρωτάτε αν είμαστε υπέρ ή κατά της ανακεφαλαιοποίησης, γιατί πριν μιλάγαμε ενάντια. Θα είμαι πολύ ευθύς σε αυτή την απάντηση. Θα μιλήσω και για τις παρατηρήσεις του ΚΚΕ που έκανε σήμερα και στην Επιτροπή.
Όπως είχε πει η Joαn Robinson για την αγορά εργασίας, το μόνο πράγμα χειρότερο από το να σε εκμεταλλεύεται ο καπιταλισμός είναι να μην σε εκμεταλλεύεται ο καπιταλισμός, γιατί στον καπιταλισμό αν δεν σε εκμεταλλεύεται, σημαίνει ότι είσαι άνεργος.
Το ίδιο ισχύει και για την ανακεφαλαιοποίηση. Το μόνο πράγμα χειρότερο από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών είναι να μην υπάρχει ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, γιατί αν δεν υπάρχει ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα έχουμε πολύ δυσάρεστες εξελίξεις και κυρίως για τους πιο φτωχούς ανθρώπους.
Όμως, υπάρχει μια συμμετρία μεταξύ αυτών των δύο πραγμάτων που είπα γιατί μέσα στον καπιταλισμό μπορούμε να λύσουμε το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, ενώ μέσα στον καπιταλισμό δεν μπορούμε να λύσουμε το θέμα της εκμετάλλευσης της εργασίας.
Το λέω αυτό, κύριε Μανιάτη, για εσάς. Να σκεφτούμε μαζί ότι παρόλο που εμείς έχουμε κάνει παραχωρήσεις από τη διακυβέρνηση των τραπεζών που θα θέλαμε, θα δείτε, βεβαίως, ότι στο άρθρο 10 και στο άρθρο 4Α υπάρχουν πολλά πράγματα υπέρ της διαφάνειας. Υπάρχουν, επίσης, συμφωνητικά που θα μπορούν να επηρεάσουν την πολιτική των τραπεζών υπέρ της πραγματικής οικονομίας και πράγματα που θέλαμε. Υπάρχει μια αυτονομία που δεν θα τη θέλαμε τόσο πολύ και γιατί θα θέλαμε να επηρεάσουμε περισσότερο την πολιτική για την πραγματική οικονομία, αλλά και γιατί συνεχίζουμε να ανησυχούμε για τις συστημικές τράπεζες της Ελλάδας και της Ευρώπης.
Τι θέλω να πω και γιατί απευθύνομαι σε εσάς. Ο δικός σας χώρος, ο χώρος της σοσιαλδημοκρατίας, πρέπει να αλλάξει τη θέση που είχε τα τελευταία τριάντα χρόνια. Πρέπει να δούμε τη δύναμη που έχουν οι τράπεζες να μας εκμεταλλεύονται και πάντα να αναγκαζόμαστε να τις σώζουμε με τα λεφτά των φορολογούμενων, που λέει το ΚΚΕ.
Σε αυτό έχει δίκιο το ΚΚΕ. Είχα δίκιο και εγώ σε αυτά που έλεγα -που είχε την ευγενική καλοσύνη ο κ. Βορίδης χθες να θυμίσει αυτά τα σωστά μου λόγια στην Επιτροπή- γιατί είναι πραγματικό πρόβλημα ότι οι τράπεζες μπορούν να επενδύουν εκεί που θέλουν, να επενδύουν σε επικίνδυνα εργαλεία και έχουν την αυτονομία να το κάνουν, ενώ έπρεπε να το περιορίσουμε, τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ελπίζω, όταν θα γίνει αυτή τη συζήτηση στην Ευρώπη, να είσαστε τώρα πια στη σωστή μεριά αυτής της συζήτησης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συνεχίζω για το νομοσχέδιο, λέγοντας ότι έχουμε έναν οδικό χάρτη –όπως σας το έχω πει πολλές φορές- όπου η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών παίρνει ένα πολύ μεγάλο μέρος για να είμαστε σε διαφορετική θέση από αυτην στην οποία είμαστε τώρα, μετά από το Γενάρη. Δεν συμφωνώ. Απάντησε πολύ πειστικά εχθές στην Επιτροπή ο κ. Σταθάκης. Είμαι σίγουρος ότι θα το ξανακάνει για όλα αυτά που λέτε για τα «κόκκινα δάνεια».
Μόνο να πω ότι επί της ουσίας αυτή τη στιγμή γίνεται η ανακεφαλαιοποίηση μαζί με την αντιμετώπιση των «κόκκινων δανείων». Έχουμε δύο παράλληλες δραστηριότητες. Αρχίζει σήμερα η ανακεφαλαιοποίηση. Μέσα στη δεύτερη σειρά προαπαιτούμενων θα έχουμε τη λύση για τα «κόκκινα δάνεια». Οπότε, στο τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί και η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και των «κόκκινων δανείων». Αυτή είναι η μεγάλη διαφορά και όχι τι ήταν στα stress test και τι δεν ήταν στα stress test, όχι τα παραμύθια για το ποιος φταίει για τα «κόκκινα δάνεια» και ότι δημιουργήθηκαν μετά από το Γενάρη του 2015.
Η πραγματική εικόνα που ενδιαφέρει τον ελληνικό λαό είναι ότι ακριβώς θα λυθούν αυτά τα προβλήματα συγχρόνως σε δύο παράλληλες δραστηριότητες που θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Και πρέπει να σας πω ότι τα νέα για την ανακεφαλαιοποίηση – παρά τα όσα είπε χθες ο κ. Θεοχάρης και άκουσα και σήμερα από άλλους ομιλητές- είναι ότι πάει πολύ καλύτερα απ’ ό, τι νομίζαμε. Σας είπα ότι είμαι πολύ πιο ευχαριστημένος σήμερα και αισιόδοξος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών απ’ ό,τι αν είχαμε κάνει αυτή τη συζήτηση πριν από ένα μήνα. Ζητώ συγνώμη που υπήρχαν καθυστερήσεις, αλλά υπήρχαν πολλά πράγματα, στα οποία δεν μας απαντήσανε. Τα άκουσε ο κ. Θεοχάρης αυτά. Και με στεναχωρεί που ακούει πράγματα στην Επιτροπή και απλώς συνεχίζει να λέει τα ίδια. Ήταν πολλά πράγματα που δεν είχαν λυθεί από την TGCOM, ήταν πολλά πράγματα που δεν είχανε λυθεί από το SSM και δεν μπορούσε να γίνει το νομοσχέδιο πιο πριν χωρίς αυτά τα στοιχεία. Τα ξέρετε αυτά και συνεχίζετε να χρησιμοποιείτε το ίδιο επιχείρημα που είπατε και χθες.
Και είμαι πιο αισιόδοξος για την ανακεφαλαιοποίηση. Ένας λόγος που είμαι πιο αισιόδοξος είναι ότι το EBRD, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, έχει δηλώσει συμμετοχή. Αυτό είναι πολύ καλό γιατί είναι ένα πρώτο σήμα στην αγορά για τη συμμετοχή των ιδιωτών. Είναι πολύ καλό γιατί δείχνει ότι υπάρχουν επενδυτές που έχουν μακροπρόθεσμη πρόθεση συμμετοχής στην ελληνική οικονομία και ότι μέσα από αυτή τη μακροπρόθεσμη πρόθεση συμμετοχής στην ελληνική οικονομία μπορεί να βοηθηθεί η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων, η πρόσβαση των δικών μας τραπεζών στη διατραπεζική αγορά και το γενικό ζήτημα της ανασυγκρότησης της οικονομίας.
Έχουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο απομακρύνει τον κίνδυνο του «κουρέματος» των καταθέσεων, όπως σας έχω πει, κίνδυνο δεν έχει καμία σχέση με τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο κίνδυνος αυτός είναι το καινούριο BRRD, που νομίζω δεν ήταν έμπνευση του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό θα το καταλάβουν ακόμα και οι ομιλητές της Νέας Δημοκρατίας.
Έχουμε ένα νομοσχέδιο που δίνει πλήρη δικαιώματα ψήφου για τις νέες μετοχές και τις μετοχές που θα πάρει το ΤΧΣ για το δυσμενές σενάριο, όχι το βασικό σενάριο, που τα λεφτά του ESM θα πάνε στο ΤΧΣ και θα αγοράσουν κοινές μετοχές. Θα έχουν δικαίωμα ψήφου. Αλλά και οι παλιές μετοχές, οι προνομιούχες μετοχές που είχαμε, που θα τις μετατρέψουμε σε κοινές μετοχές, θα έχουν δικαίωμα ψήφου.
Έχουμε μια εξισορρόπηση των συμφερόντων του δημοσίου σε σχέση με τους ιδιώτες. Αυτό θα φανεί στην απόφαση που θα πάρουμε στην πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, που θα καθορίσει ποιά θα είναι η αναλογία μεταξύ «CoCos». Μέχρι την Τετάρτη δεν ξέραμε καν αν θα μπορούσαμε να έχουμε «CoCos». Ακόμα δεν είμαστε σ’ αυτό 100% σίγουροι. Εκεί θα καθορίσουμε τη σχέση μεταξύ των «CoCos» του δημοσίου και των κοινών μετοχών.
Δεν υπάρχουν warrants σ’ αυτό το νομοσχέδιο. Δεν υπάρχουν τα sweeters για να πείσουμε τον ιδιωτικό τομέα. Γιατί υπάρχει τέτοια εμπιστοσύνη στην ανακεφαλαιοποίηση και στην Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ που δεν χρειάζεται ο ιδιωτικός τομέας sweeters για να συμμετέχουν. Έχουμε προβλέψει ότι θα υπάρχει και η συμμετοχή σ’ αυτή τη διαδικασία και των συνεταιριστικών τραπεζών και των άλλων μικρών τραπεζών. Και έχουμε και το ΤΧΣ να αναλαμβάνει την παρακολούθηση της εξέλιξης της διαχείρισης των κόκκινων δανείων από τις τράπεζες μέσω ειδικού διαχειριστή που θα οριστεί από το ίδιο το ΤΧΣ.
Όπως είπα και πριν, στο κομμάτι που είναι για τη διακυβέρνηση υπήρχε ένας συμβιβασμός που δεν μας καλύπτει εντελώς. Είναι ένας συμβιβασμός των συστημικών τραπεζών σε όλη την Ευρώπη που προσπαθεί να περιορίσει την πολιτική παρέμβαση με την κακή έννοια. Δηλαδή, να διορίζουμε αυτούς που θέλουμε για να εξυπηρετήσουμε συγκεκριμένα συμφέροντα, να συνεχίσουμε το πελατειακό σύστημα. Αλλά συγχρόνως, μαζί με το μπουγαδόνερο χάνουμε και το μωρό. Γιατί περιορίζεται και η παρέμβαση που μπορείς να κάνεις για να περιορίσεις τις τράπεζες σ’ αυτό το κομμάτι, που είναι οι κακές δραστηριότητες που μας έφεραν στην κρίση του 2008 και να μην επιβάλλουμε να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν την πραγματική οικονομία.
Το μεγάλο πολιτικό ζήτημα που θα κριθεί μετά από τον οδικό χάρτη που έχουμε -που τελειώνει, όπως σας είπα, περίπου το Γενάρη- το μεγάλο πολιτικό ζήτημα είναι οτι θα καταθέσουμε την αναπτυξιακή μας πολιτική το Μάρτη του 2016.
Εκεί θα πρέπει να συζητήσουμε και να καταλάβουμε κατά πόσο μπορούν οι συστημικές τράπεζες να βοηθήσουν σ’ αυτό το αναπτυξιακό μοντέλο και κατά πόσο χρειαζόμαστε κι εμείς συστημικές τράπεζες, τράπεζες ειδικού σκοπού, τράπεζες όπως η επενδυτική, ειδικές τράπεζες, για να μπορέσουμε να έχουμε ένα διαφορετικό αναπτυξιακό μοντέλο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ και η Κυβέρνηση ΑΝΕΛ-ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσουν αυτό το πρόγραμμα μέχρι τον Μάρτιο του 2016. Θα έχει πολλά στοιχεία.
Είναι προφανές για μας ότι το χρηματοπιστωτικό σύστημα παίζει έναν σημαντικό ρόλο σ’ αυτό. Υπάρχουν πολλά προβλήματα που πρέπει να λυθούν στο υπερεθνικό επίπεδο για αυτό το σύστημα, υπάρχουν πολλά προβλήματα που πρέπει να λυθούν στο εθνικό επίπεδο, για να δούμε τι τραπεζικό σύστημα θα έχουμε. Κινδυνεύουμε να έχουμε το πιο συγκεντρωποιημένο τραπεζικό σύστημα σε όλη την Ευρώπη. Αυτό δεν είναι καλό. Θα αντιμετωπίσουμε όλα αυτά τα προβλήματα με τον ίδιο τρόπο που έχουμε αντιμετωπίσει τα άλλα προβλήματα, με οργάνωση, με σύνεση και με ριζοσπαστική διάθεση.
Σας ευχαριστώ πολύ.
>>>•<<<
Διαβάστε επίσης:
Δημόσιο: Από Καθαρίστρια ΥΕ μερικής απασχόλησης, Γραμματέας ΠΕ πλήρους απασχόλησης
Συνεργάτης των Γερμανών, ο εθνάρχης Κωνσταντίνος Καραμανλής;
••• Θέλω fast track ποιοτική κατάρτιση, δια ζώσης!