Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η τροπολογία που κατατέθηκε την Πέμπτη 2/6/2016 στη Βουλή επιφέρει αλλαγές στον προσφάτως θεσπισθέντα Νόμο 4389/2016, όσον αφορά στο καθεστώς διαχείρισης και μεταβίβασης των «κόκκινων» δανείων. Πιο αναλυτικά, προβλέπεται:
• Η δυνατότητα ανάθεσης της διαχείρισης τόσο των εξυπηρετούμενων όσο και των μη εξυπηρετούμενων δανείων, ακόμη και εκείνων που συνδέονται με υποθήκη ή προσημείωση πρώτης κατοικίας με αντικειμενική αξία κάτω των 140.000 ευρώ, σε Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ). Στα προαναφερθέντα δάνεια δεν περιλαμβάνονται μόνο τα στεγαστικά αλλά όλες οι κατηγορίες που συνδέονται με υποθήκη πρώτης κατοικίας, με την απαγόρευση πώλησης όμως των συγκεκριμένων δανείων έως τις 31/12/2017 να συνεχίζει να υφίσταται.
• Η δεύτερη σημαντικότερη τροποποίηση αφορά στα δάνεια που έχουν χορηγηθεί με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Πλέον, δίνεται η δυνατότητα τόσο στις Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ) όσο και στις Εταιρείες Απόκτησης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΑΑΔΠ) να στραφούν στον εγγυητή των συγκεκριμένων μη εξυπηρετούμενων δανείων, δηλαδή στο ίδιο το ελληνικό Δημόσιο. Μία τέτοια εξέλιξη θα εγκυμονούσε κινδύνους αναφορικά με τους στόχους είσπραξης των κρατικών/δημοσίων εσόδων, καθώς πιθανή κατάπτωση της εγγύησης θα διόγκωνε το δημοσιονομικό έλλειμμα με συνέπεια πιθανή ενεργοποίηση του Αυτόματου Μηχανισμού Δημοσιονομικής Προσαρμογής (ΑΜΔΠ). Το Υπουργείο Οικονομικών έσπευσε να διαψεύσει κατηγορηματικά το παραπάνω ενδεχόμενο που θα προκαλούσε αρνητική δημοσιονομική επίπτωση στην πορεία εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού.
• Όσες ελληνικές εταιρείες διαχείρισης επιθυμούν να προβούν, ταυτόχρονα με τις κύριες δραστηριότητες τους, στην παράλληλη δανειοδότηση των δανειοληπτών, υποχρεώνονται να καταβάλλουν ως ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο σε κάποια από τις εγχώριες τράπεζες το ποσό των 4,5 εκ. ευρώ. Η ίδια υποχρέωση έχει πεδίο εφαρμογής και για οποιοδήποτε ξένο fund, με τη 1 διαφορά πως η κατάθεση του προαναφερθέντος ποσού μπορεί να γίνει σε πιστωτικό ίδρυμα χώρας μέλους του ΕΟΧ.
• Εάν το επιτόκιο του δανείου που εξυπηρετείται κανονικά και έχει μεταβιβαστεί σε κάποιο fund είναι κυμαινόμενο, θα δίνεται πλέον η δυνατότητα στις εταιρείες διαχείρισης να αυξήσουν το περιθώριο, υπό συγκεκριμένες βεβαίως προϋποθέσεις ή όρους, σε επίπεδα υψηλότερα από το επιτόκιο αναφοράς. Για να συμβεί όμως κάτι τέτοιο πρέπει να προσδιορίζονται με μεγάλη ακρίβεια συγκεκριμένα και αντικειμενικά κριτήρια για τη μεταβολή του περιθωρίου. Αξίζει να σημειωθεί πως στο Νόμο 4389/2016 δεν υπήρχε καμία σχετική πρόβλεψη.
• Σύμφωνα με υπολογισμούς του ΥΠΟΙΚ, από τα παραπάνω δάνεια ως μη εξυπηρετούμενα μπορούν να χαρακτηριστούν ποσά της τάξεως των 3 δις ευρώ. Η μεγαλύτερη αναλογία «κόκκινων» δανείων καταγράφεται για την τελευταία ομάδα/κατηγορία που αναφέρεται στα δάνεια σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.