26 Αυγούστου 2024

Τα παραμύθια του ΥΠ.ΑΝ. για το Καλάθι της Νοικοκυράς

Τα παραμύθια του ΥΠ.ΑΝ. για το Καλάθι της Νοικοκυράς

Τα παραμύθια του ΥΠ.ΑΝ. για το Καλάθι της Νοικοκυράς: Ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Γεράσιμος Γιακουμάτος, με αφορμή τα αποτελέσματα της τετραμηνιαίας έκθεσης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) – την οργανωμένη έρευνα σύγκρισης τιμών ενός τυπικού καλαθιού προϊόντων-, εξέδωσε το ακόλουθο Δελτίο Τύπου, που έφερε μάλιστα τίτλο ‘Μύθοι … και Αλήθειες για το καλάθι της οικογένειας στην ελληνική αγορά’:Γιακουμάτος

«Τα αποτελέσματα της επιστημονικής συγκριτικής επαναλαμβανόμενης τετραμηνιαίας έκθεσης του ΙΕΛΚΑ που διεξάγεται σταθερά ανάμεσα σε τέσσερις χώρες αποτελεί μια ακόμα ηχηρή απάντηση σε όσους με παραπειστικό τρόπο και εντέχνως, με επιλεκτικές ανομοιογενείς συγκρίσεις, προσπαθούν να καλλιεργούν και να συντηρούν μύθους αμφισβητώντας ότι το τυπικό καλάθι της ελληνικής οικογένειας είναι κατά πολύ φθηνότερο από ότι σε χώρες με όμοιες οικονομίες όπως η Ισπανία αλλά και από χώρες όπως Γαλλία και η Αγγλία.

Ειδικότερα, η έκθεση του ΙΕΛΚΑ καταρρίπτει τέσσερις μύθους και αναδεικνύει τέσσερις μεγάλες αλήθειες:

Μύθος 1ος: Τα βασικά προϊόντα στα ελληνικά σουπερμάρκετ είναι πολύ ακριβότερα…. Η ΑΛΗΘΕΙΑ που προέκυψε από την σύγκριση των μέσων τελικών τιμών “δείχνει ότι η Ισπανία έχει κατά 9%, η Γαλλία κατά 32% και η Αγγλία κατά 40% σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από ότι υπάρχει στην Ελλάδα ”!

Μύθος 2ος: Ο υψηλός συντελεστής ΦΠΑ είναι η αιτία της διαφοράς τιμών με τις υπόλοιπες χώρες… Η ΑΛΗΘΕΙΑ που αναδείχθηκε από την έρευνα είναι ότι η Ελλάδα εάν και έχει υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ έχει χαμηλότερες τιμές προ ΦΠΑ στα βασικά προϊόντα. Το μέσο καλάθι στην Ισπανία είναι κατά 16% ακριβότερο, στην Γαλλία κατά 40% και στην Αγγλίας κατά 51% από ότι στη χώρα μας»!

Μύθος 3ος: Η ελληνική αγορά δεν παρέχει σε σχέση με άλλες χώρες δυνατότητες για φθηνές επιλογές…. Η ΑΛΗΘΕΙΑ είναι όμως, πως “ το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα 20 βασικών κατηγοριών του τυπικού καλαθιού με πολύ φθηνότερες τιμές σε σχέση με αυτές που υπάρχουν στις άλλες συγκρινόμενες χώρες ” !

Μύθος 4ος: Ο αφορισμός. Δεν γίνεται καμία προσπάθεια για να μειωθούν οι τιμές. Η αποστομωτική ΑΛΗΘΕΙΑ που καταγράφεται στην έκθεση είναι ότι “η συγκράτηση των τιμών το 2013 και το 2014 και η μείωση των τιμών στην Ελλάδα στο καλάθι της ελληνικής οικογένειας είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανέμπορων. Πραγματικότητα που αποτυπώνεται και στα στοιχεία του γενικού δείκτη καταναλωτή που δημοσίευσε πρόσφατα η ΕΛΣΤΑΤ”!

Αυτές είναι οι ΑΛΗΘΕΙΕΣ που αναδεικνύουν οι υπεύθυνες μετρήσεις από την πραγματική αγορά, σε αντίθεση με την οργανωμένη παραπειστική προσπάθεια που κάποιοι σκόπιμα με διαφορετικούς στόχους επιχειρούν».

Ακολουθεί ο Πίνακας σύγκρισης της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, με το ‘Καλάθι της Νοικοκυράς’:

191114-7

Εμείς ως TaxCoach, έχουμε να πούμε ότι ο υφυπουργός ‘ξεχνάει’ την σημαντικότερη παράμετρο: αυτήν του εισοδήματος.

Και βέβαια μπορείς να κάνεις συγκρίσεις τιμών και να δεις για παράδειγμα ότι σε τρεις διαφορετικές χώρες, ένα αγαθό (το ίδιο ακριβώς), κοστίζει στην μία, στην χώρα Α 10€, στην Β χώρα 12€ και στην Γ χώρα 9€.

Κατά τον κ. Γιακουμάτο, η φθηνότερη είναι αυτή η χώρα στην οποία κοστίζει 9€ (Γ χώρα) και η ακριβότερη αυτή στην οποία κοστίζει 12€ (Β χώρα).

Τι γίνεται όμως εάν το μέσο εισόδημα στην Α χώρα είναι 500€, στην Β χώρα είναι 612€ και στην Γ χώρα είναι 333€;

Με το μέσο μηνιαίο εισόδημα που έχει κανείς στην Α χώρα, μπορεί να αγοράσει 50 τέτοια προϊόντα (500€ / 10€ = 50), στην Β χώρα αγοράζει 51 τέτοια προϊόντα και στην Γ χώρα, αγοράζει μόλις 37 τέτοια προϊόντα, δηλαδή τα λιγότερα με διαφορά.
Με άλλα λόγια αποδεικνύεται ότι λαμβάνοντας υπόψη το μέσο εισόδημα, τελικά η Β χώρα δεν είναι η ακριβότερη αλλά η φθηνότερη, ενώ η Γ χώρα που φαίνονταν η φθηνότερη, είναι εντέλει η ακριβότερη (taxcoach.gr).

Βάσει αυτού του παραδείγματος, γίνεται αντιληπτό ότι η απόλυτη σύγκριση τιμών μεταξύ χωρών δεν μας λέει και πολλά, επειδή οι μισθοί δεν είναι οι ίδιοι. Για να κάνουμε ορθά την σύγκρισή μας, πρέπει να βλέπουμε τις τιμές σε σχέση με τους μισθούς. Και βέβαια αυτός ο δείκτης, είναι η τοπική αγοραστική δύναμη (Local Purchasing Power).

Και σε αυτό το επίπεδο, δηλαδή σε επίπεδο αγοραστικής δύναμης ( = τι δύναμη έχει το πορτοφόλι μας στην χώρα που ζούμε), όπως κάνουμε τις συγκρίσεις από το απόλυτα αξιόπιστο site numbeo.com σύγκρισης κόστους ζωής μεταξύ χωρών, διαπιστώνουμε ότι η Ελλάδα υστερεί, δηλαδή παρουσιάζει μικρότερη αγοραστική δύναμη από όλες τις συγκρίσιμες χώρες, ήτοι την Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία, Κύπρο, Μάλτα.

Όλες αυτές οι χώρες, παρουσιάζουν μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη  που σημαίνει ότι οι πολίτες αυτών των χωρών, ζούνε πιο άνετα (από οικονομικής απόψεως) σε σχέση με τους Έλληνες.
Δείτε τους σχετικούς πίνακες:

191114-1

191114-3

191114-2 191114-4
191114-6

• Η Πορτογαλία (οι πολίτες της) έχει 14,4% υψηλότερη αγοραστική δύναμη από την Ελλάδα (από τους Έλληνες πολίτες) – το βλέπετε στο πορτοκαλί βελάκι.

• Η Ισπανία έχει 50,7% υψηλότερη αγοραστική δύναμη από την Ελλάδα.

• Η Ιταλία έχει 55,5% υψηλότερη αγοραστική δύναμη από την Ελλάδα.

• Η Κύπρος έχει 44,5% υψηλότερη αγοραστική δύναμη από την Ελλάδα.

• Η Μάλτα έχει 43,9% υψηλότερη αγοραστική δύναμη από την Ελλάδα.

Δεν κάνουμε συγκρίσεις με βορειοευρωπαϊκές χώρες για να μην σας απογοητεύσουμε.
Αλλά θα αναφερθούμε στην Τουρκία που πλέον, μας περνάει και αυτή σε αγοραστική δύναμη(!), καθώς έχει 5,6% υψηλότερη από εμάς.

191114-5

Κάντε μόνοι σας τις συγκρίσεις στο site που σας αναφέραμε (και με όποιες χώρες θέλετε), το οποίο είναι αναλυτικότατο (αναφέρει τις τιμές σε βασικά προϊόντα και υπηρεσίες και οι τιμές του είναι ενημερωμένες πάντα – μπορείτε να το διαπιστώσετε από τις τιμές σχετικά με την Ελλάδα), το οποίο θα το βρείτε εδώ.

Δύο πράγματα λοιπόν μπορεί να συμβαίνουν όσον αφορά τον κ. Γιακουμάτο και σε σχέση με τα όσα ανάφερε περί του Καλαθιού της Νοικοκυράς που το βρήκε φθηνό στην Ελλάδα: είτε α) δεν έκανε σωστά την σύγκριση, λαμβάνοντας όπως θα έπρεπε υπόψη το μέσο εισόδημα, που καταλήγει στην αγοραστική δύναμη, οπότε έπραξε ανόητα ή β) σκοπίμως, παρουσίασε τα δεδομένα με τρόπο που να δημιουργεί εντυπώσεις, σε όσους τουλάχιστον μπορεί να δημιουργήσει.

>>>•<<<

Ίσως σας ενδιαφέρουν τα ακόλουθα άρθρα:
✎ Οι μισοί Έλληνες έχουν φτωχοποιηθεί ή κινδυνεύουν με φτωχοποίηση
✎ Κυριαρχεί η εισοδηματική ανισότητα στην Ελλάδα
Ευκαιρίες Επιδότησης προσεχώς
Επιστημονική τεκμηρίωση ότι ο τύμβος Καστά έχει ‘πλούσιο’ περιεχόμενο

Ἐνισχύστε τὴν ἀνταγωνιστικότητά σας!

Άλλες ενδιαφέρουσες Ειδήσεις

 

Related posts