Ακολουθεί επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Αρκαδίας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑ.ΣΟ.Κ. – ΔΗΜ.ΑΡ. κ. Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου προς τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, σχετικά με την λήψη μέτρων για την αντιστάθμιση της πορείας «κατάρρευσης» της ελληνικής οικονομίας. Την ερώτηση απαντάει αμέσως μετά ο Υπουργός κ. Σταθάκης.
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, ως αρμόδιος Υπουργός Οικονομικών και Ανάπτυξης το Υπουργείο παίρνει πρωτοβουλίες που αφορούν την επιχειρηματικότητα.
Συμφωνούμε όλοι πια ότι τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του Ιουνίου μιλούν για 0.9% ύφεση. Και ο κ. Χουλιαράκης πια, με δήλωσή του, αποδέχεται ότι αυτά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ είναι σωστά και τα αποδέχεται και η Κυβέρνηση. Αν έχετε κάποιο άλλο στοιχείο, θα σας παρακαλούσα να μας το πείτε.
Την ίδια στιγμή ψήφισε η Κυβέρνηση έναν αναπτυξιακό νόμο. Είχατε πει ότι εντός τριμήνου θα είχαν βγει όλες οι υπουργικές αποφάσεις. Σας είχαμε πει ότι ήταν χρονοβόρες και περιμένουμε από εσάς να ακούσουμε αν ακόμα και αυτός ο αναπτυξιακός νόμος, ο οποίος θα έδινε διακόσιες πενήντα χιλιάδες θέσεις εργασίας κατά τον Γενικό σας Γραμματέα, είναι έτοιμος και μπορούν επενδυτές να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Το δεύτερο είναι ότι, παρ’ όλο ότι υπήρχε στην αρχή μια δυνατότητα με το πακέτο Γιούνκερ, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε πού βρίσκεται αυτήν τη στιγμή. Πραγματικά, υπάρχει μια επιχείρηση η οποία μόνη της, κατά κύριο λόγο, έκανε τη συμφωνία, αλλά θα θέλαμε να μας πείτε πού βρίσκονται οι άλλες προτάσεις.
Το τρίτο θέμα είναι το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, όπου εσείς, σε δική σας απάντηση είπατε -και το καταλαβαίνετε- ότι μπορεί να έχουν ενεργοποιηθεί προγράμματα, αλλά αυτή τη στιγμή πολύ δύσκολα θα πέσουν πάνω από 500 ή 600 εκατομμύρια. Και νομίζω ότι σε αυτά τα νούμερα που λέω, ξεφεύγω από τα όρια, γιατί αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη προγράμματα γύρω στα 243. Δεν ξέρω πόσα χρήματα μπορούν να απορροφηθούν και θα ήθελα να μας το πείτε.
Το τέταρτο θέμα είναι οι μεγάλες επενδύσεις, που καλώς ή κακώς το Υπουργείο Ανάπτυξης -μπορεί να μην είναι ακριβώς δική σας αρμοδιότητα- παίζει έναν σημαντικό ρόλο. Μία μεγάλη επένδυσης είναι το Ελληνικό, που δυστυχώς ο κ. Τσακαλώτος δεν μας κάνει τη χάρη να έρθει εδώ και οκτώ μήνες στη Βουλή να μας μιλήσει. Θα έχει άλλες, σοβαρές δουλειές να κάνει. Είναι μία επένδυση ύψους 8 δισεκατομμυρίων, η οποία καθυστερεί. Διαβάζουμε τα δημοσιεύματα. Και εσείς οι ίδιοι λέτε ότι θα φέρει, με βάση τη μελέτη του ΙΟΒΕ, πάνω από εξήντα χιλιάδες θέσεις εργασίας, θα βοηθήσει στο ΑΕΠ κατά 2%.
Υπάρχουν και άλλες ιδιωτικές επενδύσεις, για τις οποίες εσείς, ως Υπουργός της Οικονομίας, θα ήθελα να μας ενημερώσετε στη Βουλή για το δικό σας σχέδιο, ώστε να αλλάξουν τα δεδομένα προς όφελος της χώρας.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Θα ξεκινήσω με τα περί ύφεσης και κατάρρευσης της ελληνικής οικονομίας που φέρει ο τίτλος της ερώτησής σας, «Μέτρα αντιστάθμισης της πορείας κατάρρευσης της ελληνικής οικονομίας».
Να υπενθυμίσω για πολλοστή φορά ότι κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας είχαμε την περίοδο 2009-2014, όταν το ΑΕΠ της χώρας συρρικνώθηκε κατά 25%, όταν η ανεργία από το 11% έφτασε στο 29%, όταν ο σχηματισμός παγίου κεφαλαίου μειώθηκε κατά 64% και οι επενδύσεις έπεσαν περίπου 60%, η ιδιωτική κατανάλωση 23% και οι δημόσιες δαπάνες 28%. Αυτό λέγεται κατάρρευση της οικονομίας.
Το 2015 και το 2016 η οικονομία, όπως και να το μετρήσετε, σταθεροποιείται. Το 2015 η ύφεση ήταν κάτω από 1% -αυτό το είχαμε πει από τον Ιούνιο και ακόμη περισσότερο τον Σεπτέμβρη- μία χρονιά που έγιναν τρεις εκλογικές αναμετρήσεις, που ήταν η περίοδος της επαναδιαπραγμάτευσης, που φτάσαμε σε μία συμφωνία όπου μέσα από αυτήν έχουμε πλέον ένα σταθερό πρόγραμμα ανάκαμψης της οικονομίας. Άρα, την ιδέα της κατάρρευσης μάλλον πρέπει να την αντικαταστήσετε με την ιδέα της σταθεροποίησης με προοπτική ανάκαμψης. Αυτά είναι τα δεδομένα.
Δεύτερον, για το δεύτερο τρίμηνο του 2016 βγήκε ο τίτλος ότι και το δεύτερο τρίμηνο υπάρχει ύφεση. Η ύφεση σε ετήσια βάση -το τονίζω, σε ετήσια βάση- είναι μείον 0,9% -αυτό δεν είναι καινούργια είδηση- γιατί φέρει το βάρος των τριών τριμήνων της περιόδου, του τέλους του 2015 και των αρχών του 2016.
Το δεύτερο τρίμηνο είναι το πρώτο τρίμηνο που έχει θετικό πρόσημο σε σχέση με το προηγούμενο. Είναι συν 0,20% και κάτι. Εάν προσθέσουμε σ’ αυτό τη βεβαιότητα ότι και το τρίτο τρίμηνο, αυτό του καλοκαιριού, θα έχει θετικό πρόσημο, ενισχύεται η κεντρική ιδέα ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2016 είναι το σημείο στροφής από τη στασιμότητα στην ανάκαμψη. Εάν επακολουθήσει και τρίτο τρίμηνο, όπως ξέρετε τα τρία διαδοχικά τρίμηνα με θετικό πρόσημο θεωρούνται από τους οικονομολόγους μονιμότερο στοιχείο για ανάκαμψη της οικονομίας. Ως εκ τούτου, με αυτές τις προβλέψεις και τα δεδομένα δικαιώνεται και η διατύπωση ότι από Ιούνιο σε Ιούνιο -αυτό που έχει και η Ευρωπαϊκή Ένωση- η ελληνική οικονομία θα αυξηθεί σε δωδεκάμηνη βάση με 2,7%.
Αυτά περί ύφεσης. Τώρα περί των δεδομένων για τα διάφορα θέματα που θίξατε.
Αναπτυξιακός νόμος: Ο αναπτυξιακός νόμος που ψηφίσαμε, είχαμε πει ότι θα ενεργοποιηθεί μέσα στον Σεπτέμβρη. Τα τέσσερα πρώτα προγράμματα, τα οποία είναι και τα πιο σημαντικά, αναμένεται να βγουν στη διαβούλευση στις 20 Σεπτεμβρίου.
Αναφέρομαι στα προγράμματα της «Γενικής Επιχειρηματικότητας» και αρκετά άλλα. Υπενθυμίζω ότι είναι οκτώ. Από τα οκτώ προγράμματα, τα τέσσερα θα βγουν τώρα στη διαβούλευση και θα ενεργοποιηθούν προφανώς αμέσως μετά.
Δεύτερον, όλες οι κανονιστικές αποφάσεις που χρειαζόντουσαν μέχρι σήμερα, έχουν εκδοθεί. Για παράδειγμα, κανονιστική απόφαση για τη σύσταση Γνωμοδοτικής Επιτροπής, για τον ορισμό διακριτών κατηγοριών επενδυτικών σχεδίων κ.ο.κ.. Ορισμένες συμπληρωματικές θα βγουν μαζί με τα προγράμματα στα οποία και θα αναφέρονται.
Άρα, στα τέλη του Σεπτέμβρη ή την πρώτη βδομάδα του Οκτώβρη οι επιχειρήσεις θα μπορούν να κάνουν αίτηση στα τέσσερα μεγάλα προγράμματα του αναπτυξιακού νόμου. Ταυτόχρονα –να το επισημάνω αυτό- ο αναπτυξιακός νόμος είχε μία ισχυρή μεταβατική διάταξη για τις προηγούμενες επενδύσεις των παλιών αναπτυξιακών νόμων. Μιλάμε για δύο χιλιάδες επενδύσεις που βρίσκονται σε διάφορα στάδια ολοκλήρωσης. Αρκετές απ’ αυτές έχουν ολοκληρωθεί και δεν είχαν πληρωθεί.
Σας υπενθυμίζω ότι στόχος και δέσμευσή μας ήταν εντός του επόμενου χρόνου να επιταχύνουμε τις διαδικασίες εκκαθάρισης των παλιών αναπτυξιακών νόμων, με πρόσληψη διακοσίων εξωτερικών συνεργατών, μηχανικών, οικονομολόγων και άλλων ειδικοτήτων που θα κάνουν τους ελέγχους και μεταστροφή όλης της υπηρεσίας στο Υπουργείο στην επιτάχυνση των αξιολογήσεων. Υπολογίζουμε να φτάσουμε σε έναν επιθυμητό ρυθμό, να κλείνουμε εκατό επενδύσεις το μήνα κατ’ ελάχιστον.
Άρα, η απάντηση είναι ότι στο μεν αναπτυξιακό κλείνουμε και εκταμιεύουμε πόρους από τους παλιούς αναπτυξιακούς, στα συγχρηματοδοτούμενα που λήγουν φέτος και στα αυτόνομα τα οποία θα αποπληρωθούν σε βάση επταετίας, όπως είχε προβλέψει ο νόμος, και ταυτόχρονα ενεργοποιούμε τον καινούργιο αναπτυξιακό σε κανονική ροή.
Το δεύτερο που ήθελα να επισημάνω αναφέρεται στις θεσμικές παρεμβάσεις.
Πέρα από τον αναπτυξιακό νόμο, από τα ΕΣΠΑ, τα οποία προσδοκούμε ότι θα απορροφήσουν όλα αυτά τα προγράμματα που συνδέονται με την επιχειρηματικότητα ύψους ενός δισεκατομμυρίου -και θα τα απορροφήσουμε μέχρι τέλος του χρόνου- όπως ξέρετε, θα έχει προκηρυχθεί το 50%. Αυτά που προκηρύχθηκαν μέχρι τέλος Οκτώβρη. Σε αυτά που προκηρύχθηκαν ήδη, εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντος που είχαν και εξαιτίας και του γεγονότος φυσικά ότι πλέον έχουμε βάλει μία διαδικασία στα ΕΣΠΑ που προσομοιάζει στις πανελλήνιες εξετάσεις και κανένας δεν μπορεί να επέμβει και να επηρεάσει το αποτέλεσμα, γιατί όλες οι αξιολογήσεις γίνονται τυφλά, χωρίς να ξέρει το όνομα της επιχείρησης κ.ο.κ., και άρα είναι ένα «τυφλό» σύστημα απόλυτης αξιοκρατίας…
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΠΟΥΛΟΣ: Καταλαβαίνω ότι σας λένε στο Υπουργείο ότι για πρώτη φορά γίνεται το «τυφλό» σύστημα, αυτό που αναφέρατε εσείς «όλα κλειστά». Και στις προηγούμενες αξιολογήσεις «τυφλό» σύστημα είχαμε. Απλώς, σας το λέω, για να σας ενημερώνουν τουλάχιστον σωστά.
Τώρα, δεν θέλω να μπω στο τι έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Είναι οι δηλώσεις του κ. Ντομπροβόσκις, πολύ γνωστές σε όλους για το πού βρισκόμασταν το 2014 και πού πήγαμε. Είναι γνωστές οι δηλώσεις του κ. Ρέγκλινγκ, παρουσία του κ. Τσακαλώτου, για τα 86 δισεκατομμύρια που κόστισαν οι καλοί οικονομολόγοι του ΣΥΡΙΖΑ και ο καλός Πρωθυπουργός στη χώρα. Αυτά, όμως, τα αφήνουμε.
Εγώ χαίρομαι πάρα πολύ, γιατί οι προτάσεις που είπατε για τους αξιολογητές και όλα αυτά, ήταν προτάσεις που σας είχαμε κάνει εμείς και χαιρόμαστε που θα υλοποιηθούν. Κρατώ από εσάς ότι από την 1η Οκτωβρίου οι επενδυτές, ο ιδιωτικός τομέας θα μπορεί να κάνει τις αιτήσεις του για τα επενδυτικά σχήματα. Είναι μία δέσμευση, που ελπίζω να την κρατήσετε, διότι θυμάστε ότι την άλλη φορά είχατε πει ότι θα καταθέσετε τον επενδυτικό νόμο και τον καταθέσατε μετά από δύο χρόνια. Είμαστε εδώ, όμως, και είναι θετικό αυτό.
Χαίρομαι που λέτε ότι θα απορροφήσετε ένα δισεκατομμύριο. Δεν θα πω εγώ αν είναι πολλά, αλλά χαίρομαι που στη δέσμευσή σας λέτε ότι θα απορροφηθεί ένα δισεκατομμύριο από τα νέα προγράμματα. Εδώ θα είμαστε να τα δούμε.
Όμως, σας έβαλα και άλλα θέματα -ελπίζω στη δευτερολογία σας να αναφερθείτε- που αφορούν τις μεγάλες επενδύσεις, για τις οποίες έχετε ευθύνη και εσείς ως Υπουργός Οικονομίας. Έχει να κάνει με το πακέτο Γιούνγκερ. Και θα ήθελα να μου πείτε, αυτά που έχετε καταθέσει σε εμάς, πού βρίσκονται και σε ποιες διαδικασίες. Επίσης, θα ήθελα να σας ρωτήσω ποιες άλλες είναι οι πρωτοβουλίες σας ως προς την επιχειρηματικότητα και τις μεγάλες επενδύσεις.
Δεν θα ήθελα να σας αναφέρω το γνωστό πρόβλημα που έχει προκύψει με τη ΔΕΣΦΑ, το οποίο δημιουργεί νέα δεδομένα ή οτιδήποτε άλλο. Σας είπα, όμως, για ένα χαρακτηριστικό πρόβλημα, τη μεγαλύτερη επένδυση που θα δημιουργήσει και θα αλλάξει τα δεδομένα στη χώρα και την Αθήνα. Είναι αυτό που λέμε ότι θα υλοποιηθεί η Αθηναϊκή Ριβιέρα από το Πέραμα μέχρι το Σούνιο. Και ξέρετε ότι τα έργα αυτά, που σήμερα ολοκληρώθηκαν σε ένα μέρος της περιοχής αυτής, αναβάθμισαν την Αθήνα. Νομίζω ότι από εσάς τουλάχιστον θα περιμένουμε μια απάντηση.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ (Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού): Θα ξεκινήσω, συνεχίζοντας από εκεί που σταμάτησα.
Υπενθυμίζω ότι η στρατηγική απέναντι στις ιδιωτικές επενδύσεις, όπως έχει χαραχθεί, έχει τρία κομμάτια. Το ένα κομμάτι είναι τα ΕΣΠΑ. Τα ΕΣΠΑ χρηματοδοτούν τα Προγράμματα Επιχειρηματικότητας μέχρι στιγμής, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, και είναι απόλυτα προσανατολισμένα σε νεοφυείς επιχειρήσεις και σε μικρές και πολύ μικρές.
Ο αναπτυξιακός νόμος είναι απολύτως προσανατολισμένος στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ο τομέας των στρατηγικών επενδύσεων, το Γιούνγκερ plan και οι μεγάλες επενδύσεις αποτελούν μια άλλη χωριστή ενότητα, όπου η κύρια αρωγή γίνεται με την πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία. Συνεπώς, η στρατηγική είναι αποσαφηνισμένη στα τρία κουτιά της.
Τώρα, επιτρέψτε μου να πω δύο-τρία πράγματα για τις μεγάλες επενδύσεις.
Καταρχάς, στο Γιούνγκερ plan θα προστεθεί και ένα καινούργιο εργαλείο, το οποίο ιδρύεται αυτές τις ημέρες. Είναι το Ταμείο Συμμετοχών, τη διαχείρισή του οποίου θα αναλάβει το Ευρωπαϊκό Επενδυτικό Ταμείο, το EIF, όπου ως στόχο έχει την προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων από δημόσιους πόρους αλλά και από ιδιωτικούς και από τράπεζες, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας μεγάλος χρηματοδοτικός θεσμός, ένα fund of funds δηλαδή, το οποίο θα προσφέρει πρωτίστως και συμμετοχές στη μετοχική σύνθεση.
Τώρα, επανέρχομαι στις χρηματοδοτήσεις τύπου Γιούνγκερ. Το Πρόγραμμα των χρηματοδοτήσεων επεξεργάζεται και ωριμάζει τα σχέδια, τα οποία έχουμε εξαγγείλει εδώ, τα σαράντα και πλέον σχέδια ύψους 5,6 δισεκατομμυρίων και ταυτόχρονα, προχωρούν οι ιδιωτικές επενδύσεις μαζί και η χρηματοδότηση ορισμένων από τις ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες υλοποιούνται βήμα-βήμα. Αναφέρομαι και στα περιφερειακά αεροδρόμια και στο λιμάνι του Πειραιά.
Σχετικά με το Ελληνικό: Η Σύμβαση του Ελληνικού, όπως ξέρετε, έχει υπογραφεί μαζί με ένα κείμενο αμοιβαίας κατανόησης. Είναι ένα από τα δέκα προαπαιτούμενα, το οποίο θα έρθει στη Βουλή εντός του μήνα για επικύρωση. Είναι η συμφωνία, η οποία έγινε τον περασμένο Ιούνιο.
Για βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη, μόνο εδώ.
Επιπρόσθετα, επιτρέψτε μου να υπογραμμίσω και τρεις ακόμη πρωτοβουλίες σημαντικού αντίκτυπου για τη διευκόλυνση των ιδιωτικών επενδύσεων. Η πρώτη πρωτοβουλία είναι αυτή που είναι ήδη στη διαβούλευση, δηλαδή η αυτοαδειοδότηση των επιχειρήσεων σε τέσσερις μεγάλους κλάδους της οικονομίας. Η επιχείρηση θα μπορεί να αυτοαδειοδοτείται και απλώς να γνωστοποιεί τη λειτουργία της επιχείρησης. Αυτό αφορά και τον τουρισμό και την εστίαση και μεγάλους τομείς της ελληνικής οικονομίας. Ο έλεγχος θα γίνεται εκ των υστέρων στη λειτουργία της επιχείρησης. Άρα, μηδενίζεται ο χρόνος, ο οποίος για γραφειοκρατικούς λόγους καθυστερούσε, προκειμένου να ανοίξει μια επιχείρηση σε αυτούς τους τέσσερις τομείς που προχωρούν στην αυτοαδειοδότηση.
Επιπρόσθετα, ο θεσμός της «Μίας στάσης» για το σύνολο των επιχειρήσεων, που θα συγκροτηθεί σε περιφερειακό και επιμελητηριακό επίπεδο, θα έρθει μέσα στον Οκτώβρη με την Επιμελητηριακή νομοθεσία και μια πληθώρα άλλων μέτρων, τα οποία αποβλέπουν στη ριζική απλοποίηση της έναρξης λειτουργίας των επιχειρήσεων και στην προσπάθεια να στηριχθεί άμεσα και αποτελεσματικά η νέα επιχειρηματικότητα και ο επενδυτικός κύκλος, στον οποίο όλοι φιλοδοξούμε ότι μπαίνει η οικονομία.