28 Αυγούστου 2024

Τοποθέτηση Σταϊκούρα στη Βουλή σχετικά με τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων

Τοποθέτηση Σταϊκούρα στη Βουλή σχετικά με τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων

Τοποθέτηση του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στις Διαρκείς Επιτροπές Παραγωγής & Εμπορίου και Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής σχετικά με τα μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η πανδημία του κορονοϊού προκάλεσε, σε παγκόσμιο επίπεδο, υγειονομικό, κοινωνικό και οικονομικό «σοκ».

Οι συνέπειες αυτής της κρίσης είναι μεγάλες και πολύπλευρες.

Από την πλευρά της, η ελληνική Κυβέρνηση έδρασε γρήγορα και αποφασιστικά για να περιορίσει τις υγειονομικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης.

Και συνεχίζει να το πράττει, με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα.

Και, όπως αποδεικνύεται, το κάνει και με αποτελεσματικότητα.

Διαθέτει ένα συνεκτικό, ρεαλιστικό, ολοκληρωμένο και δυναμικό σχέδιο για τη στήριξη της οικονομίας.

Σχέδιο που ξεδιπλώνεται, σε διαφορετικές φάσεις και ανταποκρίνεται στις διαφορετικές ανάγκες της κάθε φάσης.

Σχέδιο με τέσσερις βασικούς στόχους: την ενδυνάμωση της δημόσιας Υγείας, τη στήριξη της απασχόλησης, τη στήριξη της ρευστότητας των επιχειρήσεων και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.

Το αντικείμενο μας είναι ένα από αυτά, είναι η ρευστότητα και θα σας μιλήσω για 9 συγκεκριμένα εργαλεία, που έχει υλοποιήσει η σημερινή Κυβέρνηση.

1ον. Η Επιστρεπτέα Προκαταβολή, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ. Η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Παρά τις ανακοινώσεις της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης ότι τον μήνα Μάιο θα δινόταν Επιστρεπτέα Προκαταβολή σε 8.600 επιχειρήσεις, τελικά 52.490 επιχειρήσεις μοιράστηκαν 602 εκατ. ευρώ τον μήνα Μάιο.

Δηλαδή – κατά μέσο όρο – περίπου 11.500 ευρώ ανά επιχείρηση.

Από αυτές, 7.598 επιχειρήσεις δεν έχουν εργαζόμενους, 30.006 επιχειρήσεις έχουν από 1 έως 5 εργαζόμενους και 11.480 επιχειρήσεις διαθέτουν από 6 έως 20 εργαζόμενους.

Δηλαδή, το 94% του συνόλου των βοηθούμενων επιχειρήσεων διαθέτει μέχρι 20 εργαζόμενους, αποδεικνύοντας έτσι ότι βοηθήθηκαν κυρίως οι πολύ μικρές και οι μικρές επιχειρήσεις.

Μάλιστα οι επιχειρήσεις από 1 έως 50 εργαζόμενους, που συνιστούν το 86% του συνόλου των επωφελούμενων επιχειρήσεων, μοιράστηκαν το 80% των διαθέσιμων πόρων. Αυτό είναι στοιχείο όχι μόνο οικονομικής αποτελεσματικότητας, αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης.

Για να γίνει η εκταμίευση γρήγορα, χρησιμοποιήθηκαν τα διαθέσιμα, τότε, στοιχεία Μαρτίου για τη μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων (μαθηματική συνάρτηση της πτώσης του τζίρου σε σχέση με το μέσο τζίρο των 3 ετών – καμία απόκλιση για καμία επιχείρηση).

Από τις επιχειρήσεις που βοηθηθήκαν, 21.085 ήταν ατομικές και 31.405 ήταν νομικά πρόσωπα.

Στη δεύτερη φάση της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, η οποία κανονικά ολοκληρωνόταν χθες και δόθηκε παράταση μέχρι το τέλος αυτής της εβδομάδας, επειδή υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση από φυσικά και νομικά πρόσωπα, η στήριξη θα αφορά μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων και το ποσό που θα διατεθεί διαμορφώνεται στα 1,4 δισ. ευρώ.

Το μόνο που αλλάξαμε χθες και ανακοινώσαμε είναι ότι πλέον θα μπορούν να ενταχθούν και μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις ακόμα και αν ήταν προβληματικές κατά την 31η/12/2019, δεδομένου ότι αναμένεται να εγκριθεί η τρίτη τροποποίηση του Προσωρινού Πλαισίου από την Ε.Ε.

Με τον τρόπο αυτό διευρύνεται το πεδίο και δίνεται η δυνατότητα ένταξης και σε άλλες επιχειρήσεις.

Στη δεύτερη φάση της Επιστρεπτέας Προκαταβολής μπορούν να συμμετάσχουν ιδιωτικές επιχειρήσεις κάθε νομικής μορφής, καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις χωρίς εργαζόμενους, εφόσον διαθέτουν φορολογική ταμειακή μηχανή.

Ενδεικτικά παραδείγματα δικαιούχων είναι τα ακόλουθα: λιανικό εμπόριο μικρών ατομικών επιχειρήσεων χωρίς εργαζομένους, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά των παντοπωλείων, καταστημάτων ψιλικών, περιπτέρων, ειδών δώρων, φαρμακείων, αρτοποιείων, ανθοπωλείων, ζαχαροπλαστείων, καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης, κομμωτηρίων, και κάθε κατάστημα λιανικής που διαθέτει ταμειακή μηχανή. Επίσης, μπορούν να συμμετάσχουν οι πωλητές λαϊκών αγορών, όσοι εκμεταλλεύονται ταξί, καθώς και οι μικρές ατομικές επιχειρήσεις χωρίς εργαζομένους στους χώρους της εστίασης, του καφέ, της παροχής ποτών, σε καντίνες κτλ. Καλώ, συνεπώς, τους συμπατριώτες μας που έχουν ανάγκη αυτό το χρηματικό ποσό να υποβάλουν σχετική αίτηση μέχρι την Παρασκευή.

Μέχρι σήμερα το πρωί, περίπου 114.000 επιχειρήσεις εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους να ενταχθούν στο χρηματοδοτικό σχήμα.

Από αυτές μέχρι σήμερα, 68.000 είναι ατομικές επιχειρήσεις και 46.000 νομικά πρόσωπα.

2ον. Οι αναστολές των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, για όλους τους μήνες της κρίσης του κορονοϊού, και η ρύθμισή τους σε 12 άτοκες δόσεις ή 24 δόσεις με χαμηλό επιτόκιο – εκτιμάμε γύρω στο 2,5%, πολύ λιγότερο από το μισό αυτού που ισχύει σήμερα για τις 24 δόσεις – και έναρξη αποπληρωμής το 2021.

3ον. Η έκπτωση 25% για οφειλές και δόσεις ρυθμίσεων που θα πληρωθούν εμπρόθεσμα, από επιχειρήσεις, επαγγελματίες, ιδιοκτήτες ακινήτων και εργαζόμενους που πλήττονται από την πανδημία.

4ον. Ο συμψηφισμός του 25% στο ΦΠΑ Μαρτίου, για επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία, και Α΄ τριμήνου, για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία, που καταβλήθηκε εμπρόθεσμα μέχρι 30/4, με μελλοντικές υποχρεώσεις.

Έκαναν χρήση της ευχέρειας που νομοθετήθηκε πάνω από 160.000 επιχειρήσεις που έμειναν κλειστές ή επλήγησαν λόγω του κορονοϊού.

Το συνολικό ποσό της ωφέλειας για τις επιχειρήσεις αυτές ανήλθε σε περίπου 155 εκατομμύρια ευρώ, δίνοντας, μέσω του δικαιώματος συμψηφισμού, επιπρόσθετη ρευστότητα για να αντεπεξέλθουν στις μελλοντικές υποχρεώσεις τους.

Η ΑΑΔΕ, με εγκυκλίους που εξέδωσε, έδωσε διευκρινίσεις και οδηγίες για το πώς θα ασκηθεί το δικαίωμα του συμψηφισμού, με τις πρώτες επερχόμενες οφειλές για τις οποίες δεν έχει μετατεθεί η ημερομηνία καταβολής, καθώς και για όσες επιχειρήσεις επιθυμούν να συμψηφίσουν το εν λόγω ποσό έκπτωσης με οφειλές από ΦΠΑ και παρακρατούμενους φόρους μηνός Απριλίου (με αρχική καταληκτική ημερομηνία πληρωμής 31/5).

Η σχετική διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί από τις κατά τόπους ΔΟΥ (εφορίες) το επόμενο διάστημα.

5ον. Η σχεδιαζόμενη, γενναία, μείωση στην προκαταβολή φόρου για τις επιχειρήσεις. Τις επόμενες εβδομάδες η Κυβέρνηση θα αποφασίσει το ακριβές ύψος, ανάλογα με τα στοιχεία που θα έχει διαθέσιμα για τη μείωση του τζίρου των επιχειρήσεων το προηγούμενο διάστημα.

6ον. Η επιδότηση επιτοκίου όλων των επιχειρηματικών δανείων των επιχειρήσεων οι οποίες ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους.

7ον. Το κεφάλαιο κίνησης στο πλαίσιο του Ταμείου Επιχειρηματικότητας ΙΙ (ΤΕΠΙΧ ΙΙ).

Όπως ανακοίνωσε η Αναπτυξιακή Τράπεζα, έχουν ήδη εγκριθεί και προωθηθεί σε όλες τις συνεργαζόμενες τράπεζες 10.150 αιτήσεις, συνολικού ύψους 1,29 δισ. ευρώ, ώστε να προχωρήσει η υπογραφή συμβάσεων με τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και η εκταμίευση των ποσών.

8ον. Το Ταμείο Εγγυοδοσίας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία στις 3 Ιουνίου, διαθέτει στην αγορά νέα δάνεια, που, μέσω μόχλευσης, φθάνουν τα 7 δισ. ευρώ.

9ον. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για τις μικροχρηματοδοτήσεις, με το οποίο προσφέρεται ένα ακόμη εργαλείο ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, και κυρίως των μικρών.

Πλαίσιο που παρέχει τη δυνατότητα άντλησης κεφαλαίου έως 25.000 ευρώ, και απευθύνεται στις πολύ μικρές επιχειρήσεις, στα φυσικά πρόσωπα για τη σύσταση πολύ μικρών επιχειρήσεων, στα φυσικά πρόσωπα που ασκούν ατομική επιχειρηματική δραστηριότητα, σε άτομα που θέλουν να εκπαιδευτούν ώστε να μπουν στην αγορά εργασίας και σε άτομα τα οποία ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Το νέο αυτό πλαίσιο:

  • Είναι συνεκτικό, καθώς ενσωματώνει πρόνοιες που διασφαλίζουν τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητά του.
  • Είναι συμβατό με τις ευρωπαϊκές πρακτικές.
  • Είναι ρεαλιστικό, χωρίς να δημιουργεί περίεργα μορφώματα, όπως είναι κάποια «παράλληλα τραπεζικά συστήματα».
  • Είναι κοινωνικό, καθώς εκτιμάται ότι μπορεί να συμβάλει στην ανάσχεση ακραίων κοινωνικών ανισοτήτων και να συνεισφέρει στην αντιμετώπιση της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
  • Είναι καινοτόμο, καθώς εισάγει ένα εντελώς νέο, σύγχρονο και δυναμικό εργαλείο παροχής ρευστότητας.
  • Είναι αυστηρό αλλά όχι βαρύ, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια.
  • Είναι ελκυστικό, αφού προβλέπονται συγκεκριμένες φορολογικές απαλλαγές με σκοπό την παροχή κινήτρων.
  • Είναι ευέλικτο, ώστε να ενισχυθεί η επιχειρηματικότητα, να περιοριστεί η παραοικονομία και να προωθηθεί η υγιής επιχειρηματική κουλτούρα.

 

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Τα προαναφερθέντα αποδεικνύουν ότι η Κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η κρίση του κορονοϊού, έδωσε ιδιαίτερη σημασία στη στήριξη της επιχειρηματικής κοινότητας.

Έλαβε μέτρα που απέτρεψαν τα «λουκέτα», ενισχύοντας τη ρευστότητα των επιχειρήσεων και στηρίζοντας παράλληλα την απασχόληση.

Και αυτό το αναγνωρίζει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στις Εαρινές Προβλέψεις της.

Αφού επισημαίνει ότι «τα δημοσιονομικά μέτρα που έλαβε η Κυβέρνηση αναμένεται να αποσοβήσουν ευρείας κλίμακας απολύσεις και πτωχεύσεις».

Και αυτό τελικά συνέβη.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία από το ΓΕΜΗ, από τον Μάρτιο έως το πρώτο 15ήμερο του Ιουνίου, παρά την κρίση, έκλεισαν 2.736 λιγότερες επιχειρήσεις σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Η Κυβέρνηση δεν θα σταματήσει εδώ.

Θα συνεχίσει να βρίσκεται δίπλα στις επιχειρήσεις, λειτουργώντας με μεθοδικότητα, αποτελεσματικότητα, διαφάνεια και αίσθημα δικαίου.

Προσφέροντάς τους βοήθεια, ώστε να ανακάμψουν από την εξωγενή παρούσα δοκιμασία, και παρέχοντας εφόδια και κίνητρα, προκειμένου να εισέλθουν σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης.

Προς την κατεύθυνση αυτή προσδοκούμε και επιδιώκουμε να συνεισφέρει και το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, συγχρονιζόμενο με τον ταχύ βηματισμό της Κυβέρνησης.

Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις, τονίζω για άλλη μια φορά ότι καλούνται να αξιοποιήσουν, με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα, την κρατική αρωγή.

Να αναλάβουν το δικό τους μερίδιο ευθύνης για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων, για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας.

Webinar – Ηλεκτρονικά Βιβλία ΑΑΔΕ και Ηλεκτρονική Τιμολόγηση

Webinar – ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ: Λογιστική – Φορολογική αντιμετώπιση

Related posts