Social media και επιχειρήσεις: Το μεγάλο ατού της διαδραστικότητας
Η ιδέα είναι τόσο απλή που, το γεγονός ότι καθιερώθηκε μόλις πριν λίγα χρόνια στον χώρο της επικοινωνίας, κάνει ακόμα και τους πιο ευφυείς διαφημιστές να αισθάνονται ανεπαρκείς: Από τη μία πολιορκείσαι με την πιο εντυπωσιακή, χρυσοπληρωμένη διαφήμιση που σου τάζει λαγούς. Από την άλλη έχεις τρεις φίλους που επιμένουν πως το εν λόγω προϊόν είναι μάπα. Θα το αγοράσεις;
Οι ελληνικές επιχειρήσεις άργησαν, συγκριτικά με αυτές του δυτικού κόσμου, να αναμειχθούν στα social media και όταν το έκαναν, πολλές από αυτές επέλεξαν τον παραδοσιακό «χοντροκομμένο» τρόπο της επιθετικής διαφήμισης ή της εκβιαστικής διαφήμισης τύπου «κάνε like για να σου ανοίξω την πόρτα στα προϊόντα μου και στις προσφορές μου». Αυτές οι μέθοδοι, όμως, απέχουν πολύ από το πνεύμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook, το Twitter, το Linkedin κ.ο.κ., τα οποία βασίζονται στην διαδραστική επικοινωνία, κυρίως ανάμεσα σε φίλους ή γνωστούς ή έστω άτομα που θέλουν να μοιραστούν πληροφορίες, εμπειρίες, απόψεις κ.λ.π.
Το έθεσε ωραία ο κ. Γ. Καράμπελας, διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας πολυεθνικής εταιρίας που εμπορεύεται ηλεκτρικές συσκευές, στο σχετικό συνέδριο του Ινστιτούτου Επικοινωνίας τον περασμένο Φεβρουάριο: «Τα social media είναι σαν ένα καφενείο. Όταν μπεις σε ένα καφενείο πρέπει να είσαι διακριτικός, να συνομιλείς με τους άλλους θαμώνες, να ακούς και να απαντάς. Αν πάρεις ένα μεγάφωνο και αρχίσεις να φωνάζεις, θα σε πετάξουν έξω. Αυτό ήταν και το λάθος μας – όλων όσοι ασχολούμαστε εδώ και δεκαετίες με το μάρκετινγκ στις λιανικές πωλήσεις. Αρχικά χρησιμοποιούσαμε τα social media για να προβάλουμε καμπάνιες που είχαν σχεδιαστεί για παραδοσιακά Μέσα. Σταδιακά αντιληφθήκαμε, όμως, ότι το κλειδί στην επικοινωνία στα social media είναι, όχι μόνο το να μιλάμε στον καταναλωτή, αλλά κυρίως να τον ακούμε».
Η μεγάλη εικόνα: Από το απρόσωπο στο πρόσωπο
Στην ερώτηση «πώς φτάσαμε ως εδώ» απαντήσεις δίνουν αλληλοσυνδεόμενοι παράμετροι όπως οι τεχνολογικές εξελίξεις (το Web 2.0 και τα νέα τεχνολογικά μέσα, όπως οι υπολογιστές και τα smartphone), οι οικονομικές εξελίξεις (η αυξανόμενη ανάγκη για το «δωρεάν») και, φυσικά, ο επαναπροσδιορισμός των ανθρώπινων σχέσεων, εξαιτίας αυτών των αλλαγών. Όπως χαρακτηριστικά είχε πει σε συνέντευξή του ο καθηγητής κοινωνιολογίας του Χάρβαρντ Νικόλας Χρηστάκης: Το μυστικό της επιτυχίας είναι οι σχέσεις.
Το μεγάλο στοίχημα, λοιπόν, για τις επιχειρήσεις είναι να κατανοήσουν ότι η ουσιαστική επικοινωνία με τους καταναλωτές, η καλύτερη αξιοποίηση του διαδικτυακού κόσμου, είναι αυτό που θα τους οδηγήσει στην αποτελεσματικότερη προώθηση των προϊόντων τους. Πρέπει, λοιπόν, να πάψουν να αντιλαμβάνονται τους καταναλωτές ως παθητικούς δέκτες του διαφημιστικού μηνύματος αλλά και ως πομπούς, ως πρόσωπα με άποψη και κρίση για το αν ένα προϊόν αξίζει ή όχι.
Στην πράξη: 6 επιτυχημένα παραδείγματα
Ως προς τις ελληνικές επιχειρήσεις, το ποσοστό αυτών που έχει παρουσία στα social media είναι ακόμα μικρό, αλλά συνεχώς αυξανόμενο. Σύμφωνα με όσα συζητήθηκαν στο συνέδριο του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, αυτό συμβαίνει γιατί, παρόλο που οι Έλληνες επιχειρηματίες αναγνωρίζουν την δύναμη π.χ. του Facebook, πιθανώς ακόμα φοβούνται, λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας, να κάνουν επιπόλαιες κινήσεις που μπορεί και να αποδειχθούν εις βάρος τους.
Κάποιες πολυεθνικές, όμως, φαίνεται πως το «έχουν βρει» και εμπλέκονται στα κοινωνικά μέσα με μεγάλη επιτυχία. Ποιες είναι αυτές και πώς το κάνουν σωστά;
Coca-Cola
Πρόκειται για έναν από τους ηγέτες στο social media marketing και αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Η στρατηγική της αναπτύχθηκε με κύριο γνώμονα την προσέγγιση των fans μέσω κοινωνικών, photo sharing και video sharing δικτύων. Άλλωστε, δεν «πουλά» ένα προϊόν που επιδέχεται αλλαγές επί της ουσίας.
Πηγή: in2life.gr
>>>***<<<
Οι δέκα εντολές του Social Media Marketing
Tips For Social Media Success For You And Your Startup