2 Μαΐου 2024

Κούρεμα έως 70% για οφειλές επιχειρήσεων και άρση τραπεζικού-φορολογικού απορρήτου για κακοπληρώτριες εταιρίες με πλούσιους ιδιοκτήτες

Κούρεμα έως 70% για οφειλές επιχειρήσεων και άρση τραπεζικού-φορολογικού απορρήτου για κακοπληρώτριες εταιρίες με πλούσιους ιδιοκτήτες

Μεγάλες αλλαγές για τις επιχειρήσεις αναφέρονται στο τελευταίο κείμενο του νομοσχεδίου που κυκλοφορεί σχετικά με τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων.

Hot σημεία του σχεδίου νόμου:

• πρόβλεψη κουρέματος έως και 70% στις υπερήμερες οφειλές των επιχειρήσεων προς το Δημόσιο,

• άρση του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου για τον αποκλεισμό εταιρειών-με πλούσιους ιδιοκτήτες και χρεοκοπημένες επιχειρήσεις που επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν το ευνοϊκό πλαίσιο ρύθμισης

• πρόβλεψη γενίκευσης της νομικής προστασίας των τραπεζικών στελεχών που χειρίζονται υποθέσεις ρυθμίσεων δανείων επιχειρήσεων-ακόμη και για διμερείς συμβάσεις ανάμεσα σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και εταιρείες

• απαίτηση προσκόμισης δικαιολογητικών που θυμίζουν το περιουσιολόγιο.

Άρθρο 17

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, και σύμφωνα με το τελευταίο κείμενο του σχεδίου νόμου που κυκλοφορεί, και συγκεκριμένα το άρθρο 17, προβλέπεται η γενίκευση της νομικής προστασίας των τραπεζικών στελεχών που χειρίζονται υποθέσεις ρυθμίσεων δανείων επιχειρήσεων.

Ακαταδίωκτο

Στην περίπτωση που ένας επιχειρηματίας με ληξιπρόθεσμα δάνεια έλθει σε διαπραγμάτευση με τράπεζα και συμφωνηθεί «κούρεμα» δανείων ή άλλου είδους ευνοϊκή ρύθμιση, τότε τα στελέχη του χρηματοπιστωτικού ιδρύματος δεν θα διώκονται για πράξεις ή παραλείψεις τους.

Το άρθρο 17 προσφέρει το ακαταδίωκτο και για τη μεταβίβαση δανειακών χαρτοφυλακίων σε funds.

Στα προηγούμενα σχέδια νόμου, με ημερομηνία πριν από τον Φεβρουάριο, το ακαταδίωκτο οριζόταν για τα πρόσωπα εκείνα που χειρίζονται αναδιαρθρώσεις επιχειρηματικών οφειλών μόνο στο πλαίσιο της υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Διατάξεις: Οι συγκεκριμένες διατάξεις του έχουν ως εξής:

«Όσοι από τον νόμο ή από δικαιοπραξία έχουν την επιμέλεια ή με οποιονδήποτε τρόπο διαχείριση περιουσίας πιστωτικού ή χρηματοδοτικού ιδρύματος δεν υπέχουν ποινική και αστική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις τις οποίες τέλεσαν για την εξυπηρέτηση της αναδιάρθρωσης ή διαγραφής χρεών κατά τα οριζόμενα στον Πτωχευτικό Κώδικα ή στον νόμο ΟCW – εξωδικαστικός μηχανισμός ή στα άρθρα 2 και 3 Ν. 4354/2015 ή βάσει διμερούς συμφωνίας μεταξύ ιδρύματος και οφειλέτη, εφόσον αυτές ήταν σύμφωνες με τις προβλεπόμενες στους ανωτέρω νόμους και τις σχετικές εγκυκλίους διαδικασίες, τα οριζόμενα στους εσωτερικούς κανονισμούς και τα καταστατικά των νομικών προσώπων που εκπροσωπούσαν και συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

1. Οι πράξεις ή παραλείψεις τελούνται με σκοπό είτε την είσπραξη μέρους τουλάχιστον της απαίτησης είτε, αν πρόκειται για επιχειρηματικά δάνεια, τη συνέχιση της δραστηριότητας επιχείρησης με βάση συμφωνία εξυγίανσης ή σχέδιο αναδιοργάνωσης και διάσωσης αυτής και αποβλέπουν μέσω αυτής στην εξασφάλιση είσπραξης τουλάχιστον μέρους της απαίτησης.

2. Δεν έχουν παραβιαστεί οι σχετικές κανονιστικές πράξεις της ΤτΕ, και

3. Υφίστανται αποφάσεις των θεσμοθετημένων εγκριτικών επιτροπών ή οργάνων κάθε πιστωτικού ιδρύματος, που κρίνουν αιτιολογημένα ότι προβλέπεται ανέφικτη η είσπραξη του συνόλου της απαίτησης».

Ανάλογη προστασία δίνεται επίσης και σε στελέχη του Δημοσίου, των δήμων και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου που χειρίζονται υποθέσεις αναδιάρθρωσης ή διαγραφής χρεών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού και του πτωχευτικού νόμου.

Απαιτήσεις 

Σχετικά με τις διαγραφές των επιχειρηματικών οφειλών προς το Δημόσιο, το τελευταίο νομοσχέδιο περιγράφει ότι από τις απαιτήσεις του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων προαφαιρείται 60% των απαιτήσεων που έχουν προκύψει από τον καταλογισμό αυτοτελών προστίμων και 40% απαιτήσεων από τόκους και προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής. Η αφαίρεση αυτών των ποσοστών δεν επιτρέπεται να οδηγεί σε απομείωση της απαίτησης του Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων που να ξεπερνά το 30% της αρχικής συνολικής απαίτησης.

Με άλλη διάταξη ορίζεται ότι η αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού σημαίνει πως ο οφειλέτης δίνει το δικαίωμα στους συμμετέχοντες στις διαπραγματεύσεις πιστωτές την επεξεργασία και διασταύρωση των δεδομένων του. Αυτό συνεπάγεται την άρση του απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων και του φορολογικού απορρήτου.

Ταυτόχρονα τα έγγραφα που απαιτείται να προσκομίσει ο οφειλέτης εμπλουτίζονται με περισσότερα. Ένα από αυτά είναι το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης του οφειλέτη ή του πρόεδρου του διοικητικού συμβουλίου και του διευθύνοντος συμβούλου για ανώνυμες εταιρείες, του διαχειριστή για εταιρείες περιορισμένης ευθύνης και ιδιωτικές κεφαλαιουχικές Εταιρείες, των ομόρρυθμων εταίρων και των διαχειριστών για προσωπικές εταιρείες.

Related posts