6 Μαΐου 2024

Σφακάκης (ΣΕΒ): Η ηλεκτρονική τιμολόγηση όπλο κατά της φοροδιαφυγής

Σφακάκης (ΣΕΒ): Η ηλεκτρονική τιμολόγηση όπλο κατά της φοροδιαφυγής

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση όπλο κατά της φοροδιαφυγής – άρθρο του κ. Κώστα Σφακάκη, Συμβούλου Διοίκησης ΣΕΒ για φορολογική πολιτική στην naftemporiki.gr (25/10/2018)


Τα κυρίαρχα καθημερινά θέματα για την οικονομία, την κοινωνία και τις επιχειρήσεις αλλά και τις επενδύσεις είναι το δίδυμο «Υπερφορολόγηση και Φοροδιαφυγή». Παραπέμπει στο δίλημμα περί «κότας και αυγού». Η φοροδιαφυγή γεννάει την υπερφορολόγηση ή η υπερφορολόγηση τη φοροδιαφυγή;

Η αλήθεια είναι ότι εκτεταμένη παραοικονομία και φοροδιαφυγή υπήρχε και πριν την ακραία φορολόγηση που επιβλήθηκε σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις στα χρόνια των μνημονίων. Εκπορευόταν από το έλλειμμα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών και κράτους και την περιορισμένη ανταποδοτικότητα των δημόσιων αγαθών σε σχέση με τους φόρους και τις εισφορές που καταβάλλουν οι φορολογούμενοι. Έχει ενταθεί όμως ακόμη περισσότερο τα τελευταία χρόνια λόγω της υπερφορολόγησης. «Γιατί να πληρώνω φόρους Σκανδιναβίας και να παίρνω σε αντάλλαγμα τριτοκοσμικές υπηρεσίες;» είναι το εύλογο ερώτημα στα χείλη πολλών.

Στην Ελλάδα η παραοικονομία υπολογίζεται στο 21% του ΑΕΠ και υπερβαίνει κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες περίπου, τον μέσο όρο των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παράλληλα η υπερφορολόγηση ανέρχεται στο 39% του εισοδήματος και υπερβαίνει κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες τον αντίστοιχο μέσο όρο των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Είναι προφανές όμως ότι έτσι εγκλωβιζόμαστε σε έναν φαύλο κύκλο. Η υπερφορολόγηση έρχεται ως συνέπεια της φοροδιαφυγής προκειμένου να καλυφθούν τα δημοσιονομικά κενά που δημιουργεί η παραπάνω πραγματικότητα την οποία ζούμε καθημερινά με τις συζητήσεις περί συντάξεων, αφορολογήτου, πλεονασμάτων και των λοιπών παρεπομένων.

Μπροστά λοιπόν σ’ αυτή την πραγματικότητα υπάρχουν λύσεις και ενδεδειγμένες πρακτικές. Αν εφαρμοστούν είναι βέβαιο ότι θα μειώσουν την φοροδιαφυγή και κατ’ επέκταση θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για την αντίστοιχη μείωση της υπερφορολόγησης σε όλο το φάσμα της οικονομίας, δηλαδή στα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα .

Ως απάντηση στο παραπάνω ερώτημα εκτιμούμε στον ΣΕΒ ότι η άμεση υλοποίηση του συστήματος της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης στο σύνολο των συναλλαγών θα συμβάλει ουσιαστικά και άμεσα στη μείωση της φοροδιαφυγής, την κάλυψη δημοσιονομικών κενών και στη διόρθωση των στρεβλώσεων τα οποία γεννώνται από το δίδυμο Φοροδιαφυγή –Υπερφορολόγηση. Είναι απορίας άξιο γιατί μετά από 10 χρόνια κρίσης και 3 μνημόνια δεν έχουμε ακόμη καθιερώσει τέτοια συστήματα;

Ο ΣΕΒ στηρίζει σθεναρά τις μέχρι σήμερα πρωτοβουλίες και ενέργειες της ΑΑΔΕ για την υλοποίηση της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης και θεωρεί ότι στην ολοκληρωμένη μορφή της θα περιορίσει το μέγεθος της παραοικονομίας και θα μειώσει ουσιαστικά την φοροδιαφυγή.

Η μεταρρύθμιση που έχει προτείνει η ΑΑΔΕ είναι η εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης σε όλο το εύρος της αγοράς καλύπτοντας τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) και μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου (B2G). Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την λεπτομερή ενημέρωση του Τaxis με τα στοιχεία όλων των συναλλαγών, δεδομένου ότι στο σχεδιασμό του ηλεκτρονικού τιμολογίου έχει προβλεφθεί η αναλυτική μεταβίβαση των στοιχείων τα οποία καλύπτουν όλο τον κύκλο της συναλλαγής. Έτσι θα περιοριστούν δραστικά οι δυνατότητες για παράτυπες συναλλαγές.

Η ΑΑΔΕ, σύμφωνα και με την πρόσφατη αναγγελία της προγραμματίζει την εφαρμογή του συστήματος «ηλεκτρονικών βιβλίων εσόδων – εξόδων οντοτήτων». Θέση του ΣΕΒ είναι ότι αυτή θα πρέπει να δρομολογηθεί στο πλαίσιο της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης ώστε να αποκτώνται τα δεδομένα των συναλλαγών μέσω αυτής και να ενημερώνει αυτόματα τα «ηλεκτρονικά βιβλία» του εκδότη και του λήπτη του ηλεκτρονικού τιμολογίου. Στη συνέχεια, με βάση τα βιβλία αυτά οι σχετικές, δηλωτικές υποχρεώσεις των οντοτήτων (ΦΠΑ, εισόδημα) θα είναι σε μεγάλο βαθμό προσυμπληρωμένες.

Η παροχή κίνητρων εκ μέρους του κράτους ιδιαίτερα προς τις μικρές επιχειρήσεις εκτιμάται ως ιδιαίτερα αναγκαία προκειμένου να εφαρμόσουν πλήρως το εν λόγω σύστημα εκτιμώντας ότι το δημοσιονομικό κόστος των κίνητρων θα αποφέρει πολλαπλά δημοσιονομικά οφέλη.

Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρείται αναγκαία η συστράτευση όλων των εμπλεκομένων Αρχών για την, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, έκδοση των απαιτούμενων κανονιστικών αποφάσεων, ώστε να υπάρξει πλήρης υλοποίηση του συστήματος της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης πιλοτικά για το έτος 2019 για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων και Δημοσίου (B2G) και σε πλήρη ανάπτυξη από 01/01/2020.

Related posts