16 Νοεμβρίου 2018

Breaking News

Σοφία από τον Akio Morita

Σοφία από τον Akio Morita

O Akio Morita (26 Ιαν. 1921 – 3 Οκτ. 1999), ήταν ο ιάπωνας συνιδρυτής της SONY, και ο άνθρωπος που από μια πολύ μικρή εταιρία, την έκανε μια επιχείρηση μεγατόνων, μια πανίσχυρη πολυεθνική. Σίγουρα, έχει σημασία να ακούσουμε τις συμβουλές που έδωσε κατά καιρούς, και που έχουμε συγκεντρώσει στο παρόν άρθρο.

Η σημαντική επιχειρηματική δύναμη του Akio Morita, ήταν η ικανότητά του να κατανοήσει και την δυτική και ανατολική κουλτούρα και να συνδυάσει τα καλύτερα από τους δύο αυτούς κόσμους, προκειμένου να παγκοσμιοποιήσει την SONY και να την καθιερώσει ως ένα κορυφαίο όνομα σε προϊόντα τεχνολογίας.

Είναι δε σημαντικό, ότι στο ξεκίνημα της SONY, τα πρώτα χρόνια της μεταπολεμικής περιόδου (σε σχέση βέβαια με τον Β’ Παγκ. Πόλεμο), οι ιαπωνικές εταιρίες δεν φημίζονταν για την τεχνολογία τους, ήταν κάτι σαν τις κινέζικες στα ’90s… οι ιαπωνικές επιχειρήσεις τότε, στην μεταπολεμική περίοδο, στα ’50s υστερούσαν σοβαρά σε επίπεδο τεχνολογίας, σε σχέση με τις δυτικές που επικρατούσαν κατά κράτος. Και όμως, ο Akio Morita ξεκίνησε μια μικρή επιχείρηση, που εισήλθε στον κλάδο τεχνολογίας και σύντομα την κατέστησε, τότε στα αρχικά χρόνια, ανταγωνιστή των κολοσσών όπως η RCA, Zenith κ.ά.. Και βέβαια ενέπνευσε διεθνώς εμπιστοσύνη και σεβασμό στα προϊόντα τεχνολογίας Made in Japan.

To 1966, o Morita έγραψε ένα βιβλίο που καλούνταν Gakureki Muyō Ron, το οποίο σημαίνει «Μην δίδεις σημασία στις σχολικές επιδόσεις», στο οποίο ο Akio τονίζει ότι οι σχολικές επιδόσεις δεν είναι σημαντικές προκειμένου να πετύχει κάποιος ή για να έχει επιχειρηματικές ικανότητες.

Ποιες είναι λοιπόν οι σημαντικές ικανότητες για να φτάσει κανείς στην επιτυχία; Ο Akio Morita μοιράζεται τις συμβουλές του, για να ξεπεράσουμε τα εμπόδια στον κόσμο των επιχειρήσεων.

Συμβουλές για την Επιτυχία

… γιατί ο Akio Morita θεωρεί ότι πέτυχε η SONY:

1. Καθιέρωσα έναν κανόνα ότι άπαξ και προσλάβουμε έναν υπάλληλο, οι σχολικές του επιδόσεις αφορούν στο παρελθόν, και δεν χρησιμοποιούνται για να αξιολογήσουμε την εργασία του ή για να αποφασίσουμε την προαγωγή του.

2. Η λύση μου στο πρόβλημα της απελευθέρωσης δημιουργικότητας, ήταν πάντα, το να θέτω έναν στόχο.

3. Πιστεύω ότι περάσαμε από μια τέτοια αξιόλογη περίοδο ανάπτυξης διότι είχαμε αυτή την ατμόσφαιρα του ελεύθερου διαλόγου. Μια επιχείρηση δεν θα πάει πουθενά εάν όλη η σκέψη εναποτεθεί μόνο στο management.

4. Θεωρούσα πάντα σημαντικό, να γνωρίζω τους υπαλλήλους μας, να επισκέπτομαι κάθε εγκατάσταση της εταιρίας μας, και να προσπαθώ να συναντηθώ και να γνωρίσω κάθε έναν υπάλληλό μας.

5. Η επιχείρηση δεν θα πρέπει να πετάει λεφτά σε μεγάλα bonus για τα μεγαλοστελέχη της ή να τους προσφέρει άλλες πολυτέλειες αλλά θα πρέπει να μοιράζεται την μοίρα της με το σύνολο των εργαζομένων της.

… Επιχειρηματικές Συμβουλές του Akio Morita:

1. Η διαφήμιση και η προώθηση από μόνες τους, δεν θα συντηρήσουν ένα κακό προϊόν ή ένα προϊόν που δεν είναι κατάλληλο για τον χρόνο του.

2. Από την πλευρά του management, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζεις πώς να απελευθερώσεις την έμφυτη δημιουργικότητα των ανθρώπων. Η άποψή μου είναι ότι ο καθένας διαθέτει δημιουργική ικανότητα, αλλά πολλοί λίγοι ξέρουν πώς να την χρησιμοποιήσουν.

3. Νομίζω ότι οι άνθρωποι πρέπει να εργάζονται για την ικανοποίησή τους. Πιστεύω ότι είναι πολύ μεγάλο λάθος, να νομίζει κανείς ότι τα χρήματα είναι ο μοναδικός τρόπος να επιβραβεύσεις έναν άνθρωπο για την εργασία του. Οι άνθρωποι χρειάζονται χρήματα, αλλά ταυτόχρονα θέλουν να είναι χαρούμενοι στην εργασία τους και να είναι περήφανοι για αυτήν.

4. Δεν υπάρχει μυστικό συστατικό ή κάποια κρυφή φόρμουλα για την επιτυχία των καλύτερων ιαπωνικών επιχειρήσεων.

5. Υπάρχουν τρία είδη δημιουργικότητας: δημιουργικότητα στην τεχνολογία, στον σχεδιασμό προϊόντων, και στο marketing. Το να έχεις κάποια εξ αυτών χωρίς τα άλλα, θα οδηγήσει εντέλει σε ήττα στην επιχειρηματικότητα.

… στο να είσαι Ταπεινός:

Εάν διάγεις την ζωή σου, πεπεισμένος ότι ο τρόπος σου είναι πάντα ο καλύτερος, όλες οι νέες ιδέες στον κόσμο, θα περάσουν από δίπλα σου, χωρίς να καταφέρεις να τις εκμεταλλευθείς.

… σκέψεις στην Καινοτομία:

Παρατηρήστε προσεκτικά πως ζουν οι άνθρωποι, αποκτήστε μια διαισθητική αντίληψη ως προς το τι θα ήθελαν και στη συνέχεια, πάτε με αυτό. Μην κάνετε έρευνα αγοράς (market research). Ο κόσμος δεν γνωρίζει τι χρειάζεται ή τι είναι δυνατόν να φτιαχτεί, που να του είναι χρήσιμο. Από την άλλη, εσύ γνωρίζεις τι μπορείς να φτιάξεις, με τα μέσα που διαθέτεις, και που θα είναι χρήσιμο στον κόσμο [έτσι δημιούργησαν π.χ. το Sony Walkman, ήτοι ένα πραγματικά φορητό ραδιοκασετόφωνο με ακουστικά]. Γνώριζα ότι χρειαζόμασταν ένα ‘όπλο’ για να εισβάλουμε στην αμερικάνικη αγορά, και έπρεπε να είναι κάτι διαφορετικό, κάτι που κανένας άλλος δεν έφτιαχνε.

… σκέψη στα Λάθη:

Μην φοβάσαι να κάνεις ένα λάθος. Αλλά βεβαιώσου ότι δεν θα κάνεις το ίδιο αυτό λάθος, δεύτερη φορά.
[Το δις εξαμαρτείν, που έλεγαν και οι Έλληνες, ουκ ανδρός σοφού. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι η Sony, όταν ξεκίνησε, βγήκε στην αγορά με ηλεκτρικό μάγειρα ρυζιού, που ως προϊόν απέτυχε, αφού είτε άφηνε το ρύζι σχετικά άβραστο είτε παραβρασμένο, εξαρτώμενο από το είδος του ρυζιού και το νερό· αποφάσισαν όμως γρήγορα να εξέλθουν από αυτό, και να επικεντρωθούν στην αγορά των μικρών φορητών ραδιοφώνων, λόγω της ανακάλυψης τότε στην Αμερική του τρανζίστορ, κάτι που βέβαια στην πορεία το πέτυχαν. Επίσης, αργότερα απέτυχε η ανάπτυξη του Βίντεο τεχνολογίας Betamax που ήταν τεχνολογία της SONY, καθώς επικράτησε το ανταγωνιστικό είδος VHS. ]

… σκέψεις στην Επιτυχία:

Όλοι μαθαίνουμε με την μίμηση, από μικρά παιδιά, ως μαθητές, και ως αρχάριοι στον κόσμο των επιχειρήσεων. Και μετά μεγαλώνουμε και ωριμάζουμε και μαθαίνουμε να αναμειγνύουμε τις έμφυτες ικανότητές μας με τις αρχές και γνώσεις που έχουμε μάθει.

Διαβάστε επίσης:
9 δισεκατομμυριούχοι που δεν τέλειωσαν το Λύκειο!

Related posts