Σύμφωνα με τον Philip Kotler, «πατέρα» του Marketing, η αντικατάσταση του «παλιού» με το νέο Μάρκετινγκ επιβάλλεται από:
• την ανάπτυξη των οικονομιών
• την «εκρηκτική» εξάπλωση όλο και νεώτερων προϊόντων,
• την μετατόπιση της δύναμης από τους κατασκευαστές στους λιανοπωλητές «που έχουν αποκτήσει γιγαντιαίο μέγεθος»,
• την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών που βαίνει αυξανόμενη σε θέματα τιμών και ποιότητας
• την ανάπτυξη του Internet και της ελεύθερης διακίνησης ιδεών μέσα από αυτό (Internet forums, weblogs, Google Groups, Wikipedia, MySpace, Facebook, YouTube, Second Life κ.ά.),
• την φθίνουσα αποτελεσματικότητα της Διαφήμισης και, γενικότερα, της προώθησης των πωλήσεων, αλλά και των ομάδων των πωλήσεων.
• και τέλος την μείωση της εμπιστοσύνης και της πίστης των καταναλωτών στις καθιερωμένες μάρκες.
Philip Kotler – Φίλιπ Κότλερ ( Αμερικανός γκουρού του Μάρκετινγκ)
Το όνομα τους έχει γίνει συνώνυμο με το μάρκετινγκ. Τα βιβλία του έχουν πουλήσει πάνω από 3 εκατομμύρια αντίτυπα σε 20 γλώσσες και διαβάζονται σαν το “ευαγγέλιο του μάρκετινγκ” σε 58 χώρες. Έγραψε 55 βιβλία σχετικά με το Μάρκετινγκ, μεταξύ των οποίων τα ‘Principles of Marketing’, ‘Kotler on Marketing: How to Create, Win, and Dominate Markets’ τα οποία θεωρούνται ευαγγέλιο για όσους ασχολούνται με το Μάρκετινγκ ή σπουδάζουν MBA. Κάτοχος διπλώματος στα Οικονομικά από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο και διδακτορικού στα Οικονομικά από το ΜΙΤ. Ανακηρύχθηκε Διακεκριμένος Καθηγητής του Διεθνούς Μάρκετινγκ στο Kellogg School of Management του Northwestern University του Illinois. Έχει χαρακτηριστεί από το Ευρωπαϊκό Κέντρο για το Μάνατζμεντ ως ο «παγκοσμίως πρώτος ειδικός σε θέματα στρατηγικού μάρκετινγκ». Ενδεικτικά θέματα με τα οποία έχει ασχοληθεί ερευνητικά είναι το στρατηγικό μάρκετινγκ, το διεθνές μάρκετινγκ, το κοινωνικό μάρκετινγκ και το μάρκετινγκ σε συνδυασμό με την οικονομική ανάπτυξη. Παράλληλα, το τελευταίο διάστημα έχει εκπονήσει μελέτες για το μάρκετινγκ υψηλής τεχνολογίας καθώς και για τους τρόπους που πόλεις, περιοχές ή κράτη μπορούν να αναπτύξουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Επίσης σύμφωνα με έρευνα των Financial Times, κατετάγη στους πρώτους πέντε σημαντικούς στοχαστές και συγγραφείς σε θέματα Μάνατζμεντ και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Peter Drucker, Bill Gates, Jack Welch, Philip Kotler, Michael Porter).
Το νέο Μάρκετινγκ είναι ολιστικό. Αξιοποιεί την τεχνολογία στο έπακρον, είναι καθαρά στρατηγικό και βοηθά να αντιλαμβανόμαστε κατά τρόπο περισσότερο αποτελεσματικό τις όποιες δραστηριότητες, τον τρόπο ζωής ακόμη και τον κοινωνικό περίγυρο των δυνητικών πελατών μας. Αυτό το νέο Μάρκετινγκ θα αντικαταστήσει το «παλιό» Μάρκετινγκ που, προφανώς, δεν μπορεί πλέον να αντεπεξέλθει στις σύγχρονες ανάγκες και στις δομικές αλλαγές των αγορών όπως τις διαμορφώνουν οι δυνάμεις της παγκοσμιοποίησης, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, ο έντονος ανταγωνισμός. «Αν λοιπόν υπήρξε ποτέ μια περίοδος κατά την οποία η ανάγκη να αλλάξετε τις τακτικές που ακολουθείτε στο Μάρκετινγκ του οργανισμού σας, αυτή είναι τώρα». Την επισήμανση αυτή κάνει ο «πατέρας» του Μάρκετινγκ καθηγητής κ. Philip Kotler προς τους επιχειρηματίες, τους μάνατζερ, τους ακαδημαϊκούς που παρακολούθησαν την Ημερίδα που οργάνωσε στην Αθήνα η εταιρεία ΠΡΟΘΕΣΗ Α.Ε. (www.prothesis.gr) με θέμα «Winning Marketing Strategies: How to Compete and Win in the Global Μarketplace».
Με 35 βιβλία
Ο κ. Kotler ανακηρύχθηκε πρόσφατα Διακεκριμένος Καθηγητής του Διεθνούς Μάρκετινγκ στο Kellogg School of Management του Northwestern University του Illinois. Με τα 35 βιβλία του για το Μάρκετινγκ έχει επηρεάσει βαθιά την παγκόσμια ακαδημαϊκή και επιχειρηματική κοινότητα. Πρόσφατα, ύστερα από έρευνα των Financial Times, κατετάγη στους πρώτους πέντε σημαντικούς στοχαστές και συγγραφείς σε θέματα Μάνατζμεντ και Διοίκησης Επιχειρήσεων (Peter Drucker, Bill Gates, Jack Welch, Philip Kotler, Michael Porter). Είναι εκείνος χάρη στον οποίο αναβαθμίστηκε το μάθημα του μάρκετινγκ σε ακαδημαϊκή ειδίκευση.
Σύμφωνα με τον κ. Kotler την ανάγκη για την αντικατάσταση του «παλιού» με το νέο Μάρκετινγκ την επιβάλλουν ακόμη η ανάπτυξη των οικονομιών της Κίνας και της Ινδίας, η «εκρηκτική» εξάπλωση όλο και νεώτερων προϊόντων, η μετατόπιση της δύναμης από τους κατασκευαστές στους λιανοπωλητές «που έχουν αποκτήσει γιγαντιαίο μέγεθος», η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών που βαίνει αυξανόμενη σε θέματα τιμών και ποιότητας. Ασφαλώς, και η ανάπτυξη του Internet και η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών μέσα από αυτό (Internet forums, weblogs, Google Groups, Wikipedia, MySpace, Facebook, YouTube, Second Life κ.ά.), η φθίνουσα αποτελεσματικότητα της Διαφήμισης και, γενικότερα, της προώθησης των πωλήσεων, αλλά και των ομάδων των πωλήσεων. Επιπλέον, για την αντικατάσταση συνηγορεί και η πτώση της εμπιστοσύνης και της πίστης των καταναλωτών στις καθιερωμένες μάρκες. Κάτι που έχει διαπιστωθεί και βρίσκεται σε ανησυχητικά χαμηλό επίπεδο. «Η ολιστική προσέγγιση απαιτεί από το μάρκετινγκ να γίνει ο αρχιτέκτονας στην αλυσίδα προσφοράς και ζήτησης της εταιρείας και του δικτύου των συνεργατών της».
Ο διακεκριμένος ομιλητής αναφέρει ότι όλες αυτές οι αλλαγές φέρνουν τις επιχειρήσεις σε μια κατάσταση σύγχυσης. Και, προκειμένου να προστατέψουν τα κέρδη τους, αρχικά αντιδρούν με περικοπές δαπανών, επανασχεδιάζουν τις διαδικασίες τους και μειώνουν τον αριθμό των εργαζομένων τους. «Ομως, τίποτε από όλα αυτά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την έλλειψη οράματος μάρκετινγκ και την τεχνογνωσία σε ό,τι αφορά το Μάρκετινγκ».
Επισημαίνει ακόμη ότι στο σύγχρονο μάρκετινγκ το Τμήμα Μάρκετινγκ δεν είναι δυνατόν να δρα ως απομονωμένη επιχειρηματική μονάδα. Η συνολική επιχειρηματική στρατηγική πρέπει να ενστερνίζεται τις αποφάσεις που έχουν να κάνουν με τον πελάτη. Αφενός για να δημιουργείται υψηλή προστιθέμενη αξία προς αυτόν, αφετέρου για να δομείται μια επικερδής σχέση μαζί του. «Ο διευθυντής Μάρκετινγκ καλείται πλέον να διαχειρίζεται συγκεκριμένες και μείζονες ευθύνες». Αλλά και το ανώτατο μάνατζμεντ, σήμερα, από τη δική του πλευρά, θεωρεί ότι το μάρκετινγκ είναι περισσότερο υπόλογο για τα αποτελέσματά του, από ό,τι ίσχυε στο πρόσφατο παρελθόν.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει ο κ. Kotler την εξεύρεση νέων ευκαιριών μέσα από την ανακάλυψη νέων και ισχυρών πλαισίων δράσης. Παράδειγμα, το «Πλάγιο» Μάρκετινγκ (Lateral Marketing). Οταν δηλαδή κάνοντας «πλάγιες σκέψεις» βρίσκεις λαμπρές ιδέες, αυτές που «βγάζουν τις επιχειρήσεις «έξω από το κουτί» και από την πεπατημένη». Γιατί, «ευκαιρίες υπάρχουν πάντα. Ακόμη και στα εμπορεύματα. Οι οργανισμοί πρέπει να μάθουν να αντλούν ιδέες από τους πελάτες τους και να αναπτύσσουν μαζί τους προϊόντα και υπηρεσίες. Πρέπει να βρίσκουν γαλάζιους ωκεανούς, οάσεις ελεύθερες ανταγωνισμού μέσα στο χώρο της αγοράς».