«Γρήγορος θάνατος» για περίπου 2,5 εκατομ. φορολογούμενους ή ρύθμιση οφειλών σε 12 δόσεις;
«Γρήγορος θάνατος» για περίπου 2,5 εκατομ. φορολογούμενους έρχεται στο τέλος του Ιουλίου, όπου καλούνται από την κυβέρνηση με ευγενικό τρόπο να ανταποκριθούν στη πληρωμή των φόρων ύψους 3,75 δισ. ευρώ για τα εισοδήματα του 2013. Η τιμωρία της κυβέρνησης στην ασυνέπεια εμπρόθεσμης καταβολής φόρων από τους πολίτες της θα είναι ….πρόστιμα.
Το τέλος του μήνα Ιουλίου δίνει την έναρξη για μια σειρά φορολογικών υποχρεώσεων προς καταβολή:
- 1η δόση φόρου από την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης οικονομικού έτους 2014 (εισοδήματα 2013) = πληρωμή έως τέλος μήνα Ιουλίου – Πέμπτη 31 Ιουλίου και
- 1η δόση φόρου ΕΝΦΙΑ (Ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων) που επιβάλλεται σε όλα τα ακίνητα για πρώτη φορά = πληρωμή έως τέλος μήνα Αυγούστου
Σημειώνουμε ότι οι έχοντες, μπορούν να εξοφλήσουν όλο το ποσό του φόρου εισοδήματος έως το τέλος Ιουλίου και να επωφεληθούν από έκπτωση 1,5% επί του ποσού.
Το οικονομικό επιτελείο και η εφορία, γνωρίζουν φυσικά την αδυναμία πληρωμής των φόρων, οπότε έχουν ήδη προετοιμαστεί για εναλλακτική λύση για τους φορολογούμενους:
- Ρύθμιση όλων των φόρων σε περισσότερες δόσεις, έως 12 μηνιαίες δόσεις (με ελάχιστη μηναία δόση τα 15 ευρώ)
- Η ρύθμιση μπορεί να γίνει για ληξιπρόθεσμα και για μη ληξιπρόθεσμα ποσά φόρων
- Οι φορολογούμενοι μπορούν να προβούν σε ηλεκτρονική αίτηση για ένταξη σε ρύθμιση, χωρίς να έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες οι οφειλές τους
- Με την ένταξη σε ρύθμιση, “παγώνουν” τυχόν κατασχέσεις καταθέσεων-μισθών-συντάξεων (όπως προβλεπει η νομοθεσία για οφειλέτες του Δημοσίου), έχουν δυνατότητα φορολογικής ενημερότητας για ένα μήνα και επίσης μειώνουν την μηνιαία υποχρέωση καταβολή τους προς την Εφορία.
Ένταξη σε ρύθμιση μέσω ηλεκτρονικής αίτησης – Διαδικασία και οδηγίες:
Πλέον η ρύθμιση βεβαιωμένων οφειλών γίνεται μέσω Τaxisnet (www.gsis.gr)
- Επιλέγω «Εφαρμογές Taxisnet», στη συνέχεια στο μενού «Ρύθμιση Οφειλών», από τις 2 φόρμες αίτησης, επιλέγω τη φόρμα Ρ2 (αφορά τρέχουσες ληξιπρόθεσμες οφειλές)
- Εμφανίζονται αυτόματα τα στοιχεία οφειλών και τα στοιχεία οφειλέτη,
- Η εφαρμογή ζητάει να συμπληρώσει ο φορολογούμενος στοιχεία σχετικά με τα μηνιαία έσοδα και τα έξοδά του.
- Προϋπόθεση αποδοχής αίτησης ρύθμισης, είναι το μηνιαίο ποσό της δόσης να ΜΗΝ υπερβαίνει το 30% του μηνιαίου εισοδήματος.
- Στη συνέχεια εμφανίζονται αυτόματα οι δόσεις
- Τέλος η ρύθμιση είναι σε ισχύ εφόσον μέσα σε τρεις μέρες από την υποβολή της αίτησης πληρωθεί η πρώτη δόση (μέσω τραπεζικού λογαριασμού) με τη χρήση της «Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής (Τ.Ρ.Ο.)» .
- Τρόποι πληρωμής: μέσω τραπεζικού λογαριασμού από Τράπεζες – μέσω ΕΛΤΑ – μέσω πάγιας εντολής δόσεων στην τράπεζα (δεν υπάρχει οικονομική επιβάρυνση για την πάγια εντολή πληρωμής φόρου)
Πως διευκολύνεται ένας φορολογούμενος από τη ρύθμιση σε οικονομικό επίπεδο:
Παράδειγμα με φορολογούμενο με φόρο προς πληρωμή 4.500 ευρώ σε 3 διμηνιαίες δόσεις:
- 1500€ έως 31 Ιουλίου
- 1500€ έως 30 Σεπτεμβρίου και
- 1500€ έως 30 Νοεμβρίου
Με ρύθμιση πριν τη λήξη της 1ης δόσης (31 Ιουλίου) γιατί μετά (από 1η Αυγούστου) επιβαρύνεται με μηνιαίο τόκο 0,7% στο ανεξόφλητο ποσό, εντάσσεται στην «πάγια ρύθμιση» έως 12 δόσεις, οπότε ο φόρος του θα γίνει σε 12 μηνιαίες δόσεις, ως εξής:
- 375€ κάθε μήνα με 1η δόση (έως 31 Ιουλίου) και
- 375€ το μήνα για τους υπόλοιπους 11 μήνες
Το αποτέλεσμα: αντί 1500€ θα δόσει 375€ έως 31 Ιουλίου και θα διευκολύνει τη ρευστότητα του σε μηνιαία βάση σχετικά με την υποχρέωση του προς καταβολή.
Σημείωση:
Μη ξεχνάμε ότι έχει ήδη τεθεί ως θέμα και είναι σε αναμονή η διαπραγμάτευση με την τρόικα για εφαρμογή ρύθμισης σε περισσότερες μηνιαίες δόσεις (72-100) για διευκόλυνση των φορολογούμενων.
Δείτε τις 40 απαντήσεις που μας αναφέρει η www.imerisia.gr
42 ερωτήσεις και απαντήσεις για οφειλές και χρέη
1) Με ποιες νομοθετικές ρυθμίσεις δύνανται να ρυθμιστούν τα βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο;
-Με τη ρύθμιση του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 ρυθμίζονται και πριν τη λήξη της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους σε πρόγραμμα ρύθμισης που δεν υπερβαίνει το ένα και κατ’ εξαίρεση τα δύο έτη οι βεβαιωμένες οφειλές από φόρους και πρόστιμα που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του ως άνω νόμου.
-Με τη ρύθμιση της υποπαραγράφου Α2 του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 ρυθμίζονται οι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και τα Τελωνεία οφειλές οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες στο σύνολό τους ή τουλάχιστον μία δόση αυτών.
-Με τη ρύθμιση της υποπαραγράφου Α1 του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 ρυθμίζονται σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις που δύνανται να καταβάλλονται έως και την 30.6.2017 οι βεβαιωμένες έως τις 31.12.2012 στις Δ.Ο.Υ. και τα Τελωνεία οφειλές.
2) Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης μπορεί να ενταχθεί κάποιος εκ νέου;
Όχι, εάν απωλεσθεί η ρύθμιση, δεν μπορεί να υπαχθεί κάποιος εκ νέου σε ρύθμιση με τις ίδιες διατάξεις.
3) Πού υποβάλλεται η αίτηση για υπαγωγή σε πρόγραμμα ρύθμισης;
Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά σε εφαρμογή στη διεύθυνση του διαδικτύου www.gsis.gr του Υπουργείου Οικονομικών και κατ’ εξαίρεση στο Δικαστικό Τμήμα της Δ.Ο.Υ. / Ελεγκτικού Κέντρου, ο προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης των ρυθμιζόμενων οφειλών, ή στην Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης, εφόσον το ύψος των ρυθμιζόμενων οφειλών υπερβαίνει το 1.500.000 ευρώ.
4) Πώς καταβάλλονται οι δόσεις των ρυθμίσεων;
Η καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων διενεργείται στους φορείς είσπραξης (Τράπεζες, ΕΛΤΑ) με τη χρήση μοναδικού ανά ρυθμισμένη οφειλή κωδικού, της Ταυτότητας Ρυθμισμένης Οφειλής (ΤΡΟ). Ειδικότερα η καταβολή των δόσεων των ρυθμίσεων του ν. 4152/2013 διενεργείται με επιμέλεια του οφειλέτη με πάγια εντολή πληρωμής, εφόσον υποστηρίζεται από το φορέα είσπραξης.
5) Ποιες οι συνέπειες καθυστέρησης μίας δόσης της ρύθμισης;
Αν παραλειφθεί η καταβολή μίας δόσης της ρύθμισης, η δόση αυτή προσαυξημένη με ποσό ίσο με το 15% αυτής καταβάλλεται με την επόμενη δόση μέχρι τη λήξη της προθεσμίας καταβολής αυτής, και σε διαφορετική περίπτωση, επέρχεται απώλεια της ρύθμισης.
6) Σε ποιες περιπτώσεις απαιτείται αποδεικτικό ενημερότητας;
Η προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας καθίσταται υποχρεωτική στις εξής περιπτώσεις:
-Για είσπραξη χρημάτων ή εξόφληση τίτλων πληρωμής από το Δημόσιο Τομέα και δημοσίους υπολόγους, το ποσό των οποίων υπερβαίνει ανά τίτλο πληρωμής τα 1.500 ευρώ για κάθε δικαιούχο. Εάν η απαίτηση έχει εκχωρηθεί, το αποδεικτικό ενημερότητας προσκομίζεται τόσο από τον εκχωρητή όσο και από τον εκδοχέα.
-Για τη σύναψη και ανανέωση συμβάσεων δανείων, πιστώσεων και χρηματοδοτήσεων γενικά με τις αναγνωρισμένες στην Ελλάδα τράπεζες και λοιπά πιστωτικά ιδρύματα, εφόσον χορηγούνται με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, εκτός από εκείνες που χορηγούνται για αποκατάσταση ζημιών που προέρχονται από έκτακτα γεγονότα.
-Για τη μεταβίβαση ακινήτου εξ’ επαχθούς αιτίας, γονικής παροχής, δωρεάς ή δια εκούσιου πλειστηριασμού, καθώς και για την εκούσια σύσταση εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων, τη διανομή κοινών ακινήτων, την εκούσια ανταλλαγή ακινήτων και τη σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας, εφόσον στην τελευταία περίπτωση η σύμβαση καταρτίζεται μεταξύ των συγκυρίων του ακινήτου ή και τρίτων, ανεξαρτήτως, εάν τελεί υπό την αναβλητική αίρεση της ανεγέρσεως. Το αποδεικτικό ενημερότητας προσκομίζεται, αντίστοιχα, από τον μεταβιβάζοντα το ακίνητο ή τον παρέχοντα τη γονική παροχή ή δωρεά, τον παρέχοντα το εμπράγματο δικαίωμα, τους συγκύριους ή και τον αγοραστή για λογαριασμό του πωλητή στην περίπτωση αυτοσύμβασης.
-Για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς ανάληψης εκτέλεσης δημοσίων έργων ή προμηθειών από το Δημόσιο Τομέα.
-Για κάθε άλλη πράξη, συναλλαγή ή ενέργεια για την οποία απαιτείται προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας από τις εκάστοτε εν ισχύ διατάξεις.
7) Ποιες οφειλές λαμβάνονται υπόψη για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας;
Όλες οι βεβαιωμένες στη Φορολογική Διοίκηση Οφειλές, συμπεριλαμβανομένων και των οφειλών από συνυποχρέωση / συνυπευθυνότητα του αιτούντα, εφόσον υπερβαίνουν τα τριάντα (30) ευρώ, καθώς και οφειλές στους Δήμους που υπερβαίνουν κάποιο ύψος (σήμερα το ύψος αυτό έχει καθοριστεί στα 300 ευρώ).
8) Ποιοι εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας;
Το Ελληνικό Δημόσιο, το Δημόσιο άλλων Κρατών, οι Διεθνείς Οργανισμοί, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα Ν.Π.Δ.Δ. καθώς και τα ιδρύματα που είχαν συσταθεί με το ν. 2039/1939 (Α΄ 455) και συνιστώνται με τις διατάξεις του Κώδικα Κοινωφελών Περιουσιών – Σχολαζουσών Περιουσιών (ν.4182/2013, Α΄ 185).
Ο σύνδικος της πτώχευσης φυσικού ή νομικού προσώπου για πράξεις ή συναλλαγές που αφορούν στην πτωχευτική περιουσία, ο εκκαθαριστής επιχείρησης για τις πράξεις της εκκαθάρισης, ο κηδεμόνας σχολάζουσας κληρονομιάς, όταν ενεργεί αποδεδειγμένα για πράξεις εκκαθάρισης της σχολάζουσας κληρονομιάς, καθώς και ο εκκαθαριστής κληρονομιάς για πράξεις ή συναλλαγές που αφορούν στην κληρονομιά.
Οι μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού, είτε αλλοδαποί είτε ομογενείς, που έχουν γεννηθεί στο εξωτερικό και διατηρούν την ελληνική υπηκοότητα, εφόσον δεν αποκτούν εισόδημα στην Ελλάδα.
Οι δικαιούχοι είσπραξης αμοιβών ή πάγιας αντιμισθίας γενικά από παροχή εξαρτημένης εργασίας, συντάξεων, διατροφής, εξόδων παράστασης δημοσίων λειτουργών, εξόδων νοσηλείας και κηδείας, εφόσον η πληρωμή γίνεται απευθείας στον δικαιούχο μισθωτό, συνταξιούχο ή στην οικογένειά του ή σε πρόσωπο νόμιμα εξουσιοδοτημένο.
Οι δικαιούχοι ασφαλιστικών αποζημιώσεων και αποζημιώσεων από αδικοπραξία, που επιδικάζονται με δικαστική απόφαση.
Οι δικαιούχοι των κατά τις κείμενες διατάξεις λοιπών ακατάσχετων χρηματικών απαιτήσεων, όπως αυτές προσδιορίζονται από την υπηρεσία που διενεργεί την εκκαθάριση.
Προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας δεν απαιτείται και προκειμένου για τη σύσταση εμπράγματου δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου.
9) Από πού χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας;
Το αποδεικτικό ενημερότητας χορηγείται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου στη διεύθυνση του διαδικτύου www.gsis.gr του Υπουργείου Οικονομικών, και εάν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε χορηγείται από οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ. ή Ελεγκτικό Κέντρο. Ο συναλλασσόμενος απαλλάσσεται ο ίδιος της υποχρέωσης προσκόμισης του αποδεικτικού ενημερότητας στους φορείς και τις υπηρεσίες που έχουν πιστοποιηθεί να το ζητούν και να το λαμβάνουν ηλεκτρονικά μέσω διαδικτύου, εφόσον αυτό υποστηρίζεται. Οι φορολογούμενοι μπορούν να ζητούν και να λαμβάνουν το αποδεικτικό ενημερότητας και από τα Γραφεία Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (ΓΕΦ) της Φορολογικής Διοίκησης και τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ).
10) Τι αναγράφεται στην αίτηση για τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας;
αν υποβάλλεται από φυσικό πρόσωπο, ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, Αριθμός Φορολογικού Μητρώου, διεύθυνση επαγγέλματος και κατοικίας, αριθμός δελτίου αστυνομικής ταυτότητας ή διαβατηρίου, αν πρόκειται για αλλοδαπούς,
αν υποβάλλεται από νομικό πρόσωπο, επωνυμία, διεύθυνση και Αριθμός Φορολογικού Μητρώου,
ο σκοπός για τον οποίο ζητείται, ο φορέας ή η υπηρεσία στην οποία θα κατατεθεί, εφόσον ο φορολογούμενος έχει συνολικές βεβαιωμένες οφειλές μεγαλύτερες των 30 ευρώ και αιτείται το αποδεικτικό για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού, αναγράφεται και το συγκεκριμένο ακίνητο με τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (Α.Τ.ΑΚ.), εφόσον υφίσταται. Αν το αποδεικτικό αιτείται για είσπραξη χρημάτων αναγράφονται τα στοιχεία του τίτλου πληρωμής ή οποιοδήποτε στοιχείο ταυτοποιεί την πληρωμή.
11) Ποια η διάρκεια ισχύος του αποδεικτικού;
Η διάρκεια ισχύος του αποδεικτικού ενημερότητας, ανεξαρτήτως της πράξης ή συναλλαγής για την οποία ζητείται, είναι δύο μήνες, εφόσον δεν υφίστανται βεβαιωμένες οφειλές και ένας μήνας, σε περίπτωση ύπαρξης μη ληξιπρόθεσμων οφειλών, οφειλών που τελούν σε αναστολή ή έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής.
12) Σε ποιες περιπτώσεις χορηγείται βεβαίωση οφειλής για χρέη προς το Δημόσιο;
Αν ζητείται αποδεικτικό ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου εξ επαχθούς αιτίας και δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού εκδίδεται από την αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσία βεβαίωση οφειλής η οποία κατατίθεται αντί του αποδεικτικού ενημερότητας.
Στην περίπτωση που η βεβαίωση οφειλής εκδίδεται για μεταβίβαση ακινήτου πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά και οι ακόλουθες προϋποθέσεις: α) από το προϊόν του τιμήματος, το οποίο δεν μπορεί να υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, εξοφλούνται πλήρως οι βεβαιωμένες οφειλές, εκτός εάν οι εναπομένουσες οφειλές διασφαλίζονται από εγγυήσεις ή εμπράγματες ασφάλειες και β) δεν συντρέχουν άλλοι λόγοι έκδοσης του αποδεικτικού ενημερότητας παρά μόνον οι βεβαιωμένες οφειλές (λ.χ. μη υποβολή των απαιτούμενων φορολογικών δηλώσεων).
13) Σε ποια περίπτωση δεν αποδίδονται τυχόν επιστροφές φόρων κ.λπ. στους δικαιούχους;
όταν οι δικαιούχοι οφείλουν στο Δημόσιο, οπότε οι απαιτήσεις τους συμψηφίζονται αυτεπάγγελτα με τις οφειλές τους, όταν το επιστρεπτέο ποσό είναι μικρότερο των πέντε (5) ευρώ, εκτός εάν από ειδική διάταξη προβλέπεται διαφορετικά.
14) Οι Δ.Ο.Υ. μπορούν να εισπράξουν οφειλές τρίτων (Ν.Π.Δ.Δ., Λιμενικά Ταμεία κ.λπ.);
Ναι, με την προϋπόθεση ότι έχει εκδοθεί απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ή του οργάνου στο οποίο έχει μεταβιβαστεί η εν λόγω αρμοδιότητα, η οποία προβλέπει την είσπραξη από τη Φορολογική Διοίκηση των οφειλών τρίτων.
15) Λαμβάνονται υπόψη για τη χορήγηση Αποδεικτικού Ενημερότητας οι οφειλές προς τρίτους που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση;
Ναι.
16) Ρυθμίζονται οφειλές υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση;
Επιτρέπεται η ρύθμιση οφειλών υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση με τις ρυθμίσεις των διατάξεων των υποπαραγράφων Α1 και Α2 του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013.
17) Μπορεί η Φορολογική Διοίκηση να εισπράξει οφειλές υπέρ άλλων κρατών;
Ναι, όπως οφειλές από:
ΦΠΑ, Εισόδημα, Φόρους Περιουσίας και λοιπούς φόρους υπέρ άλλων κρατών της ΕΕ σύμφωνα με την οδηγία 2010/24/ΕΕ (Άρθρα 296-319 του ν. 4072/2012).
Φόρο Εισοδήματος και Φόρο Κεφαλαίου στα πλαίσια ειδικών διακρατικών συμβάσεων.
Διάφορα είδη φόρων στα πλαίσια πολυμερών διακρατικών συμβάσεων.
18) Μπορούν να ληφθούν τα προβλεπόμενα από τον ΚΕΔΕ μέτρα για την είσπραξη οφειλών υπέρ τρίτων που εισπράττονται από τη Φορολογική Διοίκηση;
Ναι, πλην των κατασχέσεων μισθών και συντάξεων εις χείρας τρίτων.
19) Συμψηφίζονται με βεβαιωμένες οφειλές στη Φορολογικής Διοίκηση α) το στεγαστικό επίδομα των φοιτητών που χορηγείται κατά τις διατάξεις του άρθρου 10, παρ. 5, του ν. 3220/2004 και β) το κοινωνικό μέρισμα που χορηγείται κατά τις διατάξεις της υποπαραγράφου Α1 της παραγράφου Α του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014;
Όχι, δεν συμψηφίζεται κανένα από τα δύο.
20) Ποια μέτρα εκτέλεσης λαμβάνονται για το μη ρυθμισμένο ληξιπρόθεσμο χρέος;
Για την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών προς το Δημόσιο που δεν έχουν υπαχθεί σε νομοθετική ρύθμιση μπορεί να ληφθούν, κατά την κρίση του Προϊσταμένου της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσίας, τα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο 9 του Κ.Ε.Δ.Ε και είναι:
κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων γενικώς του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, κατάσχεση ακινήτων.
Εκτός των ανωτέρω είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων.
21) Ποια είναι η προδικασία πριν τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης;
Για οφειλές για τις οποίες αποκτάται εκτελεστός τίτλος από 1/1/2014 και εξής και εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ), καθώς και του ν.δ 356/1974 (ΚΕΔΕ), πριν από τη διενέργεια οποιασδήποτε πράξης εκτέλεσης καθίσταται υποχρεωτική η κοινοποίηση από τη φορολογική διοίκηση ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής/υπερημερίας κατ΄ άρθρο 47 και 7 των ανωτέρω νόμων αντίστοιχα, με εξαίρεση την κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του φορολογούμενου ή τρίτου.
22) Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που τίθεται σε κίνδυνο η είσπραξη της οφειλής, η Φορολογική Διοίκηση δύναται να παρακάμψει την τήρηση της ανωτέρω προδιαδικασίας;
Nαι, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του επείγοντος και σε εξαιρετικές περιπτώσεις κατ΄ άρθρο 49 ν. 4174/2013 (Κ.Φ.Δ).
23) Η έκθεση κατάσχεσης σημαίνει και πλειστηριασμό;
Όχι. Μετά την επιβολή κατάσχεσης κινητού ή ακινήτου, ο Προϊστάμενος της αρμόδιας για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής Υπηρεσίας εκδίδει πρόγραμμα πλειστηριασμού, στο οποίο ορίζεται η ημερομηνία διενέργειάς του, εντός συγκεκριμένης συντόμου προθεσμίας.
Εν τω μεταξύ ο οφειλέτης του Δημοσίου μπορεί, μετά από αίτησή του να υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης των οφειλών του σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες νομοθετικές ρυθμίσεις, επιτυγχάνοντας και την αναστολή εκτέλεσης του σχετικού προγράμματος. (βλ. σχετ. και ερωτ. 1)
Η κυριότητα πλειστηριασθέντος ακινήτου μεταβιβάζεται στον υπερθεματιστή μετά τη μεταγραφή της περίληψης της έκθεσης κατακύρωσης στο οικείο υποθηκοφυλακείο ή κτηματολογικό γραφείο όπου υφίσταται. Μέχρι τότε η κυριότητα του ακινήτου παραμένει στον έως τότε κύριο του ακινήτου.
24) Μετά την επιβολή από το Δημόσιο ή από οποιονδήποτε τρίτο κατάσχεσης σε ακίνητο, μπορεί να επιβληθεί άλλη κατάσχεση για οφειλές προς το Δημόσιο στο ίδιο ακίνητο;
Ναι.
25) Είναι δυνατή η άρση κατάσχεσης και η εξάλειψη υποθήκης επί ακινήτου για χρέη προς το Δημόσιο;
Ναι, μετά την εξόφληση ή τη διαγραφή του χρέους για το οποίο επιβλήθηκε το μέτρο ή μετά την έκδοση απόφασης από το αρμόδιο όργανο με συγκεκριμένους κατά περίπτωση, όρους αποδέσμευσης.
26) Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό οφειλή προς το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα και τρίτους για το οποίο δεν λαμβάνονται αναγκαστικά μέτρα κατά των οφειλετών;
Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, κατά των οφειλετών που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές από κάθε αιτία (για την καταβολή των οποίων ευθύνεται ως πρωτοφειλέτης, συνυπόχρεος, εγγυητής κλπ.) συνολικού ποσού 500 ευρώ, πλην του μέτρου της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων. Στο ανωτέρω ποσό δεν περιλαμβάνονται οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής ή και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής του άρθρου 6 του ΚΕΔΕ, καθώς και των άρθρων 53 και 57 ν. 4174/2013.
Αναγκαστικά μέτρα που έχουν επιβληθεί μέχρι και 6/4/2014, (προηγούμενη ημέρα ισχύος των διατάξεων αυτών) για ληξιπρόθεσμες οφειλές κατά το χρόνο επιβολής τους, μικρότερες του ανωτέρω ποσού των 500 ευρώ, αίρονται μόνο εφόσον υποβληθεί αίτηση από τον οφειλέτη.
27) Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό για το οποίο δεν επιτρέπεται η επιβολή κατάσχεσης επί μισθών, συντάξεων ή ασφαλιστικών βοηθημάτων οφειλετών του Δημοσίου;
Δεν χωρεί κατάσχεση μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων που καταβάλλονται περιοδικά, εφόσον το ποσό αυτών μηνιαίως, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών είναι μικρότερο των 1.500 ευρώ, στις περιπτώσεις δε που υπερβαίνει το ποσό αυτό επιτρέπεται η κατάσχεση επί του 1/4 αυτών, το εναπομένον όμως ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 1.500 ευρώ.
Οι κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί μέχρι και 6/4/2014, (προηγούμενη ημέρα ισχύος των διατάξεων αυτών) και εμπίπτουν στο κατά τα ανωτέρω ακατάσχετο ποσό, αίρονται ή περιορίζονται κατά περίπτωση μετά από αίτηση του οφειλέτη, στην οποία επισυνάπτονται τα απαραίτητα στοιχεία από τα οποία προκύπτει το συνολικό ύψος των αποδοχών ή των συντάξεων.
28) Ποιο είναι το ελάχιστο ποσό κατάθεσης σε πιστωτικό ίδρυμα, το οποίο είναι ακατάσχετο;
Καταθέσεις σε πιστωτικά ιδρύματα σε ένα και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό είναι ακατάσχετες μέχρι του ποσού των 1.500 ευρώ για κάθε φυσικό πρόσωπο και σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα. Για την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ένας μοναδικός λογαριασμόςhttp://cdncache-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10×10.png. Στην περίπτωση που υπάρχει λογαριασμός περιοδικής πίστωσης μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων γνωστοποιείται αποκλειστικά και μόνο ο λογαριασμός αυτός.
29) Μπορούν να ρυθμιστούν χρέη πτωχών οφειλετών προς το Δημόσιο;
Ναι, οι πτωχοί οφειλέτες μπορούν, υποβάλλοντας την αίτηση και τα απαραίτητα δικαιολογητικά στις Δ.Ο.Υ. ή τα Τελωνεία που είναι βεβαιωμένα τα χρέη τους, να τα υπάγουν σε: ρύθμιση, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην απάντηση της ερώτησης υπ’ αριθ. 1 της παρούσας ενότητας.
ρύθμιση χρεών πτωχών οφειλετών του Δημοσίου κατά τις διατάξεις του άρθρου 62 Α του Κ.Ε.Δ.Ε. (σε συνδυασμό με την παρ. 9 του άρθρου 8 του ν. 4224/2013-ΦΕΚ 288 Α΄), με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων μετά από γνωμοδότηση : 1) της Επιτροπής του άρθρου 9 του ν. 2386/1996, εφόσον το συνολικό βασικό χρέος δεν υπερβαίνει το ποσό των 600.000 ευρώ και 2) του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, εφόσον το συνολικό βασικό χρέος υπερβαίνει το ποσό των 600.000 ευρώ. (σχετ. εγκύκλιοι : ΠΟΛ.1118/13.11.2003, ΠΟΛ.1148/28.12.2006).
30) Μπορεί ένας οφειλέτης να ζητήσει τη συμμετοχή του Δημοσίου στη σύναψη συμφωνίας συνδιαλλαγής ή εξυγίανσης (άρθρα 99 επ. του Πτωχευτικού Κώδικα);
Ναι, υποβάλλοντας άμεσα αίτηση για συμμετοχή του Δημοσίου σε συμφωνία συνδιαλλαγής ή εξυγίανσης με τα απαραίτητα δικαιολογητικά στις Δ.Ο.Υ. ή τα Τελωνεία όπου είναι βεβαιωμένα τα χρέη του. Αρμόδιος να αποφασίζει είναι ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, μετά από γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της αρμόδιας για την είσπραξη των δημοσίων εσόδων Διεύθυνσης του Υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 4 παρ. 6 περ. α΄ του ν. 3808/2009 και την ΚΥΑ Υπουργού και Υφυπουργού Οικονομικών Δ6Α 1015213 ΕΞ 2013/28.1.2013, σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 13 του ν. 4013/2011 (σχετ. εγκύκλιοι : ΠΟΛ.1087/11.6.2010, ΠΟΛ.1188/24.9.2012, ΠΟΛ.1068/3.4.2013).
31) Σε περίπτωση που ο οφειλέτης έχει πετύχει: α) τη σύναψη συμφωνίας συνδιαλλαγής με πιστωτές του χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου ή β) τη σύναψη συμφωνίας εξυγίανσης με πιστωτές του, χωρίς να συμμετέχει το Δημόσιο και χωρίς να δεσμεύεται από τη συμφωνία με οποιονδήποτε τρόπο το Δημόσιο ως πιστωτής, και οι συμφωνίες αυτές επικυρώθηκαν από το αρμόδιο Δικαστήριο, υπάρχει δυνατότητα του οφειλέτη για ρύθμιση των χρεών του προς το Δημόσιο;
Ναι, ο οφειλέτης, εφόσον πληροί τις ανωτέρω προϋποθέσεις, μπορεί, υποβάλλοντας σχετική αίτηση με τα απαραίτητα δικαιολογητικά στις Δ.Ο.Υ. ή τα Τελωνεία όπου είναι βεβαιωμένα τα χρέη του, να υπαχθεί σε ρύθμιση χρεών κατά τις διατάξεις του άρθρου 62 Α του Κ.Ε.Δ.Ε. (σε συνδυασμό με την παρ. 9 του άρθρου 8 του ν. 4224/2013-ΦΕΚ 288 Α΄), με απόφαση δηλαδή του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής του άρθρου 9 του ν. 2386/1996, ανεξαρτήτως ύψους οφειλής, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 4 παρ. 6 περ. α΄ του ν. 3808/2009, σε συνδυασμό με την παρ. 1 του άρθρου 13 του ν. 4013/2011 (σχετ. εγκύκλιοι: ΠΟΛ.1087/11.6.2010, ΠΟΛ.1188/24.9.2012).
32) Ποια δικαιολογητικά απαιτούνται για την νομιμοποίηση του δικαιούχου στις περιπτώσεις επιστροφής χρημάτων, καθώς και εξόφλησης τίτλων πληρωμής;
Τα δικαιολογητικά ορίζονται στην Α.Υ.Ο.1109228/8434/0016/8.12.2006 ΠΟΛ 1140 (ΦΕΚ 1862/Β/22.12.2006), όπως τροποποιήθηκε με την Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1116/23.5.2013 (ΦΕΚ 1296/Β/2013), «Δικαιολογητικά εξόφλησης τίτλων πληρωμής ή επιστροφής- εξόφληση με εντολή μεταφοράς – ρυθμίσεις θεμάτων εξόφλησης τίτλων πληρωμής ή επιστροφής». Η επιστροφή των χρημάτων και η εξόφληση των τίτλων πληρωμής πραγματοποιούνται με εντολή μεταφοράς στον τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου(απαιτείται γνωστοποίηση του IBAN).
33) Πού μπορούν να πληρώσουν οι φορολογούμενοι τις βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. οφειλές;
Σύμφωνα με την Απόφαση ΠΟΛ.1212/23.11.2012 όπως ισχύει, οι φορολογούμενοι υποχρεούνται να εξοφλούν τις οφειλές τους στους φορείς είσπραξης (Τράπεζες και τα ΕΛ.ΤΑ.) όπως ορίζονται στην υπ αριθ. Δ5Α 1123655 ΕΞ 6.8.2013 Α.Υ.Ο, με την χρήση μοναδικού κωδικού για κάθε βεβαιωμένη οφειλή, ο οποίος ονομάζεται «Ταυτότητα Οφειλής» (Τ.Ο.) και «Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής» (Τ.Ρ.Ο.) για τις οφειλές που τελούν σε νομοθετική ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής. Ο κωδικός αυτός ακολουθεί την οφειλή μέχρι την εξόφλησή της. Οι Τράπεζες ή τα ΕΛ.ΤΑ. που συμμετέχουν στην είσπραξη, δεν μπορούν να αρνηθούν την είσπραξη, εάν ο υπόχρεος προς καταβολή δεν τηρεί λογαριασμό σε αυτά, ούτε να του επιβάλουν, κάποιας μορφής οικονομική επιβάρυνση.
34) Πώς πραγματοποιείται η πληρωμή των βεβαιωμένων οφειλών με την Ταυτότητα οφειλής (Τ.Ο.);
Ο οφειλέτης δύναται να καταβάλει είτε το σύνολο είτε μέρος της οφειλής ή των δόσεων αποπληρωμής αυτής, επιλέγοντας το Τραπεζικό Ίδρυμα ή τα ΕΛ.ΤΑ. που επιθυμεί, καθώς και τον τρόπο πληρωμής (πληρωμή σε κατάστημα ή χρήση των εναλλακτικών τρόπων πληρωμής που παρέχονται από τους φορείς είσπραξης). Η δυνατότητα που δίνεται για πληρωμή μέρους δόσης, δεν συνεπάγεται και απαλλαγή από τις ισχύουσες διατάξεις περί μη εμπρόθεσμης καταβολής οφειλής.
36) Πού μπορεί ο φορολογούμενος να βρει τους κωδικούς Τ.Ο. (Ταυτότητα Οφειλής) και Τ.Ρ.Ο. (Ταυτότητα Ρυθμισμένης Οφειλής);
Ο υπόχρεος προς καταβολή ενημερώνεται για τους κωδικούς Τ.Ο. και Τ.Ρ.Ο. με τους παρακάτω τρόπους: α) Με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας, στο διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.), www.gsis.gr., παρέχεται η δυνατότητα στον εγγεγραμμένο χρήστη να λαμβάνει πληροφορίες για τις οφειλές και τις τυχόν ρυθμίσεις του, για τους κωδικούς Τ.Ο. και Τ. Ρ.Ο. που αντιστοιχούν σε αυτές, όπως και η δυνατότητα εκτύπωσης των κωδικών αυτών. β) Για κάθε νέα οφειλή, που βεβαιώνεται, για ενημέρωση του φορολογούμενου, κατά τις διατάξεις του άρθρου 4 του Κ.Ε.Δ.Ε, εκδίδεται η ατομική ειδοποίηση από την Δ.Ο.Υ., ή τη Γ.Γ.Π.Σ., στην οποία αναγράφεται και ο κωδικός Ταυτότητας Οφειλής ( Τ.Ο.).
37) Πώς μπορεί κάποιος να προμηθευτεί ένα παράβολο;
Η προμήθεια παραβόλων μπορεί να γίνει είτε από την Δ.Ο.Υ., είτε μέσω της εφαρμογή του e-Παραβόλου.
38) Τι είναι το e-παράβολο;
Το ηλεκτρονικό παράβολο είναι ένας μοναδικός ψηφιακός κωδικός που χορηγείται μέσω του διαδικτυακού τόπου της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.), www.gsis.gr (e-Παράβολο).
39) Από πού γίνεται η προμήθεια ενός e-παραβόλου;
Κάθε ενδιαφερόμενος (φυσικό ή μη φυσικό πρόσωπο) μπορεί να ζητήσει τη χορήγηση παραβόλου σε ηλεκτρονική μορφή είτε μέσω της σχετικής εφαρμογής, είτε από τα Κ.Ε.Π (Κ.Υ.Α. με αριθ.πρωτ.ΔΟΛΚΕΠ/ Φ15/19/οικ.14290/4.6.2014). Πρόσβαση στην ηλεκτρονική εφαρμογή έχουν πιστοποιημένοι και μη χρήστες.
40) Πού πληρώνεται το e-παράβολο;
Το e-παράβολο πληρώνεται στους φορείς είσπραξης (Τράπεζες και τα ΕΛ.ΤΑ.), όπως ορίζονται στην υπ αριθ. Δ5Α 1123655 ΕΞ 6.8.2013 Α.Υ.Ο.. Ο ενδιαφερόμενος καταβάλει το συγκεκριμένο ποσό στον φορέα είσπραξης που επιθυμεί, γνωστοποιώντας τον μοναδικό ψηφιακό κωδικό (πληρωμή σε κατάστημα ή χρήση των εναλλακτικών τρόπων πληρωμής που παρέχονται από τους φορείς είσπραξης).
Το αργότερο εντός δύο εργάσιμων ημερών από την πληρωμή ενεργοποιείται ο κωδικός του e−Παραβόλου προς χρήση. Εναλλακτικά, η πληρωμή μπορεί να πραγματοποιηθεί με τη χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας Ελληνικών Τραπεζών, μέσω της διαδικτυακής πύλης της Γ.Γ.Π.Σ.. Στην περίπτωση αυτή ο κωδικός του παραβόλου ενεργοποιείται άμεσα προς χρήση.
41) Μπορεί κάποιος να αγοράσει ένα e-παράβολο εάν δεν έχει Αριθμό Φορολογικού Μητρώου(Α.Φ.Μ.);
Ναι, είναι δυνατή η προμήθεια e-παραβόλου και χωρίς την ύπαρξη Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.).
42) Μπορεί να γίνει επιστροφή των χρημάτων ενός e-παραβόλου που δεν έχει χρησιμοποιηθεί;
Ναι, είναι δυνατή η επιστροφή των χρημάτων ενός e-παραβόλου που δεν έχει χρησιμοποιηθεί, όμως προσοχή δεν πραγματοποιείται επιστροφή e-παράβολου εάν δεν έχει συμπληρωθεί, κατά την υποβολή του αιτήματος για την χορήγησή του, το πεδίο με τον Α.Φ.Μ.. Η επιστροφή του e-παραβόλου πραγματοποιείται με τους παρακάτω τρόπους:
Εάν κάποιος είναι πιστοποιημένος χρήστης και δεν έχει καταθέσει το e-παράβολο στην αρμόδια υπηρεσία, του δίνεται η δυνατότητα μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής, αφού αναζητήσει το συγκεκριμένο παράβολο, να υποβάλει αίτηση ολικής επιστροφής των χρημάτων που κατέβαλε. Προϋπόθεση αποτελεί η δήλωση του τραπεζικού λογαριασμού.
Όταν κάποιος δεν είναι πιστοποιημένος χρήστης του TAXISNET, πρέπει να καταθέσει το e-παράβολο στην υπηρεσία, για την οποία το είχε εκδώσει, και εκείνη αφού ελέγξει τις απαραίτητες προϋποθέσεις, δεσμεύει το παράβολο και στη συνέχεια επιβεβαιώνει την επιστροφή του συνολικού ποσού ή μέρους του ποσού που έχει καταβληθεί.
Πηγή του οδηγού ερωτήσεων-απαντήσεων: imerisia.gr
>>>•<<<
Διαβάστε ακόμη…
Εγκ. ΙΚΑ: Εργοδοτική εισφορά 20 ευρώ με ασφαλιστικές εισφορές Αυγούστου
Τα στατιστικά των Συντάξεων – Οι Υψηλές και οι Χαμηλές
Υποβολή Αιτήσεων σε Πρόγραμμα του ΟΑΕΔ που επιδοτεί με €10.000
Έκκληση Γ. Βρούτση προς οφειλέτες ΟΑΕΕ να πληρώσουν ότι μπορούν
Αυξομειώσεις στις συντάξεις του Αυγούστου για τους δικαιούχους