21 Αυγούστου 2024

‘Οδύσσεια’ επιχειρήσεων στα δικαστήρια

‘Οδύσσεια’ επιχειρήσεων στα δικαστήρια

‘Οδύσσεια’ επιχειρήσεων στα δικαστήρια, καθώς εκκρεμούν περισσότερες από 400.000 υποθέσεις που αφορούν σε φορολογικές υποθέσεις, δημόσιες συμβάσεις, δημόσια έργα, απαλλοτριώσεις και διαδικασίες πτώχευσης και εξυγίανσης.

‘Οδύσσεια’ επιχειρήσεων στα δικαστήρια
Αριστερά: Θ. Φέσσας, Πρόεδρος ΣΕΒ, στα Δεξιά: Γ. Μαυραγάνης, υφυπουργός Οικονομικών

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην ενδιαφέρουσα ημερίδα του ΣΕΒ με θέμα «Επιτάχυνση απονομής δικαιοσύνης και της επίλυσης διαφορών, προϋπόθεση για τις επενδύσεις και την ανάπτυξη».

Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν στοιχεία βάσει σχετικής μελέτης καταγραφής, που δείχνουν ότι υποθέσεις περί ΦΠΑ χρειάζονται 9,3 έτη για να εκδικαστούν, υποθέσεις που έχουν να κάνουν με το Εισόδημα χρειάζονται 5,3 έτη όπως τον ίδιο χρόνο, απαιτούν υποθέσεις για Επιστροφή Φόρων και Παρακρατούμενων.

Η εδραιωμένη διαδικασία που δεν έχει αλλάξει από την κυβέρνηση που στα λόγια λέει ότι προχωράει τις μεταρρυθμίσεις, είναι κατεξοχήν αντιαναπτυξιακή καθώς εάν π.χ. μία επιχείρηση, επιλέξει να καταβάλει το βεβαιωμένο ποσό ενός αμφισβητούμενου φόρου, προκειμένου να προσφύγει στο δικαστήριο, τότε επωμίζεται ένα κόστος καθώς το προπληρωμένο ποσό θα μπορούσε να της αποφέρει απόδοση, επενδύοντάς το.

Εάν λάβετε υπόψη σας τους παραπάνω μέσους χρόνους που απαιτούνται μέχρι την εκδίκαση των υποθέσεων, κατανοείτε τι ρευστότητα ‘μπλοκάρεται’ που ειδάλλως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ολόκληρη ή μέρος αυτής, για επενδύσεις.

Εμείς (Tax Coach),την παραπάνω πρακτική, θα την χαρακτηρίζαμε και ‘εγκληματική’ δεδομένου ότι βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον που η οικονομία μας έχει στεγνώσει από ρευστότητα και θα έπρεπε τουλάχιστον από πλευράς πολιτείας, εάν βέβαια ενδιαφέρονταν, να είχε αλλάξει ‘χθες’ τα της φοροδικαστικής διοίκησης και διαχείρισης.

Μάλιστα, η πολιτεία κάνει τα πράγματα χειρότερα από ότι θα μπορούσαν να είναι, καθώς πριν ο επιχειρηματίας προσφύγει στα δικαστήρια για την επίλυση της φορολογικής διαφοράς, πρέπει να απευθυνθεί στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών που έχει συσταθεί εκ του υπουργείου Οικονομικών, υποτίθεται για την διευκόλυνση των καταστάσεων και για τη γρήγορη διευθέτηση των διαφορών.

Εκεί όμως, όπως αναφέρθηκε στην ημερίδα, η κατάσταση είναι τραγική καθώς η εν λόγω Διεύθυνση διαθέτει μόλις 30 ελεγκτές και 10 νομικούς, που καλούνται να χειριστούν τον μεγάλο όγκο των υποθέσεων. Η προθεσμία για έκδοση απόφασης εντός 60 ημερών, σε συνδυασμό με την υποστελέχωση της Διεύθυνσης, οδηγεί συχνά σε σιωπηρή απόρριψη της προσφυγής · είναι ενδεικτικό ότι τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί, δείχνει ότι το 31% των υποθέσεων έχουν απορριφθεί σιωπηρά. Στη συνέχεια ο φορολογούμενος μπορεί να ασκήσει προσφυγή ενώπιον του αρμοδίου Διοικητικού Δικαστηρίου κατά της απόφασης της Διεύθυνσης, αλλά όχι κατά της πράξης προσδιορισμού φόρου που εξέδωσε η φορολογική αρχή.

Από την Έκθεση του Παρατηρητηρίου για το Επιχειρηματικό Περιβάλλον του ΣΕΒ, προκύπτει πως η ουσιαστική μεταρρύθμιση του συστήματος λειτουργίας της διοικητικής δικαιοσύνης απαιτεί ένα ευρύτατο πεδίο παρεμβάσεων (η μελέτη καταθέτει συνολικά 90 προτάσεις), θεσμικών και επιχειρησιακών. Ως κομβικής σημασίας όμως παρεμβάσεις, η μελέτη θεωρεί:

1) Την αποφασιστική ενδυνάμωση, ποιοτική και ποσοτική, του ανθρώπινου δυναμικού και της ικανότητας αποτελεσματικότερης και αποδοτικότερης λειτουργίας του συστήματος της διοικητικής δικαιοσύνης : εισαγωγή του ρόλου του διοικητικού διευθυντή, επιμόρφωση και εξειδίκευση δικαστών, χρήση εμπειρογνωμόνων, ευρεία εφαρμογή του θεσμού των δικαστικών βοηθών (με νομική παιδεία), δραστική ενίσχυση του διοικητικού προσωπικού, αποτελεσματική χρήση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

2) Τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής και πλήρη ενεργοποίηση (με την διάθεση της απαιτούμενης στελέχωσης όπου χρειάζεται) των μεθόδων εξωδικαστικής επίλυσης των διοικητικών διαφορών (διαιτησία, διαμεσολάβηση, δικαστική μεσολάβηση, επιτροπές επίλυσης διοικητικών αμφισβητήσεων).

3) Την διεκπεραίωση των υποθέσεων σε εκκρεμότητα, παράλληλα με την τρέχουσα ροή, με ειδικές διαδικασίες ‘express’, όταν αυτό είναι θεσμικά δυνατόν.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Οικονομικών, Γιώργος Μαυραγάνης που παρευρέθηκε στην ημερίδα, ανέφερε ότι στο θέμα επίλυσης των φορολογικών διαφορών που απασχολεί το Υπουργείο Οικονομικών:

• Θεσπίστηκε από την 1η Αυγούστου 2013 η ενδικοφανής διαδικασία μέσω της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (αυτή στην οποία ο ΣΕΒ άσκησε έντονη κριτική όπως προαναφέραμε), με αντικείμενο τη διοικητική επίλυση των φορολογικών διαφορών για οποιαδήποτε πράξη της διοίκησης αμφισβητεί ο φορολογούμενος και ανεξαρτήτως ποσού. Η προθεσμία προς έκδοση απόφασης επί της ενδικοφανούς προσφυγής από την αρμόδια Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών είναι 60 ημέρες.

• Ο υφυπουργός αναγνώρισε ότι λόγω του μεγάλου όγκου των ενδικοφανών προσφυγών και της δυσχέρειας της Διοίκησης να τις επεξεργάζεται εντός αυτού του χρονικού διαστήματος, εξετάζεται η πιθανότητα επιμήκυνσής της.

• Η δυνατότητα πρόβλεψης ενός ενδιάμεσου σταδίου, μετά την λήξη της ενδικοφανούς διαδικασίας και πριν την εκδίκαση από τα αρμόδια δικαστήρια είναι επίσης μια εκδοχή που εξετάζεται. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσε να επιτευχθεί μια περαιτέρω μείωση των υποθέσεων που άγονται προς δικαστική κρίση. Ο φορολογούμενος θα μπορούσε, εάν το επιθυμεί, να προσφύγει σε ένα τέτοιο ενδιάμεσο στάδιο, που θα φέρει εχέγγυα ανεξάρτητου οργάνου.

• Οι ριζικές αλλαγές στη διαδικασία δράσης της Φορολογικής Διοίκησης απαιτούν χρόνο ώστε να εφαρμοσθούν πλήρως. Η μετάβασή της στην ψηφιακή εποχή, που έχει επιτελεσθεί σε μεγάλο βαθμό, είναι δυνατόν να συντελέσει αποφασιστικά στην βελτίωση των διοικητικών δομών αλλά και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων.

• Η επιτάχυνση στην επίλυση των φορολογικών διαφορών και η μείωση του αριθμού των υποθέσεων που κρίνονται από τα διοικητικά δικαστήρια είναι σημαντικός παράγοντας για τη διευκόλυνση των επενδύσεων. Δεν είναι όμως ο μόνος.
Παράγοντες σημαντικότατοι είναι:

  1. Η σύγχρονη και αποτελεσματική διοίκηση
  2. Η εφαρμογή συγκεκριμένου πλαισίου ανάπτυξης με στοχευμένες ενέργειες όπως αυτό που περιέγραψε ο Πρωθυπουργός τον περασμένο Μάιο.
  3. Η επικράτηση της αντίληψης ότι η ανάπτυξη βασίζεται στην επιχειρηματικότητα και τη διευκόλυνσή της.
  4. Η αποφυγή κλίματος αβεβαιότητας
  5. Η μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων

Εμείς ως TaxCoach, χρειάζεται να σχολιάσουμε τον ‘ξύλινο’ πολιτικό λόγο του υφυπουργού, απέναντι στα πολύ συγκεκριμένα και σοβαρά ζητήματα που έθεσε ο ΣΕΒ;

>>>•<<<

Ίσως σας ενδιαφέρουν και το ακόλουθα άρθρα:
✎ Η συντομότερη Ανάλυση της Ελληνικής (Μνημονιακής) Οικονομίας
✎ Δένδιας, περί κυβερνητικής πολιτικής εξόδου από την κρίση

Related posts