• Τι θα γίνει τελικά με τον ΦΠΑ; Μένει ή βγαίνει;
Τελικά, η υπηρεσιακή κυβέρνηση δεν θα προχωρήσει στην έκδοση Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) που θα ‘παγώνει’ την επιβολή ΦΠΑ 23% στον τομέα της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης.
Και αυτό παρόλο που έως ‘χθες’ λέγονταν από επίσημες πηγές, ότι η ΠΝΠ ήταν δεδομένη, έτσι ώστε το όλο θέμα να ‘παγώσει’ και να το χειριστεί όπως θέλει, η όποια κυβέρνηση προκύψει μετά τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου.
Ωστόσο χθες Δευτέρα 31 Αυγούστου, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, δημοσίευσε την ΠΟΛ. 1193/15 με την οποία, έδιδε απλώς παράταση – και αυτή βραχύβια, έως τις 8 Σεπτεμβρίου – σε όλους τους φορείς της ιδιωτικής εκπαίδευσης, ήτοι φροντιστήρια, ιδιωτικά σχολεία, κολέγια κ.λπ., για να κάνουν την τροποποίηση στις εφορίες, για την ένταξή τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ αφού πλέον μετά το μνημονιακό νόμο 4334/15, έπαψαν να είναι απαλλασσόμενοι από τον ΦΠΑ. Βάσει λοιπόν αυτής της εγκυκλίου της ΓΓΔΕ, πρέπει οι φορείς της ιδιωτικής εκπαίδευσης να κάνουν την απαιτούμενη τροποποίηση έως και τις 8 Σεπτεμβρίου, για να μην έχουν κυρώσεις. Επιπλέον οι συναλλαγές στον τομέα και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από τον Ιούλιο, όπως προβλέπει ο μνημονιακός νόμος 4334, πρέπει να υπολογιστούν με ΦΠΑ.
Κάποιοι ερμήνευσαν ως προς την δημοσίευση της συγκεκριμένης ΠΟΛ. 1193, ότι η ΓΓΔΕ έδιδε τα χρονικά περιθώρια, χειριζόμενη ‘τεχνικά’ το θέμα, έτσι ώστε η υπηρεσιακή κυβέρνηση να εκδώσει έως τις 8 Σεπτεμβρίου την ΠΝΠ που θα ‘πάγωνε’ την επιβολή του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, όπως είχε ειπωθεί, για ένα δίμηνο.
Όμως τελικά, σήμερα 1η Σεπτεμβρίου γνωστοποιήθηκε (ανεπισήμως, δεν υπήρξε κάποια επίσημη ανακοίνωση) ότι δεν θα υπάρξει ΠΝΠ που να ‘παγώνει’ το θέμα. Οι πληροφορίες λένε ότι ο υπηρεσιακός υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, δεν δέχθηκε τις εισηγήσεις για την έκδοση ΠΝΠ και επέμεινε στην εφαρμογή του ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Γιατί το έκανε τώρα αυτός, αυτό;
Από τη μία, ως υπηρεσιακός υπουργός, πρέπει να ‘υπακούει’ στην συμφωνημένη (μεταξύ των κομμάτων) λογική της υπηρεσιακής κυβέρνησης που λέει ότι σκοπός της αυτής κυβέρνησης είναι η διενέργεια των εκλογών και όλες οι πράξεις της Διοίκησης στο μεσοδιάστημα, πρέπει να είναι αυστηρά αμερόληπτες και να μην επηρεάζουν με κανένα τρόπο τη διεξαγωγή ή την έκβαση των επικείμενων εκλογών.
Εάν η υπηρεσιακή κυβέρνηση εξέδιδε μια τέτοια ΠΝΠ, έστω και αν αυτή δεν άλλαζε οριστικά και αμετάκλητα το όλο θέμα καθώς πάλι το ‘πάγωμα’ θα ήταν προσωρινό και το θέμα θα αντιμετώπιζε η νέα κυβέρνηση για την οριστική ή μη διευθέτησή του, ωστόσο θα δημιουργούσε εντυπώσεις ότι το θέμα του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει και γι’αυτό θα είχε εκδοθεί η ΠΝΠ, αλλιώς εάν ήταν κάτι που δεν έχει πιθανότητες ακύρωσής του, γιατί να εκδίδονταν η ΠΝΠ;
Οι εντυπώσεις λοιπόν που θα δημιουργούνταν από την ΠΝΠ, θα λειτουργούσαν τελικά υπέρ της Νέας Δημοκρατίας σαν μια έμμεση πριμοδότηση αυτής, η οποία ΝΔ άλλωστε χθες που το θέμα ήταν ‘ανοικτό’, έσπευσε να πανηγυρίσει ότι με πρωτοβουλία της, θα αποσύρονταν αυτό το αντιλαϊκό μέτρο, που είχε φέρει ο Σύριζα με το νέο Μνημόνιο.
Από την άλλη, δεν γνωρίζουμε πως θα αντέδρασαν στο ‘πάγωμα’ της επιβολής ΦΠΑ οι πιστωτές μας, στις επαφές που οπωσδήποτε θα είχε σχετικά ο υπηρεσιακός υπ.οικ., Γιώργος Χουλιαράκης.
Ναι μεν σε δημοσιεύματα που έχουν υπάρξει γύρω από το θέμα, έχει ειπωθεί ότι η επιβολή ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση ήταν πρόταση της απελθούσας κυβέρνησης και όχι των πιστωτών, αλλά ό,τι εισήχθη στο νέο Μνημόνιο, εισήχθη μετά από συμφωνία των δύο μερών (πιστωτών και κυβέρνησης) και επομένως, ας μην ήταν πρόταση των πιστωτών, είναι δεδομένο ότι συμφώνησαν με αυτή. Είναι προφανές λοιπόν ότι οι πιστωτές, δεν ενοχλούνται από την επιβολή ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση και γιατί να ενοχλούνται άλλωστε, όταν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο που επιβάλλεται σε έναν ‘ζωντανό’ και ευρύ τομέα, άρα είναι ασφαλές όσον αφορά την απόδοσή του.
Η όποια ακύρωσή του, θα έπρεπε να συνοδευτεί από ένα ισοδύναμο, που αν αναλογιστούμε ότι η απόδοση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση υπολογίζεται σε περίπου €160 εκατ., δύσκολα μπορεί να υπάρξει ένα ισοδύναμο σε μια περίοδο που ήδη έχουν υπερφορολογήσει τα πάντα και να είναι έστω και σχετικά ασφαλές όσον αφορά στην απόδοσή του. Ακόμα και η πρόταση της ΝΔ, που πρότεινε ισοδύναμο, αυτό ήταν από τον τομέα των δαπανών του Δημοσίου και της περιστολής αυτών, σε σημεία που διάφορες δαπάνες χαρακτηρίζονται ελαστικές, έτσι γενικά και αόριστα.
Συνεπώς, εάν δούμε το θέμα από την οπτική των πιστωτών μας που τους ενδιαφέρει η ασφάλεια της εισπραξιμότητας και από την μία πλευρά έχουμε τον ΦΠΑ που αποδίδεται άμεσα από έναν ‘ζωντανό’ και ευρύ οικονομικά επιχειρηματικό κλάδο που έως σήμερα απαλλάσσονταν του ΦΠΑ και από την άλλη έχουμε ένα ισοδύναμο, από είναι γενικό και αόριστο και προφανώς μειωμένης ασφάλειας ως προς την εισπραξιμότητα και την απόδοσή του, τι θα διαλέγατε (ως πιστωτές πάντα);
Φαίνεται λοιπόν ότι οι πιστωτές μας, στο παρασκήνιο ότι μάλλον αντίθετοι θα είναι στην απόσυρση της επιβολής ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
Τώρα, όταν από τη ΝΔ ρώτησαν τη Κομισιόν που είναι κομμάτι της ομάδας των πιστωτών μας, εάν αντίκειται στην κοινοτική νομοθεσία η επιβολή έμμεσου φόρου (όπως ο ΦΠΑ) στην εκπαίδευση, τότε προφανώς η Κομισιόν απάντησε το γνωστό, ότι δηλαδή όντως αντίκειται στην κοινοτική νομοθεσία η επιβολή ΦΠΑ στην εκπαίδευση, αλλά αυτό από μόνο του, προσθέτουμε εμείς (TaxCoach), δεν λέει κάτι ουσιαστικό όσον αφορά στην απόσυρση του μέτρου. Πόσα και πόσα από τα όσα έχουν επιβληθεί στα πλαίσια των μνημονίων, αντίκεινται στην κοινοτική νομοθεσία ή και στο Σύνταγμά μας αλλά γίνονται εφευρίσκοντας κάποια φόρμουλα, όπως ‘… οι έκτακτες συνθήκες της δημοσιονομικής κατάστασης της χώρας, επιβάλλουν…’ κ.λπ., κ.λπ..
Τώρα, οι φορείς της ιδιωτικής εκπαίδευσης προσανατολίζονται να προσφύγουν άμεσα στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το θέμα του ΦΠΑ, ισχυριζόμενοι βέβαια, ότι η επιβολή ΦΠΑ στην Ελλάδα προσκρούει στην κοινοτική νομοθεσία. Η διαδικασία αυτή είναι ταχύτατη, καθώς δεν εμπλέκονται στη λήψη της απόφασης τα εθνικά δικαστήρια και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Από τη στιγμή που η Ε.Ε. κρίνει πως η ρύθμιση παραβιάζει τις κοινοτικές ντιρεκτίβες και δίκαιο, ζητά την τροποποίηση της.
Το ζήτημα ωστόσο στην ουσία του, παραμένει εντέλει στο πως και με ποια σιγουριά, μπορούν να βρεθούν τα χρήματα, προκειμένου να τροποποιηθεί, έως και να αποσυρθεί. Τα κόμματα από την πλευρά τους, είναι λογικό να ‘παίζουν’ αυτό το χαρτί σε μια προεκλογική περίοδο, καθώς είναι θέμα που εν πολλοίς αφορά τη μέση ελληνική οικογένεια και ένα ζωτικό κλάδο της οικονομίας. Λογικό – από την πλευρά τους – να επιχειρούν την δημιουργία εντυπώσεων, προεκλογικά. Το θέμα είναι τι θα κάνει μετεκλογικά, η νέα κυβέρνηση…
>>>•<<<
••• Αὐξημένη ἀνταγωνιστικότητα; … Εὐεπιχειρεῖν !
✎ ΟΑΕΔ: Έναρξη Προγράμματος Κοινωφελούς Χαρακτήρα για 19.101 θέσεις Πλήρους Απασχόλησης
✎ Τρεις “δυνατές” δράσεις Επιδοτήσεων από τον Σεπτέμβριο του 2015