18 Απριλίου 2024

Το Ψέμα της κυβέρνησης περί Ανάκαμψης

Το Ψέμα της κυβέρνησης περί Ανάκαμψης

Το Ψέμα της κυβέρνησης περί Ανάκαμψης: Η κυβέρνηση με την ευκαιρία της παρουσίασης του Προϋπολογισμού του 2015 και της ψήφου εμπιστοσύνης, βρήκε την ευκαιρία να αναφέρει πολλάκις ότι το 2015 θα επιστρέψουμε στην ανάπτυξη.saint antonios

Μάλιστα ο υπουργός Οικονομικών, Γκ. Χαρδούβελης, ανάφερε ότι ο στόχος ανάπτυξης είναι για 2,9% και κανείς από διεθνείς οργανισμούς όπως ΔΝΤ κ.λπ. δεν αμφισβητούν την ανάπτυξη, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι και το ΔΝΤ μίλησε για ανάπτυξη στην Ελλάδα με ρυθμό 2,5% αλλά κανείς δεν είπε για 1% και 1,5% (και εννοείτε ότι κανείς από τους διεθνείς φορείς δεν μίλησε για ύφεση).

Επιπλέον, οι εκτιμήσεις της κυβέρνησης για ανάπτυξη το 2015, βασίζονται, όπως η ίδια η κυβέρνηση αναφέρει, στην ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και την ενίσχυση των επενδύσεων και των εξαγωγών.

Ας μιλήσουμε λοιπόν εμείς (TaxCoach): Ο τύπος του ΑΕΠ είναι
            GDP = C + I + G + (X – M)

όπου
GDP το ΑΕΠ,
C = Κατανάλωση,
I = Επένδυση,
G = Κυβέρνηση, εννοώντας τις κυβερνητικές δαπάνες
Χ = Εξαγωγές,
Μ = Εισαγωγές.

Πως θα επιτευχθεί η ανάπτυξη;
Ας πάρουμε λοιπόν έναν – έναν τους συντελεστές του τύπου και να τους εξετάσουμε.

Υπάρχουν ενδείξεις ότι μπορεί να αυξηθεί σημαντικά η Κατανάλωση το 2015;

Μα πως θα αυξηθεί σημαντικά η κατανάλωση όταν στην συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, θα έχουμε στασιμότητα στους μισθούς και συντάξεις ή και μειώσεις;

Πως θα αυξηθεί σημαντικά η κατανάλωση έτσι ώστε να συμβάλλει στην αύξηση του ΑΕΠ, όταν από την αγορά, αναμένεται στους εναπομείναντες μήνες μέχρι το τέλος του 2014, να βγουν περί των €18 δισ.; Που άντε, να μην είναι €18 δισ., περιορίστε τα στα €12 δισ. – δεν μιλάμε για μερικά εκατομμύρια, αλλά για αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ;

Είναι δυνατόν να βγουν από αυτήν την ‘πεθαμένη’ αγορά άνω των €12 δισ. και μάλιστα σε ιδιαίτερα σύντομο χρονικό διάστημα και οι επιχειρήσεις της αγοράς να κάνουν υψηλότερους τζίρους;
Αυτό το παράλογο, με το να βγαίνει χρήμα και μάλιστα πολύ από την αγορά και η κυβέρνηση να μιλάει για ανάκαμψη της κατανάλωσης, πάει στη σφαίρα του μεταφυσικού.

Και για να μην μιλάμε θεωρητικά, δείτε τις πηγές, πάντα με αξιόπιστα στοιχεία, που δείχνουν ότι:
Η κατανάλωση έχει τελματώσει, δείτε εδώ.
Θα βγουν από την αγορά στους προσεχείς μήνες ως το τέλος του 2014, περί των €18 δισ., δείτε εδώ.

• Στον τομέα της Επένδυσης, είναι γνωστό τοις πάσι, ότι οι Δημόσιες Επενδύσεις έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο και έτσι θα παραμείνουν στα πλαίσια της σφιχτής πολιτικής περικοπών προς επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων.

Όμως και από πλευράς ιδιωτικών επενδύσεων, αυτές έχουν σχεδόν μηδενιστεί καθώς ουδείς ιδιώτης, κάνει μια σοβαρή επένδυση σε μια τόσο υφεσιακή οικονομία.

Ενδεικτική είναι η οικοδομική δραστηριότητα, που τα παλαιότερα χρόνια αποτέλεσε βασικό μοχλό ανάπτυξης (λόγω του πλήθους των επαγγελμάτων που εμπλέκονται) και που σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ παραμένει σε πορεία συρρίκνωσης.
Εάν θέλετε, βλέπετε το σχετικό άρθρο, εδώ.

• Στον τομέα της Κυβέρνησης, δηλαδή των κυβερνητικών δαπανών, είναι πάλι γνωστό ότι προκειμένου να πετύχουν πρωτογενή πλεονάσματα, οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης όχι δεν επεκτείνονται αλλά περικόπτονται.

• Στον τομέα των Εξαγωγών και παρά την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας λόγω της εσωτερικής υποτίμησης και μείωσης του εργατικού κόστους, αυτές μειώνονται.

Τι και αν μειωθεί το εργατικό κόστος, από την στιγμή που αυξάνει το κόστος ενέργειας; Που καλούνται να πληρώσουν μια υψηλή φορολόγηση; Που αντιμετωπίζουν μια γραφειοκρατική ‘Οδύσσεια’ για να καταφέρουν να εξάγουν; Που ακόμα και αν μια επιχείρηση έχει τις δυνατότητες εξαγωγής, χρειάζεται ωστόσο κάποιο κεφάλαιο κίνησης μέσα στη χρονιά για να λειτουργήσει (και εντέλει να εξάγει), που όμως οι τράπεζες δεν δίνουν κεφάλαιο κίνησης ή γενικότερα χρηματοδοτήσεις, ούτε για αστείο;
Για όλους τους παραπάνω λόγους λοιπόν, οι εξαγωγές βρίσκονται σε πορεία συρρίκνωσης. Όποιος θέλει βλέπει τα τελευταία σχετικά με τις εξαγωγές διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, εδώ.

Καλύψαμε όλους τους παράγοντες που συνθέτουν το ΑΕΠ και δείξαμε βάσει στοιχείων, ότι σε κάθε έναν από αυτούς, έχουμε μείωση ή στασιμότητα αλλά σίγουρα όχι αύξηση.
Πως λοιπόν θα επιτευχθεί η ανάκαμψη το 2015; Θαυματουργικώ τω τρόπω;

Ας δούμε τώρα, ορισμένες παραμέτρους που ναι μεν δεν εριέχονται αυτούσιες στον τύπο του ΑΕΠ, αλλά είναι παράμετροι που μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά, τους συντελεστές του ΑΕΠ.

Ένας τέτοιος παράγοντας, είναι οι μισθοί και οι συντάξεις, διότι εάν αυτά αυξάνουν, θα αυξηθεί και η κατανάλωση. Όμως σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, οι μισθοί στην Ελλάδα εξακολουθούν και μειώνονται, όπως το ίδιο συμβαίνει και στις συντάξεις που λόγω της αθλίας οικονομικής κατάστασης των ασφαλιστικών ταμείων, η πορεία μείωσής των δεν έχει περατωθεί.
Δείτε εάν θέλετε τα επίσημα στοιχεία για τους μισθούς, βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, εδώ.
Και στοιχεία για τις συντάξεις, εδώ και εδώ.

Μήπως μειώνεται η ανεργία, έτσι ώστε άνθρωποι που ήταν εκτός εργασίας, βρίσκουν δουλειά, έχουν πλέον κάποιο εισόδημα και καταναλώνουν περισσότερο; Ούτε και αυτό συμβαίνει. Η μικρή πτώση της ανεργίας στα νούμερα βασίζεται αφενός στη μείωση του εργαζόμενου δυναμικού οπότε οι απασχολούμενοι δείχνουν ποσοστιαία περισσότεροι, αφετέρου βασίζεται στα κρατικά προγράμματα 5μηνης εργασίας με ελάχιστο μισθό, που απασχολεί για μικρό χρονικό διάστημα κάποιους χιλιάδες, που πλέον δεν καταγράφονται ως άνεργοι.

Άλλος ένας τέτοιος παράγοντας είναι οι χρηματοδοτήσεις από τις τράπεζες, καθώς εάν οι τράπεζες χρηματοδοτούν, τότε θα υλοποιηθούν επενδύσεις ή και μπορεί να υπάρξει μια, κάποια βελτίωση της κατανάλωσης.

Όμως, οι χρηματοδοτήσεις των τραπεζών παραμένουν σε πτωτική τάση, άρα βάσει των υφιστάμενων στοιχείων, γνωρίζουμε ότι μειώνεται το χρήμα που οι τράπεζες προσφέρουν στην οικονομία και βέβαια, κάτι τέτοιο δεν συμβάλλει σε ανάπτυξη αλλά σε ύφεση.
Εάν θέλετε δείτε τα σχετικά στοιχεία από την ΤτΕ, εδώ.

Οι τράπεζες όμως που σήμερα δεν δίνουν σχεδόν κανένα δάνειο, δεν δίνουν δάνειο σχεδόν ούτε με ‘μέσο’, που τα δάνεια έχουν εκλείψει, μήπως αρχίσουν τους επόμενους μήνες να δίνουν;

Ρευστότητα, διαθέτουν οι ελληνικές τράπεζες ωστόσο δεν δίνουν δάνεια λόγω του ρίσκου: προτιμούν την ρευστότητά τους να την διοχετεύουν σε ασφαλείς χρηματοοικονομικής φύσεως επενδύσεις, όπως π.χ. κρατικά ομόλογα – η απόδοση αυτών είναι ιδιαίτερα χαμηλή, αλλά αυτό δεν ενδιαφέρει τις τράπεζες.
Δεν τις ενδιαφέρει διότι γνωρίζοντας την υφεσιακή κατάσταση της αγοράς, δεν αναλαμβάνουν το ρίσκο να δανείσουν την πραγματική οικονομία, τις επιχειρήσεις, φοβούμενες (και με το δίκιο τους δεδομένης της έντονα υφεσιακής κατάστασης) ότι εάν δώσουν δάνεια σε επιχειρήσεις, θα υπάρξει σύντομα νέα γενιά «κόκκινων» δανείων, δηλαδή μη εξυπηρετούμενων.

Οπότε παραμένουν στην λογική της ασφάλειας, του «κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρι».

Οι τράπεζες στην Ελλάδα, μετά την επανακεφαλαιοποίησή τους, ουσιαστικά ελέγχονται από το κράτος. Θα μπορούσε συνεπώς μια κυβέρνηση να επιβάλλει την ανάληψη ρίσκου στις τράπεζες, ωθώντας τες στο να χρηματοδοτήσουν την οικονομία.

Είναι εμφανές όμως, ότι η παρούσα κυβέρνηση της ΝΔ έχει αφήσει ελεύθερο το πεδίο στους τραπεζίτες και δεν τους επιβάλλει όπως θα μπορούσε, την χρηματοδότηση της οικονομίας.
Γιατί;
Όταν μπορεί αλλά δεν το κάνει, τότε προφανώς δεν θέλει.

Άλλος ένας παράγοντας που θα μπορούσε να συμβάλλει στην βελτίωση της κατανάλωσης ή στην υλοποίηση επενδύσεων, είναι η αποταμίευση. Όμως στα τέσσερα χρόνια μνημονίων, οι καταθέσεις όχι δεν αυξάνονται αλλά εξανεμίζονται. Εάν θέλετε, δείτε τα στοιχεία εδώ.

Άλλος παράγοντας που μπορεί να συμβάλλει στην ώθηση της οικονομίας, είναι ο τουρισμός.
Η Ελλάδα, ευτυχώς, είναι διεθνής τουριστικός προορισμός αλλά δυστυχώς και εκεί, το έργο που γίνεται, είναι ‘φτωχό’. Λέγοντας ‘φτωχό’ εννοούμε ότι η χώρα μας, με ορισμένες καλά σχεδιασμένες ενέργειες, θα μπορούσε να βελτιώσει πολύ τη θέση της, να αυξήσει πολύ την εισροή τουριστών, έως και να καταστεί ένας τόπος με τουρισμό 12 μήνες το χρόνο.

Πως; Θα σας αναφέρουμε για παράδειγμα, ότι στο κρατίδιο-νησί της Μάλτας (που είναι σε έκταση μικρότερο από τη Νάξο), τα ξενοδοχεία τους έχουν πολύ υψηλή πληρότητα σχεδόν όλο το χρόνο διότι προσελκύουν κυρίως συνταξιούχους και τους χειμερινούς μήνες, από την Βόρειο Ευρώπη.
Οι τουρίστες αυτοί αντί να μείνουν στη χώρα τους τον Χειμώνα, πηγαίνουν στη Μάλτα, μένουν σε ξενοδοχείο, δεν κάνουν δουλειές αφού δεν είναι στο σπίτι τους και ξεκουράζονται. Το κόστος για αυτούς είναι μία ή άλλη από το να έμεναν στην χώρα τους, ακριβώς λόγω του υψηλού κόστους ζωής των βορείων χωρών.
Όμως οι συνταξιούχοι θέλουν ένα όμορφο νησί να ξεχειμωνιάσουν, που να έχει όμως και υποδομές (π.χ. στον τομέα της υγείας). Αυτές οι υποδομές, εκλείπουν εν πολλοίς από τα κατά τα άλλα, ομορφότατα ελληνικά νησιά, προκειμένου να προσελκύσουμε εμείς τους συνταξιούχους.

Άλλο παράδειγμα: έχουμε ομορφότατες λουτροπόλεις που προσφέρονται για θερμά λουτρά. Το κράτος δεν κάνει εστιασμένες προωθητικές ενέργειες, προκειμένου να προσελκύσει τέτοιο τουρισμό, που θα μπορούσε να έρχεται καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.

Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για τον τουρισμό, αλλά δεν χρειάζεται να κουράσουμε. Όταν αυτή η κυβέρνηση, το μόνο που κάνει, είναι μια απλή διαφήμιση, που αυτό θα το σκέφτονταν και η «κουτσή Μαριώ», με αποτέλεσμα να αυξάνουν οι τουρίστες που έρχονται, αλλά τα χρήματα που αφήνουν, να είναι λίγα (ανά άτομο).
Αυτό το τελευταίο που είπαμε, φαίνεται βάσει των επίσημων στοιχείων που δείχνουν μείωση της δαπάνης ανά τουρίστα και όχι αύξηση. Αν θέλετε, μπορείτε να το διαβάσετε, εδώ.

Παρομοίως, αρκετοί τουρίστες έρχονται στην Ελλάδα με κρουαζιέρα. Όμως τα χρήματα που αφήνουν κατά κεφαλήν, είναι μόλις €125 για όσες μέρες μένει στην Ελλάδα, δηλαδή αστείο ποσό. Δείτε αν θέλετε τα σχετικά στοιχεία εδώ.

Φαίνεται λοιπόν, ότι ούτε ο τουρισμός που θα μπορούσε να αποτελέσει το βαρύ ‘πυροβολικό’ της ανάκαμψης και επιστροφής στην ανάπτυξη, δεν λειτουργεί έτσι όπως τον διαχειρίζονται ανοήτως έως σήμερα.

Άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να συμβάλλει θετικά στην ανάπτυξη της οικονομίας, θα ήταν η βιομηχανική παραγωγή. Όμως και αυτή, παραμένει σε φθίνουσα πορεία παρά την μείωση του εργατικού κόστους, για λόγους παρόμοιους, με αυτούς που αναφέραμε όταν μιλήσαμε για τις εξαγωγές.
Δείτε τα στοιχεία περί μείωσης της βιομηχανικής παραγωγής, εδώ.

Και σε επίπεδο συνολικής οικονομίας που εκτός της μεταποίησης (βιομηχανία), έχουμε και τις υπηρεσίες και το εμπόριο, είναι γνωστό τοις πάσι ότι μία μικρή επιχείρηση ανοίγει αλλά κλείνουν πέντε. Συρρίκνωση παντού.

Όπως όλα δείχνουν, η υπερφορολόγηση θα συνεχίσει να υφίσταται με αυτή την κυβέρνηση, η οποία δεν την αρνείται αλλά την ‘δικαιολογεί’ στην ανάγκη.
Στο τομέα των φοροελαφρύνσεων, πέραν κάποιων αόριστων υποσχέσεων, δεν ειπώθηκε κάτι συγκεκριμένο και σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο.

Επομένως, εάν σε σύνολο δέκα σημείων, υπάρξουν σε 2 σημεία κάποιες φοροελαφρύνσεις αλλά διατηρηθεί η υπερφορολογία στα υπόλοιπα 8 σημεία, πάλι το ισοζύγιο θα γέρνει κατά τη μεριά της υπερφορολογίας.
Πάλι θα έχουμε μια πολύ υψηλή φορολόγηση, χαμηλότερη ενδεχομένως από αυτή του 2014 (όχι σίγουρα) αλλά σε κάθε περίπτωση, ένα τέτοιο ισοζύγιο δεν θα συμβάλλει στην ανάκαμψη της οικονομίας – το αντίθετο θα συμβαίνει: αφαιρώντας χρήμα από την αγορά, θα συμβάλλει στην διατήρηση της ύφεσης.

Τέλος, τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης (που αφορούν όσους χρωστούν στο Δημόσιο) στο βαθμό που θα υλοποιηθούν, συμβάλλουν αρνητικά διότι θα αφαιρούν χρήμα από την οικονομία. Εάν αυτά εφαρμοστούν σε μικρό βαθμό, θα αφαιρέσουν απλώς λίγο χρήμα αλλά θα αφαιρέσουν επιδεινώνοντας την κατάσταση. Εάν εφαρμοστούν σε έναν έντονο βαθμό, θα αφαιρέσουν έως και πολύ χρήμα από την οικονομία μας, επιδεινώνοντας σημαντικά την κατάσταση στην οικονομία.

Παρατηρούμε δηλαδή ότι όλοι οι παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση της οικονομίας μας, βοηθώντας στην επιστροφή στην ανάπτυξη, είναι σε τέτοια κατάσταση που δεν.

Συμπεραίνουμε συνεπώς ότι τα όσα αναφέρει η κυβέρνηση περί επιστροφής στην ανάπτυξη το 2015 και μάλιστα με τον αξιόλογο ρυθμό του +2,9% είναι αστήριχτα.
Οι διεθνείς οργανισμοί, μπορεί να συνηγορούν στην άποψη επιστροφής στην ανάπτυξη, για λόγους προφανείς, ήτοι την στήριξη της κυβέρνησης που τους υπηρετεί καλά.

Διαφορετικά, εάν ξεχάσαμε κάτι, εάν παραβλέψαμε κάποιον ή κάποιους παράγοντες που θα μπορούσαν να συμβάλλουν δυναμικά στην ανάκαμψη της οικονομίας μας, ας μας πουν όσοι το πιστεύουν αυτό, ποιοι είναι αυτοί.

Εάν δεν μπορέσει κανείς, να ανατρέψει τα όσα παρουσιάσαμε, τότε ανάπτυξη μπορεί να επιτευχθεί μονάχα εάν η κυβέρνηση διαθέτει έναν θαυματοποιό… ή έναν καλό ‘μάγειρα’…

>>>•<<<

Ίσως σας ενδιαφέρουν και τα ακόλουθα άρθρα:
✎ Τι είπε ο Χαρδούβελης στη Βουλή για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση
✎ Θετική αναθεώρηση του ΑΕΠ 2013 από την ΕΛΣΤΑΤ
✎ Η συντομότερη Ανάλυση της Ελληνικής (Μνημονιακής) Οικονομίας

Related posts