Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη με τίτλο: «Το νέο τοπίο της ελληνικής οικονομίας» στο Συνέδριο του Economist
Βρίσκομαι σήμερα στην 18η Στρογγυλή Τράπεζα του Economist για να συζητήσω μαζί σας το μέλλον και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.
Η Ελλάδα εφαρμόζει ένα συνεκτικό πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής με σκοπό να εξαλείψει τις παθογένειες της οικονομίας της. Οι παθογένειες είναι εκείνες που προκάλεσαν την οξεία δημοσιονομική – και την παρεπόμενη οικονομική – κρίση των τελευταίων ετών. Το πρόγραμμα βρίσκεται κοντά στο τέλος του, με δράσεις που θα εξασφαλίσουν ότι οι οικονομικές ανισορροπίες θα αποτελέσουν παρελθόν και ένα νέο ευκρινές τοπίο θα διαμορφωθεί για την ελληνική οικονομία.
Πρωταρχικός στόχος του προγράμματος είναι να αντιμετωπίσει χρόνια ελλείμματα της οικονομίας, σε επίπεδο δημοσιονομικό, καθώς και σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας.
Επιπλέον επικεντρώνεται στην αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας, με την πάταξη μονοπωλιακών πρακτικών στις αγορές, το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και την αποτελεσματικότερη λειτουργία του δημόσιου τομέα.
Αδιαμφισβήτητα, η εφαρμογή στοχευμένων αποφάσεων εξασφάλισε το πρωτογενές δημοσιονομικό πλεόνασμα του 2013 βελτιώνοντας εκ παραλλήλου την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Συγχρόνως, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, πραγματοποιήθηκαν σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές.
Υπάρχουν ακόμη πολλά και μεγάλα ουσιώδη στοιχήματα που απαιτείται να κερδηθούν. Τα επιτεύγματα όμως των τελευταίων χρόνων αποτελούν θεμέλια πάνω στα οποία θα συνεχίσουμε να χτίζουμε, επιταχύνοντας και επεκτείνοντας τις σχετικές μεταρρυθμίσεις.
Η Ελλάδα αποκατέστησε την ανταγωνιστικότητά της σε όρους μοναδιαίου κόστους εργασίας, που είχε απολέσει από την ένταξή της στην Ευρωζώνη, ενώ το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών το 2013 παρουσίασε πλεόνασμα μετά από δεκαετίες.
Ωστόσο, το μοναδιαίο κόστος εργασίας δεν εξασφαλίζει από μόνο του την ανταγωνιστικότητα και ευημερία μιας χώρας, ειδικά στη σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη οικονομία. Υπάρχει δέσμη από πρόσθετους καθοριστικούς παράγοντες για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη, όπως η οργάνωση και εξωστρέφεια των επιχειρήσεων, η ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, το επιχειρηματικό περιβάλλον, η καινοτομία και η τεχνολογία, το εκπαιδευτικό σύστημα, οι υποδομές, η ποιότητα των θεσμών.
Από την άλλη πλευρά, η διατήρηση της ισορροπίας στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών εξαρτάται πρωτίστως από σοβαρή και σταθερή επέκταση των εξαγωγών και όχι από τη μείωση της κατανάλωσης εισαγόμενων αγαθών και υπηρεσιών. Εδώ θα πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα των χωρών του Νότου που βρέθηκαν σε παραπλήσια κρίση και αύξησαν τις εξαγωγές τους σημαντικά.
Υπό αυτό το πρίσμα, το Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής αποτελεί το πρώτο στάδιο ενός ολοκληρωμένου μακροπρόθεσμου αναπτυξιακού σχεδίου για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας.
Ο στρατηγικός σχεδιασμός μιας νέας πορείας για την ελληνική οικονομία, αλλά και για το ίδιο το κράτος, προϋποθέτει και ένα δεύτερο στάδιο, με πολύ πιο σύνθετο μίγμα σταθερών και συνεκτικών δημόσιων πολιτικών, στις οποίες οι πολίτες γίνονται κοινωνοί, τις αποδέχονται, τις επικροτούν και τις διαφυλάσσουν. Πολιτικών που δεν αποσκοπούν μόνο σε δημοσιονομικά αποτελέσματα, αλλά και σε μείζονες μεταρρυθμίσεις που αλλάζουν προς το καλύτερο τους θεσμούς, το DNA του κράτους και της οικονομίας. Αυτές οι παράμετροι είναι που τελικά φέρνουν την ανάπτυξη, την ευημερία και την κοινωνική συνοχή. Και που μειώνουν και τον λόγο του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ.
Το 2014 αναμένεται να είναι το πρώτο έτος στο οποίο η οικονομία θα παρουσιάσει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αυτό όμως δεν δικαιολογεί επανάπαυση. Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι εφικτό για να διαφυλάξουμε αλλά και να ενισχύσουμε αυτήν την αναπτυξιακή προοπτική.
Η σταθεροποίηση της οικονομίας πρέπει να μετεξελιχθεί το 2015 στο νέο τοπίο: Σε έναν αυτοτροφοδοτούμενο κύκλο μείωσης της ανεργίας, αύξησης των καθαρών εισοδημάτων, αύξησης της διεθνούς αξιοπιστίας, τόνωσης των επενδύσεων, ενίσχυσης των προσδοκιών των πολιτών, στοιχεία που θα επιταχύνουν τους ρυθμούς οικονομικής μεγέθυνσης.
Για αυτό το λόγο πρέπει να εστιάσουμε σε κρίσιμα πεδία πολιτικής όπως:
Πρώτον, στην αύξηση της ρευστότητας που παρέχει το εγχώριο πιστωτικό σύστημα προς τις επιχειρήσεις. Αυτό μπορεί να γίνει με συνδυασμό αύξησης της εμπιστοσύνης των καταθετών στο ανακεφαλαιοποιημένο τραπεζικό μας σύστημα, επιστροφής χρημάτων από το εξωτερικό, αλλά και επεκτατικής νομισματικής πολιτικής, στοχευόμενης στα ειδικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας.
Δεύτερον, πρέπει να εστιάσουμε στον χειρισμό των εκκρεμών θεμάτων του ιδιωτικού επιχειρηματικού χρέους, με γνώμονα την μακροπρόθεσμη ανασυγκρότηση του ιδιωτικού τομέα μέσα από επιχειρηματικές αναδιοργανώσεις, από προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων και από σύγκλιση δυνάμεων των εγχώριων επιχειρήσεων. Το τελευταίο παράδειγμα προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων και διάσωσης της εταιρείας «Μαϊλης» είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό.
Τρίτον, να προχωρήσουμε με στοχευόμενες παρεμβάσεις για το οριστικό άνοιγμα των αγορών αγαθών και υπηρεσιών, κάτι που παίρνει χρόνο να εμπεδωθεί στη συνείδηση των πολιτών και να επιδράσει θετικά στην οικονομία.
Τέταρτον, να εξακολουθήσουμε να εργαζόμαστε για τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ηλεκτρονικοποίηση των συναλλαγών των επιχειρήσεων και πολιτών με τον δημόσιο τομέα. Και να προχωρήσουμε στην εγκαθίδρυση ενός απλού και φιλικού στην επιχειρηματικότητα φορολογικού συστήματος, για το οποίο θα αναφερθώ σε λίγο.
Τέλος, να λάβουμε πρωτοβουλίες για την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Σε αυτό το επίπεδο είναι κρίσιμη η περαιτέρω επιτάχυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, διότι αυτοί που αγοράζουν επιχειρήσεις ή άλλα περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου, στη συνέχεια επενδύουν σ’ αυτές και προσλαμβάνουν προσωπικό. Θυμίζω ότι οι επενδύσεις αποτελούν το βασικότερο εργαλείο για την ενίσχυση της απασχόλησης μέσα από τη δημιουργία νέων και καλύτερων θέσεων εργασίας τόσο για τους μακροχρόνια άνεργους, αυτούς που βρέθηκαν εκτός αγοράς εργασίας στα 40, τα 50 και τα 60 τους χρόνια, αλλά και τη νέα γενιά που μαστίζεται από υψηλότατη ανεργία.
Δεν πρέπει να χάσουμε τη γενιά αυτή, που την εκπαιδεύσαμε και που καταλήγει να αναζητεί το μέλλον της εκτός Ελλάδος. Πρέπει να της δώσουμε την ευκαιρία να αναδείξει τη δημιουργικότητα της μέσα στη χώρα μας ώστε να ωφεληθούμε όλοι.
Ο Πρωθυπουργός ήδη, παρουσιάζοντας το νέο αναπτυξιακό σχέδιο, ανέδειξε βασικούς κλάδους που αναμένεται να έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία στην ανάκαμψη της οικονομίας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Επιδιώκουμε ένα μοντέλο που η οικονομική μεγέθυνση θα στηρίζεται όλο και λιγότερο στην κατανάλωση και όλο και περισσότερο στις επενδύσεις και τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Η μείωση, του μεριδίου της κατανάλωσης, σε ποσοστιαία και όχι απόλυτα μεγέθη, θα συνδυάζεται με πολύ μεγαλύτερη αύξηση των εξαγωγών και των επενδύσεων.
Στην ουσία λοιπόν, το νέο αναπτυξιακό μοντέλο θα αποσκοπεί στη συνεχή αναβάθμιση της οικονομίας μας στον παγκόσμιο γεωοικονομικό χάρτη, ως προορισμό επενδύσεων και εμπορικό κόμβο.
Παράλληλα, θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε λελογισμένη και ισορροπημένη δημοσιονομική πολιτική. Ο σχεδιασμός και η εκτέλεση των δημόσιων πολιτικών θα λαμβάνουν την πρέπουσα κοστολόγηση και θα συνδυάζονται με μια σύγχρονη και αποτελεσματική μέθοδο κατάρτισης και εκτέλεσης του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης.
Ο σχεδιασμός αυτός προϋποθέτει ότι θα προβούμε σε κρίσιμες αλλαγές στη φορολογική πολιτική και στη φορολογική διοίκηση. Οφείλουμε να θεμελιώσουμε οριστικά ένα φορολογικό σύστημα, απλό, σταθερό και μακρόπνοο, εξαλείφοντας σταδιακά τα έκτακτα φορολογικά μέτρα και προσαρμόζοντας τα φορολογικά βάρη στα πρότυπα των χωρών της Ευρωζώνης.
Προϋπόθεση, όμως, για μια μελλοντική δίκαιη και σταθερή φορολογική πολιτική, αποτελεί το χτίσιμο σύγχρονης φορολογικής διοίκησης, που να μπορεί να την υποστηρίξει. Έτσι, ξεκινούμε άμεσα με τη φορολογική διοίκηση. Μετά από συνεχείς εκπαιδεύσεις του προσωπικού της ώστε να ανταπεξέρχεται στις νέες ελεγκτικές πρακτικές, η φορολογική διοίκηση αναμένεται να καταστεί πιο αποτελεσματική.
Παραθέτω συγκεκριμένες πρωτοβουλίες:
Πρώτον: Χρήση συστημάτων που επιτρέπουν στο Δημόσιο να λειτουργεί με προληπτική και όχι κατασταλτική φιλοσοφία. Δηλαδή, την αξιοποίηση ηλεκτρονικών συστημάτων, που επιτρέπουν άμεση πρόσβαση στην πληροφορία. Για παράδειγμα, ηλεκτρονική διασύνδεση σε πραγματικό χρόνο της φορολογικής Διοίκησης με τις ταμειακές μηχανές, ή το περιουσιολόγιο έκαστου φορολογούμενου.
Δεύτερον: Υιοθέτηση όλων των μέτρων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, όπως τα συστήματα εισροών-εκροών σε όλη την αλυσίδα διακίνησης καυσίμων και ενεργειακών προϊόντων, τα X-rays στα τελωνεία, τα GPS στα μεταφορικά μέσα και τα μέτρα σήμανσης και ψηφιακής επαλήθευσης στα καπνικά, αλκοολούχα και λοιπά προϊόντα.
Τρίτον: Καλύτερη μεθοδολογία στη στοχοθεσία και αξιολόγηση απόδοσης από είσπραξη φόρων – που δεν προέρχονται από οικιοθελή συμμόρφωση – χάρη στη μεθοδικά συγκεντρωμένη πληροφορία και τις συνεπαγόμενες επιτυχείς διασταυρώσεις.
Τέταρτον: Εξορθολογισμό διατάξεων ποινολογίου με τρόπο που να μην καταλογίζονται πρόστιμα με μηδενική εισπραξιμότητα.
Πέμπτον: Δημιουργία περιβάλλοντος ανταμοιβής των συνεπών φορολογούμενων.
Έκτον: Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, καθώς τα πληροφοριακά συστήματα δεν δίνουν αποτελέσματα από μόνα τους. Για αυτό ήδη μια από τις πρώτες πρωτοβουλίες μας αποτελεί η άμεση ενίσχυση του φοροελεγκτικού μηχανισμού με επιπλέον ελεγκτές.
Έτσι, όχι μόνο θα αποκαταστήσουμε αδικίες αλλά και θα εξασφαλίσουμε κρίσιμους οικονομικούς πόρους. Πόρους που χρειάζονται για να μειώσουμε τα φορολογικά βάρη των ευσυνείδητων φορολογούμενων. Πόρους που χρειάζονται για να χρηματοδοτήσουμε στο μέλλον αναδιανεμητικές πολιτικές προς όφελος των πιο αδύνατων κοινωνικών ομάδων.
Η μετάβαση σε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο απαιτεί συστηματική και μεθοδική εργασία σε πολλά πεδία πολιτικής. Κοινή συνισταμένη των πολιτικών μας είναι το γεγονός ότι τον λογαριασμό τον πληρώνουμε εμείς οι ίδιοι και κανένας τρίτος. Ας λέμε λιγότερα λοιπόν στην παρούσα φάση για εκλογές και περισσότερα για το μέλλον της χώρας μας και για την εύρεση κοινού τόπου. Τα αποτελέσματα των πολιτικών μας θα είναι μακρόπνοα μόνον με τη συναίνεση.
Η κρίση πρέπει να πάψει να μας διχάζει και να αρχίσει να μας ενώνει. Αυτό προϋποθέτει ότι θα αφουγκραζόμαστε ο ένας τον άλλον και θα προσπαθούμε συνεχώς να συγκλίνουμε για το καλό όλων.
Αυτός που αναπτύσσει την ιδιωτική πρωτοβουλία οφείλει να κατανοεί ότι επιβάλλεται να επιστρέφει ένα μέρισμα στο κοινωνικό σύνολο μέσα στο οποίο δραστηριοποιείται. Και αυτός που είναι ένθερμος οπαδός του ρόλου του κράτους οφείλει να υποστηρίζει τις σωστά κοστολογημένες δημόσιες πολιτικές που δεν αποθαρρύνουν αλλά ενθαρρύνουν την ανθρώπινη δημιουργικότητα.
Είναι επιβεβλημένο να συνεννοηθούμε για τα βασικά ζητήματα που αφορούν το μέλλον μας. Το οφείλουμε στον εαυτό μας ώστε να πάψουμε να σηκώνουμε δυσβάστακτα βάρη, στους νέους μας που τους μαστίζει η ανεργία, αλλά και στις επόμενες γενιές της χώρας μας.
Ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών – 09/07/2014
>>>•<<<
Διαβάστε ακόμη…
Δωρεάν προγράμματα κατάρτισης σε 1000 άνεργους νέους
ΗΠΑ: 58% των νέων θέσεων εργασίας του 2014, αμείβονται άνω του μέσου όρου
Επιστολή-καταπέλτης ενός άνεργου που έλαβε κλήση από την Τροχαία
Χρόνος καταβολής κοινωνικού μερίσματος ανά περίπτωση αίτησης
‘Σκοτώνουν’ την αγορά με υπερφορολόγηση και τεκμήρια
Απώλεια ΑΦΜ για επιχειρήσεις με παραβατική συμπεριφορά – Φρένο στη φοροδιαφυγή
Πόσες αποδείξεις πρέπει να μαζέψουμε φέτος ;;;
ΥΠΟΙΚ: Σπεύσατε να υποβάλλετε τις Φορολογικές σας δηλώσεις
Παροχές περίθαλψης που δικαιούνται οι ανασφάλιστοι στον ΟΑΕΕ
Επιστροφή ΦΠΑ χωρίς υποβολή αίτησης