Συμφωνία ΥΠΕΝ και ΤΕΕ στην ανάγκη μεταρρυθμίσεων στις αγορές γης και ακινήτων – τι ειπώθηκε στην έναρξη εργασιών του συνεδρίου «Βιώσιμες Αγορές Ακινήτων – Πολιτικό Πλαίσιο και Αναγκαίες Μεταρρυθμίσεις»
Συμφωνία στην ανάγκη μεταρρυθμίσεων σε μια πλειάδα πολιτικών για τα ακίνητα και την αγορά γης προέκυψε σήμερα κατά την πρώτη μέρα εργασιών διεθνούς συνεδρίου μεταξύ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος. Συγκεκριμένα, κατά την έναρξη των εργασιών του διήμερου συνεδρίου με τίτλο: «Βιώσιμες Αγορές Ακινήτων – Πολιτικό Πλαίσιο και Αναγκαίες Μεταρρυθμίσεις», που συνδιοργανώνουν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), η Διεθνής Ομοσπονδία Τοπογράφων (FIG) και η Παγκόσμια Τράπεζα (WORLD BANK), ο Πρόεδρος του ΤΕΕ έκανε συγκεκριμένες προτάσεις για ένα «αναπτυξιακό σοκ» της ελληνικής οικονομίας μέσα από τη γη και τα ακίνητα. Συγκεκριμένα ο Γιώργος Στασινός, αφού αναφέρθηκε στην ανάγκη άμεσης ολοκλήρωσης κτηματολογίου, δασικών χαρτών, αποτύπωσης των θεσμικών γραμμών και των χρήσεων γης σε ένα ενιαίο ψηφιακό υπόβαθρο ως εμβληματικών μεταρρυθμίσεων για τη λειτουργία της αγοράς, έκανε συγκεκριμένες προτάσεις για να ξαναξεκινήσει η ατμομηχανή της ανάπτυξης: τα ακίνητα.
Αναφέρθηκε ενδελεχώς στην ανάγκη να προχωρήσει η ηλεκτρονική έκδοση οικοδομικών αδειών και η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, να λειτουργήσει η Τράπεζα Γης και να απεμπλακούν τα θέματα των οικοδομικών συνεταιρισμών και της ιδιωτικής πολεοδόμησης. έκανε μάλιστα συγκεκριμένες προτάσεις για τη λειτουργία και εφαρμογή όλων αυτών των θεσμών. Από την πλευρά του ο Αναπληρωτής Υπουργός ΠΕΝ Γιάννης Τσιρώνης συμφώνησε στην ανάγκη προώθησης των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων τονίζοντας ότι πολλά από αυτά «είναι πράγματα τα οποία έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες αλλά δεν έγιναν επειδή δεν υπήρχε πολιτική βούληση». Δήλωσε μάλιστα ιδιαίτερα ικανοποιημένος που το ΤΕΕ πιέζει την κυβέρνηση να ολοκληρώσει όλα αυτά. Ο Γιάννης Τσιρώνης μίλησε ιδιαίτερα τόσο για την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, όσο και για την Τράπεζα Γης, τονίζοντας τις κατευθύνσεις του Υπουργείου σε αυτούς τους τομείς και αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στα προβλήματα αλλά και τις προοπτικές του θέματος των οικοδομικών συνεταιρισμών σε συνδυασμό με την Τράπεζα Γης.
Αναλυτικότερα, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός τόνισε ότι «οι κυβερνήσεις οφείλουν να μεριμνούν κυρίως για όσα έχει ανάγκη η κοινωνία και η οικονομία. Όχι για να παράγουν προσωπικό πολιτικό έργο. Όχι για κομματικό πολιτικό αφήγημα. Αυτές οι νοοτροπίες είναι αυτές που μας οδήγησαν μέχρι σήμερα στην κρίση. Αυτό που χρειάζεται είναι σοβαρότητα, μελέτη, επιστημοσύνη, αποτελέσματα. Να αρχίζουν και να τελειώνουν όλα με σχέδιο και πρόγραμμα και χρονοδιάγραμμα. Δυστυχώς ακόμη δεν το βλέπουμε να συμβαίνει και αυτό είναι ένα μάθημα που πρέπει να πάρουμε από την κρίση».
Όπως υπογράμμισε ο κ. Στασινός, η ελληνική αγορά ακινήτων αντιμετώπισε μια ολοκληρωτική κατάρρευση, τόσο σε αξίες, όσο και σε ποσότητα συναλλαγών, «ως αποτέλεσμα κυρίως της κρίσης τόσο του εγχώριου χρηματοπιστωτικού συστήματος όσο και του αλληλένδετου στην περίπτωσή μας κρατικού χρέος. Και αυτό συνέβη σε μια αγορά, όπου οι κατασκευές κάθε μορφής, υποδομές, επαγγελματικά, οικιστικά ακίνητα, τουριστικά ακίνητα αποτελούσαν την πραγματική ατμομηχανή της εγχώριας παραγωγής επί πολλές δεκαετίες.» Το σοκ από την κατάρρευση για την ελληνική οικονομία και κοινωνία ήταν πολλαπλό και μεγάλο, είπε και πρόσθεσε ότι «εμείς οι Μηχανικοί γνωρίζουμε καλύτερα από τον καθένα αυτές τις επιπτώσεις γιατί αφορούν την καθημερινότητα της εργασίας μας, γιατί μείναμε πραγματικά χωρίς δουλειές».
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Στασινός, «η λύση σε μια οικονομία με διάρθρωση όπως αυτή της ελληνικής είναι μια. Αληθινή ανάπτυξη. Χρειάζεται ένα αναπτυξιακό σοκ που να σχετίζεται με πραγματικά παραγωγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και μπορεί να υπάρξει αν εφαρμοστούν έξυπνες πολιτικές που θα προσελκύσουν τη διεθνώς υπάρχουσα ρευστότητα σε επενδύσεις που μπορεί να αφορούν πάρα πολλούς τομείς.» Ένας από αυτούς, ο κύριος, είναι αυτός των ακινήτων γιατί μπορεί σε αυτόν να «πατούν οι υπόλοιποι τομείς που μπορεί η Ελλάδα να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και ελπιδοφόρο μέλλον. Αυτοί είναι ο τουρισμός, η παροχή υπηρεσιών, ο αγροτοδιατροφικός τομέα, οι νέες τεχνολογίες. Κανένας από αυτούς τους τομείς δεν θα μπορέσει να αναπτυχθεί εάν δεν υπάρχει στέρεη βάση στις πολιτικές γης. Και στην Ελλάδα δυστυχώς αυτές οι βάσεις ακόμα δεν υπάρχουν. Κανένας από αυτούς τους τομείς δεν θα μπορέσει να προχωρήσει αν δεν λύσουμε άμεσα παθογένειες ετών στις πολιτικές ακινήτων και δυστυχώς στην Ελλάδα ακόμη καθυστερούμε».
Και ο πρόεδρος του ΤΕΕ τόνισε: «Πως μπορούμε, να προσελκύσουμε άμεσες και έμμεσες ξένες επενδύσεις σε μια χώρα σε κρίση; Η απάντηση είναι μια. Εφαρμόζοντας ελκυστικές πολιτικές. Η πρώτη προϋπόθεση είναι ένα φιλικό επενδυτικό και επιχειρηματικό περιβάλλον. Αυτό σημαίνει καταρχήν σταθερό και ευνοϊκό φορολογικό πλαίσιο. Σημαντικό είναι επίσης να υπάρξουν απλές και γρήγορες διαδικασίες. Να γνωρίζει ο οποιοσδήποτε πού μπορεί να κάνει και τί. Πού μπορεί να ιδρυθεί κάθε είδους επιχείρηση, πού μπορεί να κατασκευαστεί κάθε είδους έργο, κάθε είδους κτίριο. Και να αδειοδοτείται κάθε δραστηριότητα εύκολα και γρήγορα. Στη βάση εκ των προτέρων γνωστών και καθαρών κανόνων. Δυστυχώς και στα δύο αυτά θέματα είμαστε πολύ πίσω ως χώρα. Και πλέον δεν υπάρχει χρόνος, πρέπει να γίνουν όλα τώρα. Να αλλάξουμε, να βελτιωθούμε. Μόνο έτσι θα έρθει το αναπτυξιακό σοκ που έχουμε ανάγκη από ιδιωτικούς πόρους».
Και πιο αναλυτικά, επεσήμανε:
· Κτηματολόγιο: «δεν έχουμε ακόμα, άρα κανένας ίσως το λέω σε υπερβολή, δεν ξέρει πραγματικά ποιος έχει ποιο ακίνητο στην κατοχή του. Και υπάρχει τεράστια ανασφάλεια δικαίου για τις συναλλαγές σε γη και ακίνητα. Τώρα είναι η τελευταία μας ευκαιρία».
· Δασικούς χάρτες: «επίσης δεν έχουμε. Επί 40 χρόνια το κράτος προσπαθεί να βάλει σε ένα χάρτη τα δάση της χώρας και δεν τα έχει καταφέρει μέχρι τώρα. Τώρα είναι η τελευταία ευκαιρία.
· Θεσμικές γραμμές: «δεν έχουμε. Κανείς δεν ξέρει πραγματικά που είναι αρχαιολογικός χώρος, που είναι αιγιαλός, που είναι περιβαλλοντικά προστατευόμενη περιοχή».
· Χρήσεις γης: «δεν έχουμε. Ακόμα και εκεί που επιτρέπονται δραστηριότητες, ουδείς μπορεί να μάθει τι ακριβώς επιτρέπεται και που ακριβώς.»
«Η Παγκόσμια Τράπεζα που συνδιοργανώνει σήμερα το συνέδριο αυτό, έχει κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για την απλοποίηση της αδειοδότησης των επιχειρήσεων, δήλωσε στη συνέχεια. «Τις ακολούθησε η προηγούμενη κυβέρνηση και τις ακολουθεί και η σημερινή κυβέρνηση. Παρουσιάζει ήδη το Υπουργείο Ανάπτυξης ένα νέο νόμο πλαίσιο για την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων. Καταργεί τη γραφειοκρατία, αυστηροποιεί τον έλεγχο και ορθά πράττει. Κατά την άποψη έπρεπε να κάνει ακόμα πιο τολμηρά βήματα, αλλά είναι ικανοποιητικά αυτά που κάνει. Πλέον όμως και αυτά δεν είναι αρκετά. Χρειάζεται να γίνουν όλες οι διαδικασίες ηλεκτρονικές, ώστε να προχωρούν όλα γρήγορα, με διαφάνεια και λογοδοσία. Ο νόμος για τις αδειοδοτήσεις προβλέπει ότι αυτό θα γίνει το 2018. Αυτό όμως είναι πολύ μακριά. Πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Κάθε τέτοια διαδικασία πρέπει να προχωράει άμεσα.»
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ πρόσθεσε ότι «το ίδιο συμβαίνει με τις αδειοδοτήσεις των οικοδομικών έργων, τις νέες άδειες οικοδομής. Ο νόμος προβλέπει από το 2011, τον ηλεκτρονικό τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας έχει δημιουργήσει το σχετικό ηλεκτρονικό σύστημα, το έχει δοκιμάσει πιλοτικά με τις πολεοδομίες και όλα είναι έτοιμα. Περιμένουμε 1,5 χρόνο να βάλει το Υπουργείο 2 υπογραφές. Αντ’ αυτού, έρχεται σήμερα και αλλάζει το νόμο και ξανά προβλέπει ηλεκτρονική έκδοση αδειών. Δεν υπάρχουν ουσιώδης αλλαγή. Απλά θα λέμε ότι έγινε με έναν νέο νόμο ενός άλλου Υπουργού. Αυτό που υπάρχει σήμερα, είναι μόνο καθυστέρηση, αλλά έτσι δεν προχωρούν τα πράγματα»
Ο Γιώργος Στασινός τόνισε ακόμη «Το ίδιο συμβαίνει με την ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου. Είναι ένα πληροφοριακό εργαλείο που αποτυπώνει την υπάρχουσα κάθε φορά κατάσταση, κάθε ακινήτου όσον αφορά τα τεχνικά και πρακτικά του μέρη. Ένα εργαλείο που προσφέρει ασφάλεια συναλλαγών για αγοραστή και πωλητή και πολύτιμα εργαλεία πολιτικής για το κράτος. Και αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα προβλέπεται από το νόμο. Είναι έτοιμοι για λειτουργία από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας εδώ και πολλούς μήνες. Το μόνο που χρειάζεται πάλι είναι κάποιες υπογραφές. Ξαναέρχεται η κυβέρνηση. Προβλέπει, προτείνει ένα νέο νόμο, χωρίς ουσιώδεις αλλαγές, οδηγώντας σε νέα καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους».
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ σημείωσε ότι «δεν είναι σίγουρο ότι οι κυβερνήσεις θα κάνουν έγκαιρα και σωστά αυτά που απαιτούνται. Τις λεγόμενες μεταρρυθμίσεις. Για να συμβεί αυτό χρειάζεται ο ρόλος των επίσημων θεσμικών συμβούλων. Ένας τέτοιος είναι η Παγκόσμια Τράπεζα, με τις συγκεκριμένες προτάσεις της. Ένας ακόμα είναι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, με το θεσμικό του ρόλο και τις δυνατότητες που του δίνει ο νόμος, αλλά και η εκπροσώπησης χιλιάδων μηχανικών. Ας μας ακούσουν. Μπορούμε πολύ γρήγορα να λύσουμε προβλήματα δεκαετιών. Η ηλεκτρονική έκδοση οικοδομικών αδειών, η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίων, η ηλεκτρονική αδειοδότηση είναι μόνο λίγα από αυτά που ξέρουμε και μπορούμε να κάνουμε. Η πιστοποίηση προσώπων, τα αναγκαία μητρώα συντελεστών παραγωγής, τα εργαλεία εφαρμογής των νόμων, είναι κάποια ακόμα που μπορούμε να προσφέρουμε». Και ακόμη υπογράμμισε:
«Η Τράπεζα Γης είναι μαζί με τον απεγκλωβισμό των οικοδομικών συνεταιρισμών και την τουριστική ανάπτυξη, τα πιο σημαντικά θεσμικά εργαλεία που μπορούν να επανεκκινήσουν την οικοδομική δραστηριότητα. Κανείς από το κράτος δεν κάθισε να δουλέψει πάνω σε αυτό το πολύ χρήσιμο εργαλείο».
«Καλώ την Κυβέρνηση να εξετάσει στο πλαίσιο του νόμου, που ετοιμάζει, μία γενικευμένη περιοριστική εφαρμογή του θεσμού της Τράπεζας Γης για να μην αντιμετωπίσουμε πάλι μία χαμένη ευκαιρία στα θέματα ακινήτων της γης. Είναι μία ρεαλιστική πρόταση άμεσης απόδοσης που μπορεί να κινήσει την πραγματική οικονομία. Τη νομοθετική προετοιμασία προσφερόμαστε να την κάνουμε ακόμα και εμείς. Μόνο πολιτική βούληση χρειάζεται από την Κυβέρνηση. Το ίδιο προτείνουμε να γίνει και για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς και τις ιδιωτικές πολεοδομήσεις. Σε λίγους μήνες μπορεί να υπάρχει έτοιμη η υποδομή για την ατμομηχανή της ανάπτυξης που υπό προϋποθέσεις μπορεί να προσελκύσει κεφάλαια, επενδύσεις εκατομμυρίων για την ελληνική οικονομία. Εμείς ξέρουμε και μπορούμε να εφαρμόσουμε μία τέτοια λύση. Αυτό που χρειάζεται είναι μόνο βούληση από την πλευρά της Κυβέρνησης».
Μιλώντας κατά τη διάρκεια των εργασιών της εκδήλωσης ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιάννης Τσιρώνης τόνισε μεταξύ άλλων ότι «στην Ελλάδα απεδείχθη περίτρανα ότι η ανάπτυξη χωρίς βιωσιμότητα οδηγεί στα βράχια. Και η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι θύμα αυτής της έλλειψης της βιωσιμότητας και αυτής της λανθασμένης κατεύθυνσης που τη βλέπουμε και στο χωροταξικό πεδίο στην πόλη γύρω μας». Και συνεχίζοντας είπε ότι συμφωνεί απόλυτα με τα λεγόμενα του προέδρου του ΤΕΕ. «Είναι πράγματα τα οποία έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες αλλά δεν έγιναν επειδή δεν υπήρχε πολιτική βούληση. Επειδή κοινωνικές αντιστάσεις, μικροσυμφέροντα, διαπλοκή εμπόδισαν αυτές τις μεταρρυθμίσεις», σημείωσε και αναφέρθηκε σε παραδείγματα: «Να αναφερθώ στους δασικούς χάρτες. Οι δασικοί χάρτες κολλούσαν για τρεις συγκεκριμένους λόγους. Ο πρώτος ήταν ένας διαρκής εμφύλιος ανάμεσα σε δυο πολύ σημαντικές επαγγελματικές τάξεις στη χώρα μας, τους χαρτογράφους και τους δασολόγους με τις κυβερνήσεις σε αυτή τη μικροκομματική λογική του διαίρει και βασίλευε άλλοτε να αναθέτουν το έργο στη μια τάξη και άλλοτε στην άλλη με αποτέλεσμα να μην προχωράει ποτέ γιατί είναι αδύνατον να γίνει χαρτογράφηση σε ένα τόσο σύνθετο έργο, χωρίς να υπάρχουν η συμμετοχή και των δύο φορέων. Στον καινούριο νόμο που καταθέσαμε στις 22 Μαΐου και ψηφίστηκε, ακριβώς αυτό το πράγμα λύσαμε. Βάλαμε αυτές τις δύο τάξεις να συμμαχήσουν και να δουλέψουνε μαζί». Και δήλωσε ότι το πολύ σε δύο χρόνια πιστεύω όλοι οι δασικοί χάρτες της χώρας θα είναι έτοιμοι και με τους χάρτες που επί δεκαετίες ήτανε κολλημένοι.
Αναφερόμενος στην Τράπεζα Γης ο Γιάννης Τσιρώνης είπε ότι «η Τράπεζα Γης, πολύ σωστά τα είπε ο Πρόεδρος (σσ: του ΤΕΕ), είναι ένα εργαλείο τρομερό, το οποίο όμως αν είναι απλώς ένας τίτλος και από κάτω δεν έχει τίποτα το εφαρμοστικό, δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Ξέρουν πολύ καλά ότι στην Τράπεζα Γης έχουμε πάρα πολλά κτήρια με τον προηγούμενο νόμο, με τον 4178, τα οποία είναι στην κατηγορία 4 και 5, δηλαδή δεν αρκεί να πεις ότι εγώ το τακτοποιώ αυτό το κτήριο. Αυτό το κτήριο έχει παραβιάσει κατάφορα το πολεοδομικό, την πολεοδομική και περιβαλλοντική αντοχή μιας πόλης. Τι θα το κάνω λοιπόν; Θα το γκρεμίσω; Πολλές φορές δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα. Άρα πρέπει κάπου αλλού, στον ίδιο χώρο να χτίσω κάτι λιγότερο και αυτό το κάτι λιγότερο υπήρχε. Υπήρχαν ζώνες υποδοχής, όπως ήτανε ακριβώς κάποιοι συνεταιρισμοί ή όπως ήταν τα διατηρητέα, αλλά αυτό δεν έγινε ποτέ βέβαια και αυτό το πράγμα χρειάζεται την εφαρμογή».
«Τέλος, να επισημάνω, γιατί ακούγονται απλά, αλλά η πολιτική βούληση και το πολιτικό θάρρος δεν είναι εύκολο να εφαρμοστεί. Για παράδειγμα, στον καινούριο νόμο βάλαμε πραγματικά σε εφαρμογή αυτό που υπήρχε από το 2011 στο παλιό, το να προχωρήσει η ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίων. Επήλθε όμως θύελλα διαμαρτυριών, ότι αυτό είναι ένα ακόμα χαράτσι και μάλιστα βάλανε και ταρίφα, 400 ευρώ… Άρα λοιπόν, εδώ πέρα δεν μιλάμε απλά για ένα τεχνικό, ένα γραφειοκρατικό έλλειμμα. Μιλάμε για μία κοινωνία που έχει εθιστεί, συγνώμη για την έκφραση, στο μπάχαλο… έχει εθιστεί στο εγώ να διαμαρτύρομαι όταν πλημμυρίσω, αλλά όταν μπαίνει η πυροσβεστική στο σπίτι μου δεν χρειάζεται να ξέρει φυσικά και ούτε χρειάζεται να πληρώσουμε να το ξέρει, το που είναι οι πυράντοχες πόρτες, που είναι οι κλίμακες, τι έχει γκρεμιστεί… Αν έχει αλλάξει αυτό το κτήριο από την άδειά του. Αν κάποιος αδαής ή επικίνδυνα αδαής γκρέμισε 5 κολώνες για να μεγαλώσει ένα χώρο και από πάνω λειτουργεί φροντιστήριο με τα παιδιά μας μέσα. Αλλά, όταν τους λες ότι αυτό το πράγμα έχει ένα κόστος, να μπει ένας μηχανικός και να το δει αν είναι αυτό που περιγράφεται στη άδεια. Εκεί πέρα η κοινωνία βέβαια αντιστέκεται. Αντιστέκεται η παλιά κοινωνία, αντιστέκεται το παλιό και εδώ πέρα θέλει την πολιτική βούληση να το εφαρμόσεις και αυτή τη πολιτική βούληση έχουμε αποδείξει ότι τη διαθέτουμε».
Όσον αφορά τη χωροταξία και την αδειοδότηση, ο Αναπληρωτής Υπουργός τόνισε ότι «στην Ελλάδα σκόπιμα συγχέονται δύο διαφορετικές έννοιες. Η μία είναι η φέρουσα ικανότητα, δηλαδή ένα χωροταξικό μέγεθος και η άλλη είναι η περιβαλλοντική αδειοδότηση. Είναι δύο τελείως άσχετα πράγματα, τα οποία δυστυχώς πριονίζουν το κλαρί που καθόμαστε. Έρχεται για παράδειγμα ένας επιχειρηματίας υγιής και θέλει να φτιάξει ένα διαλυτήριο αυτοκινήτων σε μία περιοχή που έχει αρκετά διαλυτήρια στη Δυτική Αττική. Και ευλόγως καταθέτει όλο του τον περιβαλλοντικό φάκελο και είναι απόλυτα ορθός. Προβλέπει τα πάντα, τα νερά, το που θα πηγαίνουν οι εκπομπές, το που θα πηγαίνουν τα απόβλητα. Πως θα γίνεται η ανακύκλωση των αυτοκινήτων. Και έρχεται ο Δήμος και λέει, δεν χωράμε άλλα διαλυτήρια. Έχουμε ήδη 14 και η οδοποιία μας δεν χωράει 15ο γιατί ήδη είναι φοβερά επιβαρυμένη η πόλη μας. Και έρχεται ο ιδιώτης και καταγγέλλει το δήμο ότι βέβαια οι 14 δεν θέλουν ένα ανταγωνιστή, ένα σύγχρονο ανταγωνιστή, άρα απλώς βάλλεται ο ίδιος, ο ιδιώτης ο απλός, υπέρ των υπολοίπων που είναι διαπλεκόμενοι. Συγχέουμε, λοιπόν, αυτό το μείζον ερώτημα, που είναι η φέρουσα ικανότητα, με την περιβαλλοντική αδειοδότηση. Και καλείται η πολιτεία να απαντάει αυτά τα δύο σε ένα, που είναι τεράστιο λάθος γιατί η περιβαλλοντική αδειοδότηση μπορεί να είναι απόλυτα ορθή, είτε για τη μονάδα την ξενοδοχειακή είτε για τη βιομηχανική είτε για να κτιστούν μερικά ακόμα σπίτια, όπως βλέπουμε στην περίπτωση στο Ελληνικό, αλλά κανείς δεν απαντά στο μείζον ερώτημα: χωράει η πόλη ακόμα αυτή την δόμηση; Χωράει αυτή την προσφορά;». Και συνεχίζοντας είπε: «Προσωπικά είμαι φανατικός υπέρμαχος των πρότυπων περιβαλλοντικών δεσμεύσεων με εξαίρεση πάρα πολύ σύνθετα έργα που δεν έχει νόημα να κάτσεις να φτιάξεις πρότυπες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις για τόσο σύνθετο, όπως είναι μια εξορυκτική μονάδα ή ένα σύνθετο τουριστικό κατάλυμα. Όλες οι άλλες επιχειρήσεις, όσο ρυπαίνουσες και αν είναι, όσο υψηλής όχλησης και να είναι κανονικά έπρεπε να έχουν αντικειμενικούς κανόνες».
Ο Γιάννη Τσιρώνης πρόσθεσε «σε ό,τι αφορά το θέμα του πως θα αποφορτίσουμε τους δασικούς συνεταιρισμούς μέσα στις δασικές εκτάσεις, όπως το προβλέπει ο 4280. Πραγματικά και εγώ είμαι υπέρμαχος του νοικοκυρέματος. Αν κάτι έχει ήδη δόμηση, καλύτερα να νοικοκυρευτεί παρά να το λέμε δάσος και να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Ωστόσο υπάρχει και το Σύνταγμα της Ελλάδας το οποίο, δικαίως κατά τη γνώμη μου, απαγορεύει την κατάτμηση. Όσες φορές δοκιμάστηκε να λύσουμε αυτό το πρόβλημα μέσα στη δασική έκταση δεν κόλλησε στο αν θα βρίσκαμε κάπου περιβαλλοντικό ισοδύναμο όπως ορθά είπε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ. Δηλαδή αφού κάπου θα χάσω ένα κομμάτι δάσους, να βρω ένα, δύο, τρία, πέντε φορές παραπάνω δάσος κάπου αλλού και έτσι να καλύψω το περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Αυτό στο οποίο κολλάει το Συμβούλιο της Επικρατείας και δικαίως για εμένα κολλάει, είναι ότι, όταν αυτό το πράγμα αποχαρακτηριστεί, υπόκειται σε κατάτμηση. Και η κατάτμηση καλώς ή κακώς δεν είμαι συνταγματολόγος, απαγορεύεται από το Σύνταγμα της Ελλάδος και αυτό δημιουργεί ένα σοβαρό πρόβλημα σε αυτή την κατεύθυνση. Πάντως νομίζω ότι οι χώροι υποδοχείς έτσι όπως σχεδιάζουμε με τον καινούργιο νόμο θα υπάρχουν μια πλειάδα και έτσι αυτοί οι άνθρωποι θα ικανοποιηθούν χωρίς να καταφύγουν μέσα στις δασικές εκτάσεις».
Εκ μέρους του υπουργού του Οικονομικών κ. Γ. Σταθάκη μίλησε ο Γενικός Γραμματέας . Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων Λόης Λαμπριανίδης, ο οποίος ανέφερε ότι «η αγορά των ακινήτων χτυπήθηκε πάρα πολύ δυνατά και το 2008 η αγορά των ακινήτων ήταν 8,7% του ΑΕΠ. Το 2013 μετά από την εφαρμογή και την υλοποίηση του ελληνικού προγράμματος η προστιθέμενη αξία της ακίνητης περιουσίας ήταν περίπου 4,5% του ΑΕΠ. Επίσης το 2008 το ποσοστό ανοικοδόμησης ήταν το ίδιο με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σήμερα όμως υπάρχει μια πορεία ανάκαμψης. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία το δεύτερο τρίμηνο του 2016 παρατηρήθηκε αύξηση 9,1% σε σχέση με το 2015 το αντίστοιχο τρίμηνο στον οικοδομικό τομέα». Και τόνισε πως η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να λάβει συγκεκριμένα μέτρα. «Δεν μιλάμε για νομοθετικές πρωτοβουλίες ad hoc, αλλά για ένα ευρύτερο νομοθετικό πρόγραμμα, το οποίο υποστηρίζει ένα μοντέλο ανάπτυξης και βιωσιμότητας, προσφέροντας πρόσθετη αξία και βιώσιμες επενδύσεις», δήλωσε.
Την εκδήλωση προλόγισε ο κ. Peter Hanke από τον Σύλλογο Τοπογράφων της Φιλανδίας (National Survey Αssociation), ενώ μίλησαν επίσης οι: κ. Wael Zakut, εκ μέρους της Παγκόσμιας Τράπεζας, ο κ. Kirkor Ajderhanyan, Πρόεδρος της FIABCI (Διεθνούς Ομοσπονδίας Κτηματαγοράς), ο κ. Μαρίνος Κάβουρας, Πρύτανης της σχολής Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του ΕΜΠ, ο Γ.Γ. ΤΕΕ κ. Χρόνης Ακριτίδης, ο κ. Μιχάλης Καλογιαννάκης, Πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Διπλωματούχων Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών, ο κ. Βύρων Νάκος πρόεδρος της ΕΚΧΑ, ο κ. Στράτος Παραδιάς από την UIPI, η κ. Χρυσή Πότσιου πρόεδρος της FIG, η κ. Σοφία Αθανασοπούλου εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ και ο κ. Jean Charles Bricogne από τo DG ECFIΝ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.