29 Μαρτίου 2024

Breaking News

Η τουριστική ανάκαμψη της Τουρκίας, “απειλή” για τον ελληνικό τουρισμό

Η τουριστική ανάκαμψη της Τουρκίας, “απειλή” για τον ελληνικό τουρισμό

05.03.2019 – Η Τουρκία είναι μια μεγάλη γεωγραφικά χώρα και γι’αυτό, έχει πολλά και αξιόλογα τουριστικά αξιοθέατα και τόπους ελκυστικούς προς επίσκεψη από τους πανταχόθεν τουρίστες. Διαθέτει τουριστικά παράλια, στην Δυτική Τουρκία στα παράλια της Μικράς Ασίας, διαθέτει ορεινή ενδοχώρα που είναι ιδιαιτέρως ελκυστική για χειμερινό τουρισμό και μια μητρόπολη όπως η Κωνσταντινούπολη, που και αυτή βεβαίως, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες τουριστικά διεθνώς.

Η Τουρκία, γνώρισε ένα έντονο βύθισμα στο τουριστικό της προϊόν, κατά την διετία 2016 – 2017 με εντονότερο το 2016, απότοκο:
αφενός της χειροτέρευσης τότε των σχέσεών της με την Ρωσία λόγω περιστατικού καταρρίψεως ρωσικού μαχητικού από τουρκικό στην Συρία στα τέλη του 2015 και γενικότερης κρίσεως που ακολούθησε, και του συμβάντος της δολοφονίας του ρώσου πρέσβη στην Κωνσταντινούπολη, από τούρκο αστυνομικό μεν, φανατικό δε, όπως
αφετέρου και ορισμένων τρομοκρατικών ισχυρών βομβιστικών επιθέσεων που συνέβησαν στην διετία και αναπόφευκτα, τρόμαξαν τους τουρίστες, οι οποίοι αναζήτησαν έναν ασφαλέστερο τουριστικό προορισμό την ΝΑ Μεσόγειο, όπως π.χ. την χώρα μας.

Η επίδραση αυτών όμως, δεν είναι μόνιμη και αφενός η κρίση στις σχέσεις Άγκυρας – Μόσχας πέρασε και τώρα πλέον είναι φιλική η σχέση, αφετέρου το θέμα της ασφάλειας λόγω τρομοκρατίας, εξομαλύνθηκε και αυτό σιγά – σιγά. Αναπόφευκτα και λόγω της ελκυστικότητας που έχει τουριστικά η Τουρκία, όπως αναφέραμε πιο πάνω, το ενδιαφέρον επιστρέφει σε αυτήν. Με λόγια; Όχι. Θα δούμε τα νούμερα λίγο πιο κάτω.

Αυτή η ιδιαίτερη και έντονη ελκυστικότητα βεβαίως της Τουρκίας, είναι αναπόφευκτο ότι θα λειτουργήσει εις βάρος και ανταγωνιστικά, προς τον ελληνικό τουρισμό. Είναι αναπόφευκτο. Και ΟΚ, κατά τους θερινούς μήνες, χονδρικά από Ιούνιο έως και Σεπτέμβριο, μπορεί η όλη αγορά, να είναι καλή και για την Τουρκία και για την Ελλάδα, αφού η χώρα μας, με το πλήθος των όμορφων νησιών είναι must καλοκαιρινός προορισμός, όμως κατά τους υπόλοιπους μήνες, τους φθινοπωρινούς και ιδίως τους χειμωνιάτικους, το πρόβλημα μπορεί να είναι έντονο.

Ανακάμπτει λοιπόν η τουρκική τουριστική αγορά;
Σαφώς ναι.

Στο τέταρτο τρίμηνο του 2018, τα τουριστικά έσοδα της Τουρκίας αυξήθηκαν κατά 7,1% ετησίως στα $6,5 δισ., με το 82,6% αυτών να προέρχεται από ξένους επισκέπτες και το 17,4% από τούρκους πολίτες που διαμένουν εκτός Τουρκίας. Ο αριθμός των επισκεπτών, αυξήθηκε κατά 17% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, στους 9,65 εκατ.. Κατά μέσο όρο, δαπάνησαν $678 κατ’άτομο. Για να συγκρίνουμε με τα δικά μας, για όλο το 2018 η μέση δαπάνη ανά τουρίστα στην Ελλάδα, ήταν €535, που αν το μετατρέψουμε σε δολάρια, είναι περίπου $605· λιγότερα από αυτά που δαπανώνται στην Τουρκία, παρόλο που το κόστος γενικότερα, είναι χαμηλότερο από ό,τι στην χώρα μας, είναι όμως υψηλότερο το ποσό που δαπανάται εκεί, διότι ως αρκετά μεγαλύτερη σε έκταση χώρα από την Ελλάδα, οι επισκέπτες μένουν εκ των πραγμάτων περισσότερες ημέρες.

Τα τουριστικά έσοδα στην Τουρκία διαμόρφωναν έναν μέσο όρο σε επίπεδο μηνός, των $1,253 δισ. για την περίοδο από το έτος 1990 έως και το 2018, φτάνοντας το ιστορικό υψηλό των $4,947 δισ. τον Αύγουστο του 2014 και χαμηλό ρεκόρ των $79 εκατ. τον Φεβρουάριο του 1990.

Το 2018 ο αριθμός των αφίξεων αυξήθηκε δυναμικά, κατά 21,8%, λόγω της ανάκαμψης, στα 39,488 εκατ. (δείτε σχετικά και τον Πίνακα που ακολουθεί με την ανάλυση των μεγεθών αφίξεων κατά τα έτη 2017 και 2018 και ανάλυσή τους, ανά μήνα και σχετικές μεταβολές). Οι αφίξεις τουριστών στην Τουρκία είχαν ως μέσο όρο 1.722.972,21 από το 1993 έως και τον Ιαν. 2019, φτάνοντας το ιστορικό υψηλό των 5.671.801 τον Ιούλιο του 2018 και με ιστορικό χαμηλό τις 213.998 τον Ιανουάριο του 1993.

Τον Ιανουάριο του 2019, ο αριθμός των επισκεπτών που επισκέφθηκαν την Τουρκία, αυξήθηκε κατά 5,3% ετησίως (σε σχέση δηλαδή με τον Ιανουάριο του 2018) στους 1,54 εκατ.. Το μέγεθος αυτό, αποτελεί ρεκόρ επισκεπτών για τον μήνα Ιανουάριο, τουλάχιστον από το έτος 1993. Η αύξηση των τουριστών προήλθε από την Βουλγαρία (+12,2%, αντιστοιχούν στο 9% των συνολικών επισκεπτών), την Γερμανία (+17,5%, αντιστοιχούν στο 7%) και Ρωσία (+34,2%, αντιστοιχούν στο 6%), αλλά μειώθηκαν από την Γεωργία (-25,5%, αντιστοιχούν στο 7%) και από το Ιράν (-37,4%, που μετρούν για 6%).
Οι πέντε βασικότερες περιοχές από τις οποίες οι επισκέπτες εισήλθαν στην Τουρκία τον Ιανουάριο του 2019, είναι: 1-Κωνσταντινούπολη 59,69% (918.949 αφίξεις), 2-Εντιρνέ ή αλλιώς η Αδριανούπολη της Θράκης 12,38% (190.617), 3– Αρτβίν, πόλη κοντά στα σύνορα με την Γεωργία 7,72% (118.912), 4-Antalya (Αττάλεια, η οποία βρίσκεται στη νότιο Τουρκία, περίπου πάνω από την Κύπρο) 7,60% (116.979) και 5-Άγκυρα (η πρωτεύουσα της Τουρκίας και δεύτερη μεγαλύτερη πόλη μετά την Κωνσταντινούπολη, στην ενδοχώρα, στην κεντρική Τουρκία) 1,92% (29.542).

Στην Κωνσταντινούπολη, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Τουρκίας ή και παραθαλάσσιες πόλεις αυτής, οι τιμές των ξενοδοχείων είναι έως και αρκετά φθηνότερες σε σχέση με τα ελληνικά αντίστοιχα. Μπορείτε εύκολα να το διαπιστώσετε οι ίδιοι εάν κάνετε μια αναζήτηση σε κάποια από τις δημοφιλείς πλατφόρμες booking, και συγκρίνετε για το ίδιο διάστημα και για την ίδια ποιότητα (αστέρων) π.χ. στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη. Μάλιστα πολλά εκ των πεντάστερων ξενοδοχείων της Κωνσταντινούπολης, είναι πολύ πιο μεγαλειώδη από τα αντίστοιχα της Αθήνας.

Οι επισκέπτες λοιπόν, έχουν κίνητρο να προτιμήσουν την Κωνσταντινούπολη από ό,τι την Αθήνα: θα επισκεφτούν μια διεθνώς σημαντική τουριστικά πόλη και τα χρήματά τους εκεί, θα έχουν μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη, άρα μπορούν να περάσουν καλύτερα ή να κάνουν διακοπές περισσότερες ημέρες. Και αυτό είναι κάτι που το γνωρίζουν και οι επαγγελματίες πελάτες tour operators, αλλά και οι ιδιώτες – φυσικά πρόσωπα, και να είστε σίγουροι ότι θα το χρησιμοποιούν ως μοχλό πίεσης προς τις ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

Η δε ανάκαμψη του τουρισμού της Τουρκίας δε, δεν είναι απλά ένα τυχαίο φαινόμενο συνεπεία των ομορφιών που έχει. Η εκεί πολιτεία κάνει έργα υποδομής που υποστηρίζουν την μεγέθυνση του τουρισμού. Για παράδειγμα θα αναφέρουμε το νέο υπερσύγχρονο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, που είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο, και το πρώτο τμήμα του άνοιξε στα τέλη του 2018.
Δείτε σχετικά το ακόλουθο σύντομο βίντεο:

Σε αυτά τα πλαίσια, ένα ολοένα αυξανόμενο ρεύμα, θα κατευθύνεται στην Τουρκία ως τουριστικό προορισμό, που διαφορετικά, τουλάχιστον ένα μέρος του, θα έρχονταν στη χώρα μας. Αυτό σημαίνει για εμάς, μειωμένη ζήτηση. Πόσο ακριβώς ή πόσο σύντομα; Ο χρόνος θα δείξει. Αλλά πιθανολογώ ότι η μείωση που μπορεί να σημειωθεί στην ζήτηση, στην χώρα μας και ιδίως στην περιοχή της Αθήνας, που τα ξενοδοχεία λειτουργούν δώδεκα μήνες τον χρόνο και όχι εποχιακά, σε συνδυασμό με την μεγάλη αύξηση προσφοράς, τονίζω κυρίως για την Αθήνα, που χτίζεται το ένα ξενοδοχείο μετά το άλλο και ο αριθμός των προσφερόμενων δωματίων μέσω βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων (τύπου Airbnb κλπ) αυξάνει γεωμετρικά, μπορεί να επιφέρει δύσκολες καταστάσεις κατά τα χειμερινά τρίμηνα χαμηλής ζήτησης των μηνών Δεκεμβρίου, Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου, κυρίως σε όσους έχουν πραγματοποιήσει μεγάλες επενδύσεις, που θα έχουν χρηματοδοτηθεί με υψηλό δανεισμό. Κυρίως αυτοί λοιπόν, θα πρέπει κάπως, να βγάλουν το δύσκολο χειμερινό τρίμηνο, όταν λόγω μεγάλης προσφοράς και πολύ χαμηλής ζήτησης, οι τιμές θα είναι χαμηλές και το ίδιο και οι πληρότητες και θα πρέπει να εξυπηρετούν και το πάγιο μηνιαίο κόστος λειτουργίας των (πεντάστερα τα περισσότερα νέα ξενοδοχεία γαρ) και τον υψηλό δανεισμό τους. Θα αντέξουν;

Όσοι νομίζουν ότι τα πράγματα είναι εύκολα και ότι ο τουρισμός της Ελλάδος είναι ‘καταδικασμένος’ σε μια αέναη ανάπτυξη και ότι βρήκαν την χήνα με τα χρυσά αυγά, ίσως διαψευστούν αρκετά σύντομα και το να διαψευστούν ως άποψη, είναι το λιγότερο· εδώ μιλάμε για χρήματα που θα έχουν επενδύσει και θα κινδυνεύσουν να ζημιωθούν.

Του Σοφιανόπουλου Παναγιώτη
Οικονομολόγου
===•==•===

Διαβάστε επίσης:
Τουρισμός – Αθήνα: Πόσο ευοίωνο είναι το ‘αύριο’;

Γιατί η Airbnb μπορεί να ξεφουσκώσει


Προβληματίζεστε και αγχώνεστε για το ΠΩΣ να ‘τρέξετε’ το Ξενοδοχείο σας; … Αφήστε τους Ειδικούς να το ‘τρέξουν’  για εσάς! 

Σεμινάριο για την εκμάθηση, εξοικείωση και καλύτερη εκμετάλλευση της πλατφόρμας Airbnb, για καλύτερα αποτελέσματα!

○>>>x(Ο)(○)(Ο)x<<<○

Στης χαραυγής
το αμυδρό ημίφως
συναντά τον άλλο της εαυτό
που επιλέγει την αριστοκρατία της ελπίδας
την πολυτέλεια της άνοιξης
που χαίρεται
της φωτεινότητας τις αποχρώσεις
και προσμένει αρώματα καλοκαιριών.
[Αναστ. Μαργέτη]
#PoetryIsNotDead

Related posts