Ο Seth Goldman και ο Barry Nalebuff έκτισαν την Honest Tea σχεδόν από το τίποτα σε μια επιχείρηση της τάξης των $100 εκατ.. Ποια είναι τα μυστικά της επιτυχίας τους;
Παρακάτω, αναπτύσσουμε 10 από αυτά:
1. Κτίσε κάτι στο οποίο πιστεύεις – διότι αυτό είναι το πρώτο βήμα για να κτίσεις ένα σπουδαίο προϊόν.
Το σπουδαίο μάθημα – κανόνας, που διέπει και τους Goldman και Nalebuff, είναι ότι όταν είσαι μόνος σου, καθήμενος σε ένα σκοτεινό γραφείο και βλέπεις την επιχείρησή σου να φθίνει, μόνο ένα πράγμα μπορεί να δώσει ουσιαστική ώθηση προς τα μπρος: να πιστέψεις στον σκοπό σου.
2. Μην στοχεύεις σε μια μικρή βελτίωση. Κάνε τα πράγματα δραστικά καλύτερα και διαφορετικά.
Ναι, στην σημερινή κοινωνία μπορούμε συλλογικά να δημιουργήσουμε καταπληκτικά προϊόντα, υπηρεσίες και επιχειρήσεις μέσω της επιχειρηματικότητας. Ο κόσμος αλλάζει με ταχείς ρυθμούς και η Honest Tea εξελίσσεται και διαφοροποιείται σε σχέση με όταν ξεκίνησε. Αλλά αν κοιτάξετε καλά γύρω σας, θα δείτε ότι επίσης ζούμε στην εποχή των επιχειρήσεων ‘κάνω και εγώ το ίδιο’. Μην πέσετε σε αυτή την νοοτροπία. Ψάξτε και αναλύστε πως θα κτίσετε κάτι σημαντικά διαφορετικό και σημαντικά καλύτερο από αυτό που ήδη υπάρχει.
3. Να γνωρίζετε ότι θα σας αντιγράψουν.
Εάν η ιδέα σας είναι πραγματικά και θετικά διαφορετική, μπορείτε να είστε σίγουροι ότι πολύ σύντομα, θα την προσέξουν κάποιοι και θα ξεκινήσουν να την αντιγράφουν. Πως θα επιβιώσετε από τον ανταγωνισμό, άλλων μεγάλων επιχειρήσεων που θα μπουν ενδεχομένως στα ‘εύφορα χωράφια’ σας ή και από πολλές μικρές που θα θέλουν να πάρουν έστω μικρό μερίδιο από αυτά; Το κλειδί σε αυτή την περίπτωση είναι να λειτουργείτε σε ένα σύστημα ‘συνεχούς καινοτομίας’. Εάν δεν μπορείτε να το επιδιώξετε και να λειτουργήσετε με μια τέτοια νοοτροπία, καλύτερα μην ξεκινήσετε διότι στην πορεία θα τα βρείτε μπαστούνια.
Επίσης, εάν πλέον έχετε πετύχει και είστε μια σοβαρή και αξιοπρόσεκτη εταιρία στον τομέα σας, μπορείτε να εξετάσετε και την εκδοχή να γίνετε φίλοι με κάποια από τις μεγάλες εταιρίες που μπήκαν στα ‘χωράφια’ σας και γιατί όχι, να υπάρξει μεταξύ σας προσέγγιση και εξαγορά σας.
4. Να κτίζετε αποθεματικά για τις δύσκολες περιπτώσεις.
Σπουδαία συμβουλή – αλλά μερικές φορές πολύ δύσκολη για να εφαρμοστεί. Ποια startup ή εταιρία σε αρχική φάση ανάπτυξης έχει αποθέματα ρευστότητας; Όμως όπως έκαναν και στην Honest Tea, την ‘έτρεχαν’ πολύ σφικτά όσον αφορά στις δαπάνες. Είχαν δημιουργήσει αποθεματικό ρευστότητας που μπορεί να χρησίμευε σε μια κακή περίοδο, σε περίπτωση κάποιου λάθους που θα κόστιζε ή σε περίπτωση κακής τύχης. Διότι όσο καλή δουλειά και αν κάνεις και όσο καλό σχεδιασμό και αν έχεις στην επιχειρηματική σου δραστηριότητα, είναι δεδομένο ότι θα υπάρξουν κάποια λάθη, θα υπάρξει κάποια κακοτυχία. Συνεπώς το να έχεις ένα backup ρευστότητας και επιχειρηματικής ενέργειας, είναι κάτι που μπορεί να βοηθήσει να ξεπεράσεις αυτές τις κακοτοπιές.
5. Ποτέ, μα ποτέ μην δίνεις τον έλεγχο – εκτός και πουλήσεις.
Κάποιοι επιχειρηματίες σε ορισμένες καλές startup είναι πρόθυμοι να δώσουν τον έλεγχο της επιχείρησής τους με αντάλλαγμα την ρευστότητα που θα τους προσφερθεί από κάποιο venture capital. Αυτό όμως δεν είναι καλό καθώς στις περισσότερες των περιπτώσεων, συνεπάγεται ότι αλλάζει η κουλτούρα και όραμα της επιχείρησης που κτίζατε. Πρέπει να παραμείνετε στο τιμόνι για να διασφαλίσετε ότι δεν θα αλλάξει ο χαρακτήρας της εταιρίας. Βεβαίως εάν πουλήσεις το μερίδιό σου και πλέον μένεις και εργάζεσαι στην εταιρία, ως στέλεχος, είναι προφανές ότι μπορείς εσύ ως ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας που έκτισες πριν κάποιο καιρό, να πεις ότι χρειάζομαι αυτό και αυτό, αλλά ο επικεφαλής της επιχείρησης που θα σε έχει εξαγοράσει, μπορεί να το αρνηθεί – σε αυτές τις περιπτώσεις ο έλεγχος ουσιαστικά χάνεται, αλλά κάποιος θα έχει πουλήσει ακριβά το μερίδιό του.
6. Μην συμβιβάζεσαι στα σημαντικά – συμβιβάσου σε όλα τα άλλα.
Όραμα. Σκοπός. Θεμελιώδεις Αξίες. Αυτά θα πρέπει να παραμένουν απαράλλαχτα στο χρόνο. Αλλά η ευελιξία στο τρόπο που φτιάχνεις τα προϊόντα ή υπηρεσίες σου, και ο τρόπος που τα αποτιμάς, είναι πολύ σημαντική παράμετρος. Πολλοί επιχειρηματίες αποτυγχάνουν διότι είναι εξαιρετικά δύσκαμπτοι και δεν ανταποκρίνονται ως προς το τι τους ζητάει η αγορά ή οι πελάτες τους.
7. Σκεφτείτε πως θα πετύχετε τους στόχους σας με έναν μικρό προϋπολογισμό – μετά περιορίστε τα νούμερα αυτά, στο μισό.
Ναι, το έχετε ακούσει ξανά – θα σας κοστίσει το διπλάσιο από όσο νομίζετε και θα σας πάρει τον διπλάσιο χρόνο για να το κάνετε από όσο εκτιμάτε. Η σύσταση λοιπόν είναι και εδώ, να ακολουθείτε μια πολιτική σφιχτής λιτότητας στην επιχείρησή σας, κάθε μέρα. Δεν χρειάζονται πολυτελή και ακριβά γραφεία. Ούτε ακριβές και πολύχρωμες μπροσούρες. Ο στόχος σας είναι να παραμείνετε ζωντανοί έως ότου να μπορείτε να πετύχετε μέσα από τις διεργασίες και τα σχέδια που θα εκτελείτε. Εάν ο προϋπολογισμός σας είναι χαλαρός, είναι πολύ πιθανό ότι μπορεί να αποτελέσει αιτία του αιφνιδίου θανάτου της επιχείρησής σας. Εξετάστε τα έξοδα που κάνετε, ένα – ένα, ακόμα και τα μικρά. Πάντα θα υπάρχει περιθώριο έστω μικρής βελτίωσης και εξοικονόμησης σε αυτά. Κυνηγήστε ενεργά και σε συνεχή βάση τον περιορισμό των δαπανών.
8. Είναι μαραθώνιος, όχι σπριντ.
Το να σκαρφαλώσεις και να ανέλθεις στην κορυφή του Έβερεστ, δεν πήρε ούτε και παίρνει τρεις ημέρες. Πρέπει όμως να: 1) αποφασίσεις ότι θέλεις να το κάνεις, 2) να πετάξεις μέχρι το Νεπάλ για μια προετοιμασία, 3) όταν φτάσεις στο βουνό, θα κάνεις μικρά αλυσιδωτά βήματα, που θα σε πηγαίνουν κλιμακωτά πιο πέρα, καθημερινά.
Χτίστε συστήματα για να λειτουργούν μακροχρόνια και εστιάστε στα μικρά κλιμακωτά βήματα, που το ένα φέρνει το άλλο αλλά κατακτούν μεγάλους στόχους.
9. Να φροντίζετε την οικογενειακή σας, προσωπική σας και πνευματική σας υγεία – εάν δεν γελάτε ή χαμογελάτε σε καθημερινή βάση, αναπροσαρμόστε την στάση σας.
Φανταστείτε το ‘μονοπάτι’ σε μια πολύ πετυχημένη επιχείρηση: ο ιδρυτής θα δουλεύει ενδεχομένως για κανά 18ώρο καθημερινά για τουλάχιστον 5 συνεχόμενες ημέρες. Αλήθεια; Μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να παρατηρείται αλλά όχι αναγκαστικά. Ο Goldman, αναφέρει δύο πολύ σημαντικούς λόγους για τους οποίους τα κατάφερε κατά τα δύσκολα χρόνια: Πρώτον, πίστευε στον σκοπό του, δεύτερον, η προσωπική ισορροπία που διατηρούσε.
Η αντίληψη ότι πρέπει να ‘σκοτώσουμε’ τις οικογενειακές μας σχέσεις, την προσωπική μας υγεία ή τα επίπεδα της ψυχικής μας ηρεμίας προκειμένου να κτίσουμε την επιχείρησή μας, είναι ως επί το πλείστον λανθασμένη. Γι’αυτό συστήνεται να μην την υιοθετείτε.
10. Κτίστε την επιχείρηση και την Προϊόν σας με την σκέψη ότι θα τα κατέχετε για πάντα.
Θα πουλήσετε κάποια μέρα την επιχείρησή σας; Ίσως. Είναι αυτός όμως ο λόγος που την κτίζετε; Μάλλον όχι. Όταν αρχίζετε και κτίζετε μια επιχείρηση, βασιζόμενοι στο πάθος και σε έναν σκοπό με μια έντονη επιθυμία να επιλύσετε προβλήματα των πελατών σας μέσω της προσφοράς μιας σημαντικής αξίας, κτίζετε πολύ περισσότερα από την χρηματική αξία μιας επιχείρησης. Αυτοί που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά με βραχυπρόθεσμη οπτική, σπάνια πετυχαίνουν.
11. Ευεπιχειρήστε!