Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε σήμερα 8 Μαρτίου να στείλει προειδοποιητικές επιστολές προς την Κύπρο, την Ελλάδα και τη Μάλτα για μη επιβολή του σωστού ποσού Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) για την χρήση yachts (σκαφών αναψυχής).
Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο σχετικό Δελτίο Τύπου της, το ζήτημα αυτό μπορεί να προκαλέσει σημαντικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και σχετίζεται εν πολλοίς από την περσινή διαρροή των «Paradise Papers».
Τα Paradise Papers αποκάλυψαν διαδεδομένη φοροδιαφυγή στον τομέα των yacht, η οποία διευκολύνεται από εθνικούς κανόνες που δεν συμμορφώνονται με το δίκαιο της Ε.Ε.. Εκτός από τις διαδικασίες επί παραβάσει που ξεκίνησε σήμερα από την Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δήλωσε πρόσφατα ότι η νέα επιτροπή που θα παρακολουθήσει τα Paradise Papers θα εξετάσει επίσης αυτό το ζήτημα.
Ο Pierre Moscovici, αρμόδιος Επίτροπος Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων, Φορολογίας και Τελωνειακής Ένωσης, δήλωσε: “Για να επιτύχουμε δίκαιη φορολογία, πρέπει να αναλάβουμε δράση, όποτε είναι απαραίτητο, για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στον τομέα του ΦΠΑ. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε αυτό το είδος ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης που χορηγείται σε ιδιωτικά σκάφη, γεγονός που στρεβλώνει επίσης τον ανταγωνισμό στον ναυτιλιακό τομέα. Τέτοιες πρακτικές παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ και πρέπει να τερματιστούν“.
Από την αρχή της θητείας της, η Επιτροπή του Juncker, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των ευρωπαϊκών και διεθνών προσπαθειών για την καταπολέμηση της φοροαποφυγής και της φοροδιαφυγής. Όσον αφορά τον ΦΠΑ, οι πρόσφατες πρωτοβουλίες της Επιτροπής επιδιώκουν τη δημιουργία ενός ενιαίου χώρου ΦΠΑ της Ε.Ε. που είναι λιγότερο επιρρεπής σε απάτες και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των κρατών μελών. Το πρόβλημα της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ δεν γνωρίζει σύνορα και μπορεί να επιλυθεί αποτελεσματικά μόνο με συντονισμένη κοινή προσπάθεια των κρατών μελών.
Αναλυτικά, οι διαδικασίες παράβασης που ξεκίνησαν σήμερα αφορούν:
• Έναν μειωμένο ΦΠΑ για τη μίσθωση σκαφών-yachts · ένα γενικό καθεστώς ΦΠΑ που παρέχεται από την Κύπρο, την Ελλάδα και τη Μάλτα. Εφόσον οι ισχύοντες κανόνες της Ε.Ε. για τον ΦΠΑ επιτρέπουν στα κράτη μέλη να μην φορολογήσουν την παροχή υπηρεσίας όπου η ουσιαστική χρήση και απόλαυση του προϊόντος βρίσκεται εκτός της Ε.Ε., δεν επιτρέπουν μια γενική κατ ‘αποκοπή μείωση χωρίς να αποδεικνύεται ο τόπος της πραγματικής χρήσης. Η Μάλτα, η Κύπρος και η Ελλάδα έχουν θεσπίσει κατευθυντήριες γραμμές σύμφωνα με τις οποίες όσο μεγαλύτερο είναι το σκάφος, τόσο μικρότερη είναι η μίσθωση στα ύδατα της Ε.Ε., ένας κανόνας που μειώνει σημαντικά τον ισχύοντα συντελεστή ΦΠΑ.
• Την εσφαλμένη φορολόγηση στην Κύπρο και τη Μάλτα των αγορών yachts μέσω της λεγόμενης «μίσθωσης-αγοράς» (lease-purchase). Οι νόμοι της Κύπρου και της Μάλτας χαρακτηρίζουν σήμερα τη μίσθωση ενός yacht ως παροχή υπηρεσίας και όχι ως αγαθό. Αυτό συνεπάγεται ότι ο ΦΠΑ εισπράττεται μόνο με τον κατ ‘αποκοπή συντελεστή επί ενός μικρού ποσού της πραγματικής τιμής κόστους του σκάφους μόλις το yacht τελικά αγοραστεί, ενώ το υπόλοιπο φορολογείται ως παροχή υπηρεσίας και με πολύ μειωμένο συντελεστή.
Τα τρία κράτη μέλη (Ελλάδα, Κύπρος και Μάλτα) διαθέτουν τώρα δύο μήνες για να απαντήσουν στα επιχειρήματα που προβάλλει η Επιτροπή. Εάν δεν ενεργήσουν εντός αυτών των δύο μηνών, η Επιτροπή μπορεί να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στις αρχές τους.