3 Σεπτεμβρίου 2024

Ερωτήσεις που δεν πρέπει να κάνετε ποτέ στην συνέντευξη για εργασία και ορισμένες που μπορείτε να κάνετε

Ερωτήσεις που δεν πρέπει να κάνετε ποτέ στην συνέντευξη για εργασία και ορισμένες που μπορείτε να κάνετε

Έχετε πάει σε συνέντευξη για να βρείτε εργασία. Αφού ο εργοδότης ή το στέλεχος ή υπεύθυνος του human resources ρωτάει ό,τι έχει να ρωτήσει, συχνά πυκνά, τελειώνει την συνάντησή σας, ρωτώντας σας εάν εσείς έχετε να ρωτήσετε κάτι.

Τι λοιπόν ΔΕΝ πρέπει να ρωτήσετε, διότι εάν το κάνετε θα συμβάλλει στην διαμόρφωση μάλλον άσχημων εντυπώσεων για το άτομό σας και κατ’επέκταση θα μειώσει τις πιθανότητες πρόσληψής σας;

Δεν πρέπει λοιπόν να ρωτήσετε ποτέ:

• Για πληροφορίες που εύκολα μπορείτε να βρείτε με μια απλή αναζήτηση στο google. Πρέπει να είστε καλά προετοιμασμένοι διότι αυτό θα σας δώσει πόντους έναντι άλλων που θα είναι λιγότερο προετοιμασμένοι και να είστε λίγο εύστροφοι, έχοντας υπόψη σας, τι θα ήθελε να ακούσει ή να μην ακούσει, από εσάς, αυτός που σας παίρνει την συνέντευξη.
Για παράδειγμα, το να ρωτήσετε «Τι κάνει, ποιο το αντικείμενο της εταιρίας σας;», είναι ολίγον ανόητο και σας δείχνει και απροετοίμαστο, καθώς με μια αναζήτησή σας στο google, θα μπορούσατε να είχατε δει, ποιο το αντικείμενο της εταιρίας που επισκεφτήκατε για να δώσετε συνέντευξη.
Την αναζήτηση στο google ή γενικότερα στο internet, social networks κλπ είναι καλό να τη χρησιμοποιείτε και ειδικότερα, για να βρείτε πληροφορίες για την εταιρία που θα επισκεφθείτε, καθώς υπάρχει πιθανότητα, μέσω αυτής της σύντομης και απλής ερεύνης, να μάθετε και αρνητικά της.

Άλλες ερωτήσεις που δεν πρέπει να κάνετε:
• Μην ρωτάτε εάν μπορείτε να αλλάξετε (στη περίπτωση που προσληφθείτε) το πρόγραμμα, τις διαδικασίες ή τις αποδοχές. Δεν πρέπει να το ρωτάτε αυτό, διότι η κάθε εταιρία έχει το δικό της τρόπο που δουλεύει και προφανώς, δεν μπορείτε έστω και ως σκέψη να τον αμφισβητήσετε, την στιγμή που απλώς, διεκδικείτε την πρόσληψή σας. Αφήστε να προσληφθείτε πρώτα και στη συνέχεια το διαπιστώνετε και βλέπετε στην πράξη εάν μπορείτε να το κάνετε.

• Ποτέ μην ρωτάτε για φήμες και κουτσομπολιά που σχετίζονται με την εταιρία ή τα στελέχη της. Γιατί να σας προτιμήσουν όταν γίνεστε έτσι, ενοχλητικοί την στιγμή που απλώς διεκδικείτε μια θέση εργασίας σε αυτή την εταιρία; Να είστε διακριτικοί.

• Μην ρωτάτε ποτέ ερωτήσεις για το background αυτού που σας παίρνει συνέντευξη. Είστε εκεί για να κριθείτε εσείς από αυτόν και όχι για να εξετάσετε εσείς αυτόν. Εάν ωστόσο, τύχει κάτι που ο ίδιος, αυτός που θα σας παίρνει συνέντευξη, σε σχέση με τον εαυτό του, αναφέρει – μπορεί π.χ. κατά την διάρκεια της συνέντευξης να ειπωθεί για εσάς, ότι τελειώσατε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ή ότι στην θητεία σας υπηρετήσατε ως Δόκιμος Έφεδρος Αξιωματικός (ΔΕΑ) – εάν λοιπόν αυτός που σας παίρνει την συνέντευξη ‘κάτσει’ στα εν λόγω σημεία, αναφέροντάς τα ως κοινά, ότι δηλαδή και αυτός τελείωσε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ή έκανε ΔΕΑ, τότε εσείς μπορείτε να αρπάξετε την ευκαιρία που αυτός θα σας έχει δώσει, τονίζοντάς του κάποια κοινά σημεία μεταξύ σας, που μπορούν να σας δώσουν κάποιους πόντους – πάντα βέβαια, χωρίς υπερβολή, χωρίς να κουράσετε.

• Ποτέ μην ρωτάτε για τις πληρωμές, τις άδειες, τα άλλα χρηματικά ή μη οφέλη κλπ. Προφανώς το θέμα της πληρωμής είναι σημαντικό και το πιθανότερο είναι να αναφερθεί κατά την διαδικασία της συνέντευξης από αυτόν που σας παίρνει, ρωτώντας σας πόσα θα θέλατε εάν σας προσλάμβαναν ή αναφέροντάς σας πόσα δίδει η εταιρία συγκεκριμένα για αυτή την θέση εργασίας, οπότε και η αμοιβή δεν είναι διαπραγματεύσιμη. Μην ξεχνάτε ότι δεν έχετε πάρει την δουλειά, απλά την διεκδικείτε· επομένως ερωτήσεις που να εστιάζουν στην πληρωμή, άδεια, λοιπά οφέλη, όταν ακόμα δεν έχετε πάρει την δουλειά, δημιουργούν αρνητικές για εσάς εντυπώσεις, δίδουν την εικόνα ότι ενδιαφέρεστε πρωτίστως για αυτά τα θέματα και εντέλει μειώνουν τις πιθανότητες του να πάρετε την δουλειά. Αφήστε λοιπόν να πάρετε την δουλειά και αυτά θα τα μάθετε συντόμως όταν πλέον θα εργάζεστε εκεί.

• Μην ρωτάτε ποτέ εάν ελέγχουν το background (των υποψηφίων όπως και εσείς), διότι πολύ απλά, δείχνει ότι μάλλον φοβάστε κάτι, προδίδει μια ανασφάλειά σας και ενδεχομένως να κρύβετε κάτι (αρνητικό για εσάς).

Κάνετε ερωτήσεις που θα σας δώσουν προβάδισμα για να πάρετε την δουλειά, όχι για να σας δυσκολέψουν. Αν είναι να σας δσυκολέψουν, καλύτερα να μην κάνετε καθόλου, αν και στην περίπτωση που σας επιτρέψουν να ρωτήσετε και εσείς, καλό είναι να το εκμεταλλευθείτε και να ρωτήσετε κάτι, μια ερώτηση ή δυο – τρεις, όχι παραπάνω για να μην κουράσετε, που θα σας βοηθήσουν να κάνετε καλή εντύπωση, άρα να σας προσδώσουν περισσότερες πιθανότητες να πάρετε εντέλει την δουλειά.

• Μην ρωτάτε ποτέ πόσο γρήγορα μπορείτε να προαχθείτε – πάλι για ευνόητους λόγους: δείχνετε ότι η προσφερόμενη θέση δεν σας ενδιαφέρει ιδιαιτέρως αφού πριν προσληφθείτε, έχετε το μυαλό σας στην προαγωγή. Αφήστε που στην πραγματικότητα, μια τέτοια ερώτηση είναι και ολίγο ανόητη, καθώς το πόσο γρήγορα ή αργά μπορεί να προαχθεί εντός μιας εταιρίας ένας εργαζόμενος, εξαρτάται από την απόδοση και εξέλιξή του, όπως και τις ανάγκες που δημιουργούνται εντός της εταιρίας δυναμικά – όλοι οι παραπάνω είναι παράγοντες δηλαδή που ποτέ δεν μπορούν να είναι γνωστοί εκ των προτέρων, για να σας απαντήσει στην περίπτωση που όντως κάνετε μια τέτοια ερώτηση.

• Μην ρωτάτε ποτέ εάν η εταιρία παρακολουθεί τα e-mail ή την χρήση internet των εργαζομένων, καθώς θα δώσετε την εντύπωση ότι ‘χασομεράτε’ π.χ. στα social networks τύπου facebook ή ότι χρησιμοποιείτε το internetγια άλλους λόγους, ιδιωτικούς. Άλλωστε εάν το κάνουν, θα το μάθετε από άλλους παλαιότερους εργαζόμενους.

Πάμε τώρα στις ερωτήσεις που θα μπορούσατε να κάνετε, για να δείξετε εντονότερο ενδιαφέρον ως υποψήφιος και να αυξήσετε τις πιθανότητες πρόσληψής σας. Μπορείτε να ρωτήσετε λοιπόν:

• Ποιο ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχετε διαπιστώσει ότι αντιμετωπίζει το προσωπικό σας, για να σας απαντήσω εάν και πως θα μπορούσα ενδεχομένως να το αντιμετωπίσω εγώ;
Του δίδετε λοιπόν μια ευκαιρία, να σας αναπτύξει ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετώπισαν στην πράξη, εσείς λαμβάνετε πριν καν προσληφθείτε ένα feedback των δυσκολιών και μπορείτε να ενορχηστρώσετε καλύτερα την στρατηγική σας, για το καλύτερο πλασάρισμα του εαυτού σας.

• Εάν δεν έχουν αναφερθεί κατά την διάρκεια της συνέντευξης, μπορείτε να ρωτήσετε ποιες είναι οι γνώσεις και ικανότητες που πρέπει να έχει αυτός που θα πληρώσει τη θέση. Με μια τέτοια ερώτηση, δείχνετε ότι θέλετε να εμβαθύνετε στα της θέσης την οποία διεκδικείτε. Θα σας δώσει πόντους.

• Σε αυτή την θέση, εάν δεν είναι καινούργια και καλύπτονταν από κάποιον άλλο εργαζόμενο, γιατί αυτός ο άλλος έφυγε; Μήπως δυσκολεύονταν κάπου;
Έτσι, δείχνετε αφενός το ενδιαφέρον σας για τη συγκεκριμένη θέση εργασίας, αφετέρου είναι πιθανόν να εκμαιεύσετε χρήσιμες πληροφορίες για τα της θέσεως.

• Ποια είναι η εργασία που πρέπει να εκτελεστεί σε αυτή την θέση σε μια τυπική ημέρα ή / και σε μια τυπική εβδομάδα;
Παρομοίως, έτσι δείχνετε αφενός το ενδιαφέρον σας για τη συγκεκριμένη θέση εργασίας, αφετέρου είναι πιθανόν να εκμαιεύσετε χρήσιμες πληροφορίες για τα της θέσεως, αφού αυτός που έχετε απέναντί σας και σας παίρνει συνέντευξη, θα πρέπει να σας πληροφορήσει για την ροή εργασίας σε επίπεδο ημέρας, ακόμα καλύτερα και σε επίπεδο εβδομάδας. Εάν τυχόν ‘κολλήσει’ και δεν απαντήσει άμεσα, ίσως έχει κάτι να κρύψει, εάν δε δεν ‘κολλήσει’, απαντήσει άμεσα και ταχέως, εσείς εντέλει προσληφθείτε και στην πορεία της εργασίας σας διαπιστώσετε ότι η φυσιολογική ροή και απαιτήσεις της εργασίας σας δεν συνάδουν με αυτά που σας είχε περιγράψει, ίσως είναι καλό να το συζητήσετε το συντομότερο δυνατόν, διότι ως γνωστόν, οι καλές δουλειές κάνουν τους καλούς φίλους.

• Ποιος θα είναι ο προϊστάμενός μου ή ο επικεφαλής manager ως προς αυτή την θέση και θα έχω την ευκαιρία να συναντηθώ και με αυτόν, τώρα κατά την διαδικασία επιλογής;
Πάλι, θα έχετε την ευκαιρία να εκμαιεύσετε πληροφορίες από την αντίδραση αυτού που έχετε απέναντί σας και εάν θα ήταν δυνατόν να συναντήσετε όντως τον ‘μεγάλο’, καλό θα ήταν. Πάλι θα λαμβάνετε πληροφορίες που ενδεχομένως δεν θα γίνονταν αλλιώς αντιληπτές, όπως π.χ. για το στυλ διοίκησης του ‘μεγάλου’.

• Θα μπορούσατε να τον ρωτήσετε γιατί του αρέσει να δουλεύει στην εν λόγω εταιρία.
Έτσι, θα τον αφήνατε να σας μιλήσει αυτός και να λάβετε εσείς πληροφορίες.

• Θα μπορούσατε να ρωτήσετε εάν η εταιρία παρέχει κατά καιρούς επιπλέον εκπαίδευση, κατάρτιση όπως σεμινάρια κλπ.

• Ποια θεωρείτε ενδεχομένως ως αδυναμίες μου από αυτά που συζητήσαμε έως τώρα, μήπως και μπορώ να δώσω μερικές επιπλέον πληροφορίες, δεδομένα και διευκρινήσεις και ανατρέψω την τυχόν αδύναμη εικόνα μου; Παρακαλώ εάν έχετε κάτι στο μυαλό σας, έστω και μη επακριβώς διαμορφωμένο, ως ανησυχία, εικασία κλπ, να μου την πείτε έτσι ώστε να την συζητήσουμε και να βοηθήσω να αποσαφηνιστεί το δυνατόν η εικόνα για διευκόλυνση αμφοτέρων.

• Επίσης, πηγαίνοντας διαβασμένος σε μια συνέντευξη, μπορείτε να εκφράσετε μια απορία που να προδίδει ότι γνωρίζετε για τα της εταιρίας, καθώς κάτι τέτοιο θα κάνει αυτόν που σας παίρνει την συνέντευξη να κολακευθεί και να σας συμπαθήσει κατάτι παραπάνω. Το τι θα ρωτήσετε δεν μπορεί να μπει σε καλούπι διότι εξαρτάται από το είδος της επιχείρησης και τις πληροφορίες που βρήκατε σχετικά με την αυτήν. Αυτό θα μπορούσε να ήταν π.χ. εάν κάποιος πήγαινε για μια θέση στελέχους σε μια αλυσίδα super market, το να αναφέρει μόνος του, ότι γνωρίζω πολλά καλά που έχει η εταιρία σας που είναι αυτά και αυτά, αλλά έχω προσέξει ότι στην περιοχή που ενεργοποιείστε εντονότερα, εισήλθε πρόσφατα η τάδε μεγάλη επίσης αλυσίδα. Έχετε σκεφτεί πως περίπου θα την αντιμετωπίσετε;

Σε κάθε περίπτωση, ρωτήστε πράγματα που θα σας δώσουν επιπλέον πληροφορίες που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για λογαριασμό σας, για να πλασάρετε στη συνέχεια καλύτερα τον εαυτό σας και να αυξήσετε τις πιθανότητες πρόσληψής σας, μην κάνετε ερωτήσεις που αν τις δείτε από την σκοπιά αυτού που σας παίρνει συνέντευξη, θα μπορούσαν να θεωρηθούν ενοχλητικές, οι ερωτήσεις που θα κάνετε να είναι καθαρά πάνω στην εργασία, επαγγελματικές και τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, να κάνετε τις ερωτήσεις με χαμόγελο, φιλική και καλόπιστη διάθεση και με θετική νοοτροπία.
Είναι πολλοί οι εργοδότες που αναζητούν την «φιλικότητα» και θετικότητα, ως σημαντικά στοιχεία που καθιστούν έναν υποψήφιο εργαζόμενο πιο χρήσιμο από έναν άλλον.

Καλή τύχη στην προσπάθεια εξεύρεσης εργασίας!

Παναγιώτης Σοφιανόπουλος
Οικονομολόγος

Related posts