Πιστωτικές Κάρτες: Απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα! Ο Μεσολαβητής Τραπεζικών – Επενδυτικών Υπηρεσιών (Μ.Τ.Ε.Υ.) δίνει απαντήσεις σε ορισμένα βασικά ερωτήματα σχετικά με τις πιστωτικές κάρτες. Ερωτήματα όπως π.χ. πόσο θα επιβαρυνθείτε αν πληρώνετε μόνο την ελάχιστη καταβολή, τι κάνετε αν σας κλέψουν, αν αλλάξατε γνώμη σε μία αγορά, αν η εταιρία έκλεισε, αν υπάρχει χρέωση που αμφισβητείτε και πως θα προστατέψετε τον ΡΙΝ.
Ο Μεσολαβητής Τραπεζικών – Επενδυτικών Υπηρεσιών (Μ.Τ.Ε.Υ.) είναι αστική μη κερδοσκοπική εταιρία στο κεφάλαιο της οποίας συμμετέχουν η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (Ε.Ε.Τ.), ο Σύνδεσμος Μελών Χρηματιστηρίων Αθηνών (Σ.ΜΕ.Χ.Α.) και η Ένωση Θεσμικών Επενδυτών (Ε.Θ.Ε.).
Σε αυτόν απευθύνονται καταναλωτές, επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις (με ετήσιο κύκλο εργασιών μέχρι 1.000.000 ευρώ, εξαιρoυμένων των γεωργικών, δασικών, αλιευτικών και μεταφορικών επιχειρήσεων). Επίσης στον Μ.Τ.Ε.Υ. μπορούν να απευθυνθούν επενδυτές που συναλλάσσονται με επενδυτικές εταιρίες, εφόσον οι συναλλαγές τους δεν αφορούν επαγγελματικές δραστηριότητες.
Ερωτήσεις και Απαντήσεις
1) Έχω πάρει δάνειο για αγορά αυτοκινήτου. Η τράπεζα μου έδωσε και πιστωτική κάρτα. Αν χρησιμοποιήσω την κάρτα μου και για άλλες συναλλαγές έχω τη δυνατότητα να πληρώνω μόνο την ελάχιστη καταβολή, η οποία είναι κατά πολύ μικρότερη της μηνιαίας δόσης του δανείου μου;
Η πιστωτική κάρτα χορηγείται ως μέσον πληρωμής των δόσεων του δανείου αυτοκινήτου και επιπλέον παρέχει τη δυνατότητα στον κάτοχό της να την χρησιμοποιήσει και για άλλες συναλλαγές. Όμως, η υποχρέωση για την εξόφληση της καθορισθείσας μηνιαίας δόσης του δανείου αυτοκινήτου παραμένει. Συνεπώς και αν ακόμη στο μηνιαίο λογαριασμό σας αναγράφεται ποσό ελάχιστης καταβολής, εσείς πρέπει να καταβάλετε ολόκληρο το ποσό της δόσης του δανείου αυτοκινήτου, πλέον της ελάχιστης καταβολής των αγορών σας, διαφορετικά θα υπάρχει επιβάρυνση του λογαριασμού με τόκους (συμβατικούς και υπερημερίας) και κίνδυνος καταγγελίας της σύμβασης δανείου.
2) Πώς μπορώ να περιορίσω τις δυσμενείς συνέπειες της απώλειας ή της κλοπής της τραπεζικής μου κάρτας ή του δελτίου της αστυνομικής ταυτότητας;
Η απώλεια ή κλοπή της πιστωτικής ή αναληπτικής κάρτας πρέπει να γνωστοποιείται το ταχύτερο δυνατό στην αρμόδια υπηρεσία της τράπεζας, ενώ του δελτίου της αστυνομικής ταυτότητας στην οικεία αστυνομική αρχή η οποία θα εκδώσει βεβαίωση απώλειας. Δήλωση απώλειας της ταυτότητας πρέπει απαραιτήτως να κάνετε και στην Τειρεσίας ΑΕ προσκομίζοντας τη βεβαίωση απώλειας που σας έδωσε το αστυνομικό τμήμα. Στην Τειρεσίας ΑΕ τηρείται αρχείο απολεσθέντων ταυτοτήτων και διαβατηρίων.
3) Έχω ασκήσει δικαίωμα υπαναχώρησης επικαλούμενος τον Κώδικα Δεοντολογίας για τα κέντρα αδυνατίσματος, αλλά η επιχείρηση με την οποία είχα συμφωνήσει την παροχή υπηρεσιών δεν προβαίνει στις απαιτούμενες ενέργειες για την απαλλαγή μου από χρεώσεις δόσεων σε πιστωτική κάρτα, κατά τα προβλεπόμενα στη σχετική σύμβαση. Επιπλέον δεν έχω αντίγραφα των συμβατικών εγγράφων και των παραστατικών.
Για την επίσπευση των ενεργειών της επιχείρησης μπορείτε να απευθυνθείτε στην αρμόδια για τα ζητήματα των καταναλωτών Υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης (τηλ. 1520). Τα σχετικά έγγραφα μπορείτε να τα ζητήσετε από την επιχείρηση και αν αφορούν τη σχέση σας με την τράπεζα μπορείτε να απευθυνθείτε εγγράφως στην αρμόδια Υπηρεσία Πελατών της τράπεζας.
4) Τι πρέπει να κάνω στην περίπτωση που το κέντρο αδυνατίσματος ή το γυμναστήριο διέκοψε την λειτουργία του;
Θα πρέπει να απευθυνθείτε εγγράφως στην αρμόδια Υπηρεσία Πελατών της τράπεζας, να κοινοποιήσετε το αίτημά σας στο Υπουργείο Ανάπτυξης – Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και να ζητήσετε αντιλογισμό των χρεώσεων από την ημερομηνία διακοπής της λειτουργίας του.
5) Τι πρέπει να κάνω σε περίπτωση αμφισβήτησης χρέωσης που έχει καταχωριστεί στο μηνιαίο εκκαθαριστικό σημείωμα της πιστωτικής μου κάρτας;
Μπορείτε να ζητήσετε από την τράπεζα τα παραστατικά, από τα οποία προκύπτει η οφειλή σας και η ανάληψη της σχετικής υποχρέωσης από μέρους σας. Σε περίπτωση που δεν λάβετε απάντηση, μπορείτε να προσφύγετε εγγράφως στην αρμόδια Υπηρεσία Πελατών της Τράπεζας.
6) Πώς μπορώ να προβάλω αμφισβήτηση μιας συναλλαγής μέσω ΑΤΜ;
Έχετε τη δυνατότητα να ζητήσετε σχετικά στοιχεία για τις αμφισβητούμενες συναλλαγές και την ορθή λειτουργία του ΑΤΜ. Σε περίπτωση που δεν λάβετε απάντηση, μπορείτε να προσφύγετε εγγράφως στην αρμόδια Υπηρεσία Πελατών.
7) Πως μπορώ να προστατεύσω το ΡΙΝ (Προσωπικός Αριθμός Αναγνώρισης) της κάρτας μου για να μην πέσει στα χέρια τρίτου;
Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να αναγράφετε το ΡΙΝ ακόμη και υπό κωδικοποιημένη μορφή σε αντικείμενα που τηρείτε μαζί με την κάρτα σας (στο πορτοφόλι ή την τσάντα σας, στο ευρετήριο τηλεφώνων, στο κινητό τηλέφωνο κ.λ.π.) και κυρίως να μην χρησιμοποιείτε ως ΡΙΝ αριθμούς που αποκωδικοποιούνται εύκολα (π.χ. ημερομηνία γέννησης, χρονολογίες επετείων κ.λ.π.) Σας υπενθυμίζουμε ότι το ΡΙΝ είναι αυστηρά προσωπικό και δεν πρέπει να γνωστοποιείται σε τρίτους.