Ακολουθεί Συνέντευξη του Υφυπουργού Οικονομίας Αλέξη Χαρίτση στο Capital.gr
Για την πορεία υλοποίησης του ΕΣΠΑ, τα χρήματα που θα πέσουν στην οικονομία, το πακέτο Junker αλλά και για τον νέο Αναπτυξιακό φορέα, μιλά στην εφ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr ο υφυπουργός Οικονομίας κ. Αλέξης Χαρίτσης.
Συνέντευξη στις Αλεξάνδρα Γκίτση, Δήμητρα Καδδά
“Για το 2016, στόχος μας είναι να κατευθυνθούν στην πραγματική οικονομία 6,75 δισ. συνολικά μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, αυτό σημαίνει μια απορρόφηση της τάξης του 7% ως ελάχιστο (απόλυτα εφικτό) ετήσιο στόχο δαπανών.” Αυτό αναφέρει στην εφ’ όλη της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr, ο υφυπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης, ο οποίος μιλά για το πόσες και ποιες δράσεις πρόκειται να προκηρυχθούν έως το τέλος του έτους, ποια είναι η στόχευση, το ύψος της χρηματοδότησης και ποιοι είναι οι τομείς – κλάδοι της εθνικής οικονομίας στις οποίους δίνεται προτεραιότητα.
Όπως λέει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, θα ξεκινήσει ο β’ κύκλος υποβολής προτάσεων για τις τέσσερις δράσεις του ΕΠΑΝΕΚ, ήδη έχει εκδοθεί η πρόσκληση για την αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων εργαζομένων, ενώ έπεται η δράση για τη δικτύωση των επιχειρήσεων και το πρόγραμμα για την αναβάθμιση υφιστάμενων επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους. Σύντομα θα δημοσιευτεί μια επιπλέον δράση για την ίδρυση νέων τουριστικών επιχειρήσεων, ενώ στον άμεσο σχεδιασμό βρίσκεται η προκήρυξη ενός προγράμματος για τη δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων τοπικής εμβέλειας, και ενός προγράμματος για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιομηχανίας, ενώ θα ενισχυθούν συμπράξεις επιχειρήσεων με ερευνητικούς φορείς για την προαγωγή επενδύσεων στην έρευνα και την καινοτομία.
Αναφέρει πως μέσα σε αντίξοες συνθήκες, η πορεία υλοποίησης του νέου ΕΣΠΑ βρίσκεται σε πολύ καλύτερο σημείο από ό,τι την αντίστοιχη χρονική στιγμή της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου. Σημειώνει πως καθίσταται επιτακτική η ανάγκη μόχλευσης των διαθέσιμων πόρων, ώστε να έχουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην οικονομία, αλλά και η αναζήτηση νέων πόρων και χρηματοδοτικών εργαλείων. Επίσης αποκαλύπτει πως θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή νομοσχέδιο για τη μετεξέλιξη και αναβάθμιση του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας & Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) σε έναν εθνικό αναπτυξιακό φορέα. Εκτενή αναφορά κάνει στο πακέτο Junker και στη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την EBRD.
Σχετικά με την αξιολόγηση των 46.987 αιτήσεων που υποβλήθηκαν στις τέσσερις δράσεις του κύκλου ΕΠΑΝΕΚ του ΕΣΠΑ, αυτή όπως λέει ο υφυπουργός θα ολοκληρωθεί μέσα στον Σεπτέμβριο ενώ η χρηματοδότηση θα καταστεί δυνατό να ξεκινήσει μέσα στο 2016. Σύμφωνα με τον κ. Χαρίτση συνολικά, θα μπορέσουν να επιλεγούν γύρω στις 7.000 αιτήσεις, με καλύτερα ποσοστά στη δράση ενίσχυσης τουριστικών επιχειρήσεων, όπου σε κάποιες γεωγραφικές περιοχές θα μπορέσουν να επιλεγούν σχεδόν όλες οι προτάσεις που υποβλήθηκαν. Ο υφυπουργός αναφερόμενος στο πρόγραμμα για τους παιδικούς σταθμούς σημειώνει πως καλύπτει πλέον όλες τις οικογένειες με εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας.
Αναφορικά με το προηγούμενο ΕΣΠΑ (2007 -2013) σημειώνει πως: “η αναγκαστική μεταφορά κάποιων έργων στη νέα προγραμματική περίοδο περιορίζει την ελευθερία μας για έναν έλλογο σχεδιασμό των κατευθύνσεων και προτεραιοτήτων του νέου ΕΣΠΑ.” Ξεκαθαρίζει πάντως πως όλα τα έργα της περιόδου 2007-2013 που διαθέτουν ενεργές συμβάσεις και δεν ολοκληρώθηκαν μέσα στο 2015, υλοποιούνται με γοργούς ρυθμούς και χρηματοδοτούνται αδιάλειπτα από εθνικούς πόρους.
ΕΡ.: Ποιος είναι ο στόχος δαπανών του ΕΣΠΑ 2014-2020 για το 2016; Είναι εφικτός με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία;
ΑΠ.: Το ΕΣΠΑ 2014-2020 θα αποτελέσει βασική πηγή χρηματοδότησης για την ανασυγκρότηση της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια. Από όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, έγινε μια μεγάλη και συντονισμένη προσπάθεια ανασχεδιασμού, προκειμένου το νέο ΕΣΠΑ να υπηρετήσει την κοινωνία και όχι πια τη δημιουργία και συντήρηση πελατειακών δικτύων, να υπηρετήσει το στόχο μιας δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης αντί για έργα αμφίβολης κοινωνικής και οικονομικής χρησιμότητας.
Κατά τη νέα προγραμματική περίοδο, μέσω των διαρθρωτικών ταμείων, θα διοχετευτούν συνολικά στην οικονομία 20 δισ. ευρώ από τα προγράμματα του ΕΣΠΑ (χωρίς να υπολογίζονται σε αυτά οι πόροι των προγραμμάτων που διαχειρίζεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης).
Η εξειδίκευση των προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ, που είναι η προϋπόθεση για την ένταξη δράσεων, βρίσκεται σήμερα στο 57%. Σε αυτή τη βάση, οι προσκλήσεις δημοσιεύονται με γοργούς ρυθμούς. Ο καθόλα εφικτός στόχος είναι στα τέλη Σεπτεμβρίου οι προσκλήσεις να αντιστοιχούν στο 51% του συνολικού προγράμματος.
Για το 2016, στόχος μας είναι να κατευθυνθούν στην πραγματική οικονομία 6,75 δισ. συνολικά μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Για τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, αυτό σημαίνει μια απορρόφηση της τάξης του 7% ως ελάχιστο (απόλυτα εφικτό) ετήσιο στόχο δαπανών.
Μέσα σε αντίξοες συνθήκες, η πορεία υλοποίησης του νέου ΕΣΠΑ βρίσκεται σε πολύ καλύτερο σημείο από ό,τι την αντίστοιχη χρονική στιγμή της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου, καθώς στο πρώτο εξάμηνο του τρίτου έτους (2009) η απορρόφηση ήταν μηδενική και στο τέλος του έτους στο 3,5%. Πριν το 2009 δεν είχαν υποβληθεί καθόλου αιτήσεις πληρωμής, ενώ στη νέα προγραμματική περίοδο υποβλήθηκαν αιτήσεις ήδη από το δεύτερο έτος (200 εκατ. ευρώ τον Δεκέμβριο του 2015).
ΕΡ.: Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για το επόμενο διάστημα, δηλαδή έως το τέλος του έτους, για τις δράσεις που πρόκειται να προκηρυχθούν. Τι προγράμματα – δράσεις αφορούν, τι ύψους είναι. Πόσοι εκτιμάτε ότι θα είναι οι ωφελημένοι και ποιο το αποτύπωμα στην οικονομία.
ΑΠ.: Καταρχήν, μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, θα ξεκινήσει ο β’ κύκλος υποβολής προτάσεων για τις τέσσερις δράσεις. Η εμπειρία που θα έχει συγκεντρωθεί από την αξιολόγηση των προτάσεων του α’ κύκλου, θα αξιοποιηθεί για αλλαγές και εξειδικεύσεις στις νέες προσκλήσεις. Από εκεί και πέρα, έχει ήδη εκδοθεί η πρόσκληση για την αναβάθμιση των επαγγελματικών προσόντων εργαζομένων σε επιχειρήσεις, κατά προτεραιότητα στους στρατηγικούς τομείς του ΕΠΑνΕΚ, με συνολικό προϋπολογισμό 30 εκατ. ευρώ. Έπεται η δράση για τη δικτύωση των επιχειρήσεων (δημιουργία clusters, meta-clusters) με στόχο τη δημιουργία εγχώριων αλυσίδων αξίας, με συνολικό προϋπολογισμό 45 εκατ. ευρώ, καθώς και το πρόγραμμα για την αναβάθμιση υφιστάμενων επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους, με προσωπικό από 50 μέχρι 250 άτομα, συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ. Σύντομα θα δημοσιευτεί μια επιπλέον δράση για την ίδρυση νέων τουριστικών επιχειρήσεων.
Στον άμεσο σχεδιασμό μας βρίσκεται η προκήρυξη ενός προγράμματος προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία επιχειρηματικών πάρκων τοπικής εμβέλειας σε σχέση με τη μεταποίηση και την εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και ενός προγράμματος προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιομηχανίας και συγκεκριμένα για τη χρηματοδότηση σχεδίων που αφορούν στην αξιοποίηση υγρών, στερεών και αερίων αποβλήτων και απορριμμάτων. Ακόμη, με συνολικό προϋπολογισμό 370 εκατ. ευρώ, θα ενισχυθούν συμπράξεις επιχειρήσεων με ερευνητικούς φορείς για την προαγωγή επενδύσεων στην έρευνα και την καινοτομία.
Όλες οι δράσεις θα προκηρυχθούν μέσα στο 2016. Όλες δε εντάσσονται στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό του ΕΣΠΑ για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας στην κατεύθυνση της αλλαγής του παραγωγικού προτύπου με έμφαση στην καινοτομία, την εξωστρέφεια και την αξιοποίηση του υψηλά καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού, του πιο σημαντικού κεφαλαίου που διαθέτει η χώρα. Δίνεται έμφαση σε τομείς προτεραιότητας, όπου η χώρα διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα (νέες τεχνολογίες, αγροδιατροφή), σε δράσεις με ισχυρό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στην ενίσχυση εκείνων που επλήγησαν από την κρίση και οφείλουν να πάρουν την υπόθεση της ανάπτυξης στα χέρια τους. Για πρώτη φορά, τα προγράμματα επιχειρηματικότητας του ΕΣΠΑ απευθύνονται και σε κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις.
ΕΡ.: Στις τέσσερις δράσεις του κύκλου ΕΠΑΝΕΚ του ΕΣΠΑ υποβλήθηκαν 46.987 αιτήσεις, ενώ λόγω της ανταπόκρισης που υπήρξε ο συνολικός προϋπολογισμός αυξήθηκε στα 322 εκατ. ευρώ. Πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων και πόσοι εκτιμάτε από τους 46.987 ενδιαφερόμενους θα είναι στην τελική λίστα; Θεωρεί εφικτό η κυβέρνηση ότι μπορεί να αρχίσει η χρηματοδότηση, δηλαδή εκταμίευση προκαταβολών, εντός του 2016 ή αυτό θα γίνει το 2017;
ΑΠ.: Οι αριθμός των αιτήσεων που υποβλήθηκαν στις τέσσερις δράσεις ξεπέρασε τις προσδοκίες μας και έδειξε ότι οι αλλαγές που επιφέραμε στις προσκλήσεις – σε σχέση με τα κριτήρια της αξιολόγησης, αλλά και τη διευκόλυνση ρευστότητας των νέων προπάντων δικαιούχων με τον ανοιχτό καταπιστευτικό λογαριασμό (escrow account) – είχαν αντίκρισμα, διευρύνοντας την απεύθυνση των προσκλήσεων. Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι και τα πρώτα ποιοτικά στοιχεία, καθώς οι προτάσεις δείχνουν να ανταποκρίνονται στους στόχους που θέσαμε με τις αλλαγές: να στηριχτούν νέοι επιστήμονες, νέοι επιχειρηματίες με καινοτόμες ιδέες, τομείς αιχμής όπως οι νέες τεχνολογίες, αλλά και να ενισχυθούν υφιστάμενες επιχειρήσεις διατεθειμένες να επενδύσουν στην ουσιαστική αναβάθμισή τους. Για ασφαλέστερα συμπεράσματα αναμένουμε την αξιολόγηση των προτάσεων που θα ολοκληρωθεί εντός του Σεπτεμβρίου. Συνολικά, θα μπορέσουν να επιλεγούν γύρω στις 7.000 αιτήσεις, με καλύτερα ποσοστά στη δράση ενίσχυσης τουριστικών επιχειρήσεων, όπου σε κάποιες γεωγραφικές περιοχές θα μπορέσουν να επιλεγούν σχεδόν όλες οι προτάσεις που υποβλήθηκαν. Η χρηματοδότηση θα καταστεί δυνατό να ξεκινήσει μέσα στο 2016.
ΕΡ.: Από τις βασικές θέσεις σας είναι το άνοιγμα του ΕΣΠΑ στην κοινωνία. Μπορείτε να μας πείτε ποιος είναι ο σχεδιασμός επ’ αυτού;
ΑΠ.: Για χρόνια, το ΕΣΠΑ ήταν ένα σύστημα περίκλειστο και αδιαφανές, με δαιδαλώδη γραφειοκρατία, που απευθυνόταν μονάχα σε insiders και εξυπηρετούσε πελατειακά δίκτυα. Ακόμη περισσότερο, με αυτό τον τρόπο προσλαμβάνονταν από την κοινωνία. Επιχειρούμε λοιπόν να αντιμετωπίσουμε τις χρόνιες παθογένειες του συστήματος και, παράλληλα, να αλλάξουμε την εικόνα του ΕΣΠΑ στην κοινωνία. Ζητούμενα είναι (α) η απλοποίηση των διαδικασιών, (β) η διάχυση της πληροφόρησης για τα προγράμματα, (γ) η κατοχύρωση της διαφάνειας σε όλα τα επίπεδα, με την ανοιχτή πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα του συστήματος και με τη διασφάλιση της ανώνυμης αντικειμενικής αξιολόγησης των προτάσεων. Με αυτό τον τρόπο, οι ενδιαφερόμενοι θα γνωρίζουν πλέον ότι αξίζει τον κόπο να μπουν στη διαδικασία καθώς η πρόταση που θα υποβάλουν θα κριθεί αντικειμενικά.
Το άνοιγμα του ΕΣΠΑ στην κοινωνία σημαίνει ακόμη (α) τον έλλογο σχεδιασμό των προγραμμάτων ώστε να έχουν απτά κοινωνικά αποτελέσματα, με το συνδυασμό αναπτυξιακών δράσεων που δημιουργούν βιώσιμες θέσεις εργασίας και δράσεων κοινωνικής πολιτικής, (β) τον επανασχεδιασμό προγραμμάτων και προσκλήσεων ώστε να διευρύνονται οι ομάδες των τελικών δικαιούχων, (γ) το άνοιγμα σε σχήματα κοινωνικής οικονομίας, που για πρώτη φορά εντάσσονται πλέον ισότιμα στα προγράμματα του ΕΣΠΑ.
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού μας για το άνοιγμα στην κοινωνία, επιφέραμε σημαντικές αλλαγές στις προσκλήσεις για τα προγράμματα επιχειρηματικότητας του νέου ΕΣΠΑ: για πρώτη φορά διασφαλίζεται η αδιάβλητη και ανώνυμη διαδικασία αξιολόγησης των υποβαλλόμενων επενδυτικών σχεδίων, ενώ με τις αλλαγές ως προς τα κριτήρια της αξιολόγησης και τη διευκόλυνση ρευστότητας των νέων προπάντων δικαιούχων διευρύνονται οι ομάδες στις οποίες απευθύνονται οι προσκλήσεις. Επιφέραμε, ακόμη, σημαντικές αλλαγές στα κοινωνικά προγράμματα, με αποτέλεσμα, για παράδειγμα, το πρόγραμμα για τους παιδικούς σταθμούς να καλύπτει πλέον όλες τις οικογένειες με εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχειας σε όποια δομή φιλοξενίας των παιδιών τελικά επιλέξουν. Τέλος, επανασχεδιάζουμε προγράμματα, ώστε να ωφελούνται οι πραγματικοί δικαιούχοι και να μην κατανέμονται στρεβλά τα κονδύλια, όπως, ενδεικτικά, το πρόγραμμα για την κατάρτιση ανέργων, όπου το 75% του κόστους προοριζόταν να καταλήξει στους παρόχους κατάρτισης και όχι στους ίδιους τους άνεργους.
ΕΡ.: Αναφορικά με το προηγούμενο ΕΣΠΑ (2007 -2013), τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας δείχνουν πέρα από την πρωτιά στην απορρόφηση κονδυλίων και υπερδεσμεύσεις στο 40% (αξία συμβάσεων σε σχέση με το ποσό των διαθεσίμων κονδυλίων). Πώς υλοποιείτε το πρόγραμμα εξυγίανσης; Τι θα γίνει με τα έργα που περισσεύουν; Κάποια δεν θα γίνουν; Θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020); Πόσα θα καλυφθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό και τι δημοσιονομικές ανάγκες δημιουργούν;
ΑΠ.: Οι υπερδεσμεύσεις στα προγράμματα του προηγούμενου ΕΣΠΑ, δηλαδή ο κάκιστος σχεδιασμός εκ μέρους των προηγούμενων κυβερνήσεων και η ένταξη έργων με πελατειακά κριτήρια καθ’ υπέρβαση κάθε προϋπολογισμού και κάθε λογικής, ήταν πράγματι ένα μείζον πρόβλημα. Χρειάστηκε ένας αγώνας δρόμου προκειμένου να πετύχουμε την εξυγίανση των προγραμμάτων και την απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ, που εντέλει κράτησε την ελληνική οικονομία το 2015. Αν δεν κατορθώναμε την εξυγίανση, ο “σχεδιασμός” των κυβερνήσεων ΝΔ/ΠΑΣΟΚ θα σήμαινε μια δημοσιονομική βόμβα 6 δισ. ευρώ στα θεμέλια του κρατικού προϋπολογισμού. Βέβαια, η αναγκαστική μεταφορά κάποιων έργων στη νέα προγραμματική περίοδο περιορίζει την ελευθερία μας για έναν έλλογο σχεδιασμό των κατευθύνσεων και προτεραιοτήτων του νέου ΕΣΠΑ.
Εντέλει, το ΕΣΠΑ 2007-2013 θα κλείσει με συνολικές δαπάνες 22,95 δισ. ευρώ, δηλαδή με την απορρόφηση στο 113,6%, με τη διαδικασία να ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος του 2016. Το πρόγραμμα εξυγίανσης που υλοποιήσαμε σήμαινε την επιτάχυνση της υλοποίησης έργων, την απένταξη κάποιων εξόχως προβληματικών έργων, αλλά και την ένταξη των πιο χρήσιμων και ώριμων έργων που δεν ολοκληρώθηκαν, είτε με τμηματοποίηση (phasing) είτε με μεταφορά, στην επόμενη περίοδο (2014-2020). Ο προϋπολογισμός για τα έργα που εντάσσονται τμηματοποιημένα στο νέο ΕΣΠΑ ανέρχεται στα 3,32 δισ. ευρώ. Για την ολοκλήρωση της α΄ φάσης τους θα διατεθεί συνολικά ποσό 56,68 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους. Όλα τα έργα της περιόδου 2007-2013 που διαθέτουν ενεργές συμβάσεις και δεν ολοκληρώθηκαν μέσα στο 2015, υλοποιούνται με γοργούς ρυθμούς και χρηματοδοτούνται αδιάλειπτα από εθνικούς πόρους.
Καθυστέρησε αρκετούς μήνες η εκκίνηση του πακέτου Junker, το οποίο προσφέρει χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους σε ιδιωτικά κατά κύριο λόγο επενδυτικά έργα. Πείτε μας ποιες είναι οι επόμενες επενδυτικές προσπάθειες και αν σε αυτές περιλαμβάνονται συνεργασίες με ελληνικές τράπεζες ή συμπράξεις κράτους με ιδιώτες; Εξετάζετε ενδεχομένως άλλα κίνητρα ενίσχυσης των επενδύσεων;
O ενδεικτικός κατάλογος έργων, που είχε καταρτιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση στη φάση προετοιμασίας του πακέτου, έπασχε σοβαρά τόσο ως προς το βαθμό ωριμότητας των έργων που προτάθηκαν, όσο και ως προς την επιλεξιμότητά τους με βάση τα κριτήρια που θέτει ο Κανονισμός του EFSI. Έπρεπε επομένως να επανεξεταστεί ριζικά.
Μέσα από μια προσεκτική διαδικασία, που ενέπλεξε όλα τα Υπουργεία, τους εποπτευόμενους δημόσιους αλλά και ιδιωτικούς φορείς, προεπιλέχτηκαν εντέλει (με κριτήρια την ωριμότητα, την επιλεξιμότητα, αλλά και την εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις και προτεραιότητες που θέτουμε για το νέο αναπτυξιακό μοντέλο) 42 έργα, είτε αμιγώς ιδιωτικά είτε με εμπλοκή του Δημοσίου, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 5,6 δισ. ευρώ, τα οποία αναρτήθηκαν στη σχετική πλατφόρμα. Ακόμη, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), εργαζόμαστε για την ενεργοποίηση και ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω σύγχρονων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Πέρα όμως από το πακέτο Γιούνκερ, η καλή συνεργασία με την ΕΤΕπ οδήγησε σε συμφωνία για τη χρηματοδότηση δημοσίων έργων με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους (με μέγιστο επιτόκιο δανεισμού στο 2%, πολύ χαμηλότερο από ό,τι μέσω του πακέτου). Πρόκειται για τα εξής έργα:
– Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας (Γουδή – Γαλάτσι), με προϋπολογισμό 1,4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 400 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από πόρους του νέου ΕΣΠΑ και το 1 δισ. ευρώ με δανεισμό από την ΕΤΕπ.
– Υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου με κόστος 350 εκατ. ευρώ, που θα καλυφθεί σε ίσα μέρη από την ΕΤΕπ και το νέο ΕΣΠΑ.
– Επέκταση των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και Στερεάς Ελλάδας (α’ φάση), με προϋπολογισμό 180 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση σε ίσα μέρη από την ΕΤΕπ και το νέο ΕΣΠΑ.
Η κρίση που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια επέφερε μια δραματική κρίση αποεπένδυσης στην ελληνική οικονομία. Καθίσταται επιτακτική η ανάγκη μόχλευσης των διαθέσιμων πόρων, ώστε να έχουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα στην οικονομία, αλλά και η αναζήτηση νέων πόρων και χρηματοδοτικών εργαλείων. Σε αυτό το πλαίσιο, προωθούμε τη συνεργασία με διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως η ΕΤΕπ και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).
Παράλληλα, ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, προσφέρει σημαντικά κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις, συνδυάζοντας για πρώτη φορά, κατά τα σύγχρονα πρότυπα, άμεσες ενισχύσεις με φορολογικά κίνητρα.
Ακόμη, θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή νομοσχέδιο για τη μετεξέλιξη και αναβάθμιση του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας & Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) σε έναν εθνικό αναπτυξιακό φορέα, ο οποίος, στο πρότυπο των αντίστοιχων φορέων στις χώρες της ΕΕ, θα υλοποιεί και θα διαχειρίζεται, σε συνεργασία με τους διεθνείς οργανισμούς, τη νέα γενιά χρηματοδοτικών εργαλείων και θα προωθεί το αναπτυξιακό πρόγραμμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.