… και ένα concept, εν δυνάμει ανταγωνιστικό των πλατφορμών βραχυχρόνιων μισθώσεων!
Η αντεπίθεση των μικρών επαγγελματιών του ξενοδοχειακού κλάδου, απέναντι σε μεγάλους αλλά και σε ‘εναλλακτικούς’ (όπως η Airbnb), με την δημιουργία ενός τύπου ‘franchising’ ξενοδοχειακού ποιοτικού και φθηνού μοντέλου, διεθνώς.
Το να βρεις ένα καθαρό δωμάτιο και σε προσιτή τιμή, στην Ινδία, μπορεί και να είναι ο εφιάλτης των ταξιδιωτών. Συχνά, κάτι που φαίνεται ωραίο στο website, εντέλει είναι ένα δωμάτιο με κατσαρίδες, σε ένα παλιό και σε κακή κατάσταση κτήριο, όπου έως και το νερό στην τουαλέτα, παρέχεται με … κουβά.
Η λύση που ανέπτυξε ο Ritesh Agarwal είναι ένα booking app που υπόσχεται αλήθεια στα διαφημιζόμενα μέσω αυτής ξενοδοχεία (που έχουν ενταχθεί δηλαδή στην λίστα του), τα οποία δεν προσφέρουν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Η αλυσίδα ξεκίνησε το 2013, ονομάζεται OΥΟ Hotels ή Rooms. Με ένα ακίνητο τον Ιανουάριο του 2013, τον Ιούνιο του ιδίου έτους είχε τρία ακίνητα, 13 ακίνητα τον Ιούλιο του 2014 και σήμερα, ανέρχονται περίπου σε 10.000 μικρά ξενοδοχεία ή ως αριθμός δωματίων, περισσότερα από 125.000. Ήδη, η OΥΟ είναι το μεγαλύτερο δίκτυο ξενοδοχείων και καταλυμάτων στην Ινδία, ενώ αναπτύσσεται ταχέως και σε άλλες γειτονικές αγορές που λίγο έως πολύ, έχουν παρόμοιες συνθήκες με αυτές της Ινδίας, όπως το Νεπάλ και Μαλαισία.
Ο Ritesh Agarwal (σήμερα 24 ετών), όταν ήταν 12 ετών μαθητής, επιλέχθηκε από το σχολείο του να το αντιπροσωπεύσει σε έναν σχολικό διαγωνισμό, ο οποίος γίνονταν σε μια μακρινή περιοχή εκτός της πόλης που διέμενε. Τότε για πρώτη φορά έμεινε σε ένα κακό κατάλυμα. Αλλά και λίγα χρόνια μετά, που οι συνθήκες απαίτησαν να ταξιδέψει σε διάφορα μέρη στην Ινδία, είδε πάλι τα έως και φρικτά καταλύματα. Έτσι σιγά – σιγά, σκέφτηκε την ιδέα μιας εταιρίας, που να ενώνει οικονομικά τουριστικά καταλύματα, υπό την ‘ομπρέλα’ της και να παρέχει κάποιες ουσιαστικές ανέσεις προς τους ταξιδιώτες, οι οποίες να είναι τυποποιημένες για όσα καταλύματα και ξενοδοχεία, θα επέλεγαν να ενταχθούν στο δίκτυό του.
Μάλιστα ο Agarwal προκειμένου να μάθει την δουλειά, εργάστηκε ο ίδιος για ένα χρόνο, σε ένα ξενοδοχείο όπου άλλαζε σεντόνια και έκανε την καθαριότητα – έτσι απέκτησε και μια πρακτική αντίληψη των πραγμάτων και όχι θεωρητική και απλά μανατζερίστικη.
Από την ΟΥΟ παρέχονται εξασφαλισμένες ανέσεις όπως πραγματική καθαριότητα στους χώρους των καταλυμάτων/δωματίων, πεντακάθαρα λευκά κλινοσκεπάσματα, τυποποίηση σε μερικές δεκάδες σημεία-παραμέτρους σε κάθε δωμάτιο, όπως ποιότητα και μέγεθος στρώματος και κλινοσκεπασμάτων, θερμοκρασία νερού, κλιματισμός, θέρμανση, δωρεάν Wi-Fi, πρίζες όπου εάν έχεις πέντε συσκευές θα μπορείς να τις φορτίζεις και τις 5 παραλλήλως, τηλεοράσεις επίπεδης οθόνης, ένα ικανοποιητικό πρωινό, κ.λπ..
Επίσης για να εξασφαλίσει η ΟΥΟ, την ομοιομορφία των παρεχόμενων υπηρεσιών στα ξενοδοχεία του δικτύου της, παρέχει στα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία, η ίδια διάφορα αναλώσιμα όπως σαμπουάν, πετσέτες κλπ..
Οι ανέσεις και παράμετροι του δικτύου ΟΥΟ είναι υποχρεωτικές ως ελάχιστες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εάν κάποιος ξενοδόχος ή ιδιοκτήτης καταλύματος θέλει να προσφέρει επιπλέον, δεν μπορεί να το κάνει. Υπάρχουν π.χ. καταλύματά της με άνετες πισίνες, γυμναστήρια και άλλες παροχές.
Οι ταξιδιώτες, τουρίστες, επισκέπτες που ψάχνουν ένα κατάλυμα, κατεβάζουν την πλατφόρμα OYO στο smartphone τους, και μπορούν να πραγματοποιήσουν κράτηση κατά παραγγελία χωρίς να περιμένουν την απάντηση από έναν οικοδεσπότη και μπορούν να κάνουν check in και out αμέσως, αντί να περιμένουν σε ένα γραφείο κράτησης θέσεων.
Ουσιαστικά ο Agarwal έφτιαξε μια πλατφόρμα και μια εταιρία από πίσω (ΟΥΟ), που στην ουσία δεν έχει η ίδια ξενοδοχεία ή καταλύματα, αλλά δημιουργεί ένα ήδη ευρύ δίκτυο και ολοένα επεκτεινόμενο, ξενοδοχείων και μεμονωμένων καταλυμάτων, τα οποία αντί να λειτουργούν μεμονωμένα, ως μικρές μονάδες, προτιμούν να ενταχθούν στο δίκτυο και brand της ΟΥΟ.
Προκειμένου τα μεμονωμένα ξενοδοχεία και καταλύματα, να ενταχθούν στο δίκτυο της ΟΥΟ και να πάρουν την ταμπέλα της και σήμα της, που θα δείχνει ότι πλέον είναι στο δίκτυό της, συχνά πυκνά, λόγω των υποχρεωτικών στάνταρντ που ακολουθούνται, χρειάζονται και επισκευή ή ανακατασκευή. Οι περισσότεροι ξενοδόχοι που συμφωνούν να ενταχθούν στο δίκτυό της, κάνουν ένα makeover που συνήθως διαρκεί περίπου ένα μήνα. Έπειτα, αρχίζουν και λειτουργούν ως ξενοδοχεία ή καταλύματα ΟΥΟ, και η ίδια η ΟΥΟ λαμβάνει ως προμήθεια το 25% κάθε κράτησης.
Εννοείται ότι εκτός της προετοιμασίας και ανακατασκευής που απαιτείται από ένα ξενοδοχείο ή κατάλυμα, για να ενταχθεί στο δίκτυο της ΟΥΟ, η ίδια η ΟΥΟ και προκειμένου να διατηρήσει την αξιοπιστία της σε σχέση με το δίκτυό της, απασχολεί εκατοντάδες προσωπικού με αρμοδιότητα τους ελέγχους των παραμέτρων προκειμένου κάποιος να είναι στο δίκτυο της ΟΥΟ · διότι θα μπορούσε κάποιος να ενταχθεί, αλλά μετά να μειώσει το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών ή την ποιότητά τους, οπότε αυτό θα είχε άσχημο αντίκτυπο στο σύνολο της ΟΥΟ. Το προσωπικό αυτό λοιπόν, κάνει ελέγχους για την τήρηση όλων των παραμέτρων. Με τον τρόπο αυτό, εξασφαλίζεται ότι όποιο ΟΥΟ κατάλυμα και εάν επιλέξει ένας ταξιδιώτης, θα έχει πράγματι όλες τις ανέσεις, που θα καθιστούν την διαμονή του, πραγματικά ευχάριστη.
Όπως λέει ο ίδιος ο Agarwal “Οι άνθρωποι προτιμούν να ξοδεύουν σε εμπειρίες παρά σε προϊόντα” και προσθέτει ότι “Θέλουμε να μετατρέψουμε όλα τα παλαιά, μικρά, ανώνυμα καταλύματα και ξενοδοχεία ανά τον κόσμο, σε ένα ενιαίο δίκτυο με χώρους που θα προσφέρουν καλή ποιότητα ζωής και ευχάριστη διαμονή.”
Στην ουσία η ΟΥΟ, συνασπίζει υπό την σκέπη της, μεμονωμένα ξενοδοχεία, χαμηλών ως επί το πλείστον αστέρων, και τα ομογενοποιεί σε ένα κοινό και αρκετά ποιοτικό brand.
Στο τελευταίο περίπου έτος, η ΟΥΟ επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στην Κίνα όπου επίσης αναπτύσσεται ταχύτατα αν αναλογιστούμε ότι μέσα σε λίγους μόλις μήνες, έχει παρουσία σε 170 πόλεις (στην Κίνα) με περισσότερα των 1.000 ξενοδοχείων με το σήμα ΟΥΟ και 87.000 δωμάτια. Και τον Σεπτέμβριο τρέχοντος έτους (2018) ξεκίνησε την παροχή υπηρεσιών της και στο Ηνωμένο Βασίλειο, εισερχόμενη για πρώτη φορά σε μια ανεπτυγμένη αγορά.
Πρόσφατα η ΟΥΟ χρηματοδοτήθηκε από σχήμα στρατηγικών επενδυτών με $1 δισ. με σκοπό την επέκτασή της στην αγορά της Κίνας και σε άλλες χώρες. Κατά κανόνα, η διαμονή στα ΟΥΟ Rooms κοστίζουν μεταξύ $25 και $85.
Γιατί η ΟΥΟ επεκτείνεται τόσο ραγδαία; Διότι για τους επισκέπτες /τουρίστες / ταξιδιώτες, το να βρουν εύκολα (η όλη διαδικασία απαιτεί περίπου ένα με ενάμισι λεπτό χειρισμού του smartphone τους) ένα δωμάτιο ξενοδοχείου ή μεμονωμένο κατάλυμα, που να είναι καθαρό, και να έχει έναν σημαντικό αριθμό ανέσεων που θα κάνουν άνετη και ευχάριστη την διαμονή τους, και να έχει και χαμηλό κόστος, πλέον είναι ευκολότερο από ποτέ. Και ο καταναλωτής δεν χρειάζεται να ψάχνει αρκετή ώρα ο ίδιος, σε διάφορες πλατφόρμες για να δει εάν το ένα ή άλλο ξενοδοχείο ή διαμέρισμα βραχυπρόθεσμης ενοικίασης έχει τις ανέσεις που επιθυμεί, διότι το έχει κάνει η ίδια η ΟΥΟ για τον καταναλωτή και πριν από αυτόν.
Στην προκειμένη λοιπόν περίπτωση, η ΟΥΟ εγγυάται έναν αριθμό παροχών που κάνουν την διαμονή εύκολη, ποιοτική και ευχάριστη, σε όποιο κατάλυμα ΟΥΟ και εάν επιλέξει ένας πελάτης, ανά τον κόσμο. Στις πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων, όπως η Airbnb, η ίδια η Airbnb (η εταιρία) δεν εγγυάται τίποτα σε σχέση με τα όσα δηλώνουν όσοι αναρτούν καταλύματά τους στην πλατφόρμα της, και μένει στους επισκέπτες να κρίνουν βάσει των βαθμολογιών από τους προηγούμενους επισκέπτες – και βέβαια αυτό είναι ‘χάσιμο’ χρόνου.
Οι δε τιμές που βρίσκει κανείς καταλύματα του δικτύου ΟΥΟ, όπως δείξαμε παραπάνω είναι αντίστοιχες με αυτές των διαμερισμάτων των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων, όπως στο Airbnb κ.α., με την διαφορά ότι οι παρεχόμενες, ως ελάχιστο, υπηρεσίες των καταλυμάτων ΟΥΟ, είναι ενιαίες και ικανοποιητικές (με χαμηλό κόστος), όπου και αν βρεθεί ανά την υδρόγειο ο ταξιδιώτης. Συνεπώς έχει ένα κόστος παρόμοιο με αυτό των πλατφορμών βραχυχρόνιων μισθώσεων, με την διαφορά ότι οι λαμβανόμενες υπηρεσίες στην ΟΥΟ είναι ενιαίες στο ελάχιστό τους, άρα και περισσότερο αξιόπιστες και ασφαλείς ως προς το τι θα λάβει ο ταξιδιώτης/επισκέπτης εν συγκρίσει με το πλήθος ανομοιόμορφων καταλυμάτων που προσφέρονται μέσω των πλατφορμών βραχυχρόνιων ενοικιάσεων.
Συν το γεγονός ότι επειδή η ΟΥΟ αναπτύσσεται μέσω επαγγελματιών, και απευθύνεται σε επαγγελματίες (δηλαδή ιδιώτες που έχουν δωμάτια, δεν μπορούν να μπουν στο δίκτυό της, όπως συμβαίνει π.χ. με την Airbnb) , συνεπάγεται ότι ο ταξιδιώτης που θα έχει επιλέξει ΟΥΟ για την διαμονή του, γνωρίζει ότι στο ξενοδοχείο / κατάλυμα, θα υπάρχει προσωπικό, μόνιμα, που θα μπορεί να τον εξυπηρετήσει σε ό,τι τυχόν χρειαστεί, όπως και room service.
Η ΟΥΟ έρχεται … ο ισχυρός ανταγωνισμός προς τις πλατφόρμες βραχυχρόνιων ενοικιάσεων θα ενταθεί…
Σε κάποιους μπορεί να φάνηκε υψηλή η προμήθεια της ΟΥΟ (25%) σε σύγκριση π.χ. με την Airbnb, από την πλευρά του ξενοδόχου / Host. Όμως θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι η Airbnb υπάρχει και στην Ινδία και παντού, ωστόσο το δίκτυο OYO επεκτάθηκε με τους ραγδαίους ρυθμούς που περιγράψαμε. Εάν όντως, η προμήθεια που λαμβάνει η ΟΥΟ ήταν υψηλή και δεδομένου ότι οι τιμές πώλησης προς τους τελικούς καταναλωτές είναι τόσο οικονομικές όσο και των πλατφορμών βραχυχρόνιων μισθώσεων, τότε όσοι ξενοδόχοι / Hosts θα εντάσσονταν στο δίκτυό της, δεν θα κέρδιζαν. Όμως κερδίζουν και γι’αυτό το δίκτυό της επεκτείνεται τόσο έντονα και οι ξενοδόχοι / hosts προτιμούν να ενταχθούν στο δίκτυο ΟΥΟ, αντί π.χ. να βάλουν τα ξενοδοχεία τους και καταλύματά τους στις πλατφόρμες όπως η Airbnb. Για να προτιμούν το δίκτυο της ΟΥΟ, σημαίνει ότι μέσω αυτής, και παρά την υψηλότερη προμήθεια, κερδίζουν περισσότερα, και βέβαια δεδομένων των χαμηλών τιμών που ‘παίζουν’, είναι σαφές ότι το περισσότερα, θα βγαίνει από την υψηλότερη πληρότητα, και τις συχνότερες (σε αριθμό) πωλήσεις, που διασφαλίζει το δίκτυο ΟΥΟ, σε σχέση με οτιδήποτε άλλο ‘ανταγωνιστικό’.
Παναγιώτης Σοφιανόπουλος, Οικονομολόγος & Χρύσα Σωτηράκη, Λογίστρια – Φοροτεχνικός – Σύμβουλος επιχειρήσεων
/ Xrisa Sotiraki – Ex. Account Manager-Business Consultant – LOLplus.gr Team – Λογιστικές Ολοκληρωμένες Λύσεις
• Δώστε Outsourcing το management της ξενοδοχειακής σας μονάδας στους Ειδικούς!