Πώς να διαχειριστείτε τρεις τύπους κακών αφεντικών, καθώς ορισμένες φορές, είναι σημαντικό να διαχειριστείτε το αφεντικό σας.
Εάν εσείς και το αφεντικό σας διαφωνείτε πάνω σε ένα ζήτημα αλλά μοιράζεστε μια σταθερή και καλή σχέση εργασίας, ίσως είστε σε θέση να παρουσιάσετε την θέση σας δείχνοντας τα δεδομένα και εμπλέκοντας το αφεντικό σας σε έναν γόνιμο διάλογο.
Ωστόσο τι γίνεται εάν τα προβλήματα που έχετε με το αφεντικό σας είναι σοβαρότερα, έχοντας ως αποτέλεσμα συχνές συγκρούσεις αντί για μια στο τόσο διαφωνία; Εάν με άλλα λόγια, εργάζεστε για ένα κακό αφεντικό;
Η απάντηση σε αυτό είναι ότι πρέπει να πάρετε εσείς την πρωτοβουλία επίλυσης του προβλήματος, καθώς είναι βέβαιο ότι δεν θα το κάνει το αφεντικό σας. Παρακάτω, παρουσιάζονται ορισμένοι συνηθισμένοι τύποι κακών αφεντικών και προτάσεις πώς να αντιδράσεις σε κάθε ένα από αυτούς.
Ο micromanager
Ένας micromanager παίζει έναν υπερβολικά ευρύ ρόλο στα σχέδια μιας επιχείρησης και στους υφιστάμενούς του. Αντί να τους αφήνει να χρησιμοποιήσουν την δική τους κρίση, το αφεντικό λαμβάνει κάθε απόφαση και καθορίζει κάθε βήμα που πρέπει να γίνει. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαιτέρως εκνευριστικό σε ικανούς εργαζόμενους, καθώς έτσι, καθιστούν ακόμα και ένα ενδιαφέρον θέμα εργασίας σε μια βαρετή αγγαρεία.
Εάν νομίζετε ότι το αφεντικό σας είναι ένας micromanager, βεβαιωθείτε πρώτα ότι η συμπεριφορά που λαμβάνεται δεν απευθύνεται στην δική σας ‘φτωχή’ απόδοση. Εάν έχετε δείξει ότι δεν μπορείτε να αποδώσετε ικανοποιητικά στην εργασία σας χωρίς στενή παρακολούθηση, το αφεντικό σας είναι πολύ πιθανόν να αισθάνεται ότι πρέπει να σας παρατηρεί συνεχώς προκειμένου να κάνετε κάτι. Σε αυτή την περίπτωση προσπαθείστε να ξανακερδίσετε την εμπιστοσύνη του αφεντικού σας μέσω ενός μικρού σχεδίου ή ζητήματος εργασίας.
Όταν ένα σχετικά μη σημαντικό project ανακύψει, ζητήστε από το αφεντικό σας να σας δώσει επιπλέον υπευθυνότητα “μόνο για αυτή τη φορά”. Εάν συμφωνήσει, βάλτε τα δυνατά σας προκειμένου το project να συναντήσει τις προσδοκίες ή και να τις υπερβεί.
Εάν το αφεντικό σας συμπεριφέρεται υπαγορεύοντας όλες τις λεπτομέρειες όχι μόνο σε εσάς αλλά σε όλη την ομάδα, καταλαβαίνετε ότι το πρόβλημα δεν έχει να κάνει με εσάς.
Το επόμενο βήμα είναι να καθίσετε κάποια στιγμή με το αφεντικό σας και να συζητήσετε σχετικά με το θέμα της υπερβολικής εποπτείας. Ομολογουμένως, το να ξεκινήσετε μια τέτοια συζήτηση είναι ένα δύσκολο θέμα. Ίσως φοβάστε ότι το αφεντικό σας θα εκλάβει την κριτική ως επίθεση ή διαφορετικά, θα σας αναγνωρίσει ως “εχθρό”.
Ωστόσο πολλοί micromanagers δεν έχουν επίγνωση της συμπεριφοράς τους και δεν αντιλαμβάνονται πόσο παρεμβατικές είναι οι κινήσεις τους προς τους υφισταμένους τους. Κατά κανόνα λοιπόν, αυτού του είδους τα αφεντικά θα ανταποκριθούν καλά σε μια καλόπιστη, εποικοδομητική κριτική από τους υφισταμένους τους.
Αφού έχετε λοιπόν τη σχετική συζήτηση, προσπαθήστε να εφησυχάσετε το αφεντικό σας για να το απομακρύνετε από τις τάσεις συνεχούς παρεμβατισμού του. Μην νομίζετε ότι θα εγκαταλείψουν τις τάσεις τους, εύκολα. Πολλοί micromanagers έχουν έναν υποβόσκων φόβο ότι κάτι θα πάει στραβά εάν σε κάποιον δοθεί διακριτική διοικητική ευχέρεια. Μπορείτε να απαντήσετε σε αυτό τον φόβο και να τον εξαλείψετε με το να μοιράζεστε πληροφορίες κατά την διάρκεια ενός project. Μην περιμένετε το αφεντικό σας να ρωτήσει πως πάνε τα πράγματα, αντιθέτως, στέλνετε ένα mail καθημερινά που να περιγράφετε το τι συνέβη, τις δράσεις, εκκρεμότητες και επόμενα βήματα. Αυτό βοηθάει να αντιληφθεί το αφεντικό σας ότι τα πράγματα είναι υπό έλεγχο.
Ο αμελής
Ορισμένοι managers βρίσκονται στην άλλη άκρη. Αντί του να παρεμβαίνουν στα πάντα στα projects που λαμβάνουν οι υφιστάμενοί τους, δεν δίνουν ούτε τις βασικές οδηγίες και κατευθύνσεις που θα χρειάζονταν. Σε μια ακραία περίπτωση, οι υφιστάμενοί τους θα νοιώσουν ότι το αφεντικό τους, τους αγνοεί. Ως αποτέλεσμα, οι υφιστάμενοι θα νοιώσουν ότι πρέπει να μαντέψουν τι ακριβώς θέλει το αφεντικό τους.
Προκειμένου να διορθωθεί αυτό το πρόβλημα, θα πρέπει να είστε πολύ συστηματικός στο να αποκτήσετε την προσοχή του αφεντικού. Εάν σας αναθέσουν ένα project με ασαφείς στόχους, ζητήσετε αποσαφήνιση όπου και όταν χρειάζεται. Μην φεύγετε από το γραφείο του αφεντικού σας ή μην κατεβάζετε το ακουστικό εάν δεν έχετε μείνει ικανοποιημένος και εάν δεν έχετε μάθει τι χρειάζεται να κάνετε.
Κατά την διάρκεια του project, θα πρέπει να επικοινωνείτε συχνότερα με το αφεντικό σας. Για παράδειγμα, να στέλνετε στο αφεντικό σας ένα email – ‘κλειδί’ κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή στις 14 μ.μ., έτσι ώστε το αφεντικό σας θα κατανοήσει ότι είναι σημαντικό για εσάς και για το ίδιο το project και είναι πιθανότερο, ότι θα ανταποκριθεί.
Εάν αυτό δεν δουλέψει, προσπαθήστε να μιλήστε πρόσωπο με πρόσωπο με το αφεντικό σας σχετικά με το να λάβετε περισσότερη καθοδήγηση. Να είστε συγκεκριμένος σχετικά με ότι χρειάζεστε και ως προς το τι μπορεί να σας βοηθήσει το αφεντικό σας. Εάν το αφεντικό σας συνεχίσει να σας αγνοεί και σε αυτό το σημείο, κοιτάξτε αλλού μέσα στην επιχείρηση / οργανισμό για μέντορες που μπορούν να σας παράσχουν κάποιου είδους καθοδήγηση.
Πίστεψε στον εαυτό σου. Αν μπορείς να το κάνεις αυτό, μπορείς να κάνεις τα πάντα !
Ο φωνακλάς
Ένα αφεντικό που θυμώνει συνεχώς, που υποτιμά και προσβάλλει τους εργαζόμενούς του, είναι πιθανότατα ο χειρότερος τύπος κακού αφεντικού. Φωνάζοντας ή υποτιμώντας τους εργαζόμενούς του, αυτό το είδος αφεντικού με την καταχρηστική του συμπεριφορά, δημιουργεί ένα περιβάλλον φόβου, το οποίο είναι αρνητικό όχι μόνο για τους εργαζόμενους αλλά και για την ίδια την επιχείρηση.
Δεν υπάρχει βέβαια δικαιολογία για μια τέτοια συμπεριφορά – ωστόσο τα υβριστικά αφεντικά συναντώνται σε όλους τους οργανισμούς και επιχειρήσεις.
Ο μόνος τρόπος να διαχειριστείς ένα τέτοιου είδους αφεντικό, είναι να μην παίρνεις προσωπικά ότι χάνει συχνά τον αυτοέλεγχό του. Η απαράδεκτη συμπεριφορά του αφεντικού δεν έχει να κάνει τίποτα με σένα, ακριβώς επειδή παρατηρείται σε όλη την ομάδα και προς πάσα κατεύθυνση. Η απαράδεκτη συμπεριφορά του έχει να κάνει με δικά του προβλήματα, τα οποία δεν μπορείτε να διορθώσετε.
Παρ ‘όλα αυτά, η συμπεριφορά σας μπορεί άθελά σας να ωθήσει τα ‘κουμπιά βρασμού’ του αφεντικού σας και να προκαλέσει μια έκρηξη κακής συμπεριφοράς απέναντί σας. Εάν θέλετε να παραμείνετε με ένα τέτοιο αφεντικό, προσπαθήστε να αναγνωρίσετε τι τον ‘πυροδοτεί’. Εκρήγνυται το αφεντικό σας εάν φτάνετε στην δουλειά σας πέντε λεπτά αργοπορημένος; Ή εάν το γραφείο σας είναι σχετικά ακατάστατο; Εάν ναι, η απλούστερη λύση είναι να αποφύγετε αυτές τις συμπεριφορές που προκαλούν την οργή του αφεντικού σας.
Αλλά αυτή η στρατηγική δεν θα δουλέψει εάν το αφεντικό σας παίζει το παιχνίδι της επίρριψης ευθυνών και εξαγριώνεται κάθε φορά που ένα project δεν έχει την επιθυμητή κατάληξη.
Μπορείτε να επιδιώξετε να βρείτε και κατανοήσετε τα βασικά αίτια που οδηγούν σε αυτή την συμπεριφορά και βάσει της αυτής επεξεργασίας, να ετοιμαστείτε για το μέλλον όσον αφορά στην αντιμετώπιση της κατάστασης.
Μπορείτε επίσης να υποβαθμίσετε την κακή συμπεριφορά έως και να την διαλύσετε, με ένα αστείο. Όπως είπε κάποτε ο κωμικός Bill Cosby, “Εάν σε μια κατάσταση γελάς, μπορείς να επιβιώσεις σε αυτήν”.
Αλλά εάν σταματήσετε να γελάτε μετά από επανειλημμένα περιστατικά, θα πρέπει να έχετε έναν ειλικρινή διάλογο με το αφεντικό σας σχετικά με την συμπεριφορά του.
Υπάρχει μια (μικρή) πιθανότητα το αφεντικό σας να μην αντιλαμβάνεται πόσο εξωφρενικά αντιδρά. Εάν του παράσχετε με ήρεμο τρόπο, ένα εποικοδομητικό feedback, το αφεντικό σας μπορεί να έχει μια ‘επιφοίτηση’ και να αλλάξει την συμπεριφορά του.
Δυστυχώς, πολλά αφεντικά – φωνακλάδες ξέρουν ακριβώς τι κάνουν και το κάνουν ενσυνείδητα. Θα σας πιέσουν και θα σας πιέσουν έως το σημείο που θα συναντήσουν αντίσταση, από το οποίο είναι πιθανόν να υποχωρήσουν. Ο μόνος τρόπος να πετύχετε με ένα τέτοιο αφεντικό είναι – και με την προϋπόθεση ότι κάνετε σωστά την εργασία σας, να υψώσετε το ανάστημά σας. Επιμείνετε σε αυτό και το αφεντικό σας θα σας συμπεριφερθεί με σεβασμό.
Να είστε συγκεκριμένοι στο πως η καταχρηστική του συμπεριφορά επηρεάζει (αρνητικά) την εργασία σας και ποιες συγκεκριμένες πράξεις του είναι ανυπόφορες. Αλλά ότι και να κάνετε, διατηρήστε την ψυχραιμία σας· τίποτα το καλό δεν μπορεί να προέλθει από έναν αγώνα φωνών.
Έχετε δε υπόψη σας, στην προσέγγισή σας με το αφεντικό σας, ότι τα περισσότερα προβλήματα στην συμπεριφορά του, η νούμερο ένα αιτία της όποιας κακής συμπεριφοράς του, είναι η ανασφάλεια. Εάν λοιπόν δείξετε για την εργασία σας ένα πραγματικό ενδιαφέρον, ως να είσαστε συνεταίρος του και βέβαια μέσα από καλή επικοινωνία και δίδοντας πάντα έμφαση στο πως τα πράγματα θα μπορούσαν να βελτιωθούν για την επιχείρηση, θα ήταν παρανοϊκό, το αφεντικό σας να συνεχίσει να συμπεριφέρεται άσχημα, καθώς κάτι τέτοιο θα έρχονταν σε σύγκρουση και με το δικό του συμφέρον.
>>>•<<<
Ίσως σας ενδιαφέρουν τα ακόλουθα άρθρα:
✎ Η συντομότερη Ανάλυση της Ελληνικής (Μνημονιακής) Οικονομίας
✎ Ο Νόμος της Αντίστροφης Προσπάθειας και γιατί Αποτυγχάνετε