«Η εταιρική κουλτούρα ξεκινά από τους κατάλληλους ανθρώπους και τρώει για πρωινό την στρατηγική» -Απόφθεγμα που συχνά αποδίδεται στον Peter Drucker.
Τον περασμένο μήνα αναφερθήκαμε στους τρεις τύπους των υπαλλήλων που «πρέπει» να απολυθούν. Το άρθρο έκανε μεγάλη αίσθηση: πολλοί αναγνώστες το βρήκαν προσβλητικό, ενώ κατ’ άλλους πέτυχε διάνα.
Ο λόγος που γράψαμε εκείνο το άρθρο, αλλά και αυτό που διαβάζετε τώρα, είναι πολύ απλός: μας ενδιαφέρει να ρίξουμε φως στις διαφορετικές νοοτροπίες των εργαζομένων που επιτρέπουν στις εταιρείες να λανσάρουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες με συνέπεια και επιτυχία, αλλά και στις νοοτροπίες εκείνες που υπονομεύουν την καινοτομία.
Θα θέλαμε επίσης να σημειώσουμε ότι δεν είμαστε υπεύθυνοι εταιρικής στελέχωσης και αποδοτικότητας. Το ενδιαφέρον μας επικεντρώνεται αποκλειστικά στη συνεργασία με ομάδες που τα μέλη τους ξέρουν πώς να αλληλοϋποστηρίζονται κατά τη διαδικασία της σύλληψης και υλοποίησης πρωτοποριακών ιδεών. Εάν σας ενδιαφέρει αυτού του είδους η επιτυχία, μπορείτε να προσλάβετε τους παρακάτω τρεις τύπους υπαλλήλων:
1. Ο προπονητής
«Δεν τα πήγες τέλεια και νομίζω ότι το βλέπεις κι εσύ. Το ξέρω ότι μπορείς και καλύτερα και θα σε βοηθήσω να τα καταφέρεις».
Πολλοί είχαμε την τύχη να έχουμε έναν σπουδαίο προπονητή σε κάποια φάση της ζωής μας. Σίγουρα θα θυμάστε εκείνες τις φορές που αισθανόσασταν ότι έχετε δώσει το 100% και δεν έχετε τίποτα άλλο να δώσετε. Όμως ο προπονητής σας έβλεπε περισσότερα σε εσάς, σας έκανε να πιστέψετε στον εαυτό σας, σας καθοδηγούσε προς ένα καλύτερο αποτέλεσμα, βοηθώντας σας ακόμη και να γίνετε καλύτερος άνθρωπος.
Αυτός ο τύπος του ανθρώπου σάς παρακινεί να έρθετε αντιμέτωποι με προκλήσεις που δεν θα αναλαμβάνατε από μόνοι σας. Μπορεί να εμπνεύσει στο περιβάλλον του τη δύναμη της δημιουργίας. Βλέπει το δυναμικό σας και σας βοηθά να το δείτε κι εσείς. Ίσως ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι βοηθά την ομάδα να αντιληφθεί την αξία τού να αποτυγχάνει κανείς δοκιμάζοντας καινούρια πράγματα, γιατί γνωρίζει ότι κάθε αποτυχία αποτελεί μια ευκαιρία για μάθηση. Επιπλέον, θα σας βοηθήσει να βρείτε την ιδανική σας θέση, αλλά αν δεν είστε σε καλό δρόμο δεν θα σας δώσει περιθώρια να βαυκαλίζεστε. Αποτελεί ειρωνεία ότι οι ηγέτες που ξέρουν πώς να βάζουν προκλήσεις και να καθοδηγούν τα στελέχη τους μπορεί να καταγράφουν μεγαλύτερη κινητικότητα στο προσωπικό τους. Η διαφορά είναι ότι τα στελέχη που αποχωρούν δεν αισθάνονται μειονεκτικά αλλά φεύγουν με χαμόγελο, ενέργεια και ανυπομονησία για το μέλλον.
Αν θέλετε έναν καλό «προπονητή», ψάξτε για ανθρώπους που ξέρουν τι σημαίνει αυτό από προσωπική εμπειρία. Ζητήστε από γνωστούς και συνεργάτες να σας μιλήσουν για τους καλύτερους προπονητές τους και τα μαθήματα που πήραν από αυτούς. Και κάτι τελευταίο: ένας εργαζόμενος μπορεί αναλαμβάνει το ρόλο του προπονητή και να περιμένει περισσότερα από την ομάδα χωρίς να βρίσκεται στην κορυφή της ιεραρχίας. Οπωσδήποτε όμως πρέπει να έχει το θάρρος της γνώμης του.
2. Το επιχειρηματικό πνεύμα
«Με τόσο κόσμο στην ΄κατάληψη της Wall Street΄, βάζω στοίχημα ότι θα μπορούσαμε να πουλήσουμε ένα σωρό καπέλα, ομπρέλες και χοτ ντογκ! Και σε ποιον ανήκει το σλόγκαν “Occupy Wall Street”; Ή το «Είμαστε το 99%”; Θα κατοχυρώσω το εμπορικό σήμα και θα πουλάω T-shirts!»
Το επιχειρηματικό μυαλό έλκεται εκ φύσεως από τον καπιταλισμό και τρελαίνεται να τα βγάζει πέρα με προκλήσεις –όσο δυσκολότερες, τόσο το καλύτερο. Ο επιχειρηματίας αποτελεί μοχλό δημιουργικότητας και βλέπει ευκαιρίες εκεί που οι άλλοι βλέπουν μόνο προβλήματα. Είναι το είδος του ανθρώπου που αισθάνεται ότι έχει τον πλήρη έλεγχο της ζωής και των επιλογών του.
Η Oprah Winfrey θυμάται ότι όταν ήταν μικρή, η γιαγιά της τής είχε πει ότι θα έπρεπε να μάθει να πλένει και να απλώνει ρούχα, γιατί αυτό ήταν το πεπρωμένο της γυναίκας. Η Oprah αυτό το αντιμετώπισε ως πρόκληση για να πάρει τον έλεγχο της ζωής της, να τη ζήσει διαφορετικά από τη γιαγιά της. Ακόμη και ως παιδί, η μετέπειτα διάσημη τηλεπαρουσιάστρια επέλεξε να υιοθετήσει έναν επιχειρηματικό τρόπο σκέψης.
Για να εντοπίσετε τους εργαζόμενους που διακατέχονται από επιχειρηματικό πνεύμα, ψάξτε για άτομα που αναλαμβάνουν συστηματικά νέες προκλήσεις και μιλάνε με ενθουσιασμό για τα πράγματα που έμαθαν. Μην ξεχνάτε ότι ψάχνετε τα άτομα εκείνα που βλέπουν ευκαιρίες εκεί που οι άλλοι βλέπουν μόνο εμπόδια και κινδύνους.
3. Η αρμονία των αντιθέτων
«Παλίντροπος αρμονίη οκώσπερ τόξου και λύρης» -Ηράκλειτος
Έχετε βρει το γιν στο γιανγκ σας; Ποιος συμπληρώνει με το αριστερό εγκεφαλικό του ημισφαίριο το δικό σας δεξί ημισφαίριο; Η εμπειρία μας μάς έχει διδάξει ότι οι πιο καινοτόμες επιχειρήσεις και οι πιο φωτισμένοι ηγέτες είναι εκείνοι που έχουν επιτύχει μια αρμονία. Εάν στην εταιρεία σας εργάζονται μόνο άνθρωποι που είναι γεμάτοι ιδέες αλλά χάνονται στα πρακτικά ζητήματα, δεν θα έχετε αποτέλεσμα. Από την άλλη πλευρά, αν περιβάλλεστε αποκλειστικά από αναλυτικούς ανθρώπους, θα ξεμείνετε από ιδέες. Ο Walt Disney είχε τον Roy Disney και ο Paul Allen είχε τον Bill Gates. Εσάς ποιο είναι το αντίθετό σας που σας κρατά σε ισορροπία;
Τέτοιους ανθρώπους θέλετε να έχετε στην ομάδα σας· όχι τα θύματα, τους απαισιόδοξους και τους ξερόλες. Αν αυτοί οι τελευταίοι δεν είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν τον τρόπο που σκέφτονται, δεν υπάρχει λόγος να τους αφήσετε να υπονομεύουν την καινοτομία στην εταιρεία σας.
Ο G. Michael Maddock είναι διευθύνων σύμβουλος και ο Raphael Louis Viton είναι Πρόεδρος της Maddock Douglas, μιας συμβουλευτικής εταιρείας σε θέματα καινοτομίας που βοηθά τους πελάτες της στο να εφευρίσκουν, τυποποιούν και τοποθετούν στην αγορά νέα προϊόντα, υπηρεσίες και επιχειρηματικά μοντέλα. Ο Maddock είναι συγγραφέας του βιβλίου Brand New: Solving the Innovation Paradox—How Great Brands Invent and Launch New Products, Services, and Business Models (Εκδόσεις Wiley).
Των G. Michael Maddock και Raphael Louis Vitón
Πηγή: capital.gr
>>>>*<<<<