3 Σεπτεμβρίου 2024

Η Ελλάδα επέστρεψε στην 1η θέση της μεγαλύτερης “πλοιοκτήτριας” χώρας διεθνώς

Η Ελλάδα επέστρεψε στην 1η θέση της μεγαλύτερης “πλοιοκτήτριας” χώρας διεθνώς

Η Ελλάδα επέστρεψε στην 1η θέση της μεγαλύτερης “πλοιοκτήτριας” χώρας διεθνώς (σε όρους συνολικής χωρητικότητας).1η θέση της μεγαλύτερης "πλοιοκτήτριας" χώρας διεθνώς

Οι Έλληνες εφοπλιστές πέτυχαν να εκτοπίσουν στη 2η θέση τους Ιάπωνες, καταλαμβάνοντας ξανά την κορυφή, διαθέτοντας 4.894 πλοία συνολικής χωρητικότητας 164 εκατ. τόνων, έναντι 157,4 εκατ. τόνων και 8.537 πλοίων των Ιαπώνων.

Η είδηση αυτή μάλιστα βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και του ξένου Τύπου, με τη γαλλική εφημερίδα “Le Monde” να τη φιλοξενεί ως την κύρια είδηση στις οικονομικές σελίδες.

Όπως φαίνεται, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν γνωρίζουν τι θα πει οικονομική κρίση βάζοντας την Ελλάδα και πάλι φέτος στην 1η θέση στον κόσμο του εμπορικού ναυτικού. Ακολουθούν κατά σειρά κατάταξης, η Ιαπωνία, η Κίνα, η Γερμανία, η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Σιγκαπούρη, η Ιταλία και η Δανία. Αυτό παρουσιάζει η έκθεση του οίκου Clarkson, από τους πλέον γνωστούς παγκοσμίως στον χώρο της ναυτιλίας, που δημοσιεύθηκε στις 2 Μαΐου.

Ο Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, δήλωσε σχετικά ότι Για πάνω από εκατό χρόνια η Ελλάδα είναι ο ηγέτης της αγοράς. Σήμερα έχουμε τον έλεγχο στο 16,25% του παγκόσμιου στόλου και σχεδόν στο 40% του ευρωπαϊκού στόλου. Η δουλειά μας είναι να μεταφέρουμε τα εμπορεύματα, και το κάνουμε καλά“.

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν σημαντική παρουσία στην αγορά μεταφοράς πετρελαίου καθώς κατέχουν το 23,8% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, ενώ βρίσκονται και στην κορυφή του στόλου φορτηγών πλοίων χύδην φορτίου (σιτηρά και άλλα ξηρά εμπορεύματα) με ποσοστό 18,5%.130514-3

Τα προηγούμενα χρόνια όμως, η δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών υπέστη κάμψη με αποτέλεσμα τη δεκαετία του 2000, η Ιαπωνία να καταφέρει να πάρει κεφάλι και βρεθεί στην κορυφή της λίστας ύστερα από δεκαετίες αποκλειστικής ελληνικής κυριαρχίας στις θάλασσες.

Κινήθηκαν συντηρητικά

Μεταξύ των ετών 2004 και 2007, περίοδος σημαντικής κερδοφορίας από τις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων, η Ιαπωνία ρευστοποιώντας τα κέρδη αυτά, στράφηκε στην αγορά νέων πλοίων. Αντίθετα, οι Έλληνες εφοπλιστές, ως πιο συντηρητικοί στις επιλογές τους, επέλεξαν να κρατήσουν τη ρευστότητά τους και να την αξιοποιήσουν στοχευμένα αργότερα.

Η οικονομική κρίση που έπληξε την Ευρώπη το 2008 δεν προβλημάτισε τους εφοπλιστές διεθνώς, παρά το γεγονός ότι η κρίση αυτή άγγιξε τις χώρες τους. Ο λόγος είναι ότι η δραστηριότητά τους είναι ουσιαστικά διεθνής και, άρα, δεν εξαρτάται από την εθνική οικονομία των χωρών από τις οποίες προέρχονται.

Στην περίπτωση των Ελλήνων εφοπλιστών, μάλιστα, η κατάρρευση των κυπριακών τραπεζών και τα ζητήματα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, παρότι προκάλεσαν ορισμένα προβλήματα στις δραστηριότητές τους, ωστόσο δεν τους επηρέασαν σημαντικά καθώς κατάφεραν να αναχρηματοδοτήσουν τις δραστηριότητές τους μέσω άλλων χρηματοπιστωτικών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένων των κινεζικών. Παράλληλα η οικονομική κρίση είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του κόστους για την αγορά νέων σκαφών.

Νέες Επενδύσεις

Εστιάζοντας στη συνέχεια σε πλοία μεγάλης χωρητικότητας, κατάφεραν να αναπτύξουν και να διαθέτουν σήμερα, τον μεγαλύτερο σε χωρητικότητα στόλο παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από το οικονομικό ναυτιλιακό περιοδικό “Le Marin”, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει – αν μη τι άλλο – 13 δισ. δολάρια (9,4 δισ. ευρώ) για την κατασκευή 275 νέων πλοίων το 2013. Μάλιστα το πρώτο τρίμηνο του 2014, οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν σε επενδύσεις ακόμα 5 δισ. δολαρίων.

Η εικόνα συνοπτικά, σήμερα:

  • 4.894 πλοία διαθέτουν οι Έλληνες εφοπλιστές
  • 164 εκατ. τόνοι είναι η συνολική χωρητικότητα των ελληνόκτητων πλοίων
  • 16,25% του παγκόσμιου στόλου αποτελούν τα ελληνικά πλοία
  • 40% του ευρωπαϊκού στόλου ανήκουν σε Έλληνες
  • 23,8% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου είναι ελληνικών συμφερόντων
  • 18,5% των φορτηγών πλοίων χύδην φορτίου (σιτηρά και άλλα ξηρά εμπορεύματα) είναι ελληνικά
  • 13 δισ. δολάρια (9,4 δισεκατομμύρια ευρώ) επένδυσαν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2013 για την κατασκευή 275 νέων πλοίων

Πηγή: Τα Νέα

Related posts