6 Σεπτεμβρίου 2024

Ενδιαφέρουσα ομιλία από τον Δένδια στην Κ.Ε.Ε.Ε.

Ενδιαφέρουσα ομιλία από τον Δένδια στην Κ.Ε.Ε.Ε.

Ενδιαφέρουσα ομιλία από τον Δένδια στην Κ.Ε.Ε.Ε.: Ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Νίκος Δένδιας στην ομιλία του στα πλαίσια της Γενικής Συνέλευσης της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (Κ.Ε.Ε.Ε.) στη Θεσσαλονίκη, ανέφερε τα ακόλουθα:Δένδιας

Πρώτα, εγκωμίασε το θεσμό των επιμελητηρίων καθώς είπε ότι σε μια μακρόχρονη περίοδο που η επιχειρηματικότητα το επιχειρείν ήταν δαιμονοποιημένο και στην κοινωνία επικρατούσε η αντίληψη ότι δια του κράτους και από το κράτος προέρχονται όλα τα καλά, τα επιμελητήρια ήταν ο μόνος θεσμός, ο οποίος στάθηκε αντίπαλος σε αυτή τη νοοτροπία.
Και πρόσθεσε ότι «δεν θα βρείτε πιο ευήκοα ώτα από τα δικά μας [υπουργείου Ανάπτυξης] για να πάμε μπροστά και σας λέω ότι το διάστημα που έρχεται με απόλυτη γνώση της δυσκολίας που αντιμετωπίζουν τα Επιμελητήρια, θα πορευτούμε μαζί για να βρούμε διέξοδο…».

Παρατηρούμε (TaxCoach) καλύτερη προσέγγιση από τον κ. Δένδια συγκριτικά με τον ομόλογό του στο υπουργείο οικονομικών καθώς ο κ. Χαρδούβελης στην ίδια εκδήλωση της Κ.Ε.Ε.Ε. προχθές ανέφερε ότι οι διαρθρωτικές αλλαγές που εφαρμόζονται στη χώρα, έχουν ξεβολέψει πολύ κόσμο, αναφέροντας ως παράδειγμα και τα επιμελητήρια, ενώ ο κ. Δένδιας εγκωμίασε όπως προαναφέραμε τα επιμελητήρια. Ανεξάρτητα εάν ο κ. Δένδιας το εννοούσε πραγματικά, είναι σαφές ότι δημιούργησε φιλικότερη ατμόσφαιρα εν αντιθέσει με τον υπουργό Οικονομικών που δημιούργησε εχθρική ατμόσφαιρα.

Μπαίνοντας ο κ. Δένδιας στα σοβαρά ζητήματα, ανέφερε ότι πρέπει να σχολιαστούν τρία νούμερα: η χώρα έχει ανεργία της τάξης του 27% και η ανεργία στους νέους ανθρώπους υπερβαίνει το 50% μερικοί φοβούνται ότι ίσως αγγίζει και το 60%. Οι εξαγωγές μας είναι το 1/3 των εισαγωγών μας και επίσης, η καινοτομία μετέχει στο ΑΕΠ της χώρας κατά το απίστευτο 0,47% (δηλαδή πολύ μικρό).

Ο υπουργός τόνισε ότι οι αριθμοί αυτοί, αποτελούν μέγιστο κώδωνα κινδύνου και πρόσθεσε ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να υποκρινόμαστε εδώ, ότι και το φορολογικό περιβάλλον δεν είναι φιλικό. Το αιτιολόγησε στη μακρά παράδοση κακών φορολογικών νόμων στη χώρα, πέραν της κρίσεως και εν μέρει, στην ανάγκη του δημοσίου να συλλέξει χρήματα για να πετύχει στόχους που πολλές φορές, που το έκανε αγνοώντας άλλες παραμέτρους.

Αναγνώρισε ότι δεν ξέρει καμία άλλη πολιτισμένη χώρα του κόσμου, στην οποία να ποινικοποιείται η μη καταβολή του βεβαιωμένου φόρου, όχι του ΦΠΑ · και έδωσε το παράδειγμα που κάποιος υποβάλλει τη δήλωσή του, καταλογίζεται ο φόρος και κατόπιν δεν έχει να τον πληρώσει. Ο φόρος δηλώθηκε – είπε – και δεν υφίσταται παράδειγμα όπου αυτό να συνιστά αξιόποινη πράξη, η αδυναμία καταβολής.

Ο υπουργός αναγνώρισε, αναφέροντας και λεπτομέρειες, το δυσχερέστατο περιβάλλον στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις. Και άρχισε να αναλύει τι μπορεί να κάνει η πολιτεία προκειμένου να βοηθήσει.

Ξεκινώντας με την καινοτομία, είπε ότι αυτό το 0,47% εάν αναλυθεί από μόνο του σημαίνει ή ότι κάνουμε κάτι τελείως λάθος ή ότι η ελληνική κοινωνία έχει ένα σημαντικό διανοητικό πρόβλημα. Καθώς δεν είναι δυνατό να δεχτούμε το δεύτερο, είναι προφανές ότι κάτι κάνουμε τελείως λάθος. (σωστή η διαπίστωση)
Και πρόσθεσε σχετικά ότι όλη η λογική που υπάρχει στην Ευρώπη και στον κόσμο για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, για όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία μπορεί να χρησιμεύσουν ώστε η ιδέα του φοιτητή που βγαίνει από το Πανεπιστήμιο, να μπορεί μέσα από ένα transfer office να μετατραπεί σε αρχικό προϊόν με ένα μικρό κεφάλαιο αυτό που λέγεται seed capital της τάξεως των 10-15.000 ευρώ να πάρει στο επόμενο στάδιο να ελεγχθεί η δυνατότητά του να βγει στην αγορά με μια επιπλέον χρηματοδότηση από ένα venture capital, να πάει στο επόμενο στάδιο με τους γνωστούς επαγγελματικούς αγγέλους business angels για τους οποίους υπάρχει ένα διαφορετικό φορολογικό καθεστώς, όλο αυτό το οποίο έχουν όλες οι χώρες του κόσμου, στην Ελλάδα δεν υφίσταται. Δεν υφίσταται καν σαν έννοια στην αντίληψη του δημόσιου τομέα.

Και είπε ότι αυτό θα το αλλάξουν. Και θα το αλλάξουν λαμβάνοντας βοήθεια από ό,τι καλύτερο υπάρχει στον κόσμο. Κατ’ αρχήν ζητήσαμε -ανάφερε- την βοήθεια του ισραηλινού Οργανισμού YΟΖΜΑ, ο οποίος πέτυχε να μετατρέψει το κράτους του Ισραήλ από μια πρωτόλεια αγροτική οικονομία των «Κιμπούτ» στη δεκαετία του ’70, στην πιο σύγχρονη εξαγωγική προηγμένη βιομηχανία σήμερα.

Στο ίδιο πεδίο, της καινοτομίας, ανέφερε ότι πήραν τα παραδείγματα από τα transfer offices και από το Harvard, το ΜΙΤ και από το Cambridge και έχουν συνεννοηθεί και με τους Γερμανούς για το πώς μπορούμε αυτό το σχήμα να το κάνουμε να λειτουργήσει και πως μπορούν να εκμεταλλευθούν αποτελεσματικότερα κονδύλια από το «Επανεκκίνηση» του ΕΣΠΑ, όχι πλέον στη λογική των grants των επιδοτήσεων, που δημιουργούσαν πλατείες, παρτέρια και τελικά θηριώδη 4×4 που όργωναν την Ελλάδα, αλλά με τη λογική της μετρημένης επέμβασης και με τη διατήρηση των royalties να προσφέρουν στους νέους ανθρώπους που έχουν τις νέες ιδέες, τη δυνατότητα να φτιάξουν ένα καινοτόμο προϊόν για να πάει η χώρα μπροστά.

Πέραν από την ενίσχυση της καινοτομίας, η πολιτεία θέλει να ενθαρρύνει γενικότερα, το επιχειρείν. Αυτό μπορεί να το κάνει ως ακολούθως:

Στο θέμα της αδειοδότησης, υποσχέθηκε με ανάλυση δυσλειτουργικών σήμερα παραμέτρων, ότι η διαδικασία θα απλοποιηθεί και θα καταστεί φιλικότερη προς τους ενδιαφερόμενους για την εκδήλωση επιχειρηματικότητας. Ανέφερε σχετικά και το μεταφέρουμε καθώς εάν το εννοούσε, είναι σημαντικό, ότι το συμφέρον του δημοσίου, δεν ισούται με το δημόσιο συμφέρον. Είναι κάτι τελείως διαφορετικό, που πολλές φορές στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα είναι και αντίθετο. Σημείωσε ότι υπερασπίζουν όχι το συμφέρον του δημοσίου, αλλά το δημόσιο συμφέρον.

Στο θέμα των απαιτούμενων κεφαλαίων για την ίδρυση εταιρειών, ανάφερε ότι έχει ήδη γίνει μεγάλη προσπάθεια μείωσης του απαιτούμενου κεφαλαίου, δίδοντας ως παράδειγμα την Ι.Κ.Ε. (ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία) και πρόσθεσε ότι η πολιτεία προσδοκά σε βοήθεια στο διαδικαστικό μέρος και από τα Επιμελητήρια έτσι ώστε να μπορέσουν τα ΓΕΜΗ να είναι γρήγορα και αποδοτικότατα.

Στο πεδίο των εξαγωγών, ανάφερε ότι έχει γίνει ένας αρχικός νομοθετικός σχεδιασμός που δόθηκε από τον Υφυπουργό τον κ. Μηταράκη στη δημοσιότητα, προκειμένου να βοηθήσουν την προσπάθεια και στόχευση, είναι να μειωθεί κατά 50% ο χρόνος σε πρώτη φάση και κατά 20% η γραφειοκρατία.

Τεράστιο ζήτημα χαρακτήρισε αυτό της ρευστότητας, που το ανέλυσε σε ορισμένα διαφορετικά ‘κεφάλαια’.
Σημαντικό θέμα σε αυτή την ενότητα, αυτό των μη εξυπηρετούμενων δανείων, γνωστά και ως «κόκκινα» δάνεια. Δύο τρόποι υπάρχουν για να αντιμετωπίσεις το θέμα των επιχειρηματικών «κόκκινων» δανείων.
Το πρώτο είναι αυτό που γίνεται μέχρι τώρα, να το αγνοήσεις, να πεις δεν υπάρχει θα έρθει κάποτε η ανάπτυξη στην Ελλάδα, θα περάσει, το βάζεις κάτω από το χαλί και δεν κάνεις τίποτε.
Το δεύτερο είναι, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε τώρα να το αντιμετωπίσουμε. Πως προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε; Ποια είναι η στόχευσή μας; Θα είμαι απέναντί σας σαφής στις στοχεύσεις μας, είπε.
Το πρώτο, το οποίο προσπαθούμε να προστατεύσουμε είναι τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή από 1 έως 9 εργαζόμενους. Αυτές οι επιχειρήσεις που σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι σχετικά λίγες, στην Ελλάδα είναι 100 χιλιάδες, οι οποίες έχουν πρόβλημα με «κόκκινα» δάνεια. Το συνολικό ποσό που οφείλουν στο τραπεζικό σύστημα, είναι €4,5 δισ..
Η πρώτη προσέγγιση είναι να επιτρέψουμε σε αυτές τις επιχειρήσεις εφόσον είναι βιώσιμες να μείνουν στην αγορά. Να μείνουν στην αγορά, γιατί οι επιχειρήσεις αυτές απασχολούν ένα πολύ μεγάλο αριθμό εργαζομένων διότι εάν το πράγμα ειδωθεί ως συνεισφορά στο ΑΕΠ, συμβάλλουν λίγο λιγότερο από το 5% και επίσης λίγο λιγότερο από το 7% των εξαγωγών.

Τόνισε ότι θέλουν να βοηθήσουν τον έντιμο επιχειρηματία, προσθέτοντας ότι δεν νοείται φτωχή επιχείρηση και ζάμπλουτος επιχειρηματίας. Είπε ότι θα προσπαθήσουν να βοηθήσουν αυτόν τον επιχειρηματία που εξ αιτίας της κρίσης, χωρίς δική του ευθύνη, μειώθηκε δραματικά η ζήτηση και κατά συνέπεια, παρόλο που πάλεψε, κατάφερε απλώς να επιβιώσει με δυσκολίες.

Για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, ο υπουργός ανάφερε ότι δίδουν ένα πλαίσιο, με το οποίο η επιχείρηση θα μπορεί να συνεννοηθεί με το τραπεζικό σύστημα και να απαλλαγεί από ένα μέρος του δανεισμού της, υπό τις προϋποθέσεις βεβαίως ότι είναι βιώσιμη, ότι μπορούν να βρεθούν νέα κεφάλαια και τα λοιπά. (ασαφής εδώ ο υπουργός)

Επίσης ο υπουργός ανάφερε ότι ακόμα και οι επιχειρήσεις που υπηρετούν τα δάνειά τους, έχουν δυσκολίες καθώς τα επιτόκια που πληρώνουν είναι κατά αρκετές μονάδες υψηλότερα από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές τους. Αυτό θα τις καταστήσει μη βιώσιμες αυτονόητα στο ορατό μέλλον.
Ο υπουργός δήλωσε ότι εδώ, πρέπει να παρέμβουν με την επιδότηση του επιτοκίου τους, το οποίο όπως είπε, είναι κάτι που μπορούν να το καταφέρουν παρά την τουλάχιστον αρχική αρκετά αρνητική αντίδραση των Βρυξελλών προς ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Όπως είπε, η κυβέρνηση φροντίζει ώστε να φτιάξει μια ισχυρή συμμαχία και μέσα από την οποία θα φροντίσει να γίνει κατανοητό στην ευρωπαϊκή γραφειοκρατία το αυτονόητο: ότι δεν μπορούμε να αφήσουμε να μας κλείσουν γύρω στις 60.000 επιχειρήσεις και μετά να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα της “Επανεκκίνησης” του ΕΣΠΑ για να δημιουργήσουμε τότε νέες επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας, όταν οι επιχειρηματίες αυτοί δεν έχουν την παραμικρή ευθύνη και ανταγωνιζόμενοι τους Ευρωπαίους εταίρους υπό δυσμενέστατους όρους. Είναι λοιπόν λογικό, είπε ο υπουργός, να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τα δικά μας χρήματα, των δικών μας διαρθρωτικών Ταμείων για να μπορέσουν αυτές οι επιχειρήσεις να μείνουν στην αγορά και να επιβιώσουν.

Στο θέμα των νέων δανείων, ο κ. Δένδιας είπε ότι προσπαθούν να αυξήσουν την ρευστότητα, με τους εξής τρόπους:

Κατ’ αρχήν με το Institute for Growth: Πρόκειται για νέο εργαλείο, στο οποίο συλλέγουμε πόρους αφ’ ενός μεν 100 εκατομμύρια από τη γερμανική πλευρά, 30 εκατομμύρια από τη γαλλική πλευρά, 50 εκατομμύρια από το Ίδρυμα Ωνάση, 50 εκατομμύρια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Ο σκοπός είναι αυτά τα χρήματα να δοθούν με ελάχιστο επιτόκιο στην αγορά, μοχλευόμενα με ισόποσο ποσό από το τραπεζικό σύστημα.
Παράδειγμα για να γίνει κατανοητό: εάν υποθέσουμε ότι μια επιχείρηση πάρει 10 ευρώ ως δάνειο, τα 5 ευρώ που θα προέρχονται από IFG θα είναι με μηδενικό επιτόκιο. Τα υπόλοιπα 5 ευρώ που θα πάρει από το τραπεζικό σύστημα θα είναι με κανονικό επιτόκιο. Άρα το μέσο επιτόκιο θα είναι το ήμισυ του τρέχοντος επιτοκίου που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Σκέφτονται επίσης την δημιουργία μιας ελληνικής αναπτυξιακής Τράπεζας, της μετατροπής του ΕΤΕΑΝ το οποίο ο παραγωγικός κόσμος γνωρίζει καλά καθώς ξεκίνησε ως ΤΕΜΠΜΕ 1 ΤΕΜΠΜΕ 2 και τα λοιπά, σε μια αναπτυξιακή Τράπεζα με σημαντικά κεφάλαια, με δυνατότητα μόχλευσής τους και επίσης με τον σκοπό να οδηγήσει τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στα πρώτα στάδια της ανάπτυξης.

Εδώ εμείς (TaxCoach) έχουμε να σημειώσουμε γιατί πρέπει να δημιουργηθεί μια νέα αναπτυξιακή Τράπεζα που θα είναι δημόσια με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς τον τρόπο και κόστος λειτουργίας της και όταν και στο παρελθόν, πριν μερικά χρόνια, υπήρξε τέτοια (η ΕΤΒΑ) που απέτυχε πλήρως καθώς τα όποια καλά έκανε, ξεπεράστηκαν από τα υψηλά κόστη της – και γιατί δεν αναγκάζουν τις εμπορικές τράπεζες που ούτως ή άλλως έχουν πρόσβαση σε επαρκή ρευστότητα μέσω των προγραμμάτων της ΕΚΤ, να ωθήσουν αν όχι όλη, τουλάχιστον μέρος της ρευστότητας αυτής στην αγορά; Άλλωστε, η ρευστότητα αυτή μπορεί να ωθηθεί στην αγορά με χαμηλό κόστος, δεδομένου ότι το βασικό επιτόκιο της ΕΚΤ πήγε μόλις στο 0,05%.
Η αναπτυξιακή τράπεζα ακούγεται πολύ κρατικίστικη λύση και πραγματικά, αμφιβάλλουμε πολύ για την σωστή και αποτελεσματική λειτουργία της.

Ο υπουργός έκανε λόγο και στο ότι προχωράει η δημιουργία ενός σύγχρονου πτωχευτικού Δικαίου, το οποίο θα επιτρέπει τη δεύτερη, ίσως και τρίτη και τέταρτη ευκαιρία στις επιχειρήσεις, ακριβώς επειδή η χώρα, χρειάζεται επιχειρηματίες. Δεν είναι δυνατόν, είπε ο κ. Δένδιας, αυτό το οποίο οι προηγμένες χώρες, όπως ΗΠΑ, Αγγλία, Ευρώπη επιτρέπουν, εμείς να το καταδικάζουμε και να το απορρίπτουμε. Πρέπει να έχουμε φρέσκο τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα, εάν θέλουμε η χώρα να πάει μπροστά.

Ο κ. Δένδιας έκλεισε λέγοντας ότι δεν θα είναι εύκολοι οι μήνες και τα χρόνια που έρχονται, αλλά προσδοκά ότι θα συνεχίσουν στο δρόμο των μεταρρυθμίσεων και στην μετατροπή ενός αγκυλωμένου κράτους σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό μηχανισμό διευκόλυνσης της επιχειρηματικότητας.

Παίρνοντας το λόγο, ο πρόεδρος της Κ.Ε.Ε.Ε., Κ. Μίχαλος, ανέφερε περίπου τα ακόλουθα:

  • Ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. είναι δημευτικός φόρος.
  • Οι επιχειρηματίες θέλουν σταθερό, δίκαιο και αναπτυξιακό φορολογικό σύστημα, χωρίς παραλογισμούς και φορολογικούς συντελεστές έως και 50%.
  • Πρέπει να μπει τέλος στις πολιτικές σκληρής λιτότητας που δεν οδηγούν πουθενά.
  • Οι γερμανικές εμμονές δεν ωφελούν και η Ευρώπη, πρέπει να πρωτοστατήσει στην εφαρμογή μιας νέας αναπτυξιακής πολιτικής.
  • Δεν μπορούμε να τα καταφέρουμε μόνοι μας (οι επιχειρηματίες), να πετύχουμε τους στόχους μας, όταν έχουμε να αντιμετωπίσουμε εχθρικές πολιτικές από μέρους της πολιτείας.

Και τέλος, ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Θ., κ. Δ.Μπακατσέλος είπε περίπου τα ακόλουθα:

  • Οι επενδυτές δεν είναι αφελείς και υπάρχει ανάγκη να γίνει και πάλι η χώρα ελκυστική για παραγωγικές επενδύσεις, που θα δημιουργήσουν και θέσεις εργασίας.
  • Υπάρχει ανάγκη για επιτάχυνση των διαρθρωτικών αλλαγών
  • Πρέπει να καθιερωθεί ένα σταθερό και ανταγωνιστικό φορολογικό σύστημα. 
  • Χαρακτήρισε θετικό βήμα την επιστροφή της χώρας στις χρηματαγορές, αλλά ρώτησε με τι κόστος επετεύχθη το πρωτογενές πλεόνασμα και πόσο διατηρήσιμο είναι. Και υπονόησε ότι δεν είναι, καθώς ο ίδιος απάντησε ότι το πλεόνασμα προέρχεται από υπερφορολόγηση σε περίοδο παρατεταμένης ύφεσης και τη συρρίκνωση του παραγωγικού ιστού.

>>>•<<<

Ίσως σας ενδιαφέρουν και τα ακόλουθα άρθρα:
✎ Ένταση σε εκδήλωση της Κ.Ε.Ε.Ε. με τον Χαρδούβελη
✎ Και νέα μείωση του βασικού επιτοκίου της ΕΚΤ σε ιστορικά χαμηλά
✎ Με TLTRO €10 δισ. στις ελληνικές τράπεζες – Συνέπειες στην οικονομία

 

Related posts