18 Μαΐου 2024

ΕΣΕΕ: Τα θετικά και τα αρνητικά της Συμφωνίας στη λίστα των ελληνικών προτάσεων

ΕΣΕΕ: Τα θετικά και τα αρνητικά της Συμφωνίας στη λίστα των ελληνικών προτάσεων

ΕΣΕΕ: Τα θετικά και τα αρνητικά της Συμφωνίας στη λίστα των ελληνικών προτάσεων. Η ΕΣΕΕ αναφέρει σε ανακοίνωσή της, ότι κύριο χαρακτηριστικό της προσωρινής τετράμηνης συμφωνίας, που φαίνεται ότι επετεύχθη με σημείο αναφοράς την επέκταση της Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης της Ελλάδας, αποτελεί η δέσμευση προώθησης ουσιωδών μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών από πλευράς της ελληνικής κυβέρνησης.ΕΣΕΕ

Το σημείο, όμως, που χρήζει αναφοράς στοιχειοθετείται στη δυνατότητα της τελευταίας να αποφασίζει και να εξειδικεύει τις συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις σε συνεργασία και κατόπιν γόνιμου διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων με τους πιστωτές της.

Αποτελεί κοινή παραδοχή πως η διαδικασία επίτευξης ενός αμοιβαίου συμβιβασμού για την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη, χαρακτηρίζεται από θετικές και αρνητικές παραμέτρους.

Στα θετικά εντάσσονται:

• H δυνατότητα επιστροφής των ελληνικών τραπεζών στο “φθηνό” κανάλι χρηματοδότησης της ΕΚΤ με την αποδοχή των ελληνικών ομολόγων αντί μέσω του “ακριβού” ELA, καθώς η στήριξη από την ΕΚΤ σημαίνει οικονομική σταθερότητα στην Ελλάδα.

• Η κατάθεση της λίστας των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και η εφαρμογή ενός εθνικού σχεδίου ελληνικής επιλογής, με τη διαμόρφωση ενός οδικού χάρτη μετάβασης από το μνημόνιο της τρόικας, σε ένα “νέο ελληνικό πρόγραμμα”.

• Η χαλάρωση από τον δημοσιονομικό στόχο του υψηλού πλεονάσματος 3% με μείωση σε 1,5% του ΑΕΠ το 2015, ώστε να προκύψουν €2,5 δισ. για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, την αποκατάσταση της ομαλότητας στη χώρα και την ηρεμία στην αγορά.

Στα αρνητικά κατατάσσονται:

• H επέκταση του τρέχοντος προγράμματος χωρίς επέκταση της χρηματοδότησης με περιορισμό της εκταμίευσης της δόσης των €7,4 δισ. και των €1,9 δισ. από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων της ΕΚΤ μέχρι την ολοκλήρωση της 5ης αξιολόγησης, δημιουργώντας αδυναμία να πληρώσει η Ελλάδα, τα ομόλογα που λήγουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ύψους €6,7 δισ..

• Επίσης, είναι πιθανό ότι θα φέρει δυσκολίες το μπλοκάρισμα του κεφαλαιακού αποθέματος των €10,9 δισ. του ΤΧΣ για 4 μήνες στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ESM) στο Λουξεμβούργο· σκοπός είναι να μην χρησιμοποιηθεί αυτό το ποσό για τη διαγραφή «κόκκινων» δανείων, παρά μόνο εάν τα αιτηθούν οι ίδιες οι τράπεζες.

• Η Ελλάδα εισέρχεται σε μία μορφή εντατικής επιτήρησης 120 ημερών για την αποφυγή μονομερών ενεργειών, κυρίως στα εργασιακά, όπως για παράδειγμα οι επαναπροσλήψεις των απολυμένων στο Δημόσιο και η αύξηση του κατώτερου μισθού. Ως εκ τούτου, η συνέχιση της χρηματοδότησης, θα πρέπει να περάσει τελικά μέσα από τον τελευταίο έλεγχο αξιολόγησης του προγράμματος.

Θα πρέπει, ωστόσο, να μην ξεχνάμε ότι με τα σημερινά δεδομένα και την κατάρρευση των εσόδων τον Δεκέμβριο του 2014, αλλά και το δίμηνο Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου του 2015 κατά €1,5 δισ., έχει ως αποτέλεσμα από τα δημόσια ταμεία να λείπουν πάνω από €2 δισ., ενώ μέχρι τον Ιούνιο το ταμειακό άνοιγμα ενδέχεται να ξεπεράσει ακόμα και τα €6 δισ.. Επίσης, ως γνωστόν, το πλεόνασμα του 2014 από το προσδοκώμενο 1,5% έκλεισε τελικά στο 0,8%. Αναλυτικά, στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης για ένα “made in Greece” πρόγραμμα, τα κυριότερα σημεία συμφωνίας και διαφωνίας Κυβέρνησης και ευρωπαϊκών θεσμών στο Master Financial Assistance FacilityAgreement (MFAFA) διαχωρίζονται στο τεχνικό, το οικονομικό και την κατανόηση του δανεισμού με μία μορφή επίβλεψης.

Στο περιεχόμενο της περιεκτικής και ελπίζουμε επαρκούς λίστας του ΥΠ.ΟΙΚ., συμπεριλαμβάνονται μέτρα όπως η ρύθμιση των 100 δόσεων, τα “κόκκινα” δάνεια και το “πάγωμα” των πλειστηριασμών, τα οποία εκτιμάται από την ελληνική πλευρά ότι αφορούν στην εσωτερική πολιτική και δεν έχουν δημοσιονομικό κόστος.

Τα κύρια σημεία της λίστας είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής και το “κυνήγι” της διαφθοράς, καθώς και δεσμεύσεις για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ενώ δύο ακόμα μέτρα που συμπεριλαμβάνονται είναι η ανεξαρτητοποίηση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και η αναμόρφωση του δημοσίου τομέα για εξοικονόμηση πόρων και περιορισμό της σπατάλης.

Τα ισοδύναμα μέτρα που παρουσιάζει η ελληνική κυβέρνηση με τη λίστα των μεταρρυθμίσεων, υπολογίζουν έσοδα της τάξεως των €7,3 δισ..

Οι βασικές μεταρρυθμίσεις που παρουσιάζει η Αθήνα, περιλαμβάνουν την πάταξη του παρεμπορίου, του λαθρεμπορίου των καυσίμων και των τσιγάρων, από όπου το ελληνικό κράτος θα συγκεντρώσει αντίστοιχα €1,5 δισ. και €800 εκατ.. Επίσης, σχεδιάζει να συγκεντρώσει €2,5 δισ. από την φορολόγηση των μεγάλων περιουσιών και εισοδημάτων, καθώς επίσης άλλα €2,5 δισ. μέσω της είσπραξης των ανεξόφλητων φορολογικών οφειλών των φυσικών προσώπων και των επιχειρήσεων.

Ο κατάλογος συνοδεύεται από ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και συγκεκριμένα στοιχεία που υποστηρίζουν το δημοσιονομικό όφελος ή κόστος που θα έχουν οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις, γεγονός που αναμένεται να αξιολογηθεί θετικά. Άλλωστε, εκτός από την έγκριση των τριών θεσμών είναι απαραίτητη προϋπόθεση, η λίστα των μεταρρυθμίσεων να περάσει και από όλα τα Κοινοβούλια των χωρών μελών της Ευρωζώνης.

Δήλωση Προέδρου ΕΣΕΕ, Βασίλη Κορκίδη:Κορκίδης

«…Η Ελλάδα μπορεί λοιπόν να πήρε το “φιλί της ζωής” στο παρά πέντε και να απέφυγε τον “ξαφνικό θάνατο”, αλλά μόνο προσωρινά, αφού τώρα σε στενά χρονικά περιθώρια αρχίζουν τα δύσκολα για την Κυβέρνηση, που έχει ως στόχο να απομακρύνει την οικονομία από την ύφεση, την αγορά από την αδράνεια και την κοινωνία από τη φτώχεια. Σημείο καμπής φαίνεται ότι θα είναι ο Ιούλιος, οπότε και θα αυξηθεί η πίεση των ευρωπαϊκών θεσμών για την αποπληρωμή των ελληνικών ομολόγων μέχρι τέλος του 2015. Αυτό θα έχει ως αντάλλαγμα την ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης με αμοιβαία συμφωνία σε ένα νέο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα μέχρι το 2018, το οποίο ελπίζουμε ότι θα περιλαμβάνει τη λίστα των ελληνικών μεταρρυθμιστικών προτάσεων με περισσότερα αναπτυξιακά μέτρα. Το συμπέρασμα είναι ότι επί του παρόντος πρέπει να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι, αφού η Ελλάδα κέρδισε τις εντυπώσεις, η Ευρώπη την ουσία της παράτασης, ο Πρωθυπουργός κατάφερε τον επιθυμητό για τη χώρα, εντός Ευρωζώνης συμβιβασμό, ο ΥΠ.ΟΙΚ. τη διεθνή δημοσιότητα, οι ελληνικές τράπεζες τη σταθερότητα και η πραγματική οικονομία προσωρινή ανακούφιση και ανάσες για δουλειά…».

Εμείς ως TaxCoach, να πούμε ότι οι επισημάνσεις της ΕΣΕΕ είναι ορθές και η δική μας άποψη αναλύεται στο κάτωθι link και άρθρο μας (Τι αποφάσισαν στο Eurogroup…). Σε σχέση με τις προτάσεις των μεταρρυθμίσεων που τέθηκαν από την ελληνική πλευρά, σημειώνουμε ότι ήταν ολίγο γενικόλογες και αόριστες, θα λέγαμε ότι δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένες και αυτό μας οδηγεί στις εκής περαιτέρω σκέψεις:
1) Δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένος ο Σύριζα για μεταρρυθμίσεις; Εάν δεν ήταν, γνωρίζοντας ότι βαδίσει προς την εξουσία, είναι ένα σφάλμα του καθώς εν πολλοίς η κυβερνητική επιτυχία ή όχι, θα κριθεί σε αυτό το πεδίο, που θεωρούν σημαντικότατο και οι επίσημοι πιστωτές μας. Εάν πάλι από την άλλη ήταν, τι τον εμπόδισε να τις παρουσιάσει άμεσα, καλά περιγεγραμμένες και καλά τεκμηριωμένες; Γιατί δεν τις είχε παρουσιάσει από το Eurogroup, νωρίτερα;  
2) Υπάρχει περίπτωση ο Σύριζα να είναι επαρκώς προετοιμασμένος για υλοποίηση μεταρρυθμίσεων και να έχει συγκεκριμένο σχέδιο αλλά με την “αόριστη” παρουσίασή τους, να στοχεύει στην μη εκδήλωση δυσαρέσκειας στο εσωτερικό της Ελλάδος (από διάφορες ομάδες που μπορεί να θίγονται). Ίσως λοιπόν, θέλει μέσα από αυτή την “αόριστη” παρουσίασή τους, να τα υλοποιήσει σταδιακά έτσι ώστε να αντιμετωπίζει και μικρές αντιδράσεις.
3) Δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένος ο Σύριζα για μεταρρυθμίσεις και γι’αυτό δεν υπήρχε δυνατότητα κοστολόγησης και επαρκούς υποστήριξής τους… Δεδομένου ότι από το Eurogroup, εγκρίθηκε εντέλει με συνοπτικές διαδικασίες, δύο σκέψεις δημιουργούνται:
ότι α) οι ΗΠΑ πίεσαν πολύ παρασκηνιακά και β)τελικά το Grexit έχει πάρα πολύ μεγάλο κόστος…. το (α) και (β) μπορούν να σχετίζονται και να συνδέονται.

Τι εκ των παραπάνω μπορεί να ισχύει, θα το δείξει ο χρόνος. Θα κλείσουμε προσθέτοντας ότι εάν ίσχυε το (1), θα είναι λίγο δύσκολο οι θεσμοί – πιστωτές μας, να εγκρίνουν τη λίστα αμέσως, εκτός εάν ίσχυε παράλληλα το (3). Αντιθέτως, εάν έχουν μια διαβεβαίωση ότι παρουσιάζονται με το τρόπο που αναφέραμε και για τον σκοπό που αναφέραμε -περίπτωση (2), οι θεσμοί δεν θα είχαν πρόβλημα να την εγκρίνουν τη λίστα, αφού ούτως ή άλλως, πρόκειται περί ολιγόμηνης παράτασης (τετράμηνης) που και αυτή, μπορεί να ανατραπεί οποιαδήποτε στιγμή.
Εάν ισχύει το (3), τότε μετά το πέρας του τετραμήνου, θα υπάρξει νέα παράταση ή κάποιας μορφής μονιμότερη λύση, με τους αυστηρούς πιστωτές (Γερμανία) να υποχωρούν περαιτέρω, παρά την όποια σκληρή γραμμή φαίνεται ότι ακολουθούν.

>>>•<<<

Ίσως σας ενδιαφέρουν τα ακόλουθα άρθρα:

✎ Τι αποφάσισαν στο Eurogroup για την Ελλάδα – Ποια τα βασικά σημεία – Ποια τα ρίσκα
✎ Ποιος θα υποχωρήσει πρώτα; Η Γερμανία ή η Ελλάδα; – Who will retreat first? Germany or Greece?
✎ Οι 300 υπέρ της Ελλάδος!
✎ Σκέψεις για τη νέα ελληνική κρίση
✎ Πρόγραμμα επιδότησης (έως 50%) για Υφιστάμενες επιχειρήσεις
✎ Πρόγραμμα επιδότησης (έως 100%) για ανέργους, για ίδρυση επιχείρησης

• Σκέφτεσαι Σεμινάρια; … Εὐεπιχειρεῖν !

• Άλλα σημαντικά Νέα

Related posts